Дата: __________ Прізвище учня:_______________________
Робочий аркуш на тему:
«Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічні речовин в живих організмах»
Завдання 1: Складіть схему «Основні типи метаболічних шляхів у клітині»
Метаболізм
(на рівні клітини)
___________________ ___________________
___________________ ___________________
Завдання 2: Заповніть таблицю «Відмінність асиміляції від дисиміляції».
Питання для порівняння |
Асиміляція (пластичний обмін) |
Дисиміляція (енергетичний обмін) |
1. Переважні типи біохімічних реакцій |
|
|
2. Що відбувається з власними органічними речовинами клітини ?
|
|
|
3.Енергетичні перетворення |
|
|
4. Біологічне значення |
|
|
5. В якому віці переважають ? |
|
|
Завдання 3: Наведенні нижче організми розділіть на дві групи - автотрофи і гетеротрофи.
Хламідомонада, шимпанзе, зозулин льон, амеба, перлівниця, залізобактерії, плаун булавовидний, щука, горобець, сіркобактерії, сироїжка, холерний вібріон.
Автотрофи |
Гетеротрофи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 4: заповніть таблицю «Етапи енергетичного обміну»
Етапи енергетичного обміну
Особливості проходження етапу
|
Підготовчий етап
|
Безкисневий етап
|
Кисневий етап
|
Де відбувається
|
|
|
|
Чи потрібні для процесів ферменти
|
|
|
|
Чи потрібні для процесів спеціалізовавані органели
|
|
|
|
Чи беруть участь у процесах мембрани
|
|
|
|
Чи синтезуються молекули АТФ
|
|
|
|
Чи потрібен для процесів кисень |
|
|
|
Завдання 1: Складіть схему «Основні типи метаболічних шляхів у клітині»
Метаболізм
(на рівні клітини)
Пластичний обмін Енергетичний обмін
(асиміляція, анаболізм) (дисиміляція, катаболізм)
сукупність реакцій біосинтезу сукупність реакцій розщеплення та
окислення
Завдання 2: Заповніть таблицю «Відмінність асиміляції від дисиміляції».
Питання для порівняння |
Асиміляція (пластичний обмін) |
Дисиміляція (енергетичний обмін) |
1. Переважні типи біохімічних реакцій |
Реакції синтезу або сполучення |
Реакції розщеплення або розкладу |
2. Що відбувається з власними органічними речовинами клітини ?
|
Органічні речовини накопичуються |
Органічні речовини розкладаються |
3.Енергетичні перетворення |
Енергія накопичується в органічних сполуках |
Енергія витрачається та запасається в АТФ |
4. Біологічне значення |
Накопичення поживних речовин |
Накопичення енергії у вигляді високоенергійних зв’язків в молекулах АТФ |
5. В якому віці переважають ? |
В молодому віці |
в дорослому та старіючому |
|
|
|
|
|
|
Завдання 3: Наведенні нижче організми розділіть на дві групи - автотрофи і гетеротрофи.
Хламідомонада, шимпанзе, зозулин льон, амеба, перлівниця, залізобактерії, плаун булавовидний, щука, горобець, сіркобактерії, сироїжка, холерний вібріон.
Автотрофи |
Гетеротрофи |
Хламідомонада |
шимпанзе |
зозулин льон |
амеба |
залізобактерії |
перлівниця |
плаун булавовидний |
щука |
сіркобактерії |
горобець |
|
сироїжка |
|
холерний вібріон |
Завдання 4: заповніть таблицю «Етапи енергетичного обміну»
Етапи енергетичного обміну
Особливості проходження етапу
|
Підготовчий етап
|
Безкисневий етап
|
Кисневий етап
|
Де відбувається
|
У шлунково-кишковому тракті
|
У цитоплазмі клітин
|
У мітохондріях
|
Чи потрібні для процесів ферменти
|
Так (травлення)
|
Так .
|
Так
|
Чи потрібні для процесів спеціалізовавані органели
|
Ні
|
Процеси відбуваються в цитоплазмі
|
Процеси відбуваються в мітохондріях
|
Чи беруть участь у процесах мембрани
|
Ні
|
Ні
|
Так, без мембран процес не відбувається
|
Чи синтезуються молекули АТФ
|
Ні, виділяється тільки теплова енергія
|
Так, дві молекули АТФ на одну молекулу глюкози
|
Так, 36 молекул АТФ
|
Чи потрібен для процесів кисень |
Ні
|
Ні
|
Так,без кисню не відбувається
|