"Робочий зошит. Вивчення творчості Володимира Сосюри."Жив на землі поет"

Про матеріал

Цей матеріал сприяє підвищенню рівня мотивації пізнавальної активності учнів та активізації їх творчої діяльності. Матеріал можна використовувати для розширення та поглиблення знань життя і творчості поета з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.

Перегляд файлу

Результат пошуку зображень за запитом "картинки україни"                  

                                                     Жив на землі поет…

РОБОЧИЙ ЗОШИТ

З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Вивчення творчості

Володимира Сосюри

8 клас

                                                                МОРОЗ  ІННА ВОЛОДИМИРІВНА

                                                          вчитель української мови та  літератури

 

                                                Степне

                                                   2018

 

                                  Дидактичний матеріал

         Цей матеріал сприяє підвищенню рівня мотивації пізнавальної активності учнів та активізації їх творчої діяльності. Матеріал можна використовувати для розширення та поглиблення знань з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.

        Мета: поглибити знання про життєвий і творчий шлях В.М.Сосюри; опрацювати ідейно-художній зміст поезій поета, розвивати культуру зв’язного мовлення, спостережливість, логічне мислення, уяву, уміння  висловлювати власні думки, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, поважне ставлення до його митців слова; прищеплювати інтерес до поезії.

 

                                              Юний друже!

       Найголовнішою темою поезій Володимира Сосюри була тема любові до України. Батьківщина  надихала його на створення чудових поетичних картин. Для поета українські краєвиди – це джерело натхнення до творчості. Уважно прочитай біографію та вірші Володимира Сосюри «Любіть Україну!» . Я впевнена,  ти зможеш відповісти на питання, які допоможуть тобі краще зрозуміти поезію поета.

     Ознайомся з яскравими зразками пейзажної та інтимної лірики, які представлені такими поезіями як «Васильки» та «Осінь». Якщо вчитаєшся у добірні і виважені строчки цих поезій не тільки очима, а й серцем, отримаєш велику насолоду.

 

Бажаю тобі успіху!

 

 

Перша сторінка – громадянська лірика

Завдання 1 . Ознайомтесь із біографією поета В. Сосюри. Заповніть табличку.

Місце  народження поета

 

Час народження

 

Батьки поета та їх вплив на виховання

 

Навчання

 

1-ша збірка

 

Естетичне кредо

 

Поезії Вітчизняної війни

 

Інтимна лірика

 

«Третя рота»

 

1965, 8 січня

 

 

2 завдання. Визначаємо життєві істини.

Які важливі життєві істини пропагує В.Сосюра в поезії «Любіть Україну»

  1. Потрібно любити рідний край.
  2. Без любові до Батьківщини людина не може бути гармонійною особистістю.
  3. …..
  4. …..
  5. ……

 

2 завдання. Визначаємо риси характеру людини.

Доповніть характеристики Володимира Сосюри

                                     Володимир Сосюра

Мрійливий

Результат пошуку зображень за запитом "в сосюра"

Юний

Талановитий

Патріот

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 завдання. Складіть психологічний портрет за цитатами.

«Як не можна уявити весни без березневої безпосередньості, а осені без вересневої щедрості, так не можна уявити нашої поезії без Володимира Сосюри» (М. Бажан).

«Чарівні й загадкові прості образи переповнювали його щомиті, рвали душу з душі, розлітаючись кольоровими світами радості й печалі» (В. Моринець).

«"Так ніхто не кохав. Через тисячі літ лиш приходить подібне кохання". Тепер хіба що жінки пишуть про любов отак безумно, чоловіки катастрофічно порозумнішали. Утім, колись їм розум не заважав: академік Глушков, батько української кібернетики, вірші Сосюри читати напам"ять міг годинами».

                                                                                                   (В. Жежера).

____________________________________________________________________________________________________________________________________

4 завдання. Встановлюємо міжкультурні зв’язки.

Головною темою вірша В.Сосюри «Любіть Україну» є любов до Батьківщини. Пригадайте та запишіть українські прислів’я на цю тему.

  1. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
  2. ….

5 завдання. Вчимося висловлювати власну думку. Вірш «Любіть Україну!»

Прочитайте назву вірша. Чи можна за назвою визначити ставлення поета до своєї Батьківщини? Запропонуйте власну назву поезії.

_______________________________________________________________

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­________________________________________________________________

 6 завдання. Урізноманітнюйте сприйняття інформації. Перегляньте відео. Випишіть образи, навіяні поезією «Любіть Україну!». Розфарбуйте кожне слово. Обґрунтуйте  вибір кольору. https://www.youtube.com/watch?v=VllSDpMDjQc

Результат пошуку зображень за запитом "україна картинки"  Результат пошуку зображень за запитом "мова солов'їна"                  Результат пошуку зображень за запитом "очі"

___________________ _______________  _____________     Результат пошуку зображень за запитом "вишнева гілка"            Результат пошуку зображень за запитом "зорі"       Результат пошуку зображень за запитом "серце"

_____________________            _______________                   ___________________

 

7 завдання. Розвиваємо емоційний інтелект.

Прочитайте вірш. Подумайте, які почуття охоплюють героя. Складіть словник почуттів ліричного героя.

Благоговіння – ліричний герой відчуває почуття безмежної любові до Батьківщини.

Вдячність – ________________________________________________________

Гідність- __________________________________________________________

Гордість-__________________________________________________________

Замилування-______________________________________________________

Захоплення-________________________________________________________

__________- _______________________________________________________

8 завдання. Характеризуємо художні засоби.

Художні засоби. які поет використовує у своєму творі це:

  • епітет;
  • метонімія;
  • інверсія;
  • порівняння;
  • риторичне звертання.

Досліди текст вірша та заповни таблицю прикладами.

Художні засоби

Приклади

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 задання. Вчимося порівнювати.

Прочитай поетичні уривки. Дізнайтесь, хто автор кожної поезії.  Зробіть порівняльний аналіз. Результати порівняння занесіть до діаграми «Кола Венна».

Площини порівняння

  1. Назва поезії
  2. Автор
  3. Історія написання.
  4. Художні образи.
  5. Зображувально-виражальні засоби.
  6. Тема, ідея.
  7. Римо-ритмічні особливості

                               Любіть Україну!

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов'їну.

Для нас вона в світі єдина, одна,

як очі її ніжно-карі...

Вона у зірках, і у вербах вона,

і в кожному серця ударі,

у квітці, в пташині, в кривеньких

тинах,

у пісні у кожній, у думі,

в дитячій усмішці, в дівочих очах

 

і в стягів багряному шумі...

Як та купина, що горить — не

згора,

живе у стежках, у дібровах,

у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,у

хмарах отих пурпурових….

Результат пошуку зображень за запитом "Дніпро"

 


                                     Я ЗАКОХАНИЙ ПАЛКО, БЕЗ МІРИ


Я закоханий палко, без міри


У небачену вроду твою.

Все, що в серці натхненне і щире,

Я тобі віддаю.

Ти дала мені радісну вдачу,

Кров гарячу пустила до жил.

Я без тебе нічого не значу,

Ніби птиця без крил.

Кожну хвилю у кожну днину

Гріє душу твоє ім’я,

Ненаглядна, горда, єдина,

Україно моя.


 


          Результат пошуку зображень за запитом "діаграма кола вена"

10 завдання . Працюємо з текстом.

                              В. Сосюра «Любіть Україну!»

Визначте римо-ритмічні особливості художнього перекладу:

Кількість строф ____________________________________________________

Кількість рядків у строфі ____________________________________________

Назва строфи ______________________________________________________

Тип римування ____________________________________________________

Віршовий розмір ___________________________________________________

11 завдання.  Розвиваємо творчу уяву.

                     Результат пошуку зображень за запитом "в сосюра"

Уявіть незвичайну зустріч Володимира Сосюри та учнів вашого класу. Про що  була б їх бесіда? Складіть і розіграйте  діалог.

Теорія літератури

Громадянська лірика – твори, у яких думки й переживання викликані суспільно-політичними подіями.

12 завдання. Виконайте тестові завдання.

1.Неопалима купина у вірші В. Сосюри «Любіть Україну!» символізує 

А вогонь забуття   Б ворожу силу

В безсмертя    Г розлуку з рідним краєм

2. До патріотичної лірики належить поезія

А  В. Сосюра  «Мрія»                 Б  В. Сосюра «Васильки»

В  В. Сосюра «Осінь»                  Г  В. Сосюра «Любіть Україну!»

3.Який епітет використовує поет, говорячи про мову?

А Співуча                                       Б Солов’їна

В Квітуча                                       Г  Мелодійна

4.Установіть відповідність (вірш «Любіть Україну!»)

