Урок № 12. Робота з історичними джерелами
Мета уроку:
Обладнання: підручник.
Тип уроку: комбінований.
Поняття та назви: плем'я кубу, папуаси, ірокези.
Очікувані результати: учні та учениці зможуть:
Хід уроку
Пояснити тему уроку, його план, мету та завдання, форми роботи.
Бесіда з учнями на тему життя людей в джунглях у сучасний час.
►► Вивчення нового матеріалу за планом
Учитель поділяє клас на групи.
(Група 1 - ІСТОРИКИ)
Джерела з історії первісного суспільства.
Історія Первісного суспільства віддалена від нас на сотні тисяч років. Проте від цього не згасає інтерес до тієї доби, коли відбувалося становлення людського суспільства. Для дослідження давніх часів використовують переважно речові джерела. Проте, на думку істориків, за допомогою речових джерел можна відтворити лише 10—20% достовірної інформації минулого. Далеко не всі вироби людських рук можуть зберігатися в землі. Вироби з кістки, дерева, шкіри й металу взагалі зберігаються погано — дерево та шкіра недовговічні, кістка схильна до розкладання, метал окислюється, кераміка дуже крихка тощо. До цього слід додати руйнівний вплив людської діяльності та сил природи. Тому постає необхідність залучати інші джерела. Спробуємо й ми дослідити деякі джерела, що відображають минулу добу, і визначити, яку інформацію вони нам дають. Чи допомагають вони відновити образ епохи Первісного суспільства?
(Група 2 - ПАПУАСИ)
Із життя папуасів Нової Гвінеї
Приходив Туй із двома іншими тубільцями.
Усі були озброєні списами, луками зі стрілами, і в кожного була сокира на плечі... Я оглянув вміст однієї із сумок... яку носили чоловіки на перев'язі через ліве плече... Знайшов у ній багато цікавого. Крім двох великих кам'яних ножів, тут були кістки, заточені з одного боку, які служили ножем і важелем.
У невеликому бамбуковому футлярі знайшлися чотири загострені кістки, мабуть, інструменти, які замінюють голку, шило... Потім знайшов мушлю із зубчастим кінцем, яку тубільці використовують для вишкрібання кокоса. Був також подовжений шматок шкаралупи молодого кокоса, який заміняв ложку...
1) Які знаряддя праці мали тубільці?
2) Із яких матеріалів вони були виготовлені?
3) Із яким видом діяльності вони, імовірно, пов'язували своє життя?
4) Чи можемо ми на основі інформації із джерела довідатися про природні умови, у яких живуть папуаси?
(Група 3 – ПЛЕМ’Я КУБУ)
Із життя племен кубу острова Суматра (Індонезія)
Він відламує довгу пряму палку і, піднявши з берега струмка камінь, б'є ним по кінцю палки, поки той не розщепиться на гострі частини. Потім він здирає кору і, розділивши її на волокна, обмотує ними розщеплений кінець палки. Спис (гарпун) для вилову риби готовий.
Гарпун та спосіб користування ним
1) Про яке заняття людей розповідається в уривку із джерела?
2) Які матеріали були використані для знаряддя праці?
(Група 4 - ІРОКЕЗИ)
Із життя індіанського племені ірокезів
У давні часи ірокези використовували взуття, яке виготовляли зі шкури лося. Вони надрізали шкуру над і під колінним суглобом тварини й потім здирали його суцільним шматком. Оскільки задня нога лося зігнута в цьому суглобі майже під прямим кутом, то знята з нього шкура підходить для людської ноги. Нижній кінець туго зшивали сухожиллями, а верхній кріпили до ноги ремінцями...
1) Про що розповідає уривок із джерела?
2) Як індіанці використали свою спостережливість для виготовлення взуття?
(Група 5 – МИСЛИВЦІ О. НІАСУ)
Магічні дії напередодні полювання мисливців на о. Ніас (Індонезія)
Мисливці, перш ніж вирушити на полювання, викопували яму й накривали її гілками, травою, листям, а потім заганяли в неї дичину. Під час копання вони мали дотримуватися деяких правил. їм заборонялося плювати (бо інакше дичина відвернеться від ями); сміятися (бо образяться стінки ями); вживати сіль, готувати їжу свиням. Перебуваючи в ямі, їм не можна було чухатися, тому що ґрунт у ямі може розм'якнути й осісти...
1) Які обряди здійснювали мисливці напередодні полювання?
2) Чи виправдані придумані ними заборони?
3) Чому мисливці не тільки сподівалися на яму, а ще використовували магію?
(Група 6 - ТРИПІЛЬЦІ)
Розгляньте малюнок сучасного художника, який намагався відтворити деякі заняття представників трипільської культури.
Завдання:
Вибірково перевірити виконання завдань, зупинитися на типових помилках.
(Група 1 - ІСТОРИКИ)
Джерела з історії первісного суспільства.
Історія Первісного суспільства віддалена від нас на сотні тисяч років. Проте від цього не згасає інтерес до тієї доби, коли відбувалося становлення людського суспільства. Для дослідження давніх часів використовують переважно речові джерела. Проте, на думку істориків, за допомогою речових джерел можна відтворити лише 10—20% достовірної інформації минулого. Далеко не всі вироби людських рук можуть зберігатися в землі. Вироби з кістки, дерева, шкіри й металу взагалі зберігаються погано — дерево та шкіра недовговічні, кістка схильна до розкладання, метал окислюється, кераміка дуже крихка тощо. До цього слід додати руйнівний вплив людської діяльності та сил природи. Тому постає необхідність залучати інші джерела. Спробуємо й ми дослідити деякі джерела, що відображають минулу добу, і визначити, яку інформацію вони нам дають. Чи допомагають вони відновити образ епохи Первісного суспільства?
(Група 2 - ПАПУАСИ)
Із життя папуасів Нової Гвінеї
Приходив Туй із двома іншими тубільцями.
Усі були озброєні списами, луками зі стрілами, і в кожного була сокира на плечі... Я оглянув вміст однієї із сумок... яку носили чоловіки на перев'язі через ліве плече... Знайшов у ній багато цікавого. Крім двох великих кам'яних ножів, тут були кістки, заточені з одного боку, які служили ножем і важелем.
У невеликому бамбуковому футлярі знайшлися чотири загострені кістки, мабуть, інструменти, які замінюють голку, шило... Потім знайшов мушлю із зубчастим кінцем, яку тубільці використовують для вишкрібання кокоса. Був також подовжений шматок шкаралупи молодого кокоса, який заміняв ложку...
1) Які знаряддя праці мали тубільці?
2) Із яких матеріалів вони були виготовлені?
3) Із яким видом діяльності вони, імовірно, пов'язували своє життя?
4) Чи можемо ми на основі інформації із джерела довідатися про природні умови, у яких живуть папуаси?
(Група 3 – ПЛЕМ’Я КУБУ)
Із життя племен кубу острова Суматра (Індонезія)
Він відламує довгу пряму палку і, піднявши з берега струмка камінь, б'є ним по кінцю палки, поки той не розщепиться на гострі частини. Потім він здирає кору і, розділивши її на волокна, обмотує ними розщеплений кінець палки. Спис (гарпун) для вилову риби готовий.
Гарпун та спосіб користування ним
1) Про яке заняття людей розповідається в уривку із джерела?
2) Які матеріали були використані для знаряддя праці?
(Група 4 - ІРОКЕЗИ)
Із життя індіанського племені ірокезів
У давні часи ірокези використовували взуття, яке виготовляли зі шкури лося. Вони надрізали шкуру над і під колінним суглобом тварини й потім здирали його суцільним шматком. Оскільки задня нога лося зігнута в цьому суглобі майже під прямим кутом, то знята з нього шкура підходить для людської ноги. Нижній кінець туго зшивали сухожиллями, а верхній кріпили до ноги ремінцями...
1) Про що розповідає уривок із джерела?
2) Як індіанці використали свою спостережливість для виготовлення взуття?
(Група 5 – МИСЛИВЦІ О. НІАСУ)
Магічні дії напередодні полювання мисливців на о. Ніас (Індонезія)
Мисливці, перш ніж вирушити на полювання, викопували яму й накривали її гілками, травою, листям, а потім заганяли в неї дичину. Під час копання вони мали дотримуватися деяких правил. їм заборонялося плювати (бо інакше дичина відвернеться від ями); сміятися (бо образяться стінки ями); вживати сіль, готувати їжу свиням. Перебуваючи в ямі, їм не можна було чухатися, тому що ґрунт у ямі може розм'якнути й осісти...
1) Які обряди здійснювали мисливці напередодні полювання?
2) Чи виправдані придумані ними заборони?
3) Чому мисливці не тільки сподівалися на яму, а ще використовували магію?
(Група 6 - ТРИПІЛЬЦІ)
Розгляньте малюнок сучасного художника, який намагався відтворити деякі заняття представників трипільської культури.
1. Історичні джерела - це
а) усе, що було створене в процесі діяльності людини, збереглося до наших днів і дозволяє вивчати минуле людського суспільства та відображає його історичний розвиток
б) наука, що вивчає минуле за речовими історичними джерелами на підставі розкопок
в) предмети, виставлені для огляду в музеї чи на виставці
г) установа, де зберігаються пам’ятки старовини з різних галузей культури,
2. Стародавні споруди: фортечні мури, залишки жител чи укріплень, жертовники чи храми; давні мистецькі витвори: прикраси, скульптурні зображення, ікони, книжки; старовинні речі – зброя, монети, печатки, посуд, елементи оздоблення одягу, знаряддя праці - все це
а) етнографічні джерела б) речові джерела в) створені джерела г) археологічні джерела
3. Фотографії дають уявлення про роботу
а) істориків
б) етнографів
в) археологів
г) фотографів
4. Використовуючи зображення, визначте, що таке літописи?
а)оповідання про вірування давніх народів
б) короткі народні вислови повчального змісту
в) твори, у яких розповідається про історичні події за роками.
г) історичні джерела, які розповідають про життя первісних людей
5. Писемним джерелом історії є:
а) б)
в) г)
6. До якого виду історичних джерел відносяться зображені пам'ятки
а) речові
б) писемні
в) усні
г) етнографічні
7. Познач речові історичні джерела (3 варіанти):
а) глиняний посуд
б) берестяна грамота
в) загадка
г) монета
д) казка
е) руїни укріплень
8. Позначте речові джерела
а) б) в) г)
9. До якого виду історичних джерел належать фотодокументи?
а) речові
б) етнографічні
в) візуальні
г) писемні
10. Прислів’я, казки, балади, історичні думи та пісні, обряди та звичаї, що мають давнє походження, — це
а) топоніми б) хронологія в) генеалогія г) фольклор
11. Яке із поданих історичних джерел є найдавнішим?
а) б)
в) г)
12. Для орієнтування в історичній карті необхідно користуватися
а) експонатами б) легендою в) фольклором г) «шкалою часу»