КЗ «Яблунівський ліцей»
Підготувала
Практичний психолог
Горбач Я.В.
Діти навчаються у школі, де переважно ведуть сидячий спосіб життя, і можуть ділитися своїми емоціями лише на коротких перервах чи на уроках фізкультури, на яких удосталь погаласувати чи посміятися їм не дозволять, позаяк існує навчальний план і його треба виконувати.
Для таких дітей корекційні заняття є важливими факторами розрядки і вираження емоцій, з такими дітьми треба використовувати безпечний і цікавий інвентар.
Інструктор для них має неодмінно стати авторитетом, бо інакше вони не слухатимуть ніяких пояснень чи вказівок із вашого боку.
Головне в дітей із ЗПР – сформувати навички, необхідно для їхнього віку. Так, граючи у гру, можна спочатку ввести одне правило, потім два, і навіть три, але треба пильнувати за правильністю виконання гри.
На початку заняття добре давати ігри на запам’ятовування імен одне одного чи на запам’ятовування назв предметів, потім ігри з перебуванням у грі та вибування із неї, естафети з найпростішими навичками володіння м’ячем чи палицями, а наприкінці – обов’язково ігри на увагу чи такі, що можуть емоційно врівноважити дітей.
Для дітей із ЗПР важливо створювати позитивну та радісну атмосферу на занятті, не бавитися в ігри довше 5 хв., не використовувати довгих пояснень, краще показувати – це швидше і зрозуміліше. Не треба дозволяти брати інтервал без дозволу, важливо пильнувати за порядком, аби діти прибирали і правильно складали інвентар, що водночас привчає їх до організованості.
Заняття 1.
Мета: знайомство, розвиток довільності психічних процесів.
Вправа «Вітання»
Діти стають у коло, беруться за руки і, усміхаючись передають один одному потиск.
Вправа «Назви своє ім’я»
Діти передають один, одному м’ячика, називаючи своє ім’я, розповідаючи про нього.
Вправа «Хто відгадає?»
Оберіть із групи дитину і попросіть її по пам’яті описати будь – який предмет у кімнаті, так щоб інші діти його відгадали. При цьому не можна дивитися на нього і називати прямо.
Заняття 2.
Мета: створити позитивний настрій, почуття комфортності, згуртованості групи, зняття емоційного напруження, розвиток емпатійних здібностей.
Вправа «Нетрадиційні привітання»
Психолог пропонує учням вигадати нетрадиційні привітання: носами, долонями, ступнями, плечима. Учні ходять по кімнаті і вітаються.
Вправа «Знаки уваги»
Учні по колу роблять одне одному щирі знаки уваги. Можна відзначити риси характеру, уміння, зовнішність…
Вправа «Досягнення»
Дітям пропонується похвалити себе самого:
- я дуже чемний,
- у мене гарна зачіска.
Заняття 3.
Мета: допомогти дітям переглянути свої проблеми, змінити негативні думки про себе на позитивні.
Вправа «Усмішка»
Учні по колу передають в долонях один одному усмішку, називаючи ім’я товариша.
Вправа «Емоції»
Діти відгадають емоції, що показує вчитель, або на картинці. Вчитель пропонує пояснити, що могло викликати дану емоцію. Потім самому її зобразити.
Вправа «Дарунок»
Діти по черзі роблять подарунки уявні (зображують за допомогою пантомімики), той, кому дарують, повинен відгадати, що то за уявна річ.
Гра «Сполучна нитка»
Учні передають по колу клубок ниток кажучи: «Я вдячний тобі за….»
1