РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
«Учень-це не посудина,
яку потрібно наповнити, а факел,
який треба запалити»
К.Д.Ушинський
Робота педагога з обдарованими учнями створює умови для їхнього духовного, творчого розвитку і професійного самовизначення.
Перед учителем постає задача, спрямована на формування інтелектуального потенціалу обдарованої молоді. Педагог має допомогти учню реалізувати свої індивідуальні якості, організувати для нього різноманітну діяльність.
Під час роботи з такими учнями виникають психологічні й педагогічні труднощі, бо обдарована дитина-це індивід, який потребує особливої уваги, особливого підходу. Йому необхідно допомогти розкрити свій потенціал, направити його саме на той шлях, який допоможе виявити творчі здібності. Цього може досягнути лише досвідчений педагог.
Компетенція вчителя є важливим фактором у використанні спеціальних методів навчання. Вчитель створює, наразі, змінює психологічну атмосферу, в якій буде працювати обдарована дитина.
Виявити обдаровану дитину складно. Як вже зазначалося, тільки компетентний педагог може це зробити. Але «першовідкривачами» дитячої обдарованості є батьки. Саме вони роблять «перші кроки» для виявлення творчості своєї дитини. Тому слід працювати в тандемі: батьки-педагог. Тільки спільними зусиллями можна розвивати творчість дитини.
«Другий крок» належить вчителям початкової школи, які намагаються більш детальніше виявити та розвити виявлені здібності. За допомогою наполегливої праці першого вчителя в основній школі є можливість продовжити роботу з обдарованою дитиною конкретно з певного предмету.
Існує 3 категорії обдарованих дітей:
1 категорія - (4-7 років)- дошкільний і молодший вік;
2 категорія - (8-13 років) - підлітковий вік;
3 категорія - (14-17 років)- старший шкільний вік.
Якими ж якостями повинен володіти педагог для роботи з обдарованою дитиною?
Учитель повинен стимулювати бажання дитини працювати самостійно, завжди підтримувати і бути «правою рукою» для неї, помічником; заохочувати до максимальної захопленості у спільній діяльності.
Слід зазначити, що для розвитку здібностей важливого значення набуває розширення та забезпечення інформованості в тій галузі, якою цікавиться дитина.
Як же виявити обдаровану дитину?
Науковцями виявлені наступні характерні особливості обдарованості:
Які форми і методи роботи слід застосовувати педагогу при роботі з обдарованими дітьми?
Педагогу треба пам’ятати про головне - слід вибудовувати навчальний процес так, щоб учні мали бажання заглиблюватися в атмосферу пошуку.
Девізом тандему «обдарована дитина - педагог» можуть слугувати слова вітчизняного педагога-новатора В.О.Сухомлинського: «У чому найвища насолода життя? У творчій праці, що наближається до мистецтва. Тільки через цю працю лежить шлях до мудрості, творчості, науки!»
РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