РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Обдарована особистість – сукупність природних та інтелектуальних здібностей, що сприяють поглибленому розумінню навколишнього світу, забезпечують високоякісне навчання і творчість учнів.
Основні завдання роботи з обдарованими дітьми:
-
Пошук і цілеспрямований вияв обдарованих дітей.
-
Створення максимально сприятливих умов для інтелектуального, духовного, морально-етичного, фізичного розвитку особистості.
-
Розробка і впровадження нового змісту освіти, прогресивних технологій навчання.
-
Виховання національно-свідомого громадянина України.
-
Здійснення просвітницької та видавничої діяльності.
-
Надання можливостей учням реалізувати творчі здібності на терені дослідницько-пошукової та наукової діяльності.
Основні принципи роботи:
-
Гуманізм.
-
Демократизм.
-
Природо відповідність.
-
Системність.
-
Принцип розливального навчання.
-
Єдність інтелектуального, морального, фізичного та естетичного розвитку.
-
Культуровідповідність.
-
Методи, які сприяють ефективній роботі з обдарованими дітьми:
-
Повага до бажання учнів працювати самостійно.
-
Індивідуальний підхід до особистості учня. Врахування психічних особливостей.
-
Створення атмосфери свободи, виключення будь-якого тиску на дитину.
-
Схвалення результатів діяльності в одній галузі з метою спонукати себе в інших галузях діяльності.
-
Підкреслювання позитивного значення індивідуальних відмінностей.
-
Надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють відмінну від інших точку зору і у зв’язку з цим відчувають тиск з боку ровесників.
-
Здобування максимальної користі з хобі, захоплень, індивідуальних нахилів.
-
Заохочення максимальної захопленості у спільній діяльності.
-
Терпиме ставлення до можливого безладдя.
-
Переконання учнів, що вчитель є їхнім однодумцем, а не ворогом.
Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми.
-
Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
-
Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.
-
Учитель не повинен робити з обдарованої дитини вундеркінда. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів. Інша крайність – приниження унікальних здібностей з боку вчителя – недопустима.
Планування роботи з обдарованими дітьми.
№
п/п
|
Напрями роботи
|
Термін проведення
|
1.
|
Ознайомитися з даними психолога школи про учнів класу (тип мислення, обсяг, увага, темперамент, коло інтересів, професійна спрямованість).
|
Вересень – листопад
|
2.
|
Визначити обдарованих дітей.
|
Вересень
|
3.
|
Розробити індивідуальні алгоритми їх виховання.
|
Вересень
|
4.
|
Організувати дослідницьку діяльність обдарованих дітей з урахуванням їх інтересів
|
Протягом року
|
5.
|
Розробити систему диференційно-виховних занять згідно з нахилами дітей, враховуючи їх інтереси.
|
Протягом року
|
6.
|
Простежити зайнятість дітей у гуртках та факультативах.
|
Протягом року
|
7.
|
Забезпечити участь дітей у шкільному турі Всеукраїнської олімпіади з предметів.
|
Протягом року
|
8.
|
Провести консультації батьків:
-
Визначення кола інтересів
-
Індивідуальні особливості дитини
|
Згідно з виховним планом
|
9.
|
Провести анкетування дітей:
-
„Рівень життєвої мудрості”
-
„Здібності школяра”
-
„Як вивчити свій характер”
-
„Виявлення схильності учня до навчальних предметів”
|
Згідно з виховним планом
|
10
|
Скласти зведену таблицю рівня креативності обдарованих дітей
|
травень
|