Рівненський ліцей №11
Рівненської міської ради
Урок підготувала:
вчитель початкових класів Фесюк Алла Євгенівна
Робота з дитячою книжкою
2 клас
Тема. Зимова казка
Зінтегровано зміст навчальних предметів:
літературне читання, ЯДС.
Мета.
ЯДС. Поглибити знання учнів про птахів, які зимують у наших краях і про птахів - гостей. Вчити дітей спостерігати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки в природі.
Літературне читання. Ознайомити учнів із сторінками біографії письменника. Вчити висловлювати своє ставлення до прочитаного; будувати зв’язні висловлювання. Поглиблювати бібліотечно – бібліографічні знання.
Розвивати уяву, фантазію, артистизм, зв’язне мовлення.
Виховувати любов до прекрасного, дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання. Мультимедійна презентація проекту, колаж до «Легенди про вирій», папка з дитячими роботами «Птахи, що зимують у наших краях», годівнички, зібраний пташиний корм, портрет і виставка книжок з творами Василя Чухліба, завдання на наступний урок позакласного читання в куточку читача.
Підготовча робота.
Проєкт «Птахи, що зимують у наших краях»
1 група: дослідити, які птахи зимують у наших краях; зібрати інформацію про цих птахів.
2 група: виготовити годівнички для птахів.
3 група: дослідити, яким кормом слід підгодовувати птахів взимку; зібрати насіння.
Зміст уроку
І. Організація класу. Повідомлення теми і мети уроку.
(Діти сидять по своїх місцях за партами.)
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі.
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий? … Молодці!
Вчитель.
- Отже, ми розпочинаємо урок, тема якого «Зимова казка».
(Слайд 1: Зимова казка)
- А говорити ми будемо про науку «орнітологію».
Що це за країна? Відгадайте загадку: «Що двічі родиться? Вперше гладеньке (показую яйце), а вдруге – пухкеньке (показую курча)?» (Птах).
- Отже , орнітологія – це наука, що вивчає птахів. Тому пропоную наш урок провести під таким девізом:
(Слайд 2: Девіз уроку)
- Перед нами стоять такі завдання:
(Слайд 3: завдання, дошка)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Саме про птахів ви вдома читали легенду. Давайте пригадаємо її зміст.
(Робота з читацькими щоденниками).
(Відкриваю дошку з фоном лісу, розповідаємо і створюємо колаж)
«Легенда про вирій»
Вчитель. Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.
Одного разу, коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. …
- Про що говорили птахи? (Вони скаржилися на Холод і Голод, які їм сильно дошкуляли).
Вчитель. - Що його робити? – запитав Соловейко (прикріплюю). – Я боюся, що помру.
- Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його Жайворонок (вивішую), - а без пісні я жити не можу.
А Лебідь (вивішую) аж заплакав: - У мене лапки померзли!
- Треба вміти жити! Вчіться у мене! – мовила сорока (вивішую).
- Що порадила птахам сорока? (перебратися до людей і красти собі їжу).
Вчитель. Обурилися птахи:
- Як це красти? Як це ближче до людей? Ми любимо ліс і житимемо лише тут.
Та ось прилетіла Зозуля (вивішую).
- А що запропонувала зозуля? (Полетіти у вирій).
- А як вчинили птахи? (частина полетіли у вирій, а найсміливіші залишилися зимувати).
- Як ми називаємо птахів, що відлітають у вирій? (Перелітними).
- Хто з героїв легенди є перелітнім птахом? (Жайворонок, соловей, зозуля, лебеді).
- Як ми називаємо птахів, що залишаються зимувати? (Зимуючі).
- Хто з героїв легенди є зимуючим птахом? (сорока).
- Що вразило вас у цій легенді?(Зачитують з щоденника):
- Чому зимуючі птахи найсміливіші?
- Чому вчить нас ця легенда? (зачитують з читацького щоденника).
ІІІ. Підбиття підсумків роботи над проектом.
Вчитель.
- Готуючись до нашого уроку, ви працювали над проектом «Птахи, що зимують у наших краях». (Слайд 4: тема проекту)
- Послухаємо представників груп.
(Мультимедійне – тема проекту, птахи, фотографії, виставка годівничок і корм пташиний).
- Представник 1 групи.
Учень. Наша група досліджувала, які птахи зимують у наших краях, ми зібрали інформацію і створили таку папку (показує папку). Послухайте, що цікавого ми дізналися. (Діти виразно розказують вірші,на мультимедійному змінюються відповідні малюнки).
(Слайд 5)
Зима…Зима. Не те, що влітку –
- Біліє далеч снігова.
Сніжинки – білі – не комахи,
А ковдра біла – не тепло,
І повели розмову птахи
Про те, як жити будемо.
(Слайд 6)
- Синиця
Скільки тут пташок співало,
Веселилося щодня,
Коли сонце пригрівало
І літала комашня.
Я одна тоді бувало,
Не хвалюся задарма,
За добу комах з’їдала,
Скільки важила сама.
А тепер кругом зима –
Ні комашечки нема!
(Слайд 7)
- Горобчик.
Всю весну і ціле літо ми
Скрізь дбали про врожай.
Кожний кущик,
Кожну гілку
Обсідали залюбки,
Щоб не шкодили ніскільки
Їм зажерливі жуки!
(Слайд 8 )
- Ворона.
Ой було! Ой було!
Всюди зелено цвіло.
Хто працює, а не спить,
Досхочу міг їсти й пить.
(Слайд 9)
- Дятел.
Пробудивсь на зорі –
Застрибав на корі,
Де сховався жучок,
Короїд – черв’ячок …
Лиш прицілився – стук!
І вже в дзьобі жук!
А тепер кругом зима –
Їжі доброї нема.
- Разом.
Птахи голодом намлілись –
Така зима! Така зима!
Оце б у вирій полетіти –
Так Батьківщини ж там нема!
- Представник другої групи.
Зачекайте, друзі,
Певно, важко день і ніч
Порпатись в галуззі.
Їжі мало, бо зима!
Годівниці ж недарма
Наша група майструвала.
Слайд 10 (Колективні фото)
Учні нашої групи змайстрували 18 годівничок, які розвісили у садку навколо нашої школи.
Слайди 11, 12, 13, 14 (фото)
- Представник третьої групи.
Учень. А наша група збирала корм для птахів. Ми довідалися, що синички полюбляють несолене сало, горобчики – зерно, дятли – насіння соняшника, а снігурі – мак. А ось крихти хліба полюбляють усі!
- Разом.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі!
Казка зимова у нас чарівна
До годівнички всіх птахів склика.
Фізкультхвилинка:
Не стріляй у пташку,
Не лови комашку,
Не топчи травинку,
Не зірви рослинку!
Бо земля без них
Як без зірочок ясних.
Їх створив Господь для тебе,
Їх красу відчуй ти серцем.
Усміхнулись, звеселились
У зимову казку повернулись.
ІУ. Опрацювання нового матеріалу.
- Природу любимо не лише ми, але й багато інших людей. Серед них український письменник Василь Васильович Чухліб.
(слайд 15: портрет)
- Що ви дізналися про цього письменника?
(Слайд 16: питання)
- Де працював В.Чухліб після закінчення школи?(У редакції районної газети).
- Ким працював В.Чухліб після закінчення Київського педінституту? (Учителем української мови і літератури)
- Чому почав писати твори для дітей? (Працівники редакції журналу «Малятко» запропонували спробувати написати для дітей, так склалася збірка «Хто встає раніше».
2. Робота з виставкою книжок.
Вчитель. На урок ви принесли книги з творами Василя Чухліба. - А де ви взяли ці книги? (У бібліотеці).
- Хто в бібліотеці допомагав вам їх обирати? (Бібліотекар).
- Порадьте, як мені переконатися, що це саме та книга, яка нам потрібна на сьогоднішній урок ( подивитися на обкладинку, де написаний автор і назва книги, у змісті знайти потрібний твір).
- Але на цій обкладинці немає автора, про що це свідчить? (що це збірка, в якій зібрані твори різних авторів. Потрібно подивитись в змісті чи є потрібний твір).
- Знайдіть у змісті твір Василя Чухліба «Зимова казка».
- Словникова робота.
Хвіртка – невеликі вхідні двері у воротях чи в огорожі.
Хурделиця – сильний вітер із снігом.
Держално – дерев’яний держак, за який руками тримають лопату.
(Слайд 17)
3. Учитель читає «Зимову казку»
- Яких птахів хотіли діти роздивитися? (Снігурів)
- Чи згадували ми про них сьогодні на уроці?
- Не згадували, бо це птахи – гості.
(Слайд 18: снігур)
4. Читання тексту «ланцюжком».
5. Бесіда за прочитаним. Робота в групах.
1 група
Дайте відповіді на запитання за змістом оповідання.
- Які головні герої тексту? (Тарасик і Тетянка).
- Як можна їх охарактеризувати? (Працьовиті, спостережливі).
- З чим порівнює автор яблуньку? (наче у цвіту).
- Які яблука з’явилися на іншій зимовій яблуньці? (це снігурі)
- Чому засмутилася Тетянка? (Бо не роздивилася снігурів).
Вчитель.
- А ви хочете, щоб Тетянка не засмучувалася?
- Давайте їй розкажемо про снігурів. В цьому нам допоможуть наступні групи.
2 група
Опишіть снігура за малюнком і текстом, вибираючи потрібні слова.
Снігур – (великий, маленький) птах, який прилітає до нас (навесні, взимку). У нього (сіра, чорна) голівка, (сіро – голуба, темна) спинка, (темні, коричневі крила), (червона, жовта) грудка. Цей птах нам дуже (подобається, не подобається).
Вчитель.
- Існує легенда, чому у снігура червона грудка. Якщо 3 група відновила деформований текст, то ми цю легенду почуємо.
3 група
Пронумеруйте речення в такому порядку, щоб утворився текст.
«Легенда про снігурів»
О 2. Захотілося йому до сонця летіти.
О 1. Жив собі снігур.
О 3. Вирушив у дорогу.
О 5. Як посмів зимовий птах до небесного світила добратись!
О 4. Подивилось сонце на сміливця, здивувалось.
О 6. Виставило свої вогняні стріли і запалило грудки снігурові.
О 8. А на згадку про зустріч з ним червоні грудки мають.
О 7. Тепер снігурі до сонця не літають.
У. Узагальнення знань.
Вчитель.
Прочитайте останній абзац твору.
- Як ви гадаєте, чи можемо ми сьогодні сказати: «Зимовій казці не кінець. Вона тільки починається». Чому?
УІ. Рефлексія. (Слайд 19)
Вчитель. Продовжіть речення:
- Я дізнався …
Я дізналася …
- Я відчув …
Я відчула …
- Я зрозумів …
Я зрозуміла …
УІІ. Завдання на наступний урок
(читаю з читацького куточка).
(Слайд 20: Дякую за урок!)
1