Робота соціального педагога в умовах інклюзивного навчання
Сучасний етап інноваційного розвитку суспільства відзначається формуванням нового погляду на освіту й на місце людини в соціумі. Освіта набуває характеристик доступності, рівності, загальності. У межах міжнародного руху «Освіта для всіх» (Education for All (EFA)), ініційованого ЮНЕСКО, першочерговим завданням суспільного розвитку стає забезпечення кожного правом на задоволення освітніх потреб отримання якісної базової освіти.
Останнім часом усе більше батьків дітей з особливими освітніми потребами (ООП) виявляють бажання, щоб їхні діти навчалися разом з однолітками. Недивно, що дитина може відчувати під час інтеграції певні труднощі, але для неї це буде необхідним досвідом, яким можна скористатися та застосувати у майбутньому.
Одним із засобів подолання низького соціального й академічного рівня дітей є інклюзивна освіта, в основу якої входить: від інтегрування у школі- до інтегрування у суспільство. Спільне навчання має не лише гарантувати право дитини з особливими освітніми потребами не бути ізольованою від інших, а й забезпечити їй можливість відвідувати школу.
Інклюзивне навчання – це система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Основний принцип-менше зовнішньої і якнайбільше внутрішньої диференціації. Заклад освіти, який упроваджує інклюзивну форму навчання, дає дитині з ООП:
Мета інклюзивної освіти- розбудова інклюзивного суспільства, що дозволяє кожному, незалежно від віку та статі, етнічної належності, здібностей, наявності або відсутності особливостей у розвитку, брати участь у житті суспільства й робити свій внесок в його розвиток. У такому суспільстві поважають й цінують.
Соціалізація дітей з особливостями розвитку є одним із пріоритетних напрямів як спеціальної педагогіки, так й інклюзивної освіти. Актуальність проблеми зростає у зв’язку зі збільшенням кількості дітей з ООП та впровадженням загальнодержавного курсу на розвиток і підтримку інклюзивної
освіти. Дитині з ООП через низку причин складно без допомоги набути якостей повноцінного члена суспільства, засвоїти потрібні соціальні ролі та культурні норми. Тому одним із важливих напрямів розвитку ресурсного забезпечення впровадження інклюзивної освіти є психологічний супровід усіх учасників інклюзивних процесів. Основним завданням психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу в школі з інклюзивною формою навчання вважається підтримка комфортного освітнього соціального середовища, яке сприяє повному розкриттю та розвитку пізнавальних, особистісних і творчих ресурсів дитини.
Соціальному педагогу слід підтримувати в дитині впевненість у своїх силах, прагнення до пізнавальної діяльності; запобігати різким змінам у психічній діяльності, поведінці та загальному стані дитини й реагувати на них (додаток 2).
Отже, ми пропонуємо основні завданням соціально-педагогічного супроводу (додаток 3):
Основними етапами діяльності соціального педагога щодо соціально-педагогічного супроводу сімей, які мають дітей з особливими освітніми потребами є: підготовчий, практичний та узагальнюючий.
І. Підготовчий етап включає в себе наступні складові:
Працюючи з сім’єю, соціальний педагог намагається дати поради щодо створення в ній умов, що сприяли б появі нових взаємовідносин між дитиною і дорослими, надає батькам консультації, за необхідності організовує зустрічі з іншими спеціалістами.
Консультації батьків, які виховують дитину з особливими потребами як основа успішної взаємодії школи і сім’ї. На консультаціях батьків, які мають дітей з відхиленнями у психофізичному розвитку, обговорюються питання, з якими вони звертаються до соціального педагога перед вступом до школи. Зазвичай, розмова зводиться до вирішення таких питань:
1. Чи відбуватиметься розвиток їх дитини в процесі навчання в школі?
2. Як нормалізувати взаємовідносини між дитиною з особливими потребами і матір’ю або членами родини?
3. Чи зможе дитина з ООП спілкуватися з іншими дітьми у школі, чи не завдадуть шкоди хворій дитині інші діти і дорослі, які не мають навичок у задоволенні особливих потреб у догляді дитини та спілкуванні з нею?
4. Як формувати позитивне відношення до навчання, до однокласників, до вчителів, до вихователів школи у дитини з вадами розвитку.
Окрім відповідей на запитання важливо надати практичну допомогу сім’ям в організації медичного обстеження, ПМПК, супроводу учня в школу, якщо сім’я не в змозі самостійно вирішити ці питання.
Підсумками підготовчого етапу є чітке усвідомлення ситуації в сім’ї, розуміння її особливостей, визначення цілей і завдань допомоги, вибір методів і засобів, які доцільно застосовувати щодо розвитку дитини, її найближчого та широкого оточення для досягнення очікуваних результатів.
ІІ. Практичний етап включає діагностику дітей, участь у розробці для них індивідуальних розвивальних програм, проведення просвітницької роботи з дітьми, консультації дітям та батькам.
ІІІ. Узагальнювальний етап полягає у здійсненні аналізу результатів, досягнутих у роботі з дитиною, та розробці відповідних рекомендацій для батьків.
Робота з батьками передбачає формування у них здорового способу життя, правової та педагогічної культури, життєвої компетентності, активної життєвої позиції, допомогу в організації змістовного сімейного і дитячого дозвілля, навчання поводження в екстремальних ситуаціях.
Робота з дітьми передбачає їхній розвиток, виховання і навчання відповідно до вікових потреб і можливостей, особливостей світосприймання і виду провідної діяльності. Зміст роботи забезпечується цілеспрямованою підготовкою дитини до самостійного життя в соціумі.
Завданнями цього етапу є створення належних умов для реалізації дитиною свого природного потенціалу (фізичного, психологічного, соціального), розвиток базових якостей особистості, допомога в набутті дитиною навичок практичного життя, виховання творчого ставлення до дійсності, забезпечення гармонійного та різнобічного розвитку. Робота також повинна бути спрямована на підтримку, збереження і розвиток здорового способу життя. Основними формами роботи з дітьми можуть бути гра, спілкування, організація творчої діяльності тощо.
Робота з учнями передбачає врахування сучасних тенденцій розвитку стосунків між батьками і дітьми, їхніх типологій, ціннісних орієнтирів, особистісних якостей батьків і дітей, особливостей впливу сім’ї на становлення особистості дитини.
З упровадженням інклюзивної освіти українські соціальні педагоги отримали нові виклики й нові запити професійного спрямування. У багатьох фахівців виникають запитання щодо організації роботи з дітьми, які мають ООП, планування такої діяльності, чіткого структурування роботи із зазначеною категорією.
Ефективним методом організації діяльності педагогічних працівників є створення циклограми роботи. Важливо дотримуватися відповідного управлінського циклу для ефективної організації роботи в інклюзивному середовищі-періодичного повторення всіх основних завдань та функцій. Продумане планування визнається найважливішою умовою раціоналізації роботи, ефективної, цілеспрямованої та якісної діяльності фахівця.
Визначення циклів дає змогу скласти робочу циклограму, що допоможе оптимізувати та спростити діяльність фахівця. Тому соціальний педагог закладу, створюючи таку циклограму роботи з дітьми, які перебувають на інклюзивній формі навчання, обов’язково враховує:
Отже, циклограма роботи соціального педагога з дітьми з ООП (додаток 5) допомагає усвідомити обсяг роботи, який необхідно виконати протягом року, проаналізувати зовнішні та внутрішні ресурси для подальшої ефективної діяльності, визначити цільову аудиторію (діти з ООП, їхні батьки, педагоги) та створити умови для оптимізації процесу освітньої інтеграції дітей з ООП.
Така розробка річної циклограми має важливе значення, оскільки спрощує та систематизує роботу, є додатком до загального робочого портфеля соціального педагога, визначає певний алгоритм діяльності, що дає змогу ефективно вирішувати професійні завдання інклюзивного напряму.
Отже, соціальний педагог відіграє одну із важливих ролей у впровадженні процесу інклюзії дітей з ООП в освітніх закладах, що є не лише вимогою часу, а й ще одним кроком до забезпечення повноцінної реалізації прав дітей на отримання повноцінної освіти.
Стратегії і технології психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП дають змогу вибудовувати стосунки усіх учасників освітнього процесу на основі поваги їхніх прав і особливостей. Усе це забезпечує і подальшу гуманізацію освіти, і формування професійного педагогічного співтовариства нового типу.
Додаток 1
Здібності, що визначають рівень соціальної орієнтованості
(іконографіка)
Додаток 2
Алгоритм діяльності соціального педагога в умовах інклюзивної освіти :
Додаток 3
Додаток 4
Методика «Моніторинг соціалізації особистості учня»
(М.Рожков)
Мета: виявити рівень соціальної адаптованості, активності, автономності та моральної вихованості учнів.
Обробка результатів
ПІП _________________________________________________________
Клас_________________________________________________________
Інструкція. Любий друже! Тобі пропонується тест, який містить 20 тверджень. Уважно прочитай кожне з них та виріши, наскільки воно тебе характеризує. У бланку слід зазначити відповідь, базуючись на таких оцінках:
4- завжди,
3- майже завжди,
2- іноді,
1- дуже рідко,
0- ніколи.
1. Прагну слухатися у всьому своїх вчителів та батьків.
2. Вважаю, що завжди треба чимось відрізнятися від інших.
3. За що б я не взявся (взялася)- досягаю успіху.
4. Я вмію пробачати.
5. Я прагну чинити так само, як і всі мої товариші.
6. Мені хочеться бути попереду інших у будь-якій справі.
7. Я стаю впертим (-а), коли впевнений(-на), що маю рацію.
8. Вважаю, що робити людям добро- це головне в житті.
9. Прагну чинити так, щоб мене хвалили в оточенні.
10. Спілкуюся з товаришами, відстоюю власну думку.
11. Якщо я щось задумаю, то обов’язково зроблю.
12. Мені подобається допомагати іншим.
13. Мені хочеться, щоб зі мною всі дружили.
14. Якщо мені не подобаються люди, то я не буду з ними спілкуватися.
15. Прагну завжди перемагати й вигравати.
16. Переживаю неприємності інших, як свої.
17. намагаюся не сваритися з товаришами.
18. Прагну довести свою правоту, навіть якщо з моєю думкою не згодні в оточенні.
19. Якщо я беруся за справу, то обов’язково доведу її до кінця.
20. Прагну захищати тих, кого ображають.
Бланк для відповідей
1 |
5 |
9 |
13 |
17 |
2 |
6 |
10 |
14 |
18 |
3 |
7 |
11 |
15 |
19 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Додаток 5
(вересень)
План на місяць
(жовтень)
План на місяць
(листопад)
Використані джерела