Робота з педагогами Лабораторія педагогічних знань «Виховання творчої особистості дошкільнят через пізнання природи Всесвіту»

Про матеріал
Даний матеріал допоможе педагогам-дошкільникам - Розширити знання про ознайомлення дошкільників із пізнанням навколишнього світу, світу природи Космосу; - Формувати вміння й реалізувати завдання із пізнання Всесвіту; - Розвивати творчість та креативне світосприйняття, спонукаючи до роздумів, створюючи проблемно-пошукові ситуації.
Перегляд файлу

Вихователь-методист

Комунального закладу дошкільної освіти  №7(ясла-садок) «Соколятко»

 м. Сокаль

Львівська область

 Мирослава Войтко

 

Робота з педагогами 

Лабораторія педагогічних знань

«Виховання творчої особистості дошкільнят через пізнання природи Всесвіту»

Мета:

  • Розширити знання педагогів про ознайомлення дошкільників із пізнанням навколишнього світу, світу природи Космосу;
  • Формувати вміння й реалізувати завдання із пізнання Всесвіту;
  • Розвивати творчість та креативне світосприйняття, спонукаючи до роздумів, створюючи проблемно-пошукові ситуації.

 

Обладнання:

  • Мультимедійна презентація
  • Аркуші паперу з намальованою павутинкою та завданнями
  • Олівці або фломастери
  • Стікери – зірочки
  • Малюнки знаків зодіаку у трьох кольорах
  • Чарівна скринька
  • Аркуші із завданнями
  • Карта зоряного неба (презентаційні матеріали)
  • Коралі, ґудзики, стрічки, серпантин, блискітки, фольга, ножиці

Ведуча: Добрий день, шановні колеги! Вітаю вас у лабораторії педагогічних знань. Сьогодні перед нами стоїть цікаве завдання – дослідження про формування у дітей інтерес до пізнання Всесвіту. Аби наша зустріч була ефективною  та цікавою пропоную ігрову вправу

 

  1. Ігрова вправа «Знайомство»

Усі учасники стають у коло. Кожен по черзі бере свій знак зодіаку, називає своє ім'я, знак зодіаку  та продовжує фразу  «Не хочу хвалитися, але я …» . (Учасники діляться на 3 команди відповідно певних кольорів знаків зодіаку,  утворюють свої дослідницькі міні-лабораторії.)

 

Ведуча: Тепер розпочнемо роботу  мультимедійною лекцією - дослідженням

  1. Лекція-дослідження (мультимедійна презентація) 

 Формування компетентності  дошкільника із розділу «Всесвіт»

        У Базовому компоненті дошкільної освіти та  програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» в освітній лінії «Дитина в природному довкіллі»  відведено місце для ознайомлення дошкільників із Всесвітом (природою Космосу).

(Слайд №5)

 

Це свідчить про те, що на сучасному етапі дошкільної освіти  знання про Космос стали невід’ємною частиною формування творчого та  креативного світосприйняття у дошкільників. У нашій експериментальній роботі ці знання посіли вагоме місце – це формування елементарних уявлень про Всесвіт, про життя космосу, без якого не може бути життя на Землі. І розпочинати роботу з ними потрібно з усвідомлення ними найелементарніших уявлень та понять про Всесвіт. Це вимагає від вихователів знань, які потрібно поповнювати. Треба, щоб ці знання були точними, поступово збільшувалися, відповідно віку дітей. Тому нам потрібно дослідити розвиток знань дітей кожної вікової групи.

Починаючи із раннього дошкільного віку,  вчимо дітей розуміти найпростіші взаємозв'язки між природою та  людиною. Формуємо елементарні уявлення про небо, зорі, Місяць і Сонце. Вночі видно Місяць, зорі; вдень – Сонце

Показники компетентності дитини:

  • Розповідає про найпоширеніші явища в природі: сонце світить, тепліє, з'являється листя на деревах, зацвітають квіти тощо;
  • Розрізняє властивості води (розливається, тече, буває теплою та холодною)
  • Володіє елементарними уявленнями про Космос: Місяць, зорі, Сонце
  • Разом із вихователем проводить елементарні досліди з об'єктами природи (вода, вітер)

(Слайд №6)

 

У молодшому дошкільному віці продовжуємо ознайомлювати із загадковим світом навколоземного простору (небо, Сонце, Місяць). Поглиблюємо знання  дітей про Сонце: влітку та навесні воно високо над землею, зігріває землю, воду, повітря, а восени і взимку Сонце мало гріє, тому ці пори року холодніші. Заохочуємо дітей спостерігати за зоряним небом.

Показники компетентності дитини:

  • Розуміє, що Сонце знаходиться на небі, воно світить, зігріває все навкруги, несе тепло до землі рослинам, тваринам і людині;
  • Встановлювати прості причинно-наслідкові зв'язки, пов'язані з сезонними змінами;
  • Називає пори року і визначає їх характерні ознаки;
  • Визначає стан погоди (іде дощ, сніг; дме вітер, світить сонце тощо…
  • Визначає стан неба у різну погоду;
  • Цікавиться світом навколоземного простору, радіє красі зоряного неба

(Слайд №7)

 

В  середньому дошкільному віці ознайомлюємо  з тим, що люди живуть на планеті Земля. У Космосі є безліч зірок. Між ними і Землею дуже великі відстані. Розширюємо знання дітей про зоряне небо, розповідаємо про планети Сонячної системи та їх особливості. Привертаємо увагу до дослідження Космосу, космічних кораблів, космонавтів та їх одягу.

Показники компетентності дитини:

  • Розрізняє пори року;
  • Визначає стан погоди (дощ, сніг), стан повітря (холодне, тепле, гаряче); знає, якою є погода у весняно-літній та осінньо-зимовий періоди;
  • Бере участь у пошуково-дослідницькій діяльності;
  • Цікавиться зоряним небом і планетами Сонячної системи, їх особливостями

(Слайд №8)

 

У дітей старшого дошкільного віку формуємо уявлення про безмежність Всесвіту, інтерес до зоряного неба, розповідати про сузір'я. Узагальнюємо, розширюємо знання про планету Земля, різноманітність її природи, вплив природних чинників на здоров'я людини. Вчимо робити висновки про роль Сонця в житті людини, зміни дня і ночі, пір року. Додаємо знання про простір, що існує за межами планети Земля, про космонавтів ; про значення освоєння космосу для людей. Розповідаємо про те, як люди досліджують Місяць і планети Сонячної системи (космічні кораблі, станції, місяцехід, супутники) Ознайомлюємо із моделлю Землі – глобусом. Вчимо розрізняти на глобусі водний простір, сушу.

Показники компетентності дитини:

  • Визначає зміни у природному довкіллі;
  • Називає пори року, їх послідовність, упевнено визначає їх характерні ознаки;
  • Усвідомлює, що зменшення сонячного тепла спричинює зміни у природі, що з ними пов'язані в рослинному і тваринному світі;
  • Знає поширені явища природи своєї місцевості;
  • Захоплюється загадковою і таємничою природою Космосу.

(Слайд №9)

 

Ведуча: Дослідивши усі вікові групи дошкільників ваше завдання скласти власну модель  формування компетентності  дошкільника із розділу «Всесвіт»

 

  1. Мікро-дискусія: (Додаток1)

«Модель формування компетентності дошкільника із розділу «Всесвіт»

 (Учасники обирають собі певну вікову групу, обговорюють та складають свої власні моделі формування компетентності дошкільників із розділу «Всесвіт», та презентують її)

 

Ведуча: З дитинства малюк починає цікавитися загадковим світом навколоземного простору, таємницями безмежного Космосу. Підростаючи, дитина все більше захоплюється можливістю пізнання й дослідження Всесвіту силами дорослого. Задоволення цієї потреби стимулює інтелектуальну активність, пошукову діяльність особистості. Пізнання космічного простору можливо в дошкільному віці лише через гру. У нас в районі працює творча група з екологічного напрямку, учасники якої розробили тематичне планування на кожну вікову групу з розділу «Всесвіт», та створили електронну картотеку мультимедійних презентацій для занять з даного розділу.

 

 

  1. Метод «Логічна павутинка» (Додаток 2)

(Учасники отримують завдання. Обрати правильні відповіді з ознайомлення дітей із заданою темою,  закреслити неправильні відповіді, у пустих клітинках написати свої власні  відповіді та презентувати свою «Логічну павутинку»

  • 1 лабораторія.  Молодша група «Сонце – яскрава зірка, що   всіх зігріває»
  • 2 лабораторія. Середня група «Земля у Всесвіті»
  • 3 лабораторія. Старша група «Сузір'я. На зоряних шляхах»

 

Ведуча: Кожен педагог -  це фантастичний казкар. З допомогою креативності та фантазії легко зацікавити дітей, утримати їх увагу.

 

  1. Конкурс «Цікаві оповідки»

(Кожна група лаборантів отримує завдання. Скласти творчу розповідь, казку, оповідання на певну тему та відобразити її за допомогою методу «Символічної синектики» .Презентувати її перед своїми колегами)

 

Тема: «Заблукавши на Місяці»

Тема: «Пригоди сонячного промінчика»

Тема: «Космічні мандри»

 

Ведуча: Для того, щоб виховати маленького вундеркінда,  педагог сам повинен бути добре обізнаним  у всіх сферах.

 

  1. Ігрова вправа «Зіркові відтінки»

(Учасники у своїх лабораторіях отримують завдання. Добрати до слова «ЗІРКА»  синоніми, епітети та дієслова. Обговорюють його та презентують)

Лабораторія 1

синоніми

Лабораторія 2

дієслова

Лабораторія 3

епітети

Зірки

(що?)

ліхтарики

 

Зірки

 (що роблять?)

 мерехтять

 

Зірки

(які?)

чарівні

 

 

Ведуча: Кожна людина спостерігаючи за нічним,  зоряним небом шукає знайомі сузір’я та зірки. Давайте їх пригадаємо.

 У своїх думках, мріях ми   придумуємо  своє власне сузір'я . Тож пропоную вам поділитися з нами своїми таємними мріями.

 

  1. Вправа «Фантастичні сузір'я»

(Кожна лабораторія використовує предмети, що знаходяться «під рукою». Придумує своє власне сузір’я, називає та пояснює назву)

 

Ведуча: Специфічна та різноманітна природа Космосу дає дошкільнятам не лише багатий чуттєвий досвід, а й чудовий матеріал для розвитку мислення. Тому завдання педагогів – забезпечити цілеспрямоване набуття наукових реалістичних знань дітьми дошкільного віку про об’єкти та явища природи Космосу. Для цього вихователі повинні мати достатню наукову, предметну і методичну підготовку з астрономії. Свої енциклопедичні знання ви продемонструєте у нашому брейн-ринзі «Ерудит»

 

 

  1. Брейн-ринг «Ерудит»

 

(Кожна лабораторія учасників отримує  завдання. Проходить обговорення час 3 хв. Інші команди оцінюють відповіді конкурентів та доповнюють їх.)

 

Лабораторія 1 «Місяць»

 

  •  Як змінюється форма Місяця?
  • Чи змінює він своє забарвлення?
  • Чи бачимо ми один і той самий бік Місяця щодня?
  • Чому Місяць називають супутником Землі?

Лабораторія  2 «Сонце та сонячна система»

  • Скільки планет у сонячній системі?
  • Як називається найближча зірка до Землі?
  • Чому Земля не падає на Сонце?
  • Чим відрізняються планети одна від одної?

 

Лабораторія 3 «Планета Земля»

 

  • Якого кольору наша планета?
  • Чому так багато блакитного кольору?
  • Як ви вважаєте, що на Землі може мати зелений колір? коричневий? жовтий?
  • Як ви вважаєте, чого більше на нашій планеті — суходолу чи водойм? Чому?

 

Ведуча: Широке застосування у роботі з дітьми дидактичних ігор, дослідів, експериментів, пізнавальних завдань, демонстраційного матеріалу, наочних моделей, читання художньої літератури забезпечить розвиток як сталого інтересу до нового, невідомого, так і формування пізнавальних здібностей під час ознайомлення з Всесвітом. Варто виокремити сюжетно-рольові ігри, що дозволяють розвивати творчі здібності дітей, їх фантазію і майстерність, вчать вживатися в образ того чи іншого персонажа, грати певну роль.

 

 

 

 

 

  1.  Педагогічне ательє. Сюжетно-рольова гра «Космічна подорож»

 

Учасники у своїх лабораторіях отримують завдання розробити сюжетно-рольову гру на певну вікову групу дітей. За планом:

  • Завдання
  • Передбачувані результати
  • Попередня робота
  • Кущ ролей
  • Навчання ігровим діям. Лінії розвитку сюжету
  • Атрибути
  • Ігрові дії

Ведуча: Незважаючи на вікові категорії дітей однією із ігрових дій у сюжетно-рольовій грі є конструювання та моделювання космічних кораблів. Свої вміння моделювати ви зможете показати у майстерні творчості «Космічні кораблі Міжгалактичних подорожей».

  1. Майстерня  LEGO - творчості. «Космічні кораблі Міжгалактичних подорожей»

 

Кожна лабораторія з допомогою LEGO моделює космічний корабель та корабель прибульців. Презентують їх перед своїми колегами.

 

Ведуча: На завершення  нашої роботи пропоную вам поділитися своїми враженнями, висловити яку практичну користь ви отримали сьогодні,  та як і де будете застосовувати набуті знання. У цьому нам допоможе наша «Чарівна скринька».

 

 

  1.  Вправа «Чарівна скринька»

 

Ведучий пропонує кожному учаснику висловитися стосовно того, що корисного вони отримали під час роботи педагогічної лабораторії. Свій вислів записати на стікері-зірочці та покласти у чарівну скриньку.

                                                                                                                                        Ведуча:  Хочу наголосити, що педагогічний навчально-виховний процес повинен бути спрямований на формування таких властивостей особистості, як потреба в спілкуванні з природою, інтерес до пізнання космічних явищ та їх законів, мотиви поведінки і діяльності в процесі ознайомлення з Космосом, переконання – в соціальній обумовленості відношення людини до Всесвіту. Закінчити роботу педагогічної лабораторії хочу словами В. Сухомлинського

 

                                                                            «Необхідно вводити малюка в навколишній

                                                         світ природи так, щоб кожен день

                                                         відкривав в ньому дещо нове для себе, щоб

                                                         він ріс дослідником, щоб кожен його крок

                                                        був подорожжю до витоків чудес природи,

                                                        ушляхетнював серце і загартував волю»

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

ДОДАТОК 2

 

docx
Додано
9 листопада 2020
Переглядів
505
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку