Урок Відмінювання іменників І відміни

Про матеріал
Матеріали уроку мають на меті поглибити знання учнів про іменники І відміни, ознайомити з правилами відмінювання їх; формувати ключові й предметні компетентності, формувати вміння правильно писати відмінкові закінчення іменників І відміни, уживати їх у родовому, орудному, кличному відмінках; удосконалювати правописні навички; розвивати спостережливість, пам’ять, кмітливість, логічне мислення; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, прагнення вдосконалювати свої знання, навчати визначати життєву мету.
Перегляд файлу

Українська мова 6 клас                                                                вч. Відішева Т.В.

 

Урок __                                                                                       Дата ___________

 

Тема №3 Морфологія. Орфографія. Іменник

Тема. Відмінювання іменників І відміни.

 

Мета: поглибити знання учнів про іменники І відміни, ознайомити з правилами відмінювання їх;  формувати ключові й предметні компетентності, формувати вміння правильно писати відмінкові закінчення іменників І відміни, уживати їх у родовому, орудному, кличному відмінках; удосконалювати правописні навички; розвивати спостережливість, пам’ять, кмітливість, логічне мислення; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, прагнення вдосконалювати свої знання, навчати визначати життєву мету.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

І. Організаційний момент

Намалюйте у зошитах олівцем обличчя: усміхнені, сумні або зосереджені.

ІІ. Актуалізація знань учнів

  • Робота з епіграфом

Хто говорить, той сіє, хто слухає, той збирає врожай (П.Буаст).

Виразне читання епіграфа уроку, пояснення його змісту.

  • Бесіда
  • Що називається іменником?
  • Як змінюється іменник?
  • Від чого залежить поділ іменника на відміни?
  • Для чого в мові потрібен поділ іменника на відміни?
  • Які іменники відносять до І, ІІ, ІІІ, ІV відмін?
  • Від чого залежить поділ іменників І та ІІ відмін на групи?
  • Пригадайте, які іменники належать до І відміни.

2. Запишіть іменники в 4 стовпчики – відмінами

Дніпро, бік, вага, машина, велетень, край, мати, річ, тінь, лоша, праця, розкіш, голова, батько, місто, вітрище, теля, прізвище, ім’я.

  1. Перевірка вправи (Д/з).
  2. Провідміняйте іменники, виділіть закінчення, зверніть увагу на відмінності в закінченнях іменників твердої, м’якої, мішаної груп.

Дорога, пісня, тиша.

  1. Розподільний диктант

Розподіліть іменники на 3 групи: тверду, м’яку, мішану

Образа, куля, остача, вежа, бабуся, тварина, стеля, межа, змія, листоноша, антена, зима, ішемія, ондатра.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вивчаючи особливості відмінювання іменників І відміни, ми розглянемо закінчення іменників у родовому відмінку, орудному та кличному відмінках.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Опрацювання таблиці «Зразки відмінювання іменників І відміни» (с.97 підручника параграф 29.).
  2. «Читаємо й запитуємо». Робота в парах (опрацювання теоретичного матеріалу, один учень ставить запитання, інший готує відповідь) (закінчення іменників в орудному відмінку однини, с.98, закінчення в родовому відмінку множини, с. 99, закінчення в кличному відмінку однини).

V. Тренувальні вправи

  1. 1. Вибіркова робота

Випишіть лише ті іменники, які в родовому відмінку мають закінчення –і.

 

Микола, учениця, лінія, пуща, удача, береза, сестра, долоня, сваволя, ноша.

 

Підкресліть другу літеру в кожному виписаному слові. Утворене слово стане оцінкою вашої роботи.

Ключ: Чудово!.

  • Поясніть за допомогою словника значення слова сваволя.
  • Який серед поданих іменників має закінчення ї? Поставте іменник лінії в називний відмінок. Назвіть основу.

Поставте виписані слова у формі множини, зробіть висновок про закінчення в Р.в. множини.

2. Вправа 247

Фізкультхвилинка

  1. Відмінювання іменників в орудному відмінку

Виберіть правильний варіант

Сім’єю – сімйою

Гаражем- гаражом

Грушею-грушою

Їдальнею – їдальньою

Яким правилом ви керувались?

  1. Вправа 246 (усно)
  2. Вправа 245 (письмово).
  3. Редагування. Конкурс юних мовознавців. Знайдіть і виправте помилки у вживанні іменників І відміни.
  1. Я нагодував Дружка кашою і пішов працювати над задачою, яка у мені чомусь не виходила. 2) Бабуся кажуть, що у дядька Миколи ні копійки за душою, бо він цілими днями співає під грушою, а не працює.
  1. Відгадайте загадки. Іменники-відгадки поставте в орудному відмінку. Підкресліть орфограму «Букви о, е, є в закінченнях іменників І відміни»

Хвостик, як ниточка, само. Як калиточка, а очі, як намистнки. (Миша)

У воді купалася, сухою зосталася (качка)

Червоний колір, а винний смак, кам’яне серце – чому це так? (вишня)

Без рук, без ніг, а пнеться на батіг (квасоля)

Сім шкір має, сльози всім витискає (цибуля)

Весною біле, літом зелене, восени жовте, узимку солодке (груша)

Загородив дід хлівець для п’ятьох овець (рукавиця).

 

  1. Які закінчення мають іменники І відміни у кличному відмінку?

 Розподільний диктант

Поставте іменики в кличному відмінку однини, згрупуйте відповідно до закінчень: у першу колонку – о, у другу – е (є), у третю – ю.

