Родинне свято до дня українського козацтва

Про матеріал

Протягом свята дітям розкривається значення поняття «фольклор».Учні вчаться поважати життєвий досвід старших членів родини,прислухатись до їхніх порад, допомагати їм. Продовжується формування в учнів уяву про усну народну творчість, її жанри та особливості кожного з них. На основі раніше одержаних знань з уроків читання та рідної мови виявляється обізнаність дітей у жанрах українського фольклору.Розвивається уява учнів про багатство нашого народу у сфері фольклору,пізнавальні інтереси;формувати милосердя доброту. Виховується потяг до вивчення усної народної творчості .

Перегляд файлу

 

 

 Тема. Родинне свято українського козацтва .

Мета. Розкрити учням значення поняття «фольклор».Вчити поважати життєвий досвід старших членів родини,прислухатись до їхніх порад, допомагати їм. Продовжувати формувати в учнів уяву про усну народну творчість, її жанри  та особливості кожного  з  них. На основі раніше одержаних знань з уроків  читання та рідної мови виявити обізнаність дітей у жанрах українського фольклору.

Розвивати уяву учнів про багатство нашого народу у сфері фольклору,пізнавальні інтереси;формувати милосердя доброту.

Виховувати потяг до вивчення усної народної творчості .

Обладнання. Декоративні квіти, рушники, колиска, дві сухі  гілки для квітів, костюми українки і українця, картки з зображенням предметів для загадок, записи пісень.

                                                                       Хід  свята

Учень. У всьому  світі -  кожен зна - є Батьківщина лиш одна

 І в нас вона єдина – це наша славна Україна Не забувай Шевченка спів, про горду славу козаків,

  Не забувай ,що ти дитина Землі ,що зветься Україна.

Вчитель. Доброго дня , вельмишановні пані і панове! У кожного з нас  є  своє родинне вогнище,є дім,в якому ми живемо. Саме через відчуття роду і завдяки йому кожна родина приходить до світлого образу України,до щирих,глибоких і чесних почуттів. У нашого народу здавна живе добра і благородна традиція - підтримувати теплі родинні взаємини,долати родинні незгоди. І все це робиться заради дітей.

           Пісня – караоке разом з дітьми та гостями свята. Моя молитва нехай лине…

Мати. Саме батьки навчають дітей звичаїв,обрядів,традицій своєї сім’ї,свого роду,що передаються з покоління в покоління. Ось послухайте і запам’ятайте: «З родини йде життя людини», «Хоч і по коліна в воду аби свого роду», «Сім’я,рід,родина – ключ до щастя людини.», «Без сім’ї немає щастя на землі».

Звучить пісня «Ой роде наш красний»              

Вчитель. А от коли скласти наші маленькі родини ,вийде велика держава - Україна. Це наша земля, наш рідний край,наша країна з мудрими, талановитими людьми, з чарівною піснею, що дивує весь світ з мальовничою природою, багатющими народними традиціями. Це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. І сьогодні про  Україну складаються пісні ,її приємно бачити незалежною і демократичною державою.

Сьогоднішня наша зустріч має назву «Свято українського козацтва ». Подивіться як гарно у класі, це працьовиті руки наших бабусь вишили рушники та картини.(Розповідь бабусь про обереги в їх родинах.)

Наша зустріч дещо незвичайна. Це конкурс серед команд учнів класу. Вони  здають  перший у своєму житті іспит.

Оцінюватиме  роботу учасників буде журі у складі ( учитель  називає склад журі з батьків, учителів.)

 

Вчитель. Із словами привітання до Вас, шановні гості , звертаються учасники конкурсу (співають пісню – привітання .)

Команда «Козаки» , ватажок (прізвище, ім я  учня.)

Команда «Сміливці» ,ватажок ( прізвище, ім я учня.) Всі учні мають емблеми команд

                    Козаки.                                              Сміливці.

           Дітвора ми українська ,

Хлопці і дівчата ,

Хоч слабі у нас ще руки

Та душа завзята.

Наша  рідна ненька

Про нас добре дбає

Горне до серденька

І до сну співає.

 

           Бо козацького ми роду ,   

Славних предків діти

І у школі всі вчимося

Рідний край любити.

 

А батенько любий,

Мов те сонце ясне,

Вчить нас і голубить ,

Каже казку красну :

 

          І для Краю працювати ,

          І для краю жити

          І за рідний Край в потребі

          Життя положити.

 

Про князів , гетьманів,

Про сплячих героїв ,

Що з могил повстануть

І підуть до бою .

 

Ми малі, та всі ми друзі,

Ми - одна родина,

А найбільше наша мати -

Рідна Україна.

 

Станьмо ж разом , друзі ,

Хлопчики  й дівчатка

Заспіваємо для неньки

Запіваємо  для татка.

 

           Ми маленькі друзі,

Українські діти ,

Мов квітонькам у лузі ,

Добре нам всім жити.

 

І по всьому світу

Став спів гомоніти ,

То складають шану

Україні  діти .

 

       Вчитель. Дякуємо Вам за чудові слова до рідної країни. Отже,свято відкрите і я знайомлю з умовами оцінювання команд. За правильні відповіді команди будуть отримувати квіточки, якими прикрашатимуть свої гілочки. За кількість квіточок  на гілочках визначимо команду – переможця по закінченню свята .

А  допомагатимуть мені у проведенні конкурсів будуть українець з українкою.

(До залу заходять діти в українських костюмах).

 

Вітаємо Вас шановні , малі козачата!

І дякуємо від душі за запрошення на свято

Бажаємо Вам щиро  у конкурсі вдачі.

А цікаво , чи в науці ви не ледачі ?

 

Чи Ви знаєте обряди й звичаї народу   ,що колись передавались від роду й до роду?

 Чи цінуєте надбання , народні ,що маємо?

  У фольклорному змаганні успіхів бажаємо .

Вчитель . Часто у житті ми чуємо слово «фольклор». Що воно означає? Буквальний переклад цього слова «народна мудрість». Це  усна народна творчість, яка включає в себе багато жанрів. Один  із  них – загадки.

Проведуть цей конкурс українець з українкою.

Українка: загадки – це стислі твори в основі яких лежить запитання. Для того , щоб дати відповідь на нього , потрібно вміти зіставляти  життєві явища на основі їх подібності. Для цього в загадці дається  кілька чи одна ознака предмета чи явища.

 

Українець: Відгадати загадку може  той , хто вміє по своєму бачити в природі те, що іншим здається  звичайним. Загадка привчає людину глибше думати ,ширше бачити, набиратися розуму та фантазувати .Умінню відгадувати  загадки в давні часи надавалося дуже великого значення воно  було мірилом мудрості і розуму. Від цього залежала подальша  доля людини, а іноді і життя.

Отже проведемо конкурс «Ну - мо! Відгадай!»

Загадують загадки:

1. Червоний Макар по полю скакав , та в борщ попав.(Буряк.)

2.Сама холодна , а інших припіка. (Кропива.)

3.Ніс, як у свинки, та колючі щетинки. ( Їжак.)

4.Вдень з ногами, а вночі без ніг. (Чоботи)

5.Нова посудина, а вся в дірках. (Сито)

6  яку бочку не можна налити води? (В повну)

7. З якої миски не можна наїстися ? (З порожньої)

Загадки для родин:

- Що стоїть посеред Києва ? (Літера Є )

- Гора й долина , що між ними ? (Літера Й )

Вчитель. Підводимо підсумки цього конкурсу.( Оцінки журі )

Вчитель. Для Вас конкурсанти, ще одне завдання. Воно важче, ніж попереднє. Помічники роздадуть картки із зображенням предметів, а ви повинні пригадати загадки про них. ( Помічники роздають командам картки із зображенням цибулі, капусти, кішки.) 

Вчитель. Поки учасники працюють, пропоную картки для родин.

 

( Гості згадують загадки про зображенні предмети.)

(Журі оцінює роботу команд.)  

Наступний конкурс –

 « Казки».  Мабуть не знайдеться такої людини , щоб не захоплювалася ними . Хто з нас не хвилювався за дійових осіб казки і подумки не допомагав їм у скрутну хвилину . Але оскільки ми знаємо , що в казках завжди добро перемагає зло , віримо , що позитивні герої переможуть. У багатьох казках  з являється добра Фея. Ось і на сьогоднішнє свято ми запросили Фею казок .                                                                                                                  Фея. Від імені героїв казок вітаю Вас , шановні друзі. Приємно , що Ви не забули про казки. З раннього дитинства Ви слухали їх від своїх матерів , бабусь. І навіть дорослі вірять в добру казку , в диво ,на які так багаті ці твори. З учасниками конкурсу я проведу вікторину «Чи знаєш ти казки?».             

 1.Які казкові персонажі кожного року приходять до нас на новорічне свято? (Дід Мороз  і  Снігуронька.)

2. Ця бабуся дуже зла ,непривітна ,і тільки в казках  ми її зустрічаємо часто.( Баба Яга.)

3. Яке число найчастіше зустрічається в казках.(Три.)

4. Якими словами найчастіше  починаються казки? ( Жили - були..,Жив дід та баба…)

5.З якої казки ці слова: «В одного злого хазяїна був віл. Роботящий віл  був , багато роботи всякої робив , а вола за все це в холодній повітці держали й харчі погані давали.»  (Дружні звірі.)

6. З якої казки : « Лисиця - мати каже :- Сидіть спокійно. Це господар цього виноградника. Я його знаю. Він не скоро підійде.»  ( Нехайло.)                             

7. У якій казці півень перехитрив лисицю?  (Хитрий півень.)                                  

 8.З якої казки ця пісенька? «Мій котику, мій братику ! Несе мене лиска  за бистрі   води. ( Котик і півник.)

-З яких  казок ці малюнки ? (Показ малюнків,намальованих членами родини.)

Фея. Як приємно ,що Ви дружите з казкою. Адже вона навчить Вас бути  добрими , мудрими.

 

Вчитель. Слово нашому журі , а Вас шановна гостя ми просимо залишитися  з  нами. Адже цікаво знати хто вийде переможцем у конкурсі .

Вчитель. (На фоні музики.) Зараз розмова піде про жанр українського фольклору – колискові пісні. А проведе цей конкурс бабуся однієї з учениць.

 

 

Бабуся. Ці пісні призначені тільки для одного слухача – дитини і мають тільки  одного виконавця – матір або близьку людину. Мати й дитя – це найпрекрасніший образ людської духовності. «Нічого кращого немає , як тая мати  молодая  з своїм дитяточком малим»,- писав Тарас Шевченко. Зв’язок,що з дня народження існує між матір’ю і дитиною,дістає зворушливе відбиття у  колисанках. Всю любов і ніжність , бажання бачити своє дитя щасливим,  розумним, здоровим матір вкладає  в невибагливі рядки  і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Мати. Монотонний, тихенький наспів і пестливі лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину, тому м’якенькими лапками підступає до мальованої  колисочки пухнастий, волохатий муркотливий  котик. Ці пісні є водночас і першими уроками , що  в  доступній формі знайомлять дітей з побутовими речами  й моральними  цінностями. Недарма говорять: «Колискова пісня,- колискова , то найперша  материна мова».  Я запрошую наших дівчат – конкурсантів виконати колискові пісні.

( Дівчата з команд підходять до колиски , вкладають ляльок і співають їм колискові.)

Котику сіренький, Ой ну , люлі  , люлі ,

котику біленький, прилинули гулі ,

котку волохатий, сіли на колисці

не ходи по хаті ,  в червонім намисті.

 

не буди дитяти. Стали думать  і  гадать

Дитя буде спати, чим дитину забавлять,

котик воркотати  дали йому три квіточки :

ой на кота воркота, одну квітку сонливую ,

на дитину дрімота. а  другую  дрімливую ,

А- а – а – а ! а третю щасливую .

(Матері співають колискові пісні.) Журі оцінює роботу .

Вчитель. Своєрідним  фольклорним жанром є скоромовки. Цей конкурс проведе батько одного з учнів.

Батько. Цінність скоромовок полягає в тому , що підбираються і розставляються слова в них так, що вимова звуків   вимагає  певних зусиль. Наш народ любить скоромовки тому , що їх виконання сприймається як весела забава , той хто прагне швиденько продекламувати , часто потрапляє в смішне становище, спотикаючись  чи  перекручуючи слова.

Конкурс на краще виконання скоромовок проведемо між ватажками команд. (Ватажкам команд пропонується по три рази промовити скоромовки.)              

1.Ковпак на ковпаку , під ковпаком ковпак.

2.Росте липа біля Пилипа.

3.Розкажу вам про покупки, про покупки , про покупочки  мої .

4.Стоїть піп на копі , копа під попом , піп під ковпаком .

( Оцінювання.)

 

 

 

 

Вчитель. Швидко плине час. Завершується і наша зустріч . Ми зупинились тільки на деяких жанрах українського фольклору. Культура нашого народу дуже багатогранна. Наш народ завжди співав : коли йому було весело і сумно , під час праці і відпочинку . Раніше українська пісня лилась тихими вулицями села , і старенькі бабусі , хитаючи головами і витираючи непрохану сльозу,говорили:  «Ой співають , ох і виводять.»

Чому зараз це забуте , і почувши спів на вулиці, люди дивляться з осудом ? 

Наскільки ми стали черстві і заклопотані  своїми справами. У хвилини відпочинку не відриваємось від телевізора. Своє рідне і близьке забуваємо. Давайте спробуємо усміхнутись один одному . І заспіваємо гарну українську  народну пісню . (Спочатку глядачі з командою козаків співають українську народну пісню «Ти ж мене підманула»,а інша команда танцює гопак.  Потім  сміливці співають пісню «Розпрягайте , хлопці ,коні», інші танцюють.

Весь глядацький зал виконує українську народну пісню « А мій милий вареничків хоче». Підведення підсумків. Пригощання варениками!

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
1189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку