Українська мова 6 клас вч. Відішева Т.В.
Урок __ Дата ___________
Тема №3 Морфологія. Орфографія. Іменник
Тема. Відмінювання іменників І відміни.
Мета: поглибити знання учнів про іменники І відміни, ознайомити з правилами відмінювання їх; формувати ключові й предметні компетентності, формувати вміння правильно писати відмінкові закінчення іменників І відміни, уживати їх у родовому, орудному, кличному відмінках; удосконалювати правописні навички; розвивати спостережливість, пам’ять, кмітливість, логічне мислення; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, прагнення вдосконалювати свої знання, навчати визначати життєву мету.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
І. Організаційний момент
Намалюйте у зошитах олівцем обличчя: усміхнені, сумні або зосереджені.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Хто говорить, той сіє, хто слухає, той збирає врожай (П.Буаст).
Виразне читання епіграфа уроку, пояснення його змісту.
2. Запишіть іменники в 4 стовпчики – відмінами
Дніпро, бік, вага, машина, велетень, край, мати, річ, тінь, лоша, праця, розкіш, голова, батько, місто, вітрище, теля, прізвище, ім’я.
Дорога, пісня, тиша.
Розподіліть іменники на 3 групи: тверду, м’яку, мішану
Образа, куля, остача, вежа, бабуся, тварина, стеля, межа, змія, листоноша, антена, зима, ішемія, ондатра.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вивчаючи особливості відмінювання іменників І відміни, ми розглянемо закінчення іменників у родовому відмінку, орудному та кличному відмінках.
IV. Вивчення нового матеріалу
V. Тренувальні вправи
Випишіть лише ті іменники, які в родовому відмінку мають закінчення –і.
Микола, учениця, лінія, пуща, удача, береза, сестра, долоня, сваволя, ноша.
Підкресліть другу літеру в кожному виписаному слові. Утворене слово стане оцінкою вашої роботи.
Ключ: Чудово!.
Поставте виписані слова у формі множини, зробіть висновок про закінчення в Р.в. множини.
2. Вправа 247
Фізкультхвилинка
Виберіть правильний варіант
Сім’єю – сімйою
Гаражем- гаражом
Грушею-грушою
Їдальнею – їдальньою
Яким правилом ви керувались?
Хвостик, як ниточка, само. Як калиточка, а очі, як намистнки. (Миша)
У воді купалася, сухою зосталася (качка)
Червоний колір, а винний смак, кам’яне серце – чому це так? (вишня)
Без рук, без ніг, а пнеться на батіг (квасоля)
Сім шкір має, сльози всім витискає (цибуля)
Весною біле, літом зелене, восени жовте, узимку солодке (груша)
Загородив дід хлівець для п’ятьох овець (рукавиця).
Розподільний диктант
Поставте іменики в кличному відмінку однини, згрупуйте відповідно до закінчень: у першу колонку – о, у другу – е (є), у третю – ю.
Межа, Іванна, звитяга, Ганнуся, завія, сестра, матуся, земля, мрія, доня, дорога, мама, душа, бабуся, лілія.
11. Індивідуальне завдання
Картка №1
Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.
Парта, граматика, нероба, гребля, лінія, груша, саранча, країна.
Картка №2
Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.
Академія, корона, дума, плакса, круча, афіша, струна, папка.
Картка №3
Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.
Розумака, стеля, матерія, біржа, площа, святиня, мелодія, щока, замша, спроба, дискусія, передача.
VІ. Підсумок уроку
Що нового ти дізнався на уроці? Як ти працював? Що найбільше зацікавило, здивувало? Що було важливим для тебе?
VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)
Параграф 29. Вправа 250 (письмово).
Закінчити творчу робота, вправа 248 (на вибір).
Розподіліть іменники на 3 групи: тверда, м’яка, мішана
2. Провідміняйте подані іменники в однині і множині (за варіантами)
І - Дорога, задача; ІІ – пісня, історія; ІІІ – Сава, Надія.
Порівняйте відмінювання іменників І відміни, які належать до різних груп і дайте відповіді на запитання:
[Дор’із’ці, [р’іц’:і], [к’іс’ц’і], [мус’і], [синиц’:і], [ перемоз’і], [ стр’іс’і ].
Картка №1 Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень. Парта, граматика, нероба, гребля, лінія, груша, саранча, країна.
|
Картка №2 Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень. Академія, корона, дума, плакса, круча, афіша, струна, папка. |
Картка №3 Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень. Розумака, стеля, матерія, біржа, площа, святиня, мелодія, щока, замша, спроба, дискусія, передача.
|
Фізкультхвилинка
І учень. Світлана. Жменя, ідея, Вітя.
ІІ учень. Анастасія, доня, сніговиця, Віра.
Уведіть одне зі слів у речення. Поясніть розділові знаки.
Межа, Іванна, звитяга, Ганнуся, завія, сестра, матуся, земля, мрія, доня, дорога, мама, душа, бабуся, лілія.
Темрява (темнота, тьма, пітьма), метелиця (віхола, хуга, хуртовина, завірюха, сніговійниця), яма (западина, вибоїна, ковбаня), варта (сторожа), балакуха (говоруха, щебетуха, цокотуха), башта (вежа), жага (спрага), присяга (клятва).
VІ. Підсумок уроку
Що нового ти дізнався на уроці? Як ти працював? Що найбільше зацікавило, здивувало? Що було важливим для тебе?
VІІ. Домашнє завдання
Параграф 29. Вправа 250 (письмово).