Мета: ознайомити з життям і творчістю письменниці, причинами формування її світогляду, зацікавити учнів особистістю О.Кобилянської й спонукати до читання її творів; розвивати навички сприйняття інформації на слух, виділення головного, вміння будувати своє власне висловлювання; виховувати повагу до митців, любов до художньої літератури, прагнення до самовдосконалення.
РОБОЧА КАРТКА УРОКУ
10 клас
Ольга Кобилянська повість «Людина»
Літературний диктант
1. Перші твори О. Кобилянської написані мовою:
А російською;
Б українською;
В румунською;
Г німецькою.
2. Перший друкований твір О. Кобилянської:
А «Людина»;
Б «Земля»;
В «Апостол черні»;
Г «Царівна».
3. О. Кобилянська активно розвивала в українській літературі тему:
А влади землі над людиною;
Б становище освіченої, культурної жінки в суспільстві;
В проблеми взаємин інтелігенції та селянства;
Г життя буковинських селян.
4. Олена Ляуфлер — героїня повісті:
А «Царівна»;
Б «Вовчиха»;
В «Людина»;
Г «В неділю рано зілля копала».
5. Хто з німецьких філософів кінця ХІХ ст. вплинув на художній світ О. Кобилянської?
А Гегель;
Б Ніцше;
В Геккель;
Г Кант.
6. Суспільна діяльність О. Кобилянської пов’язана з:
А «Товариством руських жінок на Буковині»;
Б народницьким рухом;
В більшовицькими гуртками;
Г гуртками, які поширювали ідеї соціал-демократії.
7. Хто назвав О. Кобилянську «пишною трояндою в саду української літератури»?
А І. Франко;
Б Леся Українка;
В С. Окуневська;
Г М. Старицький.
8. Укажіть головного героя повісті «Земля».
А Михайло;
Б Івоніка;
В Сава;
Г земля.
9. Розмістіть епізоди повісті «Земля» відповідно до сюжетної послідовності. (2 б.)
А Михайла забирають у військо;
Б весілля Парасинки і Тодорики;
В Рахіра дізнається, що Анна чекає дитину;
Г Сава убиває Михайла;
Д Марія проганяє зі своєї хати Анну.
10. Назвіть головні сюжетні лінії повісті «Земля».
2.ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ. Словникова робота.
ЗАПАМ’ЯТАЙ!
Емансипація — звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. У ХІХ–ХХ ст. поняття «емансипація жінок» означало боротьбу жінок за рівність із чоловіками у правах.
Фемінізм — зростання ролі та впливу жінок на процеси життя в суспільстві. Феміністичний рух виник у 60-х рр. ХХ ст. в Америці, а згодом поширився в Західній Європі. Жінки-феміністки борються за рівну участь із чоловіками в громадському та при-ватному житті.
3.Робота з текстом.
Аналіз художнього твору
1.Жанр:
2.Історія написання твору.
3.Тема твору.
4.Ідея твору.
5. Персонажі:
6. Короткий зміст повісті.
7. Художні засоби: діалектизми, порівняння, ……………………………………………………………..
4. ДАВАЙ ПОГОВОРИМО!
1. Охарактеризуйте родину, в якій виросла головна героїня повісті.
2. Які погляди дівчини вирізняють її з оточуючого середовища? Чому вони дратують батька, матір, знайомих?
3. Які погляди Олени на кохання?
4. У якому становищі опиняється родина Ляуфлерів?
5. У чому психологізм образу Олени? ( Створення асоціативного куща ) Внутрішній стан героя ( психологія, характер, погляди, відношення до сім’ї, освіта, бачення свого світу)
Олена
Ідеї допомагають чи заважають жити?
Шлюб за розрахунком. Чи повинна жінка жертвувати духовним заради фізичного?
Олена Ляуфлер — сильна особистість чи зламана життям беззахисна істота?
6. Визначення проблематики твору
Батьки і діти; людина і її доля; жінка й особистість; добро і зло; морально-етичні проблеми — кохання й подружнє життя…