10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Родинне свято до дня українського козацтва

Про матеріал

Протягом свята дітям розкривається значення поняття «фольклор».Учні вчаться поважати життєвий досвід старших членів родини,прислухатись до їхніх порад, допомагати їм. Продовжується формування в учнів уяву про усну народну творчість, її жанри та особливості кожного з них. На основі раніше одержаних знань з уроків читання та рідної мови виявляється обізнаність дітей у жанрах українського фольклору.Розвивається уява учнів про багатство нашого народу у сфері фольклору,пізнавальні інтереси;формувати милосердя доброту. Виховується потяг до вивчення усної народної творчості .

Перегляд файлу

 

 

 Тема. Родинне свято українського козацтва .

Мета. Розкрити учням значення поняття «фольклор».Вчити поважати життєвий досвід старших членів родини,прислухатись до їхніх порад, допомагати їм. Продовжувати формувати в учнів уяву про усну народну творчість, її жанри  та особливості кожного  з  них. На основі раніше одержаних знань з уроків  читання та рідної мови виявити обізнаність дітей у жанрах українського фольклору.

Розвивати уяву учнів про багатство нашого народу у сфері фольклору,пізнавальні інтереси;формувати милосердя доброту.

Виховувати потяг до вивчення усної народної творчості .

Обладнання. Декоративні квіти, рушники, колиска, дві сухі  гілки для квітів, костюми українки і українця, картки з зображенням предметів для загадок, записи пісень.

                                                                       Хід  свята

Учень. У всьому  світі -  кожен зна - є Батьківщина лиш одна

 І в нас вона єдина – це наша славна Україна Не забувай Шевченка спів, про горду славу козаків,

  Не забувай ,що ти дитина Землі ,що зветься Україна.

Вчитель. Доброго дня , вельмишановні пані і панове! У кожного з нас  є  своє родинне вогнище,є дім,в якому ми живемо. Саме через відчуття роду і завдяки йому кожна родина приходить до світлого образу України,до щирих,глибоких і чесних почуттів. У нашого народу здавна живе добра і благородна традиція - підтримувати теплі родинні взаємини,долати родинні незгоди. І все це робиться заради дітей.

           Пісня – караоке разом з дітьми та гостями свята. Моя молитва нехай лине…

Мати. Саме батьки навчають дітей звичаїв,обрядів,традицій своєї сім’ї,свого роду,що передаються з покоління в покоління. Ось послухайте і запам’ятайте: «З родини йде життя людини», «Хоч і по коліна в воду аби свого роду», «Сім’я,рід,родина – ключ до щастя людини.», «Без сім’ї немає щастя на землі».

Звучить пісня «Ой роде наш красний»              

Вчитель. А от коли скласти наші маленькі родини ,вийде велика держава - Україна. Це наша земля, наш рідний край,наша країна з мудрими, талановитими людьми, з чарівною піснею, що дивує весь світ з мальовничою природою, багатющими народними традиціями. Це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. І сьогодні про  Україну складаються пісні ,її приємно бачити незалежною і демократичною державою.

Сьогоднішня наша зустріч має назву «Свято українського козацтва ». Подивіться як гарно у класі, це працьовиті руки наших бабусь вишили рушники та картини.(Розповідь бабусь про обереги в їх родинах.)

Наша зустріч дещо незвичайна. Це конкурс серед команд учнів класу. Вони  здають  перший у своєму житті іспит.

Оцінюватиме  роботу учасників буде журі у складі ( учитель  називає склад журі з батьків, учителів.)

 

Вчитель. Із словами привітання до Вас, шановні гості , звертаються учасники конкурсу (співають пісню – привітання .)

Команда «Козаки» , ватажок (прізвище, ім я  учня.)

Команда «Сміливці» ,ватажок ( прізвище, ім я учня.) Всі учні мають емблеми команд

                    Козаки.                                              Сміливці.

           Дітвора ми українська ,

Хлопці і дівчата ,

Хоч слабі у нас ще руки

Та душа завзята.

Наша  рідна ненька

Про нас добре дбає

Горне до серденька

І до сну співає.

 

           Бо козацького ми роду ,   

Славних предків діти

І у школі всі вчимося

Рідний край любити.

 

А батенько любий,

Мов те сонце ясне,

Вчить нас і голубить ,

Каже казку красну :

 

          І для Краю працювати ,

          І для краю жити

          І за рідний Край в потребі

          Життя положити.

 

Про князів , гетьманів,

Про сплячих героїв ,

Що з могил повстануть

І підуть до бою .

 

Ми малі, та всі ми друзі,

Ми - одна родина,

А найбільше наша мати -

Рідна Україна.

 

Станьмо ж разом , друзі ,

Хлопчики  й дівчатка

Заспіваємо для неньки

Запіваємо  для татка.

 

           Ми маленькі друзі,

Українські діти ,

Мов квітонькам у лузі ,

Добре нам всім жити.

 

І по всьому світу

Став спів гомоніти ,

То складають шану

Україні  діти .

 

       Вчитель. Дякуємо Вам за чудові слова до рідної країни. Отже,свято відкрите і я знайомлю з умовами оцінювання команд. За правильні відповіді команди будуть отримувати квіточки, якими прикрашатимуть свої гілочки. За кількість квіточок  на гілочках визначимо команду – переможця по закінченню свята .

А  допомагатимуть мені у проведенні конкурсів будуть українець з українкою.

(До залу заходять діти в українських костюмах).

 

Вітаємо Вас шановні , малі козачата!

І дякуємо від душі за запрошення на свято

Бажаємо Вам щиро  у конкурсі вдачі.

А цікаво , чи в науці ви не ледачі ?

 

Чи Ви знаєте обряди й звичаї народу   ,що колись передавались від роду й до роду?

 Чи цінуєте надбання , народні ,що маємо?

  У фольклорному змаганні успіхів бажаємо .

Вчитель . Часто у житті ми чуємо слово «фольклор». Що воно означає? Буквальний переклад цього слова «народна мудрість». Це  усна народна творчість, яка включає в себе багато жанрів. Один  із  них – загадки.

Проведуть цей конкурс українець з українкою.

Українка: загадки – це стислі твори в основі яких лежить запитання. Для того , щоб дати відповідь на нього , потрібно вміти зіставляти  життєві явища на основі їх подібності. Для цього в загадці дається  кілька чи одна ознака предмета чи явища.

 

Українець: Відгадати загадку може  той , хто вміє по своєму бачити в природі те, що іншим здається  звичайним. Загадка привчає людину глибше думати ,ширше бачити, набиратися розуму та фантазувати .Умінню відгадувати  загадки в давні часи надавалося дуже великого значення воно  було мірилом мудрості і розуму. Від цього залежала подальша  доля людини, а іноді і життя.

Отже проведемо конкурс «Ну - мо! Відгадай!»

Загадують загадки:

1. Червоний Макар по полю скакав , та в борщ попав.(Буряк.)

2.Сама холодна , а інших припіка. (Кропива.)

3.Ніс, як у свинки, та колючі щетинки. ( Їжак.)

4.Вдень з ногами, а вночі без ніг. (Чоботи)

5.Нова посудина, а вся в дірках. (Сито)

6  яку бочку не можна налити води? (В повну)

7. З якої миски не можна наїстися ? (З порожньої)

Загадки для родин:

- Що стоїть посеред Києва ? (Літера Є )

- Гора й долина , що між ними ? (Літера Й )

Вчитель. Підводимо підсумки цього конкурсу.( Оцінки журі )

Вчитель. Для Вас конкурсанти, ще одне завдання. Воно важче, ніж попереднє. Помічники роздадуть картки із зображенням предметів, а ви повинні пригадати загадки про них. ( Помічники роздають командам картки із зображенням цибулі, капусти, кішки.) 

Вчитель. Поки учасники працюють, пропоную картки для родин.

 

( Гості згадують загадки про зображенні предмети.)

(Журі оцінює роботу команд.)  

Наступний конкурс –

 « Казки».  Мабуть не знайдеться такої людини , щоб не захоплювалася ними . Хто з нас не хвилювався за дійових осіб казки і подумки не допомагав їм у скрутну хвилину . Але оскільки ми знаємо , що в казках завжди добро перемагає зло , віримо , що позитивні герої переможуть. У багатьох казках  з являється добра Фея. Ось і на сьогоднішнє свято ми запросили Фею казок .                                                                                                                  Фея. Від імені героїв казок вітаю Вас , шановні друзі. Приємно , що Ви не забули про казки. З раннього дитинства Ви слухали їх від своїх матерів , бабусь. І навіть дорослі вірять в добру казку , в диво ,на які так багаті ці твори. З учасниками конкурсу я проведу вікторину «Чи знаєш ти казки?».             

 1.Які казкові персонажі кожного року приходять до нас на новорічне свято? (Дід Мороз  і  Снігуронька.)

2. Ця бабуся дуже зла ,непривітна ,і тільки в казках  ми її зустрічаємо часто.( Баба Яга.)

3. Яке число найчастіше зустрічається в казках.(Три.)

4. Якими словами найчастіше  починаються казки? ( Жили - були..,Жив дід та баба…)

5.З якої казки ці слова: «В одного злого хазяїна був віл. Роботящий віл  був , багато роботи всякої робив , а вола за все це в холодній повітці держали й харчі погані давали.»  (Дружні звірі.)

6. З якої казки : « Лисиця - мати каже :- Сидіть спокійно. Це господар цього виноградника. Я його знаю. Він не скоро підійде.»  ( Нехайло.)                             

7. У якій казці півень перехитрив лисицю?  (Хитрий півень.)                                  

 8.З якої казки ця пісенька? «Мій котику, мій братику ! Несе мене лиска  за бистрі   води. ( Котик і півник.)

-З яких  казок ці малюнки ? (Показ малюнків,намальованих членами родини.)

Фея. Як приємно ,що Ви дружите з казкою. Адже вона навчить Вас бути  добрими , мудрими.

 

Вчитель. Слово нашому журі , а Вас шановна гостя ми просимо залишитися  з  нами. Адже цікаво знати хто вийде переможцем у конкурсі .

Вчитель. (На фоні музики.) Зараз розмова піде про жанр українського фольклору – колискові пісні. А проведе цей конкурс бабуся однієї з учениць.

 

 

Бабуся. Ці пісні призначені тільки для одного слухача – дитини і мають тільки  одного виконавця – матір або близьку людину. Мати й дитя – це найпрекрасніший образ людської духовності. «Нічого кращого немає , як тая мати  молодая  з своїм дитяточком малим»,- писав Тарас Шевченко. Зв’язок,що з дня народження існує між матір’ю і дитиною,дістає зворушливе відбиття у  колисанках. Всю любов і ніжність , бажання бачити своє дитя щасливим,  розумним, здоровим матір вкладає  в невибагливі рядки  і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Мати. Монотонний, тихенький наспів і пестливі лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину, тому м’якенькими лапками підступає до мальованої  колисочки пухнастий, волохатий муркотливий  котик. Ці пісні є водночас і першими уроками , що  в  доступній формі знайомлять дітей з побутовими речами  й моральними  цінностями. Недарма говорять: «Колискова пісня,- колискова , то найперша  материна мова».  Я запрошую наших дівчат – конкурсантів виконати колискові пісні.

( Дівчата з команд підходять до колиски , вкладають ляльок і співають їм колискові.)

Котику сіренький, Ой ну , люлі  , люлі ,

котику біленький, прилинули гулі ,

котку волохатий, сіли на колисці

не ходи по хаті ,  в червонім намисті.

 

не буди дитяти. Стали думать  і  гадать

Дитя буде спати, чим дитину забавлять,

котик воркотати  дали йому три квіточки :

ой на кота воркота, одну квітку сонливую ,

на дитину дрімота. а  другую  дрімливую ,

А- а – а – а ! а третю щасливую .

(Матері співають колискові пісні.) Журі оцінює роботу .

Вчитель. Своєрідним  фольклорним жанром є скоромовки. Цей конкурс проведе батько одного з учнів.

Батько. Цінність скоромовок полягає в тому , що підбираються і розставляються слова в них так, що вимова звуків   вимагає  певних зусиль. Наш народ любить скоромовки тому , що їх виконання сприймається як весела забава , той хто прагне швиденько продекламувати , часто потрапляє в смішне становище, спотикаючись  чи  перекручуючи слова.

Конкурс на краще виконання скоромовок проведемо між ватажками команд. (Ватажкам команд пропонується по три рази промовити скоромовки.)              

1.Ковпак на ковпаку , під ковпаком ковпак.

2.Росте липа біля Пилипа.

3.Розкажу вам про покупки, про покупки , про покупочки  мої .

4.Стоїть піп на копі , копа під попом , піп під ковпаком .

( Оцінювання.)

 

 

 

 

Вчитель. Швидко плине час. Завершується і наша зустріч . Ми зупинились тільки на деяких жанрах українського фольклору. Культура нашого народу дуже багатогранна. Наш народ завжди співав : коли йому було весело і сумно , під час праці і відпочинку . Раніше українська пісня лилась тихими вулицями села , і старенькі бабусі , хитаючи головами і витираючи непрохану сльозу,говорили:  «Ой співають , ох і виводять.»

Чому зараз це забуте , і почувши спів на вулиці, люди дивляться з осудом ? 

Наскільки ми стали черстві і заклопотані  своїми справами. У хвилини відпочинку не відриваємось від телевізора. Своє рідне і близьке забуваємо. Давайте спробуємо усміхнутись один одному . І заспіваємо гарну українську  народну пісню . (Спочатку глядачі з командою козаків співають українську народну пісню «Ти ж мене підманула»,а інша команда танцює гопак.  Потім  сміливці співають пісню «Розпрягайте , хлопці ,коні», інші танцюють.

Весь глядацький зал виконує українську народну пісню « А мій милий вареничків хоче». Підведення підсумків. Пригощання варениками!

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
532
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку