Робочий зошит Не з іменниками

Про матеріал
Матеріали робочого зошита мають на меті сформувати поняття про написання НЕ з іменниками, вміння розрізняти префікс НЕ і частку НЕ, обґрунтовувати написання слів відповідними правилами; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати орфографічні навички; розвивати активність, логічність, критичність, інформативність, аналітичність, комунікативність, самостійність, виховувати доброту, спостережливість, наполегливість.
Перегляд файлу

 

6 клас

 

Цікава розмова про частину мови

Тема. Написання «не» з іменниками

 

Здавна і невтомно працює префікс-частка НЕ

 Н.Клименко

 

1.а) Прочитати слова і речення. Записані в колонках.

б) Чим відрізняється зміст І та ІІ колонок?

в) Подумайте і скажіть, що ми будемо вивчати на уроці?

 

Невід

Неук

Нещастя

Непорядок

Недовіра

Не баранці, а білі коні по морю синьому летять.

Цей чоловік мені не друг.

 

 

Дослідження-спостереження з елементами аналізу

 

  1. Прочитати слова. Чи можуть вони існувати без НЕ?

 

Нечупара, ненависть, нестача, ненажера, нероба.

Який висновок можна зробити?

 

  1. Доберіть до слів неволя, неправда, недруг спільнокореневі антоніми без не, а також синоніми без НЕ.

 

Зразок: нещастя – щастя, горе.

 

Зробіть висновок, як пишеться іменник з НЕ, якщо до нього можна дібрати синонім без НЕ або ж слово без цього префікса є іменником, протилежним за значенням.

 

  1. Прочитайте речення. Доведіть, що в ньому є протиставлення. Як у такому випадку пишеться НЕ з іменниками? Якою частиною мови є НЕ?

 

Не краса красить, а розум.

 

  1. Прочитайте речення. Доведіть, що в ньому є заперечення чогось. Підкресліть в реченні граматичну основу.

 

Аля не сестра, а моя подруга.

           

 

Щоб правильно написати НЕ з іменниками, розмірковуй так:

1) Чи вживається іменник без НЕ:

а) якщо не вживається, то пиши разом,

б) якщо вживається, то

2) перевір, чи є протиставлення зі сполучником а:

а) якщо є, то пиши окремо,

б) якщо немає, то

3) заміни іменник синонімом чи близьким за смислом словом:

а) якщо можна замінити, пиши разом,

б) якщо ні, пиши окремо.

 

 

 

 

 

 

Ланцюжок

Списати, пояснити написання НЕ з іменниками

Недуга, немовля, ненависть, неправда, небезпека, нещастя, недобиток, нечисть, негідник, не воля, а рабство; не друг, а ворог; небилиця, неспокій, недотепа, нещадність, Недоладія, Недочеревик, недооцінка, нежить, невіглас*, незрадливість.

Невіглас* – людина, яка не володіє найнеобхіднішими знаннями, неосвічена людина; неук, нетяма.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Взаємоперевірка «Закінчи прислів’я»

 

Завершити прислів’я. Пояснити правопис НЕ з іменниками.

  1.        Пишу не пером, а ______________________________

2) Свободу втрачають через ________________________

3) Догоджай не людям, а своїй_______________________

4) Кров не вода, а серце ____________________________

5) Люди не раки, ___________________________________

6) Дурість – причина ______________________________

Довідка: Умом. Незгоду. Совісті. Не камінь. Не почервоніють. Нещастя.

Робота в парах «Збери прислів’я»

Кожна пара отримує розсипані прислів’я. Їх треба зібрати, пояснити написання НЕ з іменниками. Записати їх до зошитів.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Самодиктант  «Аля й герої Недоладії»

Пригадати й записати імена мешканців Недоладії. До складу якого префікса входить НЕ в цих іменах?

______________________

 

 ______________________

______________________

_____________________

 

______________________

Корисні поради

Пояснити значення фразеологізмів. Скласти з ними речення. Як пишеться НЕ з іменниками у поданих фразеологізмах?

І. Не спускати очей. – __________________________________

_______________________________________________________

ІІ. Не життя, а казка. – __________________________________

_______________________________________________________

 

 

 

Творча робота

  • Написати невеликий твір про те, як дівчинка Аля потрапила в країну, де щезло НЕ. Дати назву твору (5 – 6 речень).
  • Кому такий твір написати важко, написати оповідання, можна гумористичне про випадок із життя, використавши подані слова: негода, невдача, нещастя, недотепа, неряха.

Твір

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Заповнити таблицю.

Знав

Дізнався

Приємно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 23 підручника. Вивчити правила.
  2. Закінчити творчу роботу.

На вибір

  1. Вправа 301 (письмово) (записати прислів’я, знімаючи риски)
  2. Вправа 299 (письмово). (пояснити значення фразеологізмів, скласти з ними речення).

Оціни свої знання

Таблиця оцінювання

№ завдання

Зміст завдання

бали

1

Усна відповідь

по 0,5

2

Дослідження-спостереження

по 0,5

3

«Ланцюжок»

2

4

«Заверши прислів’я»

2

5

«Збери прислів’я»

3

6

Робота біля дошки

3

7

«Аля й герої Недоладії»

3

8

Корисні поради

2

9

Творча робота

6

 

Всього:

36 балів

 

Оцінка

Кількість набраних балів

1

1-3

2

4-6

3

7-9

4

10-12

5

13-15

6

16-18

7

19-21

8

22-24

9

25-27

10

28-30

11

31-33

12

34-36

 

Оцінка за урок ______________

 

 

1

 

docx
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
1441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку