Центру розвитку дитини №17
«Учіть дитину любити маму»
(комплексне заняття з народознавства
та малювання у середній групі)
Андрієвич О.В.
вихователь вищої категорії
м. Коростень
Програмовий зміст: закріпити знання дітей про родину; вчити дітей правильно добирати прикметники; розвивати мовлення дітей, дрібну моторику; розширювати словниковий запас; виховувати добрі, ніжні почуття до своєї матері; викликати почуття гордості та радості за добрі вчинки, почуття подяки за материнська турботу; продовжувати вчити використовувати нетрадиційне малювання трафаретом та патичком.
Матеріал: скринька, лічильні палички, намальовані портрети мам, промінчики з жовтих ниток, трафарети квітів, патички, фарби, аркуш паперу.
Попередня робота: розучування пісень, віршів та прислів'їв про матусю, словникова робота, малювання портрету матусі.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Святішої немає на планеті —
Це світ увесь — і небо, і земля,
Це квітка щастя в сонячнім букеті,
Це рідна мати — ось твоє ім'я.
Всього лиш слово, та яке вагоме,
Яка в нім сила і життя жага!
Свята і близька, рідна і знайома,
Найближча в світі, мамо, дорога.
Зоря моя небесна, світанкова,
Душі твоєї подих у мені.
Ти пісня над селом жайворонкова
І музика на золотій струні.
Хто вас, дітки, міцно любить,
Хто ніжненько так голубить
І клопочеться всякчас
Уночі і вдень про вас?
Коли діти йдуть до школи, то перше слово, яке вони прочитають у букварі,— «мама». Давайте ми з вами складемо слово «мама». (Діти викладають слово «мама» з паличок.)
Зустрілись якось декілька людей і почали сперечатись, яке найкраще слово у світі.
Здоров'я,— відповів хворий.
Молодість,— сказав старий.
Хліб,— відповів жебрак.
Перемога,— сказав стрілець.
Воля,— сказав невільник.
Правда,— сказав мудрець.
І всі сказали: «Мама».
Багато про маму написано віршів. Я гадаю, що ви багато їх знаєте. (Дітирозповідають вірші про матусю: П. Воронько «Наша мама»; Л. Голота «Найрідніша»; О. Майков «Мати і діти»; К. Перелісна «Мама — чарівниця» та ін.)
Діти розповідають прислів'я про маму :
Без мами хата пуста.
Без матусі й мед гіркий.
Мати однією рукою б'є, а другою голубить.
Матері ані купити, ані заслужити.
Хто маму має, той горя не знає.
Материнська ласка краю не знає.
Усі діти люблять гратися, і в дитячому садку, і вдома. А ще більше люблять, коли з ними грають їхній мами. А в які ігри ви граєте з матусями? Зараз і ми з вами пригадаємо одну гру.
Фізкультхвилинка
Вийшов в поле боровик, (Ходять по колу)
Та й узявся в боки, (беруться в боки)
Бо він, бачите, не звик —
Обрії широкі. (Розводять руками)
Покрутився на нозі, (крутяться на одній нозі)
Реготом залився,
Танцюристці-бджілці
В пояс уклонився. (Нахиляються вперед)
Довго зайчика ганяв, (біг на місці)
Виспавсь на пісочку, (імітують сон)
Коли вечір вже настав –
Викупавсь в струмочку. (імітують рухи плавання)
«Мій котику, мій братику. Несе мене лиска за високі ліси, за крутії гори...» («Котик і півник»)
«Гуси, гуси, гусенята. Візьміть мене на крилята...» («Івасик-Телесик»)
«Були собі двоє мишенят...» («Колосок»)
«Де ж усі сховались звірі, в якій такій квартирі? Дуже тісно, невеличка ця чудова...» («Рукавичка»)
«Погнала баба і на третій день бичка пасти, сіла та й заснула...» («Солом'яний бичок»)
«Три біди є у людини — смерть, старість і погані діти»,— мовить українська мудрість. Старість — неминуча, смерть — невблаганна, перед нею не можна зачинити двері свого дому, а від поганих дітей дім уберегти можна. Кожній мамі хочеться, щоб її діти росли добрими, чуйними, ввічливими, старанними, чесними, але в житті, як на довгій ниві, всяке трапляється, бувають дні, коли ви, діти, скоїте щось недобре і мама сердиться на вас, але... материн гнів, як весняний сніг,— рясно впаде, та швидко розтане. Тому мами й виховують вас чуйними, лагідними, доброзичливими, ввічливими. Коли навіть мама і сварить вас, це не означає, що вона вас не любить.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, маленькі дубки!
Доброго ранку, добрії люди!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю,
Бо живемо ми в одному краю.
(Пальцями правої руки по черзі вітатися з пальцями лівої руки, поплескуючи одне одного по кінчиках.)
Дидактична гра «Добрі справи» Діти стають у коло; дитина, якій вихователь кидає м'яч, називає добрі справи, що виконує вдома.
Настав час розповісти вам про скриньку. Як я і казала, ця скринька — чарівна. Вона була весь час відчинена. І всі добрі та ніжні слова, що ви сказали, вся любов, якою сповнені ваші серця,— усе зібралося у цій скриньці. Зараз ми її зачинимо. І якщо колись ваші мами засмутяться, або їм буде сумно, то скринька відразу відчиниться — любов та доброта ваших сердець, лагідні слова відразу допоможуть їм.
(Діти малюють тюльпани через трафарет. У цей час звучить пісня «Мамо, мамочко, матусю» муз. В. Ведмедері, сл. К. Вишинської (у запису).