Робочий зошит для практичних робіт. Основи програмування.
Робочий зошит
для практичних робіт
з інформатики
Основи програмування
11клас
(академічний рівень)
Упорядник: Северенчук Олександр Миколайович, вчитель математики та інформатики вищої категорії Рівненської ЗОШ№27. Основи програмування 11 клас (академічний рівень). Робочий зошит для учнів шкіл.
Схвалено і затверджено методичною радою Рівненської ЗОШ №27 (протокол №1 від 17.09.12 р.)
У робочому зошиті подані завдання для проведення практичних робіт з інформатики по основах програмування (Delphi). Повністю відповідає календарно – тематичному плануванню .
Посібник призначений для учнів та вчителів інформатики.
Зміст
Практична робота „Створення, компіляція й виконання
програмного проекту. Використання елементів керування ”...4
Практична робота „Введення й виведення даних, робота
зі змінними. Налагодження програм”...................8
Практична робота „Складання програм з розгалуженнями” 12
Практична робота „Використання підпрограм”.........17
Практична робота „Програмування циклічних обчислень”.22
Практична робота „Обробка одновимірних масивів”.....28
Практична робота „Створення, компіляція й виконання програмного проекту. Використання елементів керування”
1.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
2.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
3.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
4.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
5.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
6.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
7.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
8.________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
Caption_______________________________
Color________________________________
Height________________________________
Width________________________________
Top__________________________________
Left_________________________________
Name________________________________
Button надпис
Edit прапорець
Label багаторядкове поле
RadioButton однорядкове поле
CheckBox перемикач
Memo кнопка
File-Save______________________________
____________________________________
File-Save As____________________________
____________________________________
File- Save Project As______________________
____________________________________
File-Save All___________________________
____________________________________
Project-Build All Projects___________________
____________________________________
б. встановіть заголовок для форми „ Практична робота”;
в. розмістіть на формі елементи керування за зразком:
г. збережіть виконуваний файл проекту в своїй папці під назвою „Практична робота №1”.
Висновок
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Я вважаю, що моя оцінка за практичну роботу___.
Оцінка вчителя (практина частина)___________.
Оцінка за всю практичну роботу_____________.
Практична робота „ Введення й виведення даних, робота зі змінними. Налагодження програм”
Математичний запис |
Запис в середовищі Turbo Delphi 2007 |
+ |
|
- |
|
|
|
: |
|
х |
|
cos(x) |
|
x2 |
|
|
|
ex |
|
ab |
|
=___________________________________;
.
(c+sin(b*с))/(sqr(4*a-2))-sqrt(с) =
____________________________________;
(y/x-3*sqrt(sqr(y)-x*y))/(y+3) =
____________________________________.
5х-cos(y) ; x/y+ x-y;
a*-b+sqr5-a; siny+abc(x+y);
xy-2x+absx; x*x+sqrtx-2x.
а. a*х-(cos(a+c)-exp(a))/sqrt(x)+5+2*a;
б. a*х-cos(a+c)-exp(a)/sqrt(x)+5+2*a;
в. a*х-(cos(a+c)-exp(a))/(sqrt(x+5)+2*a);
г. a*х-(cos(a+c)-exp(a))/sqrt(x+5)+2*a.
Procedure_____________________________;
Var_________________________________;
Begin________________________________;
End_________________________________;
StrToFloat_____________________________;
FloatToStr_____________________________;
StrToInt______________________________;
IntToStr______________________________;
ShowMessage__________________________;
OnClick______________________________.
Знайдіть площу трикутника зі сторонами 13, 14 і 15 см.
____________________________________;
_____________________________________
____________________________________.
Створіть проект знаходження площі трикутника за трьома сторонами.
Інструктивна картка:
а. відкрийте середовище Turbo Delphi 2007 і створіть новий проект;
б. розмістіть на формі елементи керування за зразком:
в. створіть обробник подій OnClick для кнопки Button1, що знаходить площу трикутника за трьома сторонами; відповідь вивести в окремому вікні;
г. протестуйте проект, ввівши значення для сторін 13, 14 та 15 см;
д. порівняйте результат виконання проекту та відповідь при матемачному обчисленні;
е. збережіть виконуваний файл проекту в своїй папці під назвою „Практична робота №2”.
