Робота з дитячою книжкою.
Урок читання з розвитку критичного мислення в 2 класі.
Тема. Кожна істота у світі корисна. В. Сухомлинський «Соловей і жук».
Мета. Вчити дітей виразності читання, інтонаційно правильно передавати думки; розвивати діалогічне та монологічне мовлення, вміння критично мислити , висловлювати власну думку; виховувати любов до природи.
Обладнання: макет телевізора, плакат із записом програми телепередач на урок, заставка-плакат «В гостях у бабусі-Загадусі», малюнки жука та солов'я, портрет В. О. Сухомлинського, мікрофон.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Учитель:
Проспівав дзвінок,
Починається урок.
З Божої ласки ,
З цікавої казки... .,
Щоб урок минув не марно,
Будем вчитись дуже гарно,
Всі здобудемо знання:
Давид, Юра, Віта, я!
Розминка «Я люблю казку ...»
(Діти по черзі називають назву казки. Яка їм найбільше подобається).
II. Актуалізація опорних знань.
Що за диво дивина
У нас вдома розмовля?
Дивимось по ньому
Казки, гарні мультики,
Ще й розкаже про погоду,
Спорт та бізнес чи негоду. (Телевізор)
- Сьогодні до нашого класу теж завітав цей незвичайний телевізор. Він допоможе нам здобути нові знання.
III. Оголошення теми та мети уроку.
- Давайте прочитаємо програму телепередач на сьогоднішній урок.
- Запис на плакаті
1.Привітання ведучими своїх глядачів.
2.Мовна розминка.
3.Програма «Передбачення з ведучою».
Довідкове бюро «Все про В. О. Сухомлинського».
5.«В гостях у Бабусі-Загадусі».
6.В гостях у казки .
7.Студія «Сміхопанорама».
2. Привітання ведучих зі своїми глядачами (з екрана телевізора).
Робота в группах
Клас об'єднується у три групи (за рядами). Кожна отримує деформований текст. Із його речень складає привітання телеглядачам, обирає своїх ведучих.
Деформований текст
1 група
Доброго - вечора, сьогодні, щодня.
Хай не псується годинник на вежі.
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай буде все на землі, як належить
2 група
Всіх вас сьогодні я щиро вітаю.
Дощик - як дощик, діти - як діти.
Кожному дому щастя бажаю.
Сонце - як сонце, літо - як літо
3 група
Кожна людинка, тваринка, звірок
Хай веселиться вся їх рідня.
Хай завітає до нас на урок.
Хай усміхаються діти щодня.
Текст привітання
1 група
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго - вечора, сьогодні, щодня...
Хай не псується годинник на вежі,
Хай буде все на землі як належить
Сонце - як сонце, літо - як літо,
Дощик - як дощик, діти - як діти.
2 група
Кожному дому щастя бажаю,
Bciх вас сьогодні я щиро вітаю.
3 група
Хай усміхаються діти щодня,
Хай веселиться вся їхня рідня,
Хай завітає до нас на урок
Кожна людинка, тваринка, звірок.
Визначення кращих ведучих. Оцінювання їхніх привітань із урахуванням міміки, інтонації, виразності, правильності читання.
IV. Мовна розминка.
1.Вправа «Світлофор»
Слова розфарбовують у три кольори - червоний, жовтий, зелений. Перші склади в червоний колір, останні - в зелений, а середину - в жовтий. Світлофори вже на дорозі - можна їхати. Вчитель штурман, а діти водії. Вчитель показує перший маршрут - червоне цегляне шосе. Необхідно вголос прочитати всі червоні склади. Чим швидше, тим краще.
Другий маршрут полягає зеленою дорогою - закінченнями слів. Діти читають те, що зафарбовано зеленим. А жовту середину читати не потрібно зовсім. На жовтій дорозі - піски. Можна застрягнути надовго.
(Діти думають, а потім узагальнюють власні знання і розповідають все, що знають про солов'я та жука. Потім вчитель доповнює їхні знання. ).
3. Програма «Передбачення з ведучою».
Довідкове бюро.
- Вітаю вас в студії «Передбачення».
З вами ведуча __________________
Розшифруйте назву казки, яку ми читатимемо на сьогоднішньому уроці. Вам потрібно закреслити кожну третю літеру і ви про читаєте заголовок казки.
В. Сухомлинський «Соловей і жук».
Довідкове бюро
«Все про В. О. Сухомлинського».
- Сьогодні ми будемо читати казку В. О. Сухомлинського «Соловей і жук». Можливо хтось з вас знає, хто такий В. О. Сухомлинський? (Відповіді дітей)
- Давайте звернемося в довідкове бюро і послухаємо додаткові відомості про цього письменника.
(Учні з екрана телевізора розповідають повідомлення про В. О. Сухомлинського).
Народився В. О. Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім'ї у 1918 році. Крім нього у сім'ї було ще троє дітей - Іван, Сергій, Меланія. Батьки дітей дуже любили, не карали їх, не сварили, багато їм читали. І тому всі діти стали вчителями.
У віці 17 років Василь Сухомлинський почав працювати в школі і залишився в ній назавжди. Під час війни воював, був поранений. У школі він пропрацював понад 35 років. Для дітей він написав 1500 оповідань, казок, легенд.
Фізкульхвилинка
Нумо всі, нумо всі
Потанцюймо по росі.
Станьмо струнко!
Пострибаймо, як сороки.
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочем трохи поплигати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
Передбачення за ключовими словами.
-Перечитайте ключові слова і складіть передбачення, про що ми читатимемо в казці «Соловей і жук».
Ключові слова: садок, пісня, соловей, дівчинка, жук, гудів, потрібен.
(Діти складають передбачення за ключовими словами).
VI. Робота над текстом казки «Соловей і жук».
Предача «В гостях у казки».
1. Метод «Порушена послідовність».
-Зараз ми будемо читати казку «Соловей і жук». Подивіться на дошку. На ній записані речення, але не в такій послідовності, як в тексті. Я порушила цю послідовність. Вам у групах потрібно вирішити у якій послідовності можуть бути розташовані ці речення в тексті. Запишіть у картки свої міркування. Час на обговорення в групах 1 хв.
1. Як же можна без жука?
2. А коло соловейка літав великий рогатий жук.
3. У садку співав соловей.
4. Полетіли соловей і жук до дівчинки...
2.Читання казки вчителем.
№речень |
№ груп |
|
Контрольна рамка |
|
1 |
2 |
3
|
||
1 |
1 |
4 |
4 |
4 |
2 |
4 |
2 |
3 |
2 |
3 |
3 |
1 |
1 |
1 |
4 |
2 |
4 |
2 |
3 |
- Учнів 2 групи можна назвати вдумливими читачами, бо вони правильно написали послідовність речення.
З.Гра «Ти мені, а я тобі».
- Діти ви уважно прослухали казку, а зараз давайте пограємо у гру. Ви мені будете задавати питання по змісту казки, а я буду давати відповідь. Потім я вам питання, а ви мені відповідь. Тому гра наша називається «Ти мені, а я тобі».
4.Метод «Читання в парах».
- Зараз ви будете читати текст в парах. Текст я поділю на частини . Перший варіант буде виступати в ролі вчителя, а другий у ролі учня. Після читання частини тексту вчитель буде задавати 2 питання своєму учневі, а учень відповідатиме. Потім ви поміняєтеся ролями. Коли ви будете виконувати цю роботу, то я можу попросити кількох учнів виголосити свої запитання.
5. Дидактична гра «За і проти».
- Зараз ми проведемо дискусію по такому питанні: Кого треба залишити на світі - Солов'я чи Жука?
Ті, хто вважає, що потрібно залишити солов'я. Чому? |
Ті, хто вважає, що потрібно залишити жука. Чому? |
1 .Бо соловей гарно співає. |
1 .Тому, що жуки бувають дуже |
2.Він знищує багато шкідливих |
красиві. |
комах. |
2.Тому, що вони частина живої |
3.Мостить гнізда і коли їх |
природи . |
залишає, то там можуть жити |
3. Тому, що в Бібілії написано |
інші птахи. |
«Всякое дихание да хвалит |
4. Виводить пташенят, які потім |
Господа». |
будуть лікарями лісу. |
4.Тому, що серед них є корисні |
|
жуки. |
VII. Робота над казками.
Передача «Сміхопанарама»
(З 'являється заставка на екрані телевізора: "Сміхопанорама»).
Робота в парах
-Зараз кожна група придумає свою смішну казочку - таку собі суміш із тих казок, що ви знаєте. А щоб вам було зрозуміло, як саме це робити, я розкажу вам свою казочку.
Жила собі була Курочка-Ряба у хатинці на курячих ніжках. Вийшла вона погуляти і зустріла трьох поросят - Ніф-Ніфа, Нуф-Нуфа, Наф-Нафа. Вони йшли в гості до Лисички на обід...
(Діти створюють і зачитують свої імпровізації. Учитель їх оцінює.)
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Чи сподобався вам наш телеурок?
-Чим? Передача закінчилась.
Мабуть, друзі, ви стомились.
А тепер - відпочивать
Та казки - не забувать.
- Діти, ви розділені на групи. Кожна група дістане певну назву і обговорить, що із сьогоднішнього уроку вона дізналася.
Знаю:
• Біографію В. О. Сухомлинського.
• Казку «Соловей і жук».
• Все про солов'я та жука
Умію:
• Виразно читати казки та вірші.
• Підбирати рими.
• Вислуховувати думку товаришів.
Ціную:
• Поради вчителя.
• Думки друзів.
• Знання набуті на уроці.
• Час.