Межа, Іванна, звитяга, Ганнуся, завія, сестра, матуся, земля, мрія, доня, дорога, мама, душа, бабуся, лілія.

 

  1. Творча робота. Перегляньте відеосюжет і напишіть твір-мініатюру за відеосюжетом

 

11. Індивідуальне завдання

 

Картка №1

Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.

Парта, граматика, нероба, гребля, лінія, груша, саранча, країна.

 

Картка №2

Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.

Академія, корона, дума, плакса, круча, афіша, струна, папка.

Картка №3

Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.

Розумака, стеля, матерія, біржа, площа, святиня, мелодія, щока, замша, спроба, дискусія, передача.

 

VІ. Підсумок уроку

Що нового ти дізнався на уроці? Як ти працював? Що найбільше зацікавило, здивувало? Що було важливим для тебе?

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)

Параграф 29. Вправа 250 (письмово).

Закінчити творчу робота, вправа 248 (на вибір).

 

 

 

 

 

 

Розподіліть іменники на 3 групи: тверда, м’яка, мішана

2. Провідміняйте подані іменники в однині і множині (за варіантами)

І - Дорога, задача; ІІ – пісня, історія; ІІІ – Сава, Надія.

Порівняйте відмінювання іменників І відміни, які належать до різних груп і дайте відповіді на запитання:

  • У яких відмінках закінчення іменників збігаються? (Д.в, і М.в.)
  • У якому відмінку закінчення іменників мішаної групи збігається з твердою? (У знахідному).
  • У яких відмінках збігаються закінчення іменників І відміни м’якої і мішаної груп? (у родовому, орудному і кличному).
  1. Прочитайте подані у фонетичній транскрипції слова. Визначте відмінок їх.

[Дор’із’ці,  [р’іц’:і],  [к’іс’ц’і],  [мус’і], [синиц’:і],  [ перемоз’і],  [ стр’іс’і ].

  •     Запишіть слова відповідно до орфографії, а через риску форми цих слів у називному відмінку. Підкресліть літери, що позначають звуки, які чергуються. Сформулюйте правило чергування кінцевих приголосних основ іменників І відміни у давальному й місцевому відмінках.
  1. Ігрове завдання
    1.               Подумайте, чому в орудному відмінку іменник слива має закінчення –ою, а груша і яблуня – ею?
    2.               Відгадайте загадки. Іменники-відгадки поставте в орудному відмінку. Підкресліть орфограму «Букви о, е, є в закінченнях іменників І відміни»
  • Хвостик, як ниточка, само. Як калиточка, а очі, як намистнки. (Миша)
  • У воді купалася, сухою зосталася (качка)
  • Червоний колір, а винний смак, кам’яне серце – чому це так? (вишня)
  • Без рук, без ніг, а пнеться на батіг (квасоля)
  • Сім шкір має, сльози всім витискає (цибуля)
  • Весною біле, літом зелене, восени жовте, узимку солодке (груша)
  • Загородив дід хлівець для п’ятьох овець (рукавиця).
  1. Індивідуальне завдання

 

Картка №1

Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.

Парта, граматика, нероба, гребля, лінія, груша, саранча, країна.

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка №2

Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.

Академія, корона, дума, плакса, круча, афіша, струна, папка.

Картка №3

Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка однини та називного відмінка множини, поясніть вибір закінчень.

Розумака, стеля, матерія, біржа, площа, святиня, мелодія, щока, замша, спроба, дискусія, передача.

 

 

 

Фізкультхвилинка

 

  1. Вправа 245 (усно)
  2. Вибірковий диктант. Випишіть іменники, визначте їх відмінки
    1.               Першим на піщаній косі зацокотів пронизливо бекас. 2) Ніщо не порушувало лісової тиші. 3) На гілочці береста примостилася маленька пташка і радіє весні.
  3. Самостійна робота. Вправа 246 (поставити слова в орудному відмінку)
  4. Вправа 247 (поставити слова в родовому відмінку)
  5.  Прочитайте у підручнику про закінчення кличного відмінка однини іменників І відміни. Поставте подані іменники в кличному відмінку

І учень. Світлана. Жменя, ідея, Вітя.

ІІ учень. Анастасія, доня, сніговиця, Віра.

Уведіть одне зі слів у речення. Поясніть розділові знаки.

  1. Вправа 248 (записати іменники в кличному відмінку).
  2. Розподільний диктант. Поставте іменики в кличному відмінку однини, згрупуйте відповідно до закінчень: у першу колонку – о, у другу – е (є), у третю – ю.

Межа, Іванна, звитяга, Ганнуся, завія, сестра, матуся, земля, мрія, доня, дорога, мама, душа, бабуся, лілія.

  1. Творче завдання. До іменників І відміни доберіть синоніми тієї самої відміни й з’ясуйте їхню належність до тієї чи іншої групи.

Темрява (темнота, тьма, пітьма), метелиця (віхола, хуга, хуртовина, завірюха, сніговійниця), яма (западина, вибоїна, ковбаня), варта (сторожа), балакуха (говоруха, щебетуха, цокотуха), башта (вежа), жага (спрага), присяга (клятва).

VІ. Підсумок уроку

Що нового ти дізнався на уроці? Як ти працював? Що найбільше зацікавило, здивувало? Що було важливим для тебе?

VІІ. Домашнє завдання

Параграф 29. Вправа 250 (письмово).

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
1792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку