РОЛЬ БІБЛІОТЕКИ У СТВОРЕННІ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ ШКОЛИ ЖИТТЄТВОРЧОСТІ
«Бібліотекар – розпорядник долі книг. Бібліотекар – перший стимулятор
читацького інтересу. Бібліотекар – провідник,
який допомагає книзі знайти дорогу до читацького серця …».
Ю.Яковлєв
Бібліотека була і залишається острівцем збереження національної культури, народних традицій і звичаїв, історії. Вона є територією духовності знань, помічником в освіті, професійному становленні, організації дозвілля. Імідж бібліотеки, як і людини, формується протягом усього періоду її функціонування та розвитку. Форма та зміст діяльності шкільної бібліотеки, її образ в очах учнів, учителів, батьків — це все складові іміджу бібліотеки.
І якщо можна сказати, що на імідж бібліотека впливає лише її місцезнаходження, інтер’єр, ввічливість працівників, то це твердження є помилковим, адже важливу роль відіграє якість фонду та пошуковий апарат, робота бібліотекарів із розкриття фонду і забезпечення доступу до інформації. Інакше кажучи, читачам важливо відчувати, наскільки комфортним є інформаційне середовище бібліотеки, чи враховує воно вікові особливості різних категорій користувачів. Сьогодні все більше бібліотечних працівників використовують інформаційно-комунікативні технології та Інтернет у своїй діяльності, тим самим змінюючи своє сприйняття до власної професії. Імідж бібліотекаря, перш за все, складається з культури самого бібліотекаря, його вміння знаходити спільну мову як з учнем будь-якого віку, так і дорослим.
Особливо важливе місце в організації інформаційного середовища шкільної бібліотеки належить наочним засобам, якими послуговується бібліотека для залучення читачів і забезпечення їх інформаційних потреб. Це й правильно організовані інформаційно-рекламні зони, і власноруч створені плакати, оголошення, рекламні та інформаційні матеріали, стенди, яскраво оформлені каталоги і роздільники.
Недооцінювати принцип наочності в бібліотечній роботі не можна, адже наочне сприйняття є початком пізнання (80% інформації людина сприймає за допомогою зору). До того ж наочність робить процес сприйняття книги та бібліотеки більш зрозумілим і образним, розвиває спостережливість і мислення, сприяє підвищенню якості навчання, результативності засвоєння матеріалу, посилює розвиваючий, емоційний і виховний впливи книги та бібліотеки на дитину.
У той же час, створюючи різноманітні засоби наочності для бібліотеки, слід пам’ятати декілька правил:
наочності не повинно бути забагато;
наочність має бути своєрідним продовженням інтер’єру бібліотеки, а не його прикрасою; усі наявні в бібліотеці наочні засоби повинні мати художні та естетичні якості;
наочність у бібліотечній роботі з дітьми — це розмова з дитиною зрозумілою їй мовою;
сила впливу наочних засобів залежить від урахування інтересів користувачів, професіоналізму бібліотекаря, використання технічних та образотворчих прийомів.
Імідж бібліотекарів безпосередньо пов’язаний з їх професійним існуванням. Сьогодні бібліотечні працівники вже не можуть не враховувати того, яке враження справляють вони та їх бібліотека на громаду, тому що від цього залежить статус і роль їх установи. Адже, висока якість роботи, поглиблення фахових знань, творчий підхід до роботи, вміння приймати професійні рішення та зорієнтувати користувача у великому масиві інформації — це показники високої кваліфікації та культури бібліотечного працівника.
Нині ми спостерігаємо значне зростання інформаційних потреб людини. З огляду на це, в бібліотеках дедалі більше запроваджуються нові інформаційні технології, в т. ч. комп’ютерні. Обов’язком бібліотекарів стає як навчання, консультування користувачів, так і посередництво, оскільки величезний обсяг інформації вимагає від працівників бібліотек володіння навичками пошуку інформації та вміння аналізувати й оцінювати різноманітні ресурси і потреби користувачів.
Отже, переосмислюючи свою роль у даному процесі, націлюю свою діяльність на створення сприятливих умов для становлення читача-громадянина з високими моральними якостями та реалізації ним свого природного потенціалу та творчого ставлення до життя. Також формую ціннісне ставлення до держави, суспільства, історії, духовних і культурних витоків свого народу та природних багатств, спрямовую на утвердження суспільно значущих норм, законів, правил поведінки читачів.
Ці завдання, як бібліотекар, вирішую традиційними бібліотечними формами, використовуючи сучасні інформаційні технології. Вони ненав’язливо спонукають школярів до читання високодуховної літератури, розкриваючи разом з ними красу й милозвучність української мови, неповторність і в той же час вразливість природи рідного краю, підводячи читачів до усвідомлення себе її частинкою, традиції українського народу, історію боротьби за свою незалежність.Бібліотекарі намагаються донести до серця і розуму дитини, що за допомогою книг, народжується повага й любов до Батьківщини, свого народу, до українських звичаїв і обрядів. Тому я, бібліотекар, як говорив Ю. Яковлєв, провідник, який допомагає книзі знайти дорогу до читацького серця, використовуючи будь-які методи.