рбоча програма з екології для студентів 2 курсу коледжів технічного спрямування
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Запорізький авіаційний коледж ім. О.Г.Івченка
Циклова комісія _______металургійних дисциплін_________________________
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Заступник директора з НР
________________К. В. Павлова
“______”_________________2019року
____________ Основи екології____________________
(шифр і назва навчальної дисципліни)
спеціальність _________131 Прикладна механіка
(шифр і назва спеціальності)
2019
Робоча програма___ _____Основи екології___________________
для студентів
(назва навчальної дисципліни)
за напрямом підготовки __________________________ ______________________,
спеціальністю 131 Прикладна механіка_____________________
Розробники:
Тарасенко Ольга Ігорівна – викладач, спеціаліст вищої категорії
Рожковська О. В. - ст. викладач, спеціаліст вищої категорії
(вказати авторів, їхні посади, наукові ступені та вчені звання)
Робочу програму схвалено на засіданні кафедри (циклової комісії) металургійних дисциплін
Протокол від “___” вересня 2019 року № 1
Голова циклової комісії ___Калініченко Олена Олександрівна___________________
_______________________ ( Калініченко О.О. )
(підпис) (прізвище та ініціали)
__________, 20__ рік
__________, 20__ рік
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання
|
|||
Кількість кредитів –1.8
|
Галузь знань
13 Механічна інженерія шифр і назв
|
Нормативна
|
|
Напрям підготовки
________________________________________ (шифр і назва)
|
|||
|
Спеціальність
131 Прикладна механіка Шифр і назва |
Рік підготовки |
|
Тематичний блок – 3 |
2-й |
|
|
Індивідуальне науково-дослідне завдання ___________ (назва) |
Семестр |
||
Загальна кількість годин – 45 |
3-й |
|
|
Лекції |
|||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 2 год. самостійної роботи студента – 1,17 год. |
Освітньо-кваліфікаційний рівень:
молодший спеціаліст |
18 год. |
|
Практичні, семінарські |
|||
16 год |
|
||
Лабораторні |
|||
|
|
||
Самостійна робота |
|||
11 год. |
|
||
Індивідуальні завдання: |
|||
год. |
|||
Вид контролю: |
|||
Залік |
|
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної роботи становить (%):для денної форми навчання- 84,6% /37%
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Програма «Основи екології» узагальнює екологічну освіту. Навчальний курс орієнтований на висвітлення екологічних проблем, пов’язаних із змінами і перетвореннями природних процесів і компонентів природи.
Загальна мета курсу: формування завершальних елементів екологічної культури, навичок, фундаментальних екологічних знань, екологічного мислення і свідомості, що ґрунтуються на бережливому ставленні до природи як унікального природного ресурсу.
Провідні ідеї програми: висвітлення теоретико-методологічних основ, які ґрунтуються на базових принципах міжнародної стратегії сталого розвитку і прикладних сторін екологічних досліджень, ознайомлення з основними екологічними проблемами в Україні та світі.
Основними завданнями курсу "Основи екології" є:
– формування світоглядних знань про основні тенденції розвитку екологічних особливостей природокористування;
– розкриття наукових основ вивчення екологічних проблем у відповідності з положеннями міжнародної стратегії сталого розвитку;
– виховання почуття відповідальності за забруднення природного середовища, стан довкілля, свідомості щодо необхідності дотримання природоохоронного законодавства;
- розвиток системи інтелектуальних та практичних умінь і навичок, стосовно оцінювання екостанів і екоситуацій, ступеня їх напруженості, ефективності охорони природи.
Обсяг екологічного матеріалу, отриманого студентами внаслідок успішного засвоєння курсу “Основи екології”, повинен сформулювати у кожного з них особисте відношення до екологічних проблем світу, рідного краю, галузі майбутньої діяльності, допомогти враховувати екологічні вимоги та стандарти при вирішенні інженерних та інших завдань, забезпечити запас фундаментальних знань і концептуальних основ сучасної екології, достатній для подальшого поглиблення й удосконалення екологічної освіти, спрямовано на екологічно безпечну життєдіяльність.
Структура і зміст програми «Основи екології» базуються на принципах неперервності і наступності екологічної освіти, її інтеграції на основ і внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків, гуманізації, екологізації, диференціації навчального матеріалу залежно від практичної спрямованості. Зміст курсу “ Екологія” побудовано на основі сучасних уявлень про сутність, структуру, цілі й завдання екології, її значення в житті суспільства, місце й зв’язок з іншими науками.
Курс “Основи екології” включає інформацію про фундаментальні теоретичні, глобальні екологічні і ресурсно-галузеві екологічні проблеми, стратегію, тактику і методи їх вирішення на локальному, національному і глобальному рівні.
У програмі знайшли відображення наскрізні для шкільної екологічної освіти змістові лінії, зазначені у Концепції екологічної освіти України.
Даний курс розрахований на 45 години (18 години- аудиторні заняття, 16 годин –практичні роботи та семінари, 11 годин- самостійна робота).
Практична частинапрограми є важливою й обов’язковою її складовою, оскільки обґрунтування певних залежностей, доведення наявних тенденцій розвитку, зрештою аргументація конкретної позиції неможливе без наведення певних статистичних відомостей. Тому практичні роботи передбачають розв’язання нескладних екологічних задач, здійснення порівняльного аналізу, проведення спостереження, міні-дослідження, дискусій, семінарів, "круглих столів", ділових ігор, моніторингових досліджень, написання творчих робіт.
Оцінюючи навчальні досягнення учнів з екології, необхідно керуватись критеріями, затвердженими МОН України , враховуючи при цьому:
– правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і закономірностей, точність вживання екологічної термінології;
– ступінь самостійності відповіді;
– логічність і доказовість у викладенні матеріалу;
–ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь (робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами).
Система отриманих знань має забезпечити формування чітких і обґрунтованих уявлень про взаємодію та взаємозв’язок всіх компонентів у природничій, соціальній і технологічних сферах, про стратегію і тактику збереження та стабільного розвитку життя на Землі.
Для забезпечення постійного характеру засвоєння знань впроваджено поточні і підсумкові контролі (тести з модулів дисципліни).
3 Програма навчальної дисципліни
Тематичний блок 1. Основи екології
Тема 1 Вступ. Екологія як наука про довкілля
Предмет, об’єкт, завдання й значення екології. Основні методи екологічних досліджень. Структура сучасної екології, її зв’язок з іншими дисциплінами, роль у житті суспільства.
Тема 2 Історичний нарис виникнення, становлення та розвитку екології як науки. Екологічні дослідження в Україні.
Історія екології (виникнення, становлення та розвиток екології як науки). Історія природи рослин і тварин. Вплив умов середовища на організми. Поширення організмів. Дослідження популяцій, біоценозів, біогеоценозів. Екологічні дослідження в Україні.
Тема 3. Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів. Пояснення їх на основі ЗЗП.
Середовище існування. Надорганізмові системи, їх структура і функціонування. Адаптації. Біологічні ритми.
Тема 4.Популяції,їх характеристика. Екологічні фактори,які впливають на чисельність популяції ,їх пояснення на основі ЗЗП.
Основні характеристики популяції. Екологічні фактори.
Тема5. Угруповання організмів у природі. Екосистеми. Взаємодії організмів в екосистемах. Прояв у них ЗЗП. Різноманітність екосистем,їх розвиток та зміни.
Екосистеми. Різні типи взаємозв’язків між організмами. Ланцюги живлення.
Тема 6. Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах, їх зв'язок з ЗЗП. Продуктивність екосистем.
Колообіги речовин. Потік енергії в екосистемах. Ланцюги живлення. Правило екологічної піраміди.
Тема7. Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І. Вернадського про біосферу.
Біосфера, основні положення вчення В.І.Вернадського про біосферу. Еволюція біосфери. Межі біосфери. Еволюція уявлень про роль і місце природи у житті суспільства.
Тема 8.Ноосфера. Еволюція уявлень про місце людини у природі.
Історичні етапи взаємодії суспільства і природи та їх екологічні особливості.
Практична робота: «Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи».
Тема 9. Вплив діяльності людини на стан біосфери.
Види забруднень та їх вплив на компоненти природи, живі організми.
Тема 10. Вплив екологічних факторів на здоров’я людини.
Абіотичні факторів та їх вплив здоров’ялюдини. Біотичніфактори та їх вплив на здоров’ялюдини. Антропогенніфактори та їх вплив на здоров’ялюдини.
Тема 11. Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень.
Форми стійкості геосистем. Стійкість природних і антропогенізованих геосистем.
Практична робота:„Порівняння обсягів і структури забруднення міст України”.
Тема 12. Екологічні проблеми повітряного, водного середовища та грунтів.
Атмосфера, ЇЇ роль у геосистемі Землі. Проблема коливань та змін клімату. Причини і наслідки глобального потепління клімату. Проблема збереження озонового шару. Заходи зі стабілізації негативних господарських впливів на атмосферу та процеси у ній. Міжнародні програми з вивчення змін клімату.
Гідросфера, її роль у геосистемі Землі. Особливості водокористування у світі та Україні. Екостан водних ресурсів. Проблеми дефіциту та причини нестачі прісних вод. Проблеми збереження екосистеми Світового океану та відродження малих річок. Основи водного законодавства. Заходи по запобіганню забруднення води.
Літосфера, її роль у геосистемі Землі. Земельні ресурси світу, України, особливості використання. Несприятливі природно-антропогенні процеси деградації грунтово-земельного покриву. Наслідки радіаційного забруднення земель в Україні. Проблема оптимального землекористування. Основи земельного законодавства. Заходи по запобіганню деградації і раціональному використанню земель.
Тема 13.Причини та наслідки деградації природних компонентів.
Категорія деградована геосистема.
Практична робота: „Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву”.
Тема 14. Колообіг речовин і енергії. Біогеохімічний цикл та його роль у розвитку геосистем.
Поняття біогеохімічного циклу та його ролі у функціонуванні та розвитку геосистем. Колообіги речовин у біосфері (біологічні, геологічні). Колообіги речовин, енергії, інформації та їх зміни антропогенною діяльністю. Колообіги вуглецю, води, кисню, азоту, фосфору, сірки.
Практична робота:„Аналіз схем колообігу основних речовин у природі на предмет зміненості їх ланок антропогенною діяльністю”.
Тематичний блок 2. Екологічні проблеми України та регіону.
Тема 15. Сучасний стан навколишнього природного середовища України.
Причини розвитку екологічної кризи в Україні, джерела забруднення, основні наслідки екологічної кризи для України (дефіцит води, виснаження земельних ресурсів, активізація екзогенних екологічних процесів, зниження біорізноманітності й біопродуктивності, демографічна криза й зростання захворюваності населення).
Тема 16. Природні і антропогенні екологічні катастрофи. Аварія на ЧАЕС.
Аварія на ЧАЕС та ії наслідки.
Тема 17. Екологічні проблеми України та ї їрегіонів.
Коротка характеристика екологічних умов Полісся, Придніпров’я, Донбасу, Поділля, Східної України, Прикарпаття, Карпат і Закарпаття, Причорномор’я, Криму, Чорного і Азовського морів.
Практична робота:„Існуюча і оптимальна структура природокористування в Україні.”
Тема 18. Біорізноманіття. Причини і наслідки деградації біорізноманіття.
Природозаповідання як форма збереження біорізноманіття. Природно- заповідний фонд України.
Генетичне видове і екосистемнебіорізноманіття. Причини і наслідки деградації біорізноманіття.
Основні категорії заповідних об’єктів.
Тема 19. Основні категорії заповідних об’єктів Запорізької області
Заповідні об’єкти нашого краю.
Тема 20. Екомережі. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття.
Уявлення про екомережі. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття.
Практична робота:„Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України”.
Тема 21. Оптимізація «природного каркасу» території. Нормування антропогенних навантажень.
Оптимальне співвідношення природних та господарських угідь. Обґрунтування територіальної структури природних угідь. Нормування антропогенних навантажень.
Практична робота:„Аналіз співвідношень природних і антропогенних угідь своєї області, адміністративного району і порівняння їх з оптимальними показниками”.
Тематичний блок 3. Екологія і прикладна механіка.
Тема 22 Альтернативні джерела енергії. Проблеми енергозбереження на підприємствах.
Види альтернативних джерел енергії. Енергозбереження як напрям підвищення ефективності виробничої діяльності.
Тема 23 Заходи енергозбереження на промислових підприємствах.
Поняття «екологічна безпека підприємства». Заходи енергозбереження.
4 Структура навчальної дисципліни
(45 години: 18+16+ 11)
|
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
||||||||||
денна форма |
||||||||||||
усього |
у тому числі |
|||||||||||
л |
п |
лаб |
інд. |
с. р. |
||||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||
Тематичний блок 1. Основи екології |
||||||||||||
1. (41) |
Вступ.Екологія як наука про довкілля. Предмет, об’єкт, завдання, методи, структура сучасної екології. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
Срс1. |
Історичний нарис виникнення, становлення та розвитку екології як науки. Екологічні дослідження в Україні |
2 |
|
|
|
|
2 |
|||||
Срс.2.
|
Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів. Пояснення їх на основі ЗЗП. |
2 |
|
|
|
|
2 |
|||||
2. (42) |
Популяції,їх характеристика. Екологічні фактори,які впливають на чисельність популяції ,їх пояснення на основі ЗЗП. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
3. (43) |
Угруповання організмів у природі. Екосистеми. Взаємодії організмів в екосистемах. Прояв у них ЗЗП. Різноманітність екосистем,їх розвиток та зміни. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
4. (44) |
Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах, їх зв'язок з ЗЗП. Продуктивність екосистем. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
5. (45) |
Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І. Вернадського про біосферу. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
6. (46)
|
Ноосфера. Еволюція уявлень про місце людини у природі. Практична робота №1Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи. |
2
|
|
2
|
|
|
|
|||||
Срс.3. |
Вплив діяльності людини на стан біосфери. |
1 |
|
|
|
|
1 |
|||||
Срс 4. |
Вплив екологічних факторів на здоров’я людини.
|
1 |
|
|
|
|
1
|
|||||
7. (47) |
Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень. Практична робота №2Порівняння обсягів і структури забруднення міст України. |
2 |
|
2 |
|
|
|
|||||
Срс. 5. |
Екологічні проблеми повітряного, водного середовища та грунтів. |
2 |
|
|
|
|
2 |
|||||
8. (48) |
Причини та наслідки деградації природних компонентів. Практична робота №3 Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан грунтового покриву. |
2 |
|
2 |
|
|
|
|||||
9. (49) |
Колообіг речовин і енергії. Біогеохімічний цикл та його роль у розвитку геосистем. Практична робота №4Аналіз схем колообігу основних речовин у природі на предмет зміненості їх ланок антропогенною діяльністю. ТО |
2 |
|
2 |
|
|
|
|||||
|
Усього за тематичний блок 1 |
25 |
10 |
8 |
|
|
7 |
|||||
Тематичний блок 2. Екологічні проблеми України та регіону. |
||||||||||||
10. (50) |
Сучасний стан навколишнього природного середовища України. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
Срс 6. |
Природні і антропогенні екологічні катастрофи. Аварія на ЧАЕС. |
2 |
|
|
|
|
2 |
|||||
11. (51) |
Екологічні проблеми України та її регіонів. Практична робота №5 Існуюча та оптимально структура природокористування в Україні. |
2 |
|
2 |
|
|
|
|||||
12. (52)
Срс 6. |
Біорізноманіття. Причини і наслідки деградації біорізноманіття. Природозаповідання як форма збереження біорізноманіття. Природно- заповідний фонд України.
Основні категорії заповідних об’єктів Запорізької області |
4 |
2
|
|
|
|
2 |
|||||
13. (53) |
Екомережі. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття. Практична робота №6 Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України. |
2 |
|
2 |
|
|
|
|||||
14. (55)
|
Оптимізація «природного каркасу» території. Нормування антропогенних навантажень. Практична робота №7Аналіз співвідношень природних і антропогенних угідь своєї області, адміністративного району і порівняння їх з оптимальними показниками. ТО |
2 |
|
2 |
|
|
|
|||||
|
Усього за тематичним блоком 2 |
14 |
4 |
6 |
|
|
4 |
|||||
Тематичний блок 3 Екологія і прикладна механіка |
||||||||||||
15. (56) |
Альтернативні джерела енергії. Проблеми енергозбереження на підприємствах. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
16. (57) |
Заходи енергозбереження на промислових підприємствах. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||
17. (58) |
Семінар 1 Екологія і прикладна механіка |
2 |
|
2 |
|
|
|
|||||
|
Усього за тематичним блоком 3 |
6 |
4 |
2 |
|
|
|
|||||
|
Усього годин |
45 |
18 |
16 |
|
|
11 |
|||||
5 Практичні роботи і семінарські заняття
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи. |
2 |
2 |
Порівняння обсягів і структури забруднення міст України. |
2 |
3 |
Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву. |
2 |
4 |
4Аналіз схем колообігу основних речовин у природі на предмет зміненості їх ланок антропогенною діяльністю. |
2
|
5 |
Існуюча та оптимально структура природокористування в Україні. |
2 |
6 |
Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України. |
2 |
7 |
Аналіз співвідношень природних і антропогенних угідь своєї області, адміністративного району і порівняння їх з оптимальними показниками. |
2 |
8 (1) |
Екологія і прикладна механіка |
2 |
|
Разом |
16 |
Практичні роботи виконуються на основі робочого зошиту з екології, схваленого для використання в загальноосвітніх навчальних закладах (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України від 07.02.2014 №14. 1/12-Г-58)
Екологія. 11.клас: робочий зошит (рівень стандарту, академічний рівень)/ Р.М.Шаламова,-Харченко, О.М.Бороздіна.- Х.: Вид-во «Ранок», 2016.- 48с.+ Додаток 32с.
6 Самостійна робота
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
Історія нарис виникнення, становлення та розвитку екології як науки. Екологічні дослідження в Україні. |
1 |
|
Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до цього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів. Пояснення їх на основі ЗЗП |
1 |
|
Вплив діяльності людини на стан біосфери |
1 |
|
Вплив екологічних факторів на здоров’я людини. |
2 |
|
Екологічні проблеми повітряного, водного середовища та ґрунтів. |
3 |
|
Природні і антропогенні екологічні катастрофи. Аварія на ЧАЕС. |
2 |
|
Основні категорії заповідних об’єктів Запорізької області. |
2 |
|
Разом |
11 |
7 Індивідуальні завдання
( реферати або презентації):
1.Історичний нарис виникнення, становлення та розвитку екології як науки.
2.Екологічні дослідження в Україні.
3.Вплив абіотичних факторів на здоров’я людини.
4.Вплив біотичних факторів на здоров’я людини.
5.Вплив антропогенних факторів на здоров’я людини.
6.Біосфера. Вчення В.І. Вернадського про живу речовину.
7.Походження і еволюція біосфери.
8. Роль людини в біосфері.
9.Екологічні проблеми світу: причини і фактори їх виникнення.
Основні екологічні проблеми світу
10.Природні екологічні катастрофи.
11.Антропогенні екологічні катастрофи.
12.Аварія на Чорнобильській АЕС.
13.Охорона тваринного і рослинного світу. Заповідна справа.
14. Червона книга – Всесвітня та України.
15.Екологічні проблеми й шляхи їх вирішення в галузі енергетики.
16.Екологічні проблеми й шляхи їх вирішення в галузі сільського і лісового господарства. Альтернативне землеробство.
17.Екологічні проблеми й шляхи їх вирішення в галузі промисловості. Проблема утилізації відходів в Запоріжжі.
18.Екологічні проблеми й шляхи їх вирішення в галузі транспорту.
19. Екологічні проблеми й шляхи їх вирішення в галузі комунального господарства.
20.Екологічні проблеми й шляхи їх вирішення в галузі військової справи. 21.Екологічні проблеми й шляхи їх вирішення в галузі науки. Розвиток нових біотехнологій.
22. Альтернативні джерела енергії та їх вплив на довкілля (енергія вітру, морів і океанів, внутрішнього тепла Землі, Сонця)
23.Екологія міст.
24. Основи радіоекології. Вплив радіації на довкілля.
25. Екологія і космос.
26.Екологічні проблеми найбільших річок, Чорного й Азовського морів.
27.Характеристика екологічних умов Донецько-Придніпровського регіону.
28.Екологічні проблеми Українського Полісся та Карпат.
29. Екологічні проблеми Запоріжжя.
30.Наслідки аварії на ЧАЕС. Шляхи виходу з екологічної кризи.
31.Участь України в міжнародній природоохоронній діяльності.
32. Шляхи вирішення екологічних проблем людства.
33.Проблема майбутнього системи “суспільство-природа” в теоріях суспільного розвитку.
34.Екологічне право . Закони, нормативні акти України про охорону довкілля. (Витяг з Конституції України «Про охорону навколишнього середовища». Витяг з Закону України «Про охорону навколишнього середовища»).
35.Основні міжнародні та національні державні й громадські екологічні організації, рухи.
36.Основні напрямки державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки.
37.Екологічний рух України.
38.Участь України в Міжнародній природоохоронній діяльності.
8 Методи навчання
- словесні, наочні, практичні;
- аналітичні, синтетичні, індуктивні, дедуктивні;
- репродуктивні, проблемно-пошукові,творчі;
- інтерактивні;
- методи самостійної роботи і роботи під керівництвом викладача;
- методи самостійної пізнавальної діяльності студентів ( спостереження, дослідження, робота з наочністю).
9 Методи контролю
10 Методичне забезпечення
11 Рекомендована література
Базова література
5. Салтовський О.І., Основи соціальної екології: Навчальний посібник.-Київ:Центр навчальної літератури, 2004.-382с.
7. Екологія. 11.клас: робочий зошит (рівень стандарту, академічний рівень)/ Р. М. Шаламова -Харченко, О. М. Бороздіна.- Х.: Вид-во «Ранок», 2016.- 48с.+ Додаток 32с.
Додаткова література
Документи:
1. Екологічне законодавство України: Зб. Нормат. Актів / Відп. ред. І. О. Заєць. – К.: Юрінком Інтер, 2001. – 416 с.
2.Конституція України.
3. Закон України «Про охорону навколишнього середовища».
4. Программа действий. Повестка дня на ХХІ век и другие документы конференции в Рио-де-Жанейро в популярном изложении. – Женева, 1992
РесурсимережіІнтернет
1. БФ "Екоправо-Львів" [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ecopravo.lviv.ua.
2. Веб-каталог з довкілля. – Режим доступу : http://www.webdirectory.com/.
3. Веб-сторінкаЕкологічноїпрограмиЄвропейськоїкомісії. – Режим доступу : http://www.europa.eu.int/comm/dgs/environment/index en.htm.
4. Всероссийский экологический сервер. – Режим доступа : http://www. ecology.ru/.
5. Глобальнийресурснийінформаційний банк даних [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.grida.no.
6. Еко-бюлетень / РЕЦ-КИЇВ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.rec-kyiv.org.ua.
7. Екологічнаекономіка [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://csf.colorado.edu/ecol-econ/.
8. ЕкологічністорінкиУкраїни [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nature.org.ua.
9.Еколого-культурний центр "Бахмат". – Режим доступу : http://www.bakhmat.org.
10. Журнал "Зелена енергетика" [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ri.Lviv.ua.
11. Засібпошукуінформації про довкілля. – Режим доступу : http://www.isleuth.com/envi.html.
12. Информационно-экологический портал Информ-Экология. – Режим доступа : http://www.informeco.ru.
13. Інформація з екології [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.emfund.com.ua.
14. Каталог сайтов о природных ресурсах и экологии. – Режим доступа :http://www.list.priroda.ru.
15. Каталог УкраїнськихWeb-ресурсів з екології. – Режим доступу : http://catalog.uintei.kiev.ua/index.php.
16. Колекціяпосилань на екологічнісайти. – Режим доступу : http://www.ceroi.net/index.htm.
17. Міжнароднийсуспільнийрух "Екологіялюдини". – Режим доступу : http://www.ecochel.msk.ru.
18. МіністерствоУкраїни з питаньнадзвичайнихситуацій та у справахзахистунаселеннявіднаслідківЧорнобильськоїкатастрофи. Державний департамент – Адмiнiстрацiязонивідчуження i зониобов’язковоговідселення. – Режим доступу : http://www.ic-chernobyl.kiev.ua.
19. Об’єднанняBellona. – Режим доступу : http://www.bellona.no/r/. 63. Открытая справочно-информационная система ЭКОЛАЙН. – Режим доступа : http://www.cci.glasnet.ru/main/index.htm.
20. Офіційний сайт Міністерстваекології і природнихресурсівУкраїни. – Режим доступу : http://www.menr.gov.ua.