Висновок
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Я вважаю, що моя оцінка за практичну роботу___.
Оцінка вчителя (практина частина)___________.
Оцінка за всю практичну роботу_____________.
Практична робота „Складання програм
з розгалуженнями”
If___________________________________;
Then________________________________;
Else_________________________________;
And_________________________________;
Or__________________________________;
Not_________________________________.
If 6 then a:=2*a
If x<>y then x:=0
If c<d then c:=-c else d:=-d
If (x<9) and (y>3) then n:=2*n; else n:=3*n
If x<y then x:=-x else y:=-y
Якщо х=9, у=0,1 х=_____, у=______;
Якщо х=-0,6, у=10,1 х=_____, у=______;
Якщо х=4, у=4 х=_____, у=______;
Якщо х=-789, у=1 х=_____, у=______.
If a>b then b:=min else a:=min
____________________________________.
If x<=9 then y:= 0 else y:=1, якщо:
x=10, y=_________;
x=1, y=_________;
x=9, y=_________;
x=0, y=_________.
Обчисліть значення виразу:
, якщо х; х=4, у=________;
, якщо х<4; х=2, у=________.
Створіть проект знаходження значення виразу для попередньої вправи.
Інструктивна картка:
а. відкрийте середовище Turbo Delphi 2007 і створіть новий проект;
б. розмістіть на формі елементи керування за зразком:
в. протестуйте проект, ввівши значення 2 і 4;
г. звірте результати;
д. збережіть виконуваний файл проекту в своїй папці під назвою „Практична робота №3.1”.
RadioButton -
CheckBox -
Поясніть відмінність між ними________________
_________________________________________________.
Створіть проект знаходження значення рейтингової кількості балів учня. Алгоритм нарахування:
член учкому +10 балів;
всі оцінки високого рівня +10 балів;
високого і достатнього +5 балів;
призер предметних олімпіад +10 балів;
переможець спортивних змаганнях +10 балів;
відвідує гуртки та секції +5 балів.
Інструктивна картка:
а. відкрийте середовище Turbo Delphi 2007 і створіть новий проект;
б. розмістіть на формі елементи керування за зразком:
в. створіть обробник подій OnClick для кнопки Button1, що знаходить рейтинговий бал учня в окремому вікні;
г. протестуйте проект, знайшовши свій рейтинговий бал.;
д. порівняйте його з балами ваших однокласників;
е. збережіть виконуваний файл проекту в своїй папці під назвою „Практична робота №3.2”.
Висновок
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Я вважаю, що моя оцінка за практичну роботу___.
Оцінка вчителя (практина частина)___________.
Оцінка за всю практичну роботу_____________.
Практична робота „Використання підпрограм”
Підпрограма це -______________________
_________________________________.
Аргументи підпрограми це - _____________
_________________________________.
Результати підпрограми - _______________
_________________________________.
Формальні параметри це - _______________
_________________________________.
Фактичні параметри це - ________________
_________________________________.
Підпрогами поділяються на ______________
_________________________________,
вони відрізняються тим, що______________
__________________________________
__________________________________
_________________________________.
1) procedure dovgyna;
var c:real;
c:=2*Pi*r;
2) procedure dovgyna;
c:=2*Pi*r;
begin
c:=2*Pi*r;
end;
4) procedure;
begin
if x>y then max:=x else max:=y;
end;
5) procedure min;
begin
if x<y then min:=x else min:=y;
end;
6) procedure minimum;
if x<y then
begin
min:=x else min:=y;
end;
Правильно описані: ________________________________________.
а) function Suma(N:integer):integer;
var s:integer;
begin
for N:=l to N doS:=S+N;
end;
б) function Suma(N:integer):integer;
var S: integer;
begin
S=0;
For N:=l toN do S:=S+N;
Suma:=S;
end;
в) function Suma(N:integer); var S: integer;
begin
for N:=l to N do S:=S+N;
Suma:=S;
end;
r) real function Suma(N:integer);
var s:integer;
begin
for N:=l to N doS:=S+N;
Suma:=S;
end;
Знайдіть площу чотирикутника ABCD з сторонами AB=13см, ВС=14 см, CD=8см, DA=17см і довжиною діагоналі АС=15см.
∆АВС:
____________________________________;
____________________________________;
∆АDС:
____________________________________;
____________________________________;
Площа чотирикутника ABCD=__________см2.
Створіть проект знаходження площі чотирикутника за чотирма сторонами та діагоналлю.
Інструктивна картка:
а. відкрийте середовище Turbo Delphi 2007 і створіть новий проект;
б. розмістіть на формі елементи керування за зразком:
в. створіть обробник подій OnClick для кнопки Button1, що знаходить площу чотирикутника в окремому вікні;
г. протестуйте проект, підставивши зачення AB=13см, ВС=14 см, CD=8см, DA=17см і АС=15см;
д. порівняйте результат виконання проекту та відповідь при матемачному обчисленні площі;
е. збережіть виконуваний файл проекту в своїй папці під назвою „Практична робота №4”.
Висновок
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Я вважаю, що моя оцінка за практичну роботу___.
Оцінка вчителя (практина частина)___________.
Оцінка за всю практичну роботу_____________.
Практична робота „Програмування
циклічних обчислень”
1. Якщо умова у вказівці повторення while приймає значення False, то тіло циклу (обведіть правильну відповідь):
а) виконується один раз;
б) не виконується жодного разу;
в) наступає "зависання".
2. Якщо умова у вказівці повторення repeat-until приймає значення True, то тіло циклу:____
а)виконується один раз;
б)не виконується жодного разу;
в)наступає "зависання".
3. У яких вказівках повторення збільшення (зменшення) лічильника циклу на 1 передбачено (встановіть стрілками відповідність):
while...do
автоматично
repeat...until програмістом
for...to..do
4. В якому випадку, при n=4, тіло циклу буде виконуватись:
1)скінчене число раз____
2)жодного разу____
3)наступить "зациклення"_____
a) while n<=5 do
begin
P:=P-n;
n:=n+1;
end;
б) while n>=5 do
begin
P:=P-n;
n:=n+1;
end;
в) while n>=4 do
begin
P:=P-n;
n:=n+1;
end;
5. В якому випадку, при n=3, тіло циклу буде виконуватись:
1) скінчене число раз____
2) жодного разу____
3) наступить "зациклення"____
а) for i:=n to 10 do P:=P-n;
б) for i:=n to 2 do P:=P-n;
в) for i:=n downto 10 do P:=P-n;
r) for i:=n downto 2 do P:=P-n;
6.В якому випадку, при n=3, тіло циклу буде виконуватись:
1)скінчене число раз____
2)жодного разу____
3)наступить "зациклення"____
a) repeat
P:=P-n;
n:=n+1;
until n<=5;
б) repeat
P:=P-n;
n:=n+1;
until n>=5;
в) repeat
P:=P-n;
n:=n+1;
until n>=4;
7. Вказати значення змінної a, яке відповідає результату виконання вказівки повторення (обчисліть):
1)a:=2; i:=0; while i<5 do i:=i+l; a:=a+l/i ; ___________
2)a:=4; i:=l; while і>1 do begin a:=a+l/i; i:=i-l; end; _________
3)a:=0; i:=l; while i<4 do begin i:=i+l; a:=a*i;end; __________
4)a:=l; i:=6; while i>=3 do begin a:=a+i; i:=i-l; end; _________
8. Вказати значення змінної b, яке відповідає результату виконання вказівки повторення (вкажіть правильну відповідь
1) b:=l; i:=l; repeat i:=i+l; b:=b+i until i>3; ____________
2) b:=3; i:=l; repeat b:=b+l/(i+l); i:=i+3 until i>=5; __________
3) b:=4; i:=l; repeat b:=b+l/i; i:=i-l until і<=1; ____________
4) b:=2; i:=5; repeat i:=i-l; b:=b+l/i until i<=4; ____________
a) 2.25 6) 7 в) 2,7 г) 5 г) 10
9. Вказати значення змінної m, яке відповідає результату виконання вказівки повторення (встановіть відповідність) з допомогою стрілок:
1) m:=l; for i:=2 downto 2 do m:=m+l; 10
2) m:=0; for i:=8 to 8 do m:=m+l; 40
3) m:=0; for i:=10 downto 6 do m:=m+l; 2
4) m:=l; for i:=5 to 9 do m:=m+l; 5
6
10. Заповніть таблицю значеннями, що отримані в результаті виконання команд:
S:=4;
For i:=2 to 6 do S:=S+i;
крок |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
i |
|
|
|
|
|
S |
|
|
|
|
|
11. Розв`яжіть математично задачу.
Знайдіть суму S цілих додатніх чисел кратних k і менших а.
k=3, a=10, S=________.
k=6, a=15, S=________.
k=10, a=63, S=________.
Створіть проект знаходження суми цілих додатніх чисел, кратних k і менших а.
Інструктивна картка:
а. відкрийте середовище Turbo Delphi 2007 і створіть новий проект;
б. розмістіть на формі елементи керування за зразком:
в. створіть обробник подій OnClick для кнопки Button1, що знаходить суму цілих додатніх чисел, кратних k і менших а в окремому вікні;
г. протестуйте проект, підставивши зачення:
1) k=3, a=10,
2) k=6, a=15,
3) k=10, a=63;
д. порівняйте результат виконання проекту та відповідь при матемачному обчисленні суми;
е. збережіть виконуваний файл проекту в своїй папці під назвою „Практична робота №5”.
Висновок
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Я вважаю, що моя оцінка за практичну роботу___.
Оцінка вчителя (практина частина)___________.
Оцінка за всю практичну роботу_____________.
Практична робота „ Обробка одновимірних масивів”
____________________________________.
____________________________________.
____________________________________.
____________________________________.
____________________________________.
Заповніть пропуски:
Масив d це масив, який складається з _____ елементів, _______________типу.
a[i]:=StrToFloat(Memo1.Lines[i-1];
____________________________________
____________________________________
____________________________________.
а) var A:array[1..5] of real;
б) type MAS=ARRAY['A'..'D'];
var B:mas;
в) var С:[integer] of char;
r) var D:array[trae..false] of char;
Правильно: ________ Неправильно: __________
а) var a:array[1..5] of real;
б) type Mas:array[1..5] of real;
var A:Mas;
в) type Mas=array[ 1:5] of real
var A:Mas;
r) typeMas=array[1..5] of real;
var A:Mas;
ґ) type Mas=array [ 1,5] of real;
var A:Mas;
д) var A:array[1..5] fo real;
а) var A:array['A'..'C'],2..5] of real; ________;
б) var B:array[false..true] of boolean; ________; в)typeC=(ml,m2,m3,m4);
varX:array[C]; ________.
Використовуючи мережу Інтернет, заповніть таблицю температур за останній місяць.
Місяць: |
|||
Дата |
Середньодобова температура, 0С |
Дата |
Середньодобова температура, 0С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Використовуючи дані з таблиці, знайдіть:
Максимальний температурний показник місяця:______.
Мінімальний температурний показник місяця:________.
Середньомісячний показник температури:___________.
Кількість днів, коли температура була нижче 00С:______.
Створіть проект знаходження максимального, мінімального, середньомісячного температурного показника місяця та кількості днів, коли температура була нижче 00С, скориставшись даними таблиці завдання 11
Інструктивна картка:
а. відкрийте середовище Turbo Delphi 2007 і створіть новий проект;
б. розмістіть на формі елементи керування за зразком:
в. створіть обробник подій OnClick для кнопки Button1, Button2, Button3, Button4, для знаходження максимального, мінімального, середньомісячного температурного показника місяця та кількості днів, коли температура була нижче 00С, відповідь виводити в окремому вікні;
г. протестуйте проект, ввівши значення із завдання 11;
д. порівняйте результат виконання проекту та відповідь попереднього завдання;
е. збережіть виконуваний файл проекту в своїй папці під назвою „Практична робота №5”.
Висновок
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Я вважаю, що моя оцінка за практичну роботу___.
Оцінка вчителя (практина частина)___________.
Оцінка за всю практичну роботу_____________.
Місце для виконання обчислень
1