Вихователь-методист
Комунального закладу дошкільної освіти №7(ясла-садок) «Соколятко»
м. Сокаль
Львівська область
Мирослава Войтко
Робота з педагогами
Лабораторія педагогічних знань
«Виховання творчої особистості дошкільнят через пізнання природи Всесвіту»
Мета:
Обладнання:
Ведуча: Добрий день, шановні колеги! Вітаю вас у лабораторії педагогічних знань. Сьогодні перед нами стоїть цікаве завдання – дослідження про формування у дітей інтерес до пізнання Всесвіту. Аби наша зустріч була ефективною та цікавою пропоную ігрову вправу
Усі учасники стають у коло. Кожен по черзі бере свій знак зодіаку, називає своє ім'я, знак зодіаку та продовжує фразу «Не хочу хвалитися, але я …» . (Учасники діляться на 3 команди відповідно певних кольорів знаків зодіаку, утворюють свої дослідницькі міні-лабораторії.)
Ведуча: Тепер розпочнемо роботу мультимедійною лекцією - дослідженням
Формування компетентності дошкільника із розділу «Всесвіт»
У Базовому компоненті дошкільної освіти та програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» в освітній лінії «Дитина в природному довкіллі» відведено місце для ознайомлення дошкільників із Всесвітом (природою Космосу).
(Слайд №5)
Це свідчить про те, що на сучасному етапі дошкільної освіти знання про Космос стали невід’ємною частиною формування творчого та креативного світосприйняття у дошкільників. У нашій експериментальній роботі ці знання посіли вагоме місце – це формування елементарних уявлень про Всесвіт, про життя космосу, без якого не може бути життя на Землі. І розпочинати роботу з ними потрібно з усвідомлення ними найелементарніших уявлень та понять про Всесвіт. Це вимагає від вихователів знань, які потрібно поповнювати. Треба, щоб ці знання були точними, поступово збільшувалися, відповідно віку дітей. Тому нам потрібно дослідити розвиток знань дітей кожної вікової групи.
Починаючи із раннього дошкільного віку, вчимо дітей розуміти найпростіші взаємозв'язки між природою та людиною. Формуємо елементарні уявлення про небо, зорі, Місяць і Сонце. Вночі видно Місяць, зорі; вдень – Сонце
Показники компетентності дитини:
(Слайд №6)
У молодшому дошкільному віці продовжуємо ознайомлювати із загадковим світом навколоземного простору (небо, Сонце, Місяць). Поглиблюємо знання дітей про Сонце: влітку та навесні воно високо над землею, зігріває землю, воду, повітря, а восени і взимку Сонце мало гріє, тому ці пори року холодніші. Заохочуємо дітей спостерігати за зоряним небом.
Показники компетентності дитини:
(Слайд №7)
В середньому дошкільному віці ознайомлюємо з тим, що люди живуть на планеті Земля. У Космосі є безліч зірок. Між ними і Землею дуже великі відстані. Розширюємо знання дітей про зоряне небо, розповідаємо про планети Сонячної системи та їх особливості. Привертаємо увагу до дослідження Космосу, космічних кораблів, космонавтів та їх одягу.
Показники компетентності дитини:
(Слайд №8)
У дітей старшого дошкільного віку формуємо уявлення про безмежність Всесвіту, інтерес до зоряного неба, розповідати про сузір'я. Узагальнюємо, розширюємо знання про планету Земля, різноманітність її природи, вплив природних чинників на здоров'я людини. Вчимо робити висновки про роль Сонця в житті людини, зміни дня і ночі, пір року. Додаємо знання про простір, що існує за межами планети Земля, про космонавтів ; про значення освоєння космосу для людей. Розповідаємо про те, як люди досліджують Місяць і планети Сонячної системи (космічні кораблі, станції, місяцехід, супутники) Ознайомлюємо із моделлю Землі – глобусом. Вчимо розрізняти на глобусі водний простір, сушу.
Показники компетентності дитини:
(Слайд №9)
Ведуча: Дослідивши усі вікові групи дошкільників ваше завдання скласти власну модель формування компетентності дошкільника із розділу «Всесвіт»
«Модель формування компетентності дошкільника із розділу «Всесвіт»
(Учасники обирають собі певну вікову групу, обговорюють та складають свої власні моделі формування компетентності дошкільників із розділу «Всесвіт», та презентують її)
Ведуча: З дитинства малюк починає цікавитися загадковим світом навколоземного простору, таємницями безмежного Космосу. Підростаючи, дитина все більше захоплюється можливістю пізнання й дослідження Всесвіту силами дорослого. Задоволення цієї потреби стимулює інтелектуальну активність, пошукову діяльність особистості. Пізнання космічного простору можливо в дошкільному віці лише через гру. У нас в районі працює творча група з екологічного напрямку, учасники якої розробили тематичне планування на кожну вікову групу з розділу «Всесвіт», та створили електронну картотеку мультимедійних презентацій для занять з даного розділу.
(Учасники отримують завдання. Обрати правильні відповіді з ознайомлення дітей із заданою темою, закреслити неправильні відповіді, у пустих клітинках написати свої власні відповіді та презентувати свою «Логічну павутинку»
Ведуча: Кожен педагог - це фантастичний казкар. З допомогою креативності та фантазії легко зацікавити дітей, утримати їх увагу.
(Кожна група лаборантів отримує завдання. Скласти творчу розповідь, казку, оповідання на певну тему та відобразити її за допомогою методу «Символічної синектики» .Презентувати її перед своїми колегами)
Тема: «Заблукавши на Місяці»
Тема: «Пригоди сонячного промінчика»
Тема: «Космічні мандри»
Ведуча: Для того, щоб виховати маленького вундеркінда, педагог сам повинен бути добре обізнаним у всіх сферах.
(Учасники у своїх лабораторіях отримують завдання. Добрати до слова «ЗІРКА» синоніми, епітети та дієслова. Обговорюють його та презентують)
Лабораторія 1 синоніми |
Лабораторія 2 дієслова |
Лабораторія 3 епітети |
Зірки (що?) ліхтарики
|
Зірки (що роблять?) мерехтять
|
Зірки (які?) чарівні
|
Ведуча: Кожна людина спостерігаючи за нічним, зоряним небом шукає знайомі сузір’я та зірки. Давайте їх пригадаємо.
У своїх думках, мріях ми придумуємо своє власне сузір'я . Тож пропоную вам поділитися з нами своїми таємними мріями.
(Кожна лабораторія використовує предмети, що знаходяться «під рукою». Придумує своє власне сузір’я, називає та пояснює назву)
Ведуча: Специфічна та різноманітна природа Космосу дає дошкільнятам не лише багатий чуттєвий досвід, а й чудовий матеріал для розвитку мислення. Тому завдання педагогів – забезпечити цілеспрямоване набуття наукових реалістичних знань дітьми дошкільного віку про об’єкти та явища природи Космосу. Для цього вихователі повинні мати достатню наукову, предметну і методичну підготовку з астрономії. Свої енциклопедичні знання ви продемонструєте у нашому брейн-ринзі «Ерудит»
(Кожна лабораторія учасників отримує завдання. Проходить обговорення час 3 хв. Інші команди оцінюють відповіді конкурентів та доповнюють їх.)
Лабораторія 1 «Місяць»
Лабораторія 2 «Сонце та сонячна система»
Лабораторія 3 «Планета Земля»
Ведуча: Широке застосування у роботі з дітьми дидактичних ігор, дослідів, експериментів, пізнавальних завдань, демонстраційного матеріалу, наочних моделей, читання художньої літератури забезпечить розвиток як сталого інтересу до нового, невідомого, так і формування пізнавальних здібностей під час ознайомлення з Всесвітом. Варто виокремити сюжетно-рольові ігри, що дозволяють розвивати творчі здібності дітей, їх фантазію і майстерність, вчать вживатися в образ того чи іншого персонажа, грати певну роль.
Учасники у своїх лабораторіях отримують завдання розробити сюжетно-рольову гру на певну вікову групу дітей. За планом:
Ведуча: Незважаючи на вікові категорії дітей однією із ігрових дій у сюжетно-рольовій грі є конструювання та моделювання космічних кораблів. Свої вміння моделювати ви зможете показати у майстерні творчості «Космічні кораблі Міжгалактичних подорожей».
Кожна лабораторія з допомогою LEGO моделює космічний корабель та корабель прибульців. Презентують їх перед своїми колегами.
Ведуча: На завершення нашої роботи пропоную вам поділитися своїми враженнями, висловити яку практичну користь ви отримали сьогодні, та як і де будете застосовувати набуті знання. У цьому нам допоможе наша «Чарівна скринька».
Ведучий пропонує кожному учаснику висловитися стосовно того, що корисного вони отримали під час роботи педагогічної лабораторії. Свій вислів записати на стікері-зірочці та покласти у чарівну скриньку.
Ведуча: Хочу наголосити, що педагогічний навчально-виховний процес повинен бути спрямований на формування таких властивостей особистості, як потреба в спілкуванні з природою, інтерес до пізнання космічних явищ та їх законів, мотиви поведінки і діяльності в процесі ознайомлення з Космосом, переконання – в соціальній обумовленості відношення людини до Всесвіту. Закінчити роботу педагогічної лабораторії хочу словами В. Сухомлинського
«Необхідно вводити малюка в навколишній
світ природи так, щоб кожен день
відкривав в ньому дещо нове для себе, щоб
він ріс дослідником, щоб кожен його крок
був подорожжю до витоків чудес природи,
ушляхетнював серце і загартував волю»
ДОДАТОК 1
ДОДАТОК 2