 Образ

Ознака

1 мова

А жива і нова

2 Україна

Б щаслива

3 краса

В вічна

4 година

Г солов’їна

Д вишнева

13 завдання. Вчимося писати твір.

Напишіть есе на тему «У чому обов’язок українця перед Батьківщиною

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Друга сторінка – пейзажна лірика

 

Теорія літератури

Пейзажна лірика – твори, у яких настрій ліричного героя суголосний із настроєм природи, переживання й відчуття виникають від споглядання природи.

14 завдання. Прочитай вірш «Осінь». Заповни пропущені місця.

                                                «Осінь»

Тема……………………………………………

Основна думка…………………………………………

……………………………………………………

Жанр……………………………………………

       Результат пошуку зображень за запитом "осінь"

15 завдання. Випишіть усі епітети з вірша «Осінь».

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

16 завдання. Знайдіть приклади персоніфікації у вірші «Осінь».

Теорія літератури

Персоніфікація (лат. persona—особа + facere—робити), уособлення, або прозопопея, — різновид метафори, в якому ознаки істоти переносяться на неістот (предмети, явища, поняття, тварини), тому персоніфікацію ще називають одухотворенням, уособленням.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

17 завдання. За допомогою малюнка покажіть власне сприйняття ідейного змісту поезії «Осінь».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18 завдання. Прослухайте мелодії. Підберіть ту, яка найбільше підходить для прочитання вірша «Осінь». Влаштуйте конкурс на краще прочитання поезії.

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Bn4XDp-C9gg
  2. https://www.youtube.com/watch?v=r2m-Lff2j6I
  3. Або свій варіант

19 завдання. Випишіть із вірша «Осінь» слова, що позначають колір. Як співвідноситься кольорова палітра з настроєм вірша?


                                                                  Результат пошуку зображень за запитом "палітра кольорів"__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Висновок:________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

20 завдання.  Компаративний аналіз. Розгляньте картинку. Дайте назву зображенню. Перечитайте вірш. Знайдіть спільне й відмінне. Заповніть табличку. 

Адреса зображення:

  https://www.liveinternet.ru/users/4437240/post289049243/

 


 

                                                      _______________________________

                  Результат пошуку зображень за запитом "осінь на коні"

Осінь

Облітають квіти, обриває вітер

пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

осінь жовтокоса  на баскім коні.

В далечінь холодну без жалю за літом

Синьоока осінь їде навмання.

В’яне  все навколо, де пройдуть копита,

золоті копита  чорного коня.

Облітають квіти, обриває вітер

пелюстки печальні й розкида кругом.

Скрізь якась покора в тишині розлита,

І берізка біла мерзне під вікном.

 

Поезія

Характеристика

Ілюстрація

 

Автор

 

 

Назва

 

 

Тема

 

 

Ідея

 

 

Вид мистецтва

 

 

Настрій

 

 

Зорові образи

 

 

Рух

 

 

Виражальні засоби

 

 

Художні засоби

 

 

  Третя сторінка – інтимна лірика

 

Теорія літератури

Інтимна лірика- твори, у яких настрій ліричного героя зумовлюється гамою душевних відчуттів, поривань, що виникають від прекрасного почуття кохання. 


21 завдання. Завдання на передбачення. За опорними словами складіть невелику розповідь.

Поле, хмарки, васильки, щастя, закохані, двоє, квітки, час, очі, перевтілення.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                            Результат пошуку зображень за запитом "васильки"

22 завдання. Прочитайте вірш «Васильки». Доведіть, що вірш «Васильки» є зразком інтимної лірики.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

23 завдання. Визначте стиль і тип мовлення уривків.

Текст

Стиль

Тип

Жанр

Васильки справжні мають чотиригранне стебло висотою 30—80 сантиметрів густо вкрите листям. Корінь стрижневий, сильно розгалужений, розташовується в приповерхневому шарі ґрунту. Листя продовгасто-яйцевидної форми, зверху загострені довжиною 2—3 сантиметри, мають зубчасті краї. Стебла листя і чашечки квітів покриті волосинками з залозами з ефірною олією, яка й надає рослині аромату. Квіти розташовані на кінцях стебла у вигляді китиць по 6—10 суцвіть. Квіти зазвичай білі чи рожеві, зрідка фіолетові. Квітне рослина влітку. Плоди сухі при достиганні розпадаються на чотири темно-бурі горішки довжиною 1,2—1,5 міліметра.

 

 

 

Одного разу закохалася русалка в молодого красивого парубка Василя. Здалеку під прикриттям очерету невідривно слідкувала вона за красенем-юнаком.

Але одного разу, коли підійшов Василь до річки умитися, вона не витримала і постала перед ним у всій своїй красі. Вони покохали одне одного, і стала русалка кликати юнака у свою водну стихію, а Василь умовляв її залишитися на землі. У всьому в них було розуміння, не могли вони лише домовитись, де їм жити разом. І коли зрозуміла русалка, що не залишить Василь-хлібороб свою рідну землю, у відчаї перетворила його в скромну квітку, що росте на полях, але цвітом нагадує голубу стихію.

Люди ж співчуваючи молодому хлопцю і його матері, в якої він був один, в пам´ять про нього назвали цю квітку іменем юнака – Васильком. Може через те в багатьох районах України волошку називають саме так – "васильок”.

 

 

 

Васильки у полі, васильки у полі,

і у тебе, мила, васильки з-під вій,

і гаї синіють ген на видноколі,

і синіє щасті у душі моїй.

Одсіяють роки, мов хмарки над нами,

і ось так же в полі будуть двоє йти,

але нас не буде. Може, ми квітками,

може, васильками станем — я і ти.

Так же буде поле, як тепер, синіти,

і хмарки летіти в невідомий час,

і другий, далекий, сповнений привіту,

з рідними очима порівняє нас.

 

 

 

24 завдання. Визначаємо художні засоби. Знайдіть пару.

Повтори:  _________________________________________________________Метафори:  ________________________________________________________Порівняння:_______________________________________________________  Епітет: _______________________________________________

Для довідки: «хмарки летять», «васильки у полі», «гаї синіють», «Васильки у полі… — васильки з-під вій», «осіяють роки», «рідні очі», «одсіяють роки, мов хмарки на небі», «синіє поле».

25 завдання. Склади карту пам’яті за твором «Васильки».

                     Рід                         Автор                Віршовий розмір

 

 

Тема                                    «Васильки»                          Ідея

 

 

           Римування                                                            Жанр

                                           Основна думка

 

 

 

26 завдання. Заповніть табличку прикладами рядків з поезії «Васильки».

Теорія літератури

Часто художні твори поєднують у собі різні види лірики. У таких випадках говорять, що це інтимна лірика з елементами пейзажної.

 Інтимна лірика

Пейзажна лірика

 

 

 

 

 

 

 
         

 

 

 

 

 Четверта сторінка – закріплення

 

27 завдання. Гра «Знайди помилку». Будьте  уважні!( Є правильні твердження).

  1. Володимир Сосюра народився в м. Дебальцевому Харківської області.____________________________________________________
  2. Автобіографічний роман має назву «П’ята рота»._________________
  3. Вірш «Любіть Україну!» існує в одному варіанті.  ________________
  4. «Любіть Україну!» - приклад пейзажної лірики.__________________
  5. За поезію «Любіть Україну!» поета було звинувачено в націоналізмі.__________________________________________________
  6. У поезії «Осінь» домінують сині кольори._________________________
  7. Осінь у поезії В. Сосюри  йде пішки._____________________________
  8.  За приклад інтимної лірики можна вважати вірш «Осінь».___________
  9. Вірш «Осінь» закінчується розповіддю про кущ калини._____________
  10. У поезії «Любіть Україну!» В.Сосюра звертається до людей похилого віку.________________________________________________________
  11.  «Васильки» - інтимна лірика.__________________________________
  12.   «Осінь», «Васильки» - ліро-епічні твори.________________________

                                           Рефлексія

Для мене новим було  ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Мені запам'яталося_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Найдивніше те, що______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                                          

 

 

 

 

Література

  1. Такий я ніжний, такий тривожний...: Поезії: Для ст. шк. в. / Упоряд. та передм. М. Сома. - К.: Веселка, 1989. - 286 с.: іл.
  2. Третя рота. / Упоряд. С. А. Гальченко, В. В. Сосюра; Післямова і приміт. С. А. Гальченка. - К.: Рад. письменник, 1988. - 357 с.: іл., портр
  3. Українська література.: Підручник для 8 класу:/Олександр Авраменко.-К.:Грамота, 2016.-60-68
  4. . Відео для перегляду / https://www.youtube.com/watch?v=VllSDpMDjQc
  5. Спогади про В.Сосюру / https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_volodimir-sosyura-malim-boyavsya-kavuniv/200485

 

docx
Додано
2 грудня 2018
Переглядів
2187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку