Протягом свята дітям розкривається значення поняття «фольклор».Учні вчаться поважати життєвий досвід старших членів родини,прислухатись до їхніх порад, допомагати їм. Продовжується формування в учнів уяву про усну народну творчість, її жанри та особливості кожного з них. На основі раніше одержаних знань з уроків читання та рідної мови виявляється обізнаність дітей у жанрах українського фольклору.Розвивається уява учнів про багатство нашого народу у сфері фольклору,пізнавальні інтереси;формувати милосердя доброту. Виховується потяг до вивчення усної народної творчості .
Тема. Родинне свято українського козацтва .
Мета. Розкрити учням значення поняття «фольклор».Вчити поважати життєвий досвід старших членів родини,прислухатись до їхніх порад, допомагати їм. Продовжувати формувати в учнів уяву про усну народну творчість, її жанри та особливості кожного з них. На основі раніше одержаних знань з уроків читання та рідної мови виявити обізнаність дітей у жанрах українського фольклору.
Розвивати уяву учнів про багатство нашого народу у сфері фольклору,пізнавальні інтереси;формувати милосердя доброту.
Виховувати потяг до вивчення усної народної творчості .
Обладнання. Декоративні квіти, рушники, колиска, дві сухі гілки для квітів, костюми українки і українця, картки з зображенням предметів для загадок, записи пісень.
Хід свята
Учень. У всьому світі - кожен зна - є Батьківщина лиш одна
І в нас вона єдина – це наша славна Україна Не забувай Шевченка спів, про горду славу козаків,
Не забувай ,що ти дитина Землі ,що зветься Україна.
Вчитель. Доброго дня , вельмишановні пані і панове! У кожного з нас є своє родинне вогнище,є дім,в якому ми живемо. Саме через відчуття роду і завдяки йому кожна родина приходить до світлого образу України,до щирих,глибоких і чесних почуттів. У нашого народу здавна живе добра і благородна традиція - підтримувати теплі родинні взаємини,долати родинні незгоди. І все це робиться заради дітей.
Пісня – караоке разом з дітьми та гостями свята. Моя молитва нехай лине…
Мати. Саме батьки навчають дітей звичаїв,обрядів,традицій своєї сім’ї,свого роду,що передаються з покоління в покоління. Ось послухайте і запам’ятайте: «З родини йде життя людини», «Хоч і по коліна в воду аби свого роду», «Сім’я,рід,родина – ключ до щастя людини.», «Без сім’ї немає щастя на землі».
Звучить пісня «Ой роде наш красний»
Вчитель. А от коли скласти наші маленькі родини ,вийде велика держава - Україна. Це наша земля, наш рідний край,наша країна з мудрими, талановитими людьми, з чарівною піснею, що дивує весь світ з мальовничою природою, багатющими народними традиціями. Це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. І сьогодні про Україну складаються пісні ,її приємно бачити незалежною і демократичною державою.
Сьогоднішня наша зустріч має назву «Свято українського козацтва ». Подивіться як гарно у класі, це працьовиті руки наших бабусь вишили рушники та картини.(Розповідь бабусь про обереги в їх родинах.)
Наша зустріч дещо незвичайна. Це конкурс серед команд учнів класу. Вони здають перший у своєму житті іспит.
Оцінюватиме роботу учасників буде журі у складі ( учитель називає склад журі з батьків, учителів.)
Вчитель. Із словами привітання до Вас, шановні гості , звертаються учасники конкурсу (співають пісню – привітання .)
Команда «Козаки» , ватажок (прізвище, ім’ я учня.)
Команда «Сміливці» ,ватажок ( прізвище, ім’ я учня.) Всі учні мають емблеми команд
Козаки. Сміливці.
Дітвора ми українська , Хлопці і дівчата , Хоч слабі у нас ще руки Та душа завзята. |
Наша рідна ненька Про нас добре дбає Горне до серденька І до сну співає. |
Бо козацького ми роду , Славних предків діти І у школі всі вчимося Рідний край любити. |
А батенько любий, Мов те сонце ясне, Вчить нас і голубить , Каже казку красну : |
І для Краю працювати , І для краю жити І за рідний Край в потребі Життя положити. |
Про князів , гетьманів, Про сплячих героїв , Що з могил повстануть І підуть до бою . |
Ми малі, та всі ми друзі, Ми - одна родина, А найбільше наша мати - Рідна Україна. |
Станьмо ж разом , друзі , Хлопчики й дівчатка Заспіваємо для неньки Запіваємо для татка. |
Ми маленькі друзі, Українські діти , Мов квітонькам у лузі , Добре нам всім жити. |
І по всьому світу Став спів гомоніти , То складають шану Україні діти .
|
Вчитель. Дякуємо Вам за чудові слова до рідної країни. Отже,свято відкрите і я знайомлю з умовами оцінювання команд. За правильні відповіді команди будуть отримувати квіточки, якими прикрашатимуть свої гілочки. За кількість квіточок на гілочках визначимо команду – переможця по закінченню свята .
А допомагатимуть мені у проведенні конкурсів будуть українець з українкою.
(До залу заходять діти в українських костюмах).
Вітаємо Вас шановні , малі козачата!
І дякуємо від душі за запрошення на свято
Бажаємо Вам щиро у конкурсі вдачі.
А цікаво , чи в науці ви не ледачі ?
Чи Ви знаєте обряди й звичаї народу ,що колись передавались від роду й до роду?
Чи цінуєте надбання , народні ,що маємо?
У фольклорному змаганні успіхів бажаємо .
Вчитель . Часто у житті ми чуємо слово «фольклор». Що воно означає? Буквальний переклад цього слова «народна мудрість». Це усна народна творчість, яка включає в себе багато жанрів. Один із них – загадки.
Проведуть цей конкурс українець з українкою.
Українка: загадки – це стислі твори в основі яких лежить запитання. Для того , щоб дати відповідь на нього , потрібно вміти зіставляти життєві явища на основі їх подібності. Для цього в загадці дається кілька чи одна ознака предмета чи явища.
Українець: Відгадати загадку може той , хто вміє по своєму бачити в природі те, що іншим здається звичайним. Загадка привчає людину глибше думати ,ширше бачити, набиратися розуму та фантазувати .Умінню відгадувати загадки в давні часи надавалося дуже великого значення воно було мірилом мудрості і розуму. Від цього залежала подальша доля людини, а іноді і життя.
Отже проведемо конкурс «Ну - мо! Відгадай!»
Загадують загадки:
1. Червоний Макар по полю скакав , та в борщ попав.(Буряк.)
2.Сама холодна , а інших припіка. (Кропива.)
3.Ніс, як у свинки, та колючі щетинки. ( Їжак.)
4.Вдень з ногами, а вночі без ніг. (Чоботи)
5.Нова посудина, а вся в дірках. (Сито)
6.В яку бочку не можна налити води? (В повну)
7. З якої миски не можна наїстися ? (З порожньої)
Загадки для родин:
- Що стоїть посеред Києва ? (Літера Є )
- Гора й долина , що між ними ? (Літера Й )
Вчитель. Підводимо підсумки цього конкурсу.( Оцінки журі )
Вчитель. Для Вас конкурсанти, ще одне завдання. Воно важче, ніж попереднє. Помічники роздадуть картки із зображенням предметів, а ви повинні пригадати загадки про них. ( Помічники роздають командам картки із зображенням цибулі, капусти, кішки.)
Вчитель. Поки учасники працюють, пропоную картки для родин.
( Гості згадують загадки про зображенні предмети.)
(Журі оцінює роботу команд.)
Наступний конкурс –
« Казки». Мабуть не знайдеться такої людини , щоб не захоплювалася ними . Хто з нас не хвилювався за дійових осіб казки і подумки не допомагав їм у скрутну хвилину . Але оскільки ми знаємо , що в казках завжди добро перемагає зло , віримо , що позитивні герої переможуть. У багатьох казках з ‘являється добра Фея. Ось і на сьогоднішнє свято ми запросили Фею казок . Фея. Від імені героїв казок вітаю Вас , шановні друзі. Приємно , що Ви не забули про казки. З раннього дитинства Ви слухали їх від своїх матерів , бабусь. І навіть дорослі вірять в добру казку , в диво ,на які так багаті ці твори. З учасниками конкурсу я проведу вікторину «Чи знаєш ти казки?».
1.Які казкові персонажі кожного року приходять до нас на новорічне свято? (Дід Мороз і Снігуронька.)
2. Ця бабуся дуже зла ,непривітна ,і тільки в казках ми її зустрічаємо часто.( Баба Яга.)
3. Яке число найчастіше зустрічається в казках.(Три.)
4. Якими словами найчастіше починаються казки? ( Жили - були..,Жив дід та баба…)
5.З якої казки ці слова: «В одного злого хазяїна був віл. Роботящий віл був , багато роботи всякої робив , а вола за все це в холодній повітці держали й харчі погані давали.» (Дружні звірі.)
6. З якої казки : « Лисиця - мати каже :- Сидіть спокійно. Це господар цього виноградника. Я його знаю. Він не скоро підійде.» ( Нехайло.)
7. У якій казці півень перехитрив лисицю? (Хитрий півень.)
8.З якої казки ця пісенька? «Мій котику, мій братику ! Несе мене лиска за бистрі води. ( Котик і півник.)
-З яких казок ці малюнки ? (Показ малюнків,намальованих членами родини.)
Фея. Як приємно ,що Ви дружите з казкою. Адже вона навчить Вас бути добрими , мудрими.
Вчитель. Слово нашому журі , а Вас шановна гостя ми просимо залишитися з нами. Адже цікаво знати хто вийде переможцем у конкурсі .
Вчитель. (На фоні музики.) Зараз розмова піде про жанр українського фольклору – колискові пісні. А проведе цей конкурс бабуся однієї з учениць.
Бабуся. Ці пісні призначені тільки для одного слухача – дитини і мають тільки одного виконавця – матір або близьку людину. Мати й дитя – це найпрекрасніший образ людської духовності. «Нічого кращого немає , як тая мати молодая з своїм дитяточком малим»,- писав Тарас Шевченко. Зв’язок,що з дня народження існує між матір’ю і дитиною,дістає зворушливе відбиття у колисанках. Всю любов і ніжність , бажання бачити своє дитя щасливим, розумним, здоровим матір вкладає в невибагливі рядки і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Мати. Монотонний, тихенький наспів і пестливі лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину, тому м’якенькими лапками підступає до мальованої колисочки пухнастий, волохатий муркотливий котик. Ці пісні є водночас і першими уроками , що в доступній формі знайомлять дітей з побутовими речами й моральними цінностями. Недарма говорять: «Колискова пісня,- колискова , то найперша материна мова». Я запрошую наших дівчат – конкурсантів виконати колискові пісні.
( Дівчата з команд підходять до колиски , вкладають ляльок і співають їм колискові.)
Котику сіренький, Ой ну , люлі , люлі ,
котику біленький, прилинули гулі ,
котку волохатий, сіли на колисці
не ходи по хаті , в червонім намисті.
не буди дитяти. Стали думать і гадать
Дитя буде спати, чим дитину забавлять,
котик воркотати дали йому три квіточки :
ой на кота воркота, одну квітку сонливую ,
на дитину дрімота. а другую дрімливую ,
А- а – а – а ! а третю щасливую .
(Матері співають колискові пісні.) Журі оцінює роботу .
Вчитель. Своєрідним фольклорним жанром є скоромовки. Цей конкурс проведе батько одного з учнів.
Батько. Цінність скоромовок полягає в тому , що підбираються і розставляються слова в них так, що вимова звуків вимагає певних зусиль. Наш народ любить скоромовки тому , що їх виконання сприймається як весела забава , той хто прагне швиденько продекламувати , часто потрапляє в смішне становище, спотикаючись чи перекручуючи слова.
Конкурс на краще виконання скоромовок проведемо між ватажками команд. (Ватажкам команд пропонується по три рази промовити скоромовки.)
1.Ковпак на ковпаку , під ковпаком ковпак.
2.Росте липа біля Пилипа.
3.Розкажу вам про покупки, про покупки , про покупочки мої .
4.Стоїть піп на копі , копа під попом , піп під ковпаком .
( Оцінювання.)
Вчитель. Швидко плине час. Завершується і наша зустріч . Ми зупинились тільки на деяких жанрах українського фольклору. Культура нашого народу дуже багатогранна. Наш народ завжди співав : коли йому було весело і сумно , під час праці і відпочинку . Раніше українська пісня лилась тихими вулицями села , і старенькі бабусі , хитаючи головами і витираючи непрохану сльозу,говорили: «Ой співають , ох і виводять.»
Чому зараз це забуте , і почувши спів на вулиці, люди дивляться з осудом ?
Наскільки ми стали черстві і заклопотані своїми справами. У хвилини відпочинку не відриваємось від телевізора. Своє рідне і близьке забуваємо. Давайте спробуємо усміхнутись один одному . І заспіваємо гарну українську народну пісню . (Спочатку глядачі з командою козаків співають українську народну пісню «Ти ж мене підманула»,а інша команда танцює гопак. Потім сміливці співають пісню «Розпрягайте , хлопці ,коні», інші танцюють.
Весь глядацький зал виконує українську народну пісню « А мій милий вареничків хоче». Підведення підсумків. Пригощання варениками!
1