Робота м'язів. Втома м'язів.

Про матеріал
Розробка уроку до теми: "Опора та рух ". Урок " Робота м'язв ". Мета уроку: ознайомити учнів з властивостями м’язів людини,сформувати поняття про механізм скорочення м’язів, розкрити механізм роботи та втоми м’язів.
Перегляд файлу

 

ТЕМА:  Робота м’язів. Утома м’язів.              (Слайд №1)

Мета уроку:                                                                                                   (Слайд №2)

  • ознайомити учнів з властивостями м’язів людини;
  • сформувати поняття про механізм скорочення м’язів, розкрити механізм роботи та втоми м’язів;
  • дослідити розвиток утоми м’язів у разі статичного й динамічного навантаження;
  • вплив ритму й навантаження на розвиток утоми м’язів, що сприяють підвищенню працездатності м’язів;
  • розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки;
  • виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, товариські, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд;

Матеріали та обладнання: перегляд слайдів, гантелі різної маси (1,3,5кг), секундомір.

Основні поняття: м’язи, властивості м’язів (сила, тонус, швидкість, витривалість), статична і динамічна робота, стомлення м’язів, над відновлення.

Тип уроку: бінарний з використанням інтерактивних методів.

Місце уроку в навчальній теми: поточний.

Міжпредметні зв’язки: фізика, основи здоров’я, фізична культура.

Компетентності які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкування державною мовою, здоров’язбережувальна, науково-природнича, соціальна, комунікативна.

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання.

1.Вправа 1 «Мозковий штурм»:                                                                                                      (Слайд №3)

      1. На які групи поділяють м’язи людини?

      2. Які м’язи входять до складу скелета тулуба?

      3. Яку будову має м’яз?

      4. Яку будову має сухожилля ?

      5. Які функції виконують жувальні м’язи?

      6. Які функції виконують мімічні м’язи?

     7. Що роблять м’язи-згиначі?

     8. Які м’язи є згиначами, а які – розгиначами?

     9. Який найдовший м’яз людського тіла?

    10. Чому деякі м’язи мають більш ніж дві головки?

     11. Які властивості м’язової тканини?

2.Вправа 2 «Збери докупи» (робота в малих групах)                                               (Слайд №4,№5)

     Клас об’єднується в групи по чотири учні. Кожна група отримує конверт з набором назв м’язів і картку з назвою відділу тіла. Завдання полягає в тому, щоб вибрати саме ті м’язи, які належать до певного відділу тіла.  

  1. М’язи голови:      жувальні, скроневі, колові м’язи очей, потилочно-лобна.
  2. М’язи тулуба:      грудні, міжреберні, широкі м’язи спини, діафрагма.
  3. М’язи верхніх кінцівок: біцепс плеча, дельтоподібний м’яз, трицепс плеча, ліктьовий м’яз.
  4. М’язи нижніх кінцівок: чотириголовий м’яз стегна, великий сідничний м’яз, кравецький, литковий.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Епіграф до уроку:                                                                                                                              (Слайд №6)

    «Ніщо так не виснажує й не руйнує людину, як тривала фізична бездіяльність» Аристотель.

IV. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку.

 1.Обговорення слайду №7

 Учитель пропонує учням уважно переглянути слайд і обговорити  побачене.

  • Що саме зараз ви побачили? ( Роботу механізму, системи)              (Слайд №7)

 2.Розповідь вчителя:                                                                                                                                 (Слайд №8)

Як і будь-яка система, наш організм виконує певну роботу. Основою життя  людини є рух. Як саме відбувається рух нашого тіла, які властивості м’язів забезпечують ці можливості, як працюють м’язи – про все це ми дізнаємося сьогодні на уроці.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Механізм скорочення м’язів

1.Частково - пошукова робота учнів з підручником ст.106.

2. Р, перегляд слайдів.                                                                                   (Слайд №9,10)

3. Складання схеми «Регуляція скорочення м’язів».

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів та текстом підручника на с.106 учні мають схарактеризувати механізм скму.

                  Схема «Регуляції скорочення м’язів».

                                       Нервовий імпульс

 

        білок  актину                                             білок міозину

   

 

                                                   Са +

                                                  АТФ

 Слід звернути увагу учнів на те, що м’язова робота в нормальному стані завжди узгоджена м’язовою координацією. Тобто, коли працюють одні м’язи, інші- розслабляються і «відпочивають».       2. Властивості м’язів.

1.Самостійна робота з підручником ст. 106 таб. «Фізичні властивості м’язів».

За текстом підручника ст.106 та інформацією вчителів фізики, біології учні визначають властивості м’язів, склавши схему.

2.Розповідь, запитання  вчителя біології. Які властивості мають м’язи

відповідь учнів « сила, швидкість, витривалість, тонус.»

3.Розповідь вчителя фізики.                                                                              (Слайд №11)

4. Пояснення вчителя біології властивостей сили мязів.

З’ясуємо силу м’язів з біологічної характеристики ст.106 підручника.

Вчитель фізики дає визначення швидкості.                                                      (Слайд №12)

Пояснення вчителя біології швидкості скорочення м’язів. Обговорення з учнями ст.106 підручника, таблиця .

Обговорення з учнями властивостей м’язів: витривалості і тонусу.          (Слайд №13,14,15)

5.Повідомлення учня що отримав індивідуальне пошукове завдання з презентацією з теми: « Формування постави та захворювання постави». (Слайд №16-22)

6.Узагальнююче слово вчителя про властивості м’язів та формування постави нагадуючи отриманні знання з основ здоров’я.

3. Робота м’язів.

1.Розповідь вчителя, частково-пошукова робота учнів з підручником ст.107. перегляд слайдів.                                                                                                                                         (Слайд №23)

За текстом підручника ст.107 та інформацією що повідомив вчитель, переглядом слайдів формується визначення понять «статична робота», «динамічна робота», «стомлення м’язів», «надвідновлення м’язів».

Статична робота- це робота, за якою м’язи напружуються, але не скорочуються.

Динамічна робота- це робота, за якою м’язи почергово скорочуються та розтягуються.

Стомлення м’язів – це стан тимчасового зниження працездатності, що спричинений тривалим навантаженням.

Надвідновлення – це стан за якого в період відпочинку працездатність м’язів збільшується.

2.Демонстрація досліду «статичної та динамічної роботи».

3.Узагальнююче слово вчителя.                                                                                                    (Слайд №24)

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Лабораторні дослідження №5 «Дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні».                                                                              (Слайд №25)

Для дослідження учні використовують гантелі вагою 2 або 4 кг, секундомір.

Учні роблять висновок, записують у зошит.

2. Лабораторні дослідження №6 «Дослідження впливу ритму і навантаження на розвиток втоми »                                                                                                                                  (Слайд №26-28)

Для дослідження учні використовують гантелі вагою 2, 3, 4кг., еспандер, секундомір.                                                                                                            (Слайд №29)

Учні роблять висновок, записують у зошит.

3. Фронтальна бесіда.

Учні мають відповісти на запитання.

1.Вчому різниця між статичною і динамічною роботою?

4.Узагальнююче слово вчителя.                                                                                                    (Слайд №30)

VII. Домашнє завдання.

1.Завдання для всіх учнів: опрацювати параграф 28.

2. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію « Вікові особливості розвитку скелету людини».

VIII. Підбиття підсумків уроку, рефлексія.

1.Фронтальна бесіда.

Учні мають відповісти на запитання №1 параграфа 28.

2. Обговорення епіграфу до уроку.                                                                     (Слайд №31)

«Ніщо так не виснажує й не руйнує людину, як тривала фізична бездіяльність.» (Аристотель.)

 

docx
Додав(-ла)
Бажан Ірина
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 квітня 2021
Переглядів
1271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку