Робоча картка уроку №2
Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.
Динаміка* образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Робоча картка уроку №2
Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.
Динаміка* образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Підказка вчителя!
*Динаміка – рух,зміни.
Подорожувати – означає кожної хвилини
народжуватися і помирати.( В. Гюго.)
Завдання1. Прийом “Гронування”. Охарактеризуйте головного героя. Що ви дізналися про нього з тексту : 1б.
Завдання 2.Текстуальна робота з уривком. За допомогою яких художніх засобів змальовано головного героя? - 2б
“...Але ж бо й скнарою був цей Скрудж! Вичавлювати соки, витягати жили, забивати в труну, загарбувати, захоплювати, заграбастувати, вимагати, – все це чудово вмів старий грішник! Наче був не людиною, а кременем – настільки холодним і твердим, що нікому жодного разу в житті не вдалося висікти з його кам’яного серця бодай іскру жалю. Потайний, замкнутий, самотній, він ховався у свою раковину, як устриця. Душевний холод заморозив ізсередини старечі риси його обличчя, загострив гачкуватий ніс, зморщив шкіру на щоках, скував ходу, змусив посиніти губи й почервоніти очі, зробив крижаним його скрипливий голос. І навіть щетинисте підборіддя, рідке волосся й брови, здавалось, укрилися памороззю. Він усюди вносив із собою цю льодову атмосферу…»
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-Яка роль засобів художньої виразності?
_________________________________________________________________
Завдання 3. Прочитайте уривки . Як опис кімнати доповнює характеристику Скруджа? 1б.
...Скрудж працював у себе в конторі. Погода була холодна, похмура, до того ж іще й туман, і Скрудж чув, як за вікном перехожі, снуючи туди-сюди, голосно тупотіли по тротуару, віддихувалися і били себе по боках, щоб зігрітися. Міський годинник щойно пробив третю, але вже темніло; зрештою, похмуро було весь день; і вогники свіч, що жевріли у вікнах контор, лягали багряними мазками на темну завісу туману – таку щільну, що, здавалося, її можна торкнути рукою...
…Двері в Скруджеву контору залишалися відчиненими, щоб він міг наглядати за своїм клерком, який у темній маленькій кімнатці, радше комірчині, переписував папери.У Скруджа в каміні вугілля була дещиця, а в клерка ще менше, – здавалося, там жевріє один-єдиний вуглик. Але клерк не міг підкинути вугілля, бо Скрудж тримав коробку з ним у себе в кімнаті, і досить було клеркові з’явитися там із лопаткою, як хазяїн починав бурчати, що доведеться йому зі своїм помічником розпрощатися. Тому клерк тугіше обмотав шию білим вовняним шарфом і спробував зігрітися від свічки, але без особливої уяви, тож і тут зазнав невдачі....
…Вогонь у каміні ледь жеврів – мало пуття було від нього такої холодної ночі. Скруджеві довелося присунутися впритул до ґрат і низько нагнутися над вогнем, щоб відчути слабкий подих тепла від цієї жалюгідної жменьки вугілля....
Камін був старий-престарий, складений іще бозна коли якимось голландським купцем і облицьований дивовижними голландськими кахлями, що зображали сцени зі Святого Письма...
Яка роль описів у творі?
_________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Розвиваємо мислення! Поміркуйте!
- Чому привиди приходять на землю? 2б.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Як ви розумієте такі слова: ”Я ношу ланцюг, який сам собі викував за життя”?- Які ланцюги скував Скрудж для себе?
1._______________________________________________________________
2._______________________________________________________________
3.________________________________________________________________
4.________________________________________________________________
Завдання 5. Складіть план подорожі Скруджа у Минуле. 2б.
1.________________________________________________________________
2.________________________________________________________________
3.________________________________________________________________
4.________________________________________________________________
Завдання 6. Працюємо з текстом. Заповніть таблицю : « Подорож Скруджа з Духом Минулого» 2б.
Картини з життя, що показував Дух Минулого Часу |
Почуття героя, його висновки |
«Боже мій, та я ж тут ріс, я був тут дитиною!... Скрудж почув у повітрі тисячі запахів, з ними зв’язувались тисячі давно забутих дум, надій, утіх і турбот. -Твої губи тремтять, - завважав Дух. – А що це у тебе на щоці?...» |
|
«-Школа ще не зовсім порожня, - сказав Дух. – Там ще до цієї пори сидить самотній хлопчик, покинутий своїми близькими. Скрудж сказав, що він знає те, і заплакав.» |
|
«Вони звернули з дороги на стежку…і підійшли до темної мурованої будівлі… коло блідого вогню сиділа самотня дитина й читала. Скрудж сів на лавку й заплакав, побачивши свою власну бліду тінь, себе самого, забутого, як бувало завжди на Різдво… все те зворушувало Скруджеве серце до сліз…» |
|
«… та це ж Алі-Баба!...А ось іде Валентин…і його дикий брат Орсон…ось і султанів слуга…А ось і папуга… потім , хутко змінивши голос, що зовсім не було в звичаї Скруджа, він сказав, жаліючи сам себе :- Бідне хлоп’я!- і знов заплакав.» |
|
«-Я хотів би…але вже пізно!...» |
|
Завдання 7. Інтерв’ю з уявним опонентом. Уявіть, що ви зустріли Скруджа і задали йому саме ці питання. Ваші припущення, які б він дав відповіді ? 1 б
-Чи знали Ви що таке любов? Чи любили кого-небудь?
__________________________________________________________________
-Що у Вашому житті було найголовніше? Якою була Ваша мрія?
________________________________________________________________________________________________________
-Чи стали Ви щасливим, адже мрія Ваша здійснилась?
_______________________________________________________Підіб'ємо підсумки: 1 б.
-Як ви вважаєте, у чому причина душевного холоду Скруджа?
____________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
- Поясніть поведінку Скруджа :”Веди мене... Я не можу цього стерпіти... схопив гасильник і хутко надів його Духові на голову.” Чому він поспішав?
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-Як ви розумієте слова В.Гюго? (дивись епіграф уроку)
_________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________