Робота з дитячою книжкою. Тема. Зимова казка .

Про матеріал
ЯДС. Поглибити знання учнів про птахів, які зимують у наших краях і про птахів - гостей. Вчити дітей спостерігати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки в природі. Літературне читання. Ознайомити учнів із сторінками біографії письменника. Вчити висловлювати своє ставлення до прочитаного; будувати зв’язні висловлювання. Поглиблювати бібліотечно – бібліографічні знання. Розвивати уяву, фантазію, артистизм, зв’язне мовлення. Виховувати любов до прекрасного, дбайливе ставлення до птахів.
Перегляд файлу

Рівненський ліцей №11

Рівненської міської ради

                                                                                         Урок підготувала:

вчитель початкових класів                                                                                             Фесюк Алла Євгенівна

Робота з дитячою книжкою

2 клас

Тема. Зимова казка

Зінтегровано зміст навчальних предметів:

літературне читання, ЯДС.

Мета.

ЯДС. Поглибити знання учнів про птахів, які зимують у наших краях і про птахів  - гостей. Вчити дітей спостерігати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки в природі.

Літературне читання. Ознайомити учнів із сторінками біографії письменника. Вчити висловлювати своє ставлення до прочитаного; будувати зв’язні висловлювання. Поглиблювати бібліотечно – бібліографічні знання.

   Розвивати уяву, фантазію, артистизм, зв’язне мовлення.

   Виховувати любов до прекрасного, дбайливе ставлення  до птахів.

Обладнання. Мультимедійна презентація проекту, колаж до «Легенди про вирій», папка з дитячими роботами «Птахи, що зимують у наших краях», годівнички, зібраний пташиний корм, портрет і виставка книжок з творами Василя Чухліба, завдання на наступний урок позакласного читання в куточку читача.

Підготовча робота.

Проєкт «Птахи, що зимують у наших краях»

1 група: дослідити, які птахи зимують у наших краях; зібрати інформацію про цих птахів.

2 група: виготовити годівнички для птахів.

3 група: дослідити, яким кормом слід підгодовувати птахів взимку; зібрати насіння.

Зміст уроку

І. Організація класу. Повідомлення теми і мети уроку.

(Діти сидять по своїх місцях за партами.)

 

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі.

Хто готовий до роботи?

Хто бадьорий? … Молодці!

Вчитель.

-         Отже, ми розпочинаємо урок, тема якого «Зимова казка».

(Слайд 1: Зимова казка)

- А говорити ми будемо про науку «орнітологію».

 Що це за країна? Відгадайте загадку: «Що двічі родиться? Вперше гладеньке (показую яйце), а вдруге – пухкеньке (показую курча)?» (Птах).

-         Отже , орнітологія – це наука, що вивчає птахів. Тому пропоную наш урок провести під таким девізом:

(Слайд 2: Девіз уроку)

- Перед нами стоять такі завдання:

(Слайд 3: завдання, дошка)

  1. Висловити свої думки щодо змісту «Легенди про вирій».
  2. Провести підсумок роботи над проектом «Птахи, що зимують у наших краях».
  3. Ознайомитись із творчістю Василя Чухліба і його твором «Зимова казка».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель. Саме про птахів ви вдома читали легенду. Давайте пригадаємо її зміст.

(Робота з читацькими щоденниками).

(Відкриваю дошку з фоном лісу, розповідаємо і створюємо колаж)

 «Легенда про вирій»

Вчитель. Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.

Одного разу, коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. …

-         Про що говорили птахи? (Вони скаржилися на Холод і Голод, які їм сильно дошкуляли).

Вчитель. - Що його робити? – запитав Соловейко (прикріплюю). – Я боюся, що помру.

- Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його Жайворонок (вивішую), - а без пісні я жити не можу.

А Лебідь (вивішую) аж заплакав: - У мене лапки померзли!

- Треба вміти жити! Вчіться у мене! – мовила сорока (вивішую).

-         Що порадила птахам сорока? (перебратися до людей і красти собі їжу).

Вчитель. Обурилися птахи:

-         Як це красти? Як це ближче до людей? Ми любимо ліс і житимемо лише тут.

Та ось прилетіла Зозуля (вивішую).

-         А що запропонувала зозуля? (Полетіти у вирій).

-         А як вчинили птахи? (частина полетіли у вирій, а найсміливіші залишилися зимувати).

-         Як ми називаємо птахів, що відлітають у вирій? (Перелітними).

- Хто з героїв легенди є перелітнім птахом? (Жайворонок, соловей, зозуля, лебеді).

-         Як ми називаємо птахів, що залишаються зимувати? (Зимуючі).

-         Хто з героїв легенди є зимуючим птахом? (сорока).

-         Що вразило вас у цій легенді?(Зачитують з щоденника):

-         Чому зимуючі птахи найсміливіші?

-         Чому вчить нас ця легенда?  (зачитують з читацького щоденника).

ІІІ. Підбиття підсумків роботи над проектом.

Вчитель.

-         Готуючись до нашого уроку, ви працювали над проектом «Птахи, що зимують у наших краях». (Слайд 4: тема проекту)

-         Послухаємо представників груп.

 (Мультимедійне – тема проекту, птахи, фотографії, виставка годівничок і корм пташиний).

-         Представник 1 групи.

Учень. Наша група досліджувала, які птахи зимують у наших краях, ми зібрали інформацію і створили таку папку (показує папку). Послухайте, що цікавого ми дізналися. (Діти виразно розказують вірші,на мультимедійному  змінюються відповідні малюнки).          

    (Слайд 5)                  

Зима…Зима. Не те, що влітку –                 

-         Біліє далеч снігова.

Сніжинки – білі – не комахи,

А ковдра біла – не тепло,

І повели розмову птахи

Про те, як жити будемо.

(Слайд 6)

-         Синиця                                                         

Скільки тут пташок співало,

Веселилося щодня,

Коли сонце пригрівало

І літала комашня.

Я одна тоді бувало,

Не хвалюся задарма,

За добу комах з’їдала,

Скільки важила сама.

А тепер кругом зима –

Ні комашечки нема!

 

 

(Слайд 7)

- Горобчик.                                       

Всю весну і ціле літо ми

Скрізь дбали про врожай.

Кожний кущик,

Кожну гілку

Обсідали залюбки,

Щоб не шкодили ніскільки

Їм зажерливі жуки!

(Слайд 8 )

-         Ворона.                                             

Ой було! Ой було!

Всюди зелено цвіло.

Хто працює, а не спить,

Досхочу міг їсти й  пить.

(Слайд 9)

-         Дятел.                                                

Пробудивсь на зорі –

Застрибав на корі,

Де сховався жучок,

Короїд – черв’ячок …

Лиш прицілився – стук!

І вже в дзьобі жук!

А тепер кругом зима –

Їжі доброї нема.

-         Разом.

Птахи голодом намлілись –

Така зима! Така зима!

Оце б у вирій полетіти –

Так Батьківщини ж там нема!

-         Представник другої групи.

Зачекайте, друзі,

Певно, важко день і ніч

Порпатись в галуззі.

Їжі мало, бо зима!

Годівниці ж недарма

Наша група майструвала.

Слайд 10 (Колективні фото)

Учні нашої групи змайстрували  18 годівничок, які розвісили у садку навколо нашої школи.

Слайди 11, 12, 13, 14 (фото)

-         Представник третьої групи.

Учень. А наша група збирала корм для птахів. Ми довідалися, що синички полюбляють несолене сало, горобчики – зерно, дятли – насіння соняшника, а снігурі – мак. А ось крихти хліба полюбляють усі!

- Разом.

Прилітайте, друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

Казка зимова у нас чарівна

До годівнички всіх птахів склика.

Фізкультхвилинка:

Не стріляй у пташку,

Не лови комашку,

Не топчи травинку,

Не зірви рослинку!

Бо земля без них

Як без зірочок ясних.

Їх створив Господь для тебе,

Їх красу відчуй ти серцем.

Усміхнулись, звеселились

У зимову казку повернулись.

ІУ. Опрацювання нового матеріалу.

  1. Вчитель.

-         Природу любимо не лише ми, але й багато інших людей. Серед них український письменник Василь Васильович Чухліб.

(слайд 15: портрет)

-         Що ви дізналися про цього письменника?

(Слайд 16: питання)

-         Де працював В.Чухліб після закінчення школи?(У редакції районної газети).

-         Ким працював В.Чухліб після закінчення Київського педінституту? (Учителем української мови і літератури)

-         Чому почав писати твори для дітей? (Працівники редакції журналу «Малятко» запропонували спробувати написати для дітей, так склалася збірка «Хто встає раніше».

2. Робота з виставкою книжок.

Вчитель. На урок ви принесли книги з творами Василя Чухліба. - А де ви взяли ці книги? (У бібліотеці).

-  Хто в бібліотеці допомагав вам їх обирати? (Бібліотекар).

- Порадьте, як мені переконатися, що це саме та книга, яка нам потрібна на сьогоднішній урок ( подивитися на обкладинку, де написаний автор і назва книги, у змісті знайти потрібний твір).

- Але на цій обкладинці немає автора, про що це свідчить? (що це збірка, в якій зібрані твори різних авторів. Потрібно подивитись в змісті чи є потрібний твір).

- Знайдіть у змісті твір Василя Чухліба «Зимова казка».

- Словникова робота.        

Хвіртка – невеликі вхідні двері у воротях чи в огорожі.

Хурделиця – сильний вітер із снігом.

Держално – дерев’яний держак, за який руками тримають лопату.

(Слайд 17)

3.  Учитель читає «Зимову казку»

- Яких птахів хотіли діти роздивитися? (Снігурів)

- Чи згадували ми про них сьогодні на уроці?

- Не згадували, бо це птахи – гості.


(Слайд 18: снігур)

4. Читання тексту «ланцюжком».

5. Бесіда за прочитаним. Робота в групах.

1 група

Дайте відповіді на запитання за змістом оповідання.

- Які головні герої тексту? (Тарасик і Тетянка).

- Як можна їх охарактеризувати? (Працьовиті, спостережливі).

- З чим порівнює автор яблуньку? (наче у цвіту).

- Які яблука з’явилися на іншій зимовій яблуньці? (це снігурі)

- Чому засмутилася Тетянка? (Бо не роздивилася снігурів).

Вчитель.

-         А ви хочете, щоб Тетянка не засмучувалася?

-         Давайте їй розкажемо про снігурів. В цьому нам допоможуть наступні групи.

2 група

    Опишіть снігура за малюнком і текстом, вибираючи потрібні слова.

Снігур – (великий, маленький) птах, який прилітає до нас (навесні, взимку). У нього (сіра, чорна) голівка, (сіро – голуба, темна) спинка, (темні, коричневі крила), (червона, жовта) грудка. Цей птах нам дуже (подобається, не подобається).

 Вчитель.

-  Існує легенда, чому у снігура червона грудка. Якщо 3 група відновила деформований текст, то ми цю легенду почуємо.

3 група

     Пронумеруйте речення в такому порядку, щоб утворився текст.

«Легенда про снігурів»

О 2. Захотілося йому до сонця летіти.

О 1. Жив собі снігур.

О 3. Вирушив у дорогу.

О 5. Як посмів зимовий птах до небесного світила добратись!

О 4. Подивилось сонце на сміливця, здивувалось.

О 6. Виставило свої вогняні стріли і запалило грудки снігурові.

О 8. А на згадку про зустріч з ним червоні грудки мають.

О 7. Тепер снігурі до сонця не літають.

У. Узагальнення знань.

Вчитель.

Прочитайте останній абзац твору.

-         Як ви гадаєте, чи можемо ми сьогодні сказати: «Зимовій казці не кінець. Вона тільки починається». Чому?

УІ. Рефлексія.                    (Слайд 19)

Вчитель. Продовжіть речення:

-         Я дізнався …

Я дізналася …

       - Я відчув …

         Я відчула …

       - Я зрозумів …

         Я зрозуміла …

УІІ. Завдання на наступний урок

(читаю з читацького куточка).

(Слайд 20: Дякую за урок!)

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Данилюк Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня
Переглядів
155
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку