Добірка карток з літературного читання для перевірки читацької діяльності учнів 4 класу, зміст яких відповідає оновленій програмі МОН. Дібрані твори В.О.Сухомлинського та завдання в двох варіантах до них допоможуть учителеві перевірити сформоване вміння працювати з літературним твором. Кожна робота містить орієнтовну таблицю характеристики результатів навчання.
Робота з літературним твором,
4 клас
І. Уважно прочитай текст.
Скупий
На околиці села жив Скупий. Посадив він на своєму городі виноград. Мало хто вирощував його в цих місцях, люди дивилися на кущі винограду як на диковинку. Через два роки на кущах з’явилися перші грона. Налилися солодким соком. Стали великими, прозорими.
Ішла одного разу повз виноградник мати з трирічним хлопчиком. Побачив хлопчик виноградні грона і питає:
– Мамо, що це таке?
– Виноград.
– А що це таке? Навіщо він? Який він?
- Він солодкий. Немає ягоди, смачнішої за виноград.
Схотілося дитині винограду. Мати просить:
– Дайте, будь ласка, хоч одне гроно дитині, нехай покуштує. Не дав Скупий дитині грона. А дав однісіньку ягідку, і то його очі спохмурніли: шкода було і ягідки.
Пішла мати з дитиною. А Скупий поставив навколо виноградника високий-високий паркан. Закрив парканом не тільки виноградні кущі, а й хату. Радий Скупий і спокійний: ніхто тепер не побачить його винограду, ніхто не попросить. Та не догледів, як одна гілочка повилася парканом, досягла вершини й зацвіла на ній. Зав'язалися грона на паркані, налилися солодким соком ягоди.
Знов тією самою дорогою йшла та сама мати з дитиною. Побачив хлопчик виноградні грона на високому паркані й зрадів:
– Дивіться, мамо, виноград. Чому він виріс так високо?
– Він не хоче, щоб його закривали від людей парканом.
– Які гарні ягоди! – промовив хлопчик.
Ці слова почув Скупий, що стояв за парканом. Він страшенно розгнівався навіть за те, що хлопчик побачив виноград. Від злості серце його розірвалося. Скупий помер, але ніхто в світі не знав про цю смерть, тому що вона закрита була від людей високим парканом.
Минув рік, весняне сонце збудило землю, зазеленів виноград. Живим пагонам так хотілося до сонця, такий ненависний був високий паркан, що вони повалили його. Він упав на землю, і людям відкрилася чудова краса. Ягоди виблискували під яскравим сонцем, в кожній ягоді відбивалося небо, сонце, прекрасна земля. Люди прийшли на виноградник і стали господарями, а про
Скупого назавжди забули.
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач, як звали чоловіка, який посадив виноград.
А Сергій Б Скупий
В Матвій
2. Скільки часу минуло як з’явилися перші ягоди на винограді.
А один рік
Б два роки
В три роки
3. Познач, що поставив навкруг винограду чоловік для того аби відгородити його від людського ока.
А лавочку
Б стіл
В паркан
4. Встав пропущені слова в подане речення.
______________ помер, але ніхто в __________ не знав про цю смерть, тому що вона закрита була від _________ високим ____________.
5. Встанови відповідність між словами.
страшенно • очі • краса • |
• відкрилася • спохмурніли • розгнівався |
6. Вибери та підкресли синоніми до слова скупий.
Щедрий, жадібний, жалюгідний, бережливий, дбайливий, корисливий.
7. Випиши з тексту речення про ягоди винограду, яке сказала мама синові. Розфарбуй гроно.
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
8. Поміркуй і запиши, до чого призводить скупість.
______________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач, де жив чоловік, який посадив виноград.
А на околиці міста
Б на березі річки
В на околиці села
2. Познач, скільки виноградних ягід дав чоловік маленькому хлопчику.
А одну
Б дві
В гроно
3. Познач, що сталося з парканом згодом.
А його знесли люди
Б його забрали на ремонт
В пагони повалили його , бо їм хотілося до сонця
4. Встав пропущені слова в подане речення.
Ягоди виблискували під яскравим __________, в кожній _________ відбивалося _______, _______, прекрасна __________.
5. Встанови відповідність між словами.
назавжди • господарями • гілочка •
• стали
• забули
• повилася
6. Вибери та підкресли антоніми до слова скупий.
Щедрий, жадібний, жалюгідний, бережливий, дбайливий, корисливий.
7. Випиши з тексту речення про те, як мама пояснили синові появу винограду на
паркані. Розфарбуй гроно.
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
8. Поміркуй і запиши, чому не варто бути скупим.
______________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|
Робота з літературним твором,
4 клас
І. Уважно прочитай текст.
Як Федько відчув у собі людину
Пішов раз малий Федько з матір’ю на поле картоплю копати.
– Вісім років тобі, – каже мати, – працювати час по-справжньому.
Викопує мати кущ, а Федько вибирає з ямки картоплю й у відро кидає. Не хочеться Федькові працювати. Визбирує картоплю, що зверху, а в землі не хоче копирсатися.
Залишив картоплю в одному кущі, у другому. Мати помітила таку роботу та й каже:
– Хіба тобі не соромно? Людина ж дивиться і все бачить!
Оглядається Федько довкола і дивується:
– Де ж та Людина? Що вона бачить?
– У тобі, Федьку, Людина. Усе вона бачить, усе помічає, та тільки ти не завжди дослухаєшся до того, що вона тобі говорить. Ось прислухайся до її голосу, вона тобі й скаже, як ти працюєш.
– А де ж вона в мені – Людина? – дивується Федько.
– У голові твоїй, у грудях, у серці, – підказує мати. Перейшов Федько до іншого куща, позбирав картоплю, що зверху лежала. Хотів було вже за лишити його, аж тут мов і справді хтось докоряє: що ж ти, Федьку, робиш? Порийся, там ще є картопля у землі.
Здивувався Федько, оглянувся. Нікого немає, а мов хтось дивиться на його роботу й соромить.
«І справді, мабуть-таки, Людина бачить мою роботу», – подумав Федько, зітхнув, розгріб землю біля викопаного куща й знайшов ще кілька картоплин.
Легше стало на душі Федькові. Аж пісеньки веселої заспівав. Працює він годину, працює другу і все більше дивується. Ледве подумає: «Навіщо так глибоко гребтися, мабуть, уже немає картоплі», а тут хтось і підслухає його думку. І соромно стає Федькові. Але й радісно, ой, як радісно.
«Гарний цей друг – Людина», – думає Федько.
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач жанр прочитаного твору.
А казка Б легенда
В оповідання
2. Познач, скільки років хлопчикові.
А п’ять
Б вісім
В десять
3. Познач, що допомагав робити Федько матері.
А прибирати в хаті
Б готувати вечерю
В вибирати картоплю
4. Знайди і підкресли в тексті за що соромила Федька мама.
5. Пригадай і запиши прислів’я про працю.
______________________________________________________________
6. Вибери з тексту слова, якими можна замінити слово копирсатися.
_____________________________________________________________
7. Запиши ім’я Федькового друга-помічника.
_____________________________________________________________
8. Поміркуй і запиши, що означає працювати по-справжньому.
______________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач жанр прочитаного твору.
А притча
Б казка
В оповідання
2. Познач, що робив Федько на полі.
А розважався з друзями
Б відпочивав
В допомагав вибирати картоплю
3. Познач, що мав уміти робити Федько у вісім років.
А керувати автомобілем
Б працювати по-справжньому
В будувати будинки
4. Знайди і підкресли в тексті речення, як Федько збирав картоплю спочатку.
5. Пригадай і запиши прислів’я про працю.
______________________________________________________________
6. Вибери з тексту слова, якими можна замінити слово дивитися. _____________________________________________________________
7. Запиши коли Федькові стало легше на душі.
_____________________________________________________________
8. Поміркуй і запиши, як повинна людина виконувати ту чи іншу роботу.
______________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|
___________________________________________
Робота з літературним твором,
4 клас
І. Уважно прочитай текст.
Легенда про Золоте Зернятко Істини
У батька було два сини. Коли вони виросли й могли вже тримати в руках заступа, батько сказав їм: «Беріть заступи, підемо копати поле». Копають вони й копають, і видалася праця братам важкою і незрозумілою.
–Для чого ми копаємо? – питають вони. – І взагалі, для чого ми живемо на світі?
Батько й каже синам:
–Бачите цю велику гору? – і показав рукою на величезну гору, вершина якої вкрилася хмарами.
– Бачимо, – відповіли сини.
–У цій горі – Золоте Зернятко Істини. Можливо, десь у глибині, можливо, на поверхні – ніхто не знає. Кажуть люди: хто знайде це Зернятко, той зрозуміє, для чого людина живе на світі, для чого працює, для
чого копає землю і сіє хліб, споруджує будинки і думає про зірки. Ідіть, сини, шукайте Золоте Зернятко Істини.
Підійшли брати до гори, а вона величезна й висока, за день не обійдеш навколо, за три дні не зійдеш на вершину. Як же шукати Золоте Зернятко Істини?
Стали брати біля підніжжя гори. Старший – з одного боку, молодший – з іншого. Почали копати гору, пересипаючи землю жменя за жменею. Золотого Зернятка не було.
Молодший брат підійшов до старшого і каже:
– Я більше не буду копати. Не хочу стати рабом цієї гори.
Старший відповідає:
–Хоч і все життя доведеться копати, а я все-таки знайду Золоте Зернятко Істини. Тому що я не раб, а вільна людина. А ти раб, бо не хочеш дізнатися, для чого ми живемо на світі, для чого копаємо землю і сіємо хліб, споруджуємо будинки й думаємо про зірки.
Пішов молодший брат, поселився на березі річки – курінь збудував, рибу ловить і юшку варить.
А старший брат копає і копає, кожну жменю землі у порох розтирає.
Золоте Зернятко Істини шукає.
Десять років копав старший брат гору, жодного дня не відпочивав. Нарешті, на одинадцятий рік, коли вся гора була розкопана й пересипана на нове місце, знайшов старший брат на самому дні гори Золоте Зернятко Істини. Воно було маленьке, як мачинка. Поклав старший брат Зернятко на долоню, і яскраве світло Істини осяяло весь світ. Дізнався старший брат, для чого людина живе на світі, землю копає і ниву засіває, споруджує будинки й про зірки думає.
Пішов старший брат по Землі, побудував Щастя для всіх людей. І став
Могутнім і Непереможним. Тому що він – Вільна Людина.
А молодший брат живе в убогому курені, одяг на ньому порвався, відро, в якому він юшку варив, продірявилося, їсть він сиру рибу і водою болотною запиває. Тому що він безвільний раб – раб свого ледарства, неробства і невігластва. Тому що справжня свобода – в умінні працювати день і ніч для того, щоб пересунути гору з місця на місце, побудувати Щастя для людей.
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач, скільки синів було у батька.
А три сини
Б один син
Вдва сини
2. Познач, яку роботу виконували сини разом з батьком.
А копали криницю
Б копали поле
В читали ставок
3. Познач, що було в середині гори.
А Вулкан
Б Дорогоцінне каміння
В Золоте Зернтко Істини
4. Підкресли речення про те, що мала зрозуміти людина, знайшовши зернятко.
5. Випиши з тексту сполучення слів, які підтверджують, що гора була дуже велика та висока.
______________________________________________________________
__________________________________________________________________
6. Запиши скільки часу здобилося старшому синові, щоб знайти
Золоте Зернятко Істини.
______________________________________________________________
7. Доповни речення.
Справжня свобода – в ___________________________________________
______________________________________________________________
8. Поміркуй і напиши, коли праця здається важкою і незрозумілою. ______________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач, якою працею видалося для синів копання
поля.
А веселою і цікавою Б важкою і незрозумілою
Вкорисною і завзятою
2. Познач, чим була вкрита вершина гори, про яку розповідав батько синам.
А туманом
Б снігом
В хмарами
3. Познач, що наказав шукати батько синам у горі.
А Вулкан
Б Дорогоцінне каміння
В Золоте Зернтко Істини
4. Підкресли речення, які передають наполегливість праці старшого сина.
5. Випиши з тексту сполучення слів, які передають, чим займався молодший син, коли старший продовжував копати гору.
______________________________________________________________ __________________________________________________________________
6. Запиши, де знаходилося Золоте Зернятко Істини.
______________________________________________________________
7. Доповни речення.
Поклав старший брат _________________________________________ ______________________________________________________________
8. Поміркуй і напиши, коли праця здається легкою і цікавою. ______________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|
Робота з літературним твором,
4 клас
І. Уважно прочитай текст.
Прогаяний день
Мама йшла на роботу рано, до сходу сонця. Вона розбудила Петрика й сказала:
– Сьогодні в тебе почалися канікули. Але гаяти часу не можна. Ось тобі робота на сьогодні: посади біля хати дерево й прочитай цю книгу про Далекі Сині Гори.
Мама показала, де викопати дерево, поклала на стіл книжку про Далекі Сині Гори й пішла на роботу.
Петрик подумав: «Посплю ще трохи».
Ліг, задрімав, потім заснув міцно-міцно
і снилося йому: біля хати виросло дерево, яке він посадив, а Далекі Сині Гори стали зовсім недалекі й стоять над самісіньким ставком.
Прокинувся Петрик – ой, лишенько! Сонце вже серед неба. Хотів зараз же до роботи взятися, та подумав: «Ще встигну...» Сів під грушею. Думає: «Ось посиджу ще трохи та й почну».
Потім пішов у садок, ягоди їв, за метеликом ганявся, потім знову під грушею сидів.
Прийшла мати ввечері й каже:
– Показуй, що зробив, сину.
А Петрикові нічого показати. Соромно йому й матері у вічі дивитися.
–Ходімо, сину, покажу тобі, що люди зробили за той день, що ти прогаяв.
Взяла мама сина за руку й повела. Підводить до одного поля й показує:
– Вчора тут була стерня, а сьогодні рілля.
Тут працював тракторист. А ти байдики бив.
Підвела до колгоспного двору, показує багато-багато ящиків з помідорами й каже:
–Ці помідори вранці були на полі, а тепер у ящиках. Завтра їх повезуть у місто. Це робила я з жінками. А ти байдики бив.
Підвела до великої-великої купи зерна.
–Це зерно вранці було в колосках. Хліб скосили й змолотили, зерно привезли на тік. А ти байдики бив.
Підвела до стінки, вимурованої з цегли.
–Тут вранці був тільки гранітний фундамент, а тепер мур стоїть. Це муляри працювали. А ти байдики бив.
Підвела до великого кам’яного будинку, зайшла з сином. На полицях – паляниці, калачі. Усе пахло хлібом.
–Це пекарня, – сказала мама. – Ці хпібини вранці були ще борошном, а тепер сам бачиш. Цілий день трудилися пекарі. А ти байдики бив.
От що таке прогаяний день.
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач, коли мама йшла на роботу.
А рано, до сходу сонця
Б рано, після сходу сонця
В рано, до обіду
2. Познач, чому Петрик залишався вдома.
А був вихідний день
Б почалися канікули
В проспав
3. Познач значення вислову «Байдики бити».
А старатися
Б хвилюватися
В ледарювати
4. Пригадай і запиши прислів’я про працю
______________________________________________________________ __________________________________________________________________
5. Запиши назви справ, які мав зробити Петрик упродовж дня.
______________________________________________________________
6. Підкресли в тексті речення, куди мама із самого початку привела Петрика, щоб показати працю людей.
7. Добери і запиши прикметники, якими можна описати хлібину.
Хлібина (яка?) ________________________________________________ _____________________________________________________________
8. Поміркуй і напиши, як ти розумієш вислів «прогаяний день»
______________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|
ІІ. Виконай завдання.
1. Познач, чому Петрик залишився вдома.
А була неділя
Б захворів
В почалися канікули
2. Познач, що бачив уві сні Петрик.
А багато яскравих квітів
Б цукерки і печиво
В дерево І гори
3. Познач, яким висловом в тексті замінено сполучення слів «бути без діла».
А гнути спину
Ббайдики бити
В рук не чути
4. Пригадай і запиши прислів’я про працю
______________________________________________________________ __________________________________________________________________
5. Запиши назви справ, які не зробив Петрик упродовж дня. ______________________________________________________________
6. Підкресли в тексті речення про те, що побачив Петрик в пекарні.
7. Випиши з тексту назви професій людей.
_________________________________________________________________
8. Поміркуй і напиши, чому Петрик не міг дивитися мамі в очі.
______________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
№ з/п |
Характеристика результатів навчання |
Результат навчання |
1. |
Аналізує прочитаний текст |
|
2. |
Висловлює й обґрунтовує власне ставлення щодо прочитаного, формулює висновки |
|
3. |
Контролює хід виконання навчальних завдань, оцінює результат своєї роботи |
|