Інтеграція навчального процесу в початковій школі
Інтеграційні процеси в освіті останніми роками посідають щораз важливіше місце, оскільки вони спрямовані на реалізацію нових освітніх ідеалів – формування цілісної системи знань і вмінь особистості, розвиток її творчих здібностей і потенційних можливостей. Інтеграція вважається необхідним дидактичним способом, за допомогою якого можна створити в учнів цілісну картину світу. Через інтеграцію здійснюється особистісно-зорієнтований підхід до навчання, тому що учень сам в змозі вибирати «опорні» знання з різних предметів з максимальною орієнтацією на свій досвід, що склався в нього під впливом як попереднього навчання, так і його взаємодії з навколишнім світом. Я. А. Каменський акцентував увагу на необхідності «завжди всюди брати разом те, що пов’язано одне з одним». У XXI столітті предмети не можуть вивчатися відірвано від реальності, а шкільний урок – існувати сам собою. Тож на допомогу педагогам та учням приходить інтегроване навчання – світова практика, залучена до освітнього процесу завдяки реформі «Нова українська школа». Інтеграційні процеси тісно пов’язані з потребою часу, індивідуальними та колективними потребами. Є такий чудовий вислів автора «Не вчіть дітей як учили вас, бо живуть вони в інший час». Саме цей вислів можна взяти путівником у роботі вчителів сьогодні. Тільки в пошуку, експериментах вчителя, відкритті кожної дитини себе під час навчання, в творчій та дослідницькій роботі залежить кінцевий результат – інтелектуально розвиненої особистості в майбутньому. Це розвиток мислення, сприймання дитини за рахунок цікавого матеріалу, що дає учневі не тільки краще і цікавіше вивчити навчальний предмет, пізнати навколишній світ. В наш час, коли вчитель проводить уроки, діти включаються у різні види діяльності, так як на такому уроці поєднуються знання з різних предметів, підпорядковані одній темі. Тому дуже важливо чітко визначати завдання уроку та його головну мету. Саме метою інтегрованого уроку є створення передумов для розгляду дітьми певного поняття, явища чи об’єкта. Вчитель повинен на такому уроці не тільки вивчити новий матеріал з дітьми, але й формувати й розвивати навчально-пізнавальну діяльності, враховувати рівень розвитку і психологічні особливості дітей та стимулювати нові якісні зміни , виховувати гуманне відношення одне до одного . Вчитель багато працює над структурою уроку, добирає матеріали для роботи, використовує цікавий дидактичний матеріал. Це сприяє розширенню знань учнів, формує уявлення їх про пізнання навколишнього світу. Важлива роль при підготовці надається специфіці кожного предмета, який інтегрується з іншими. Потрібно переглядати й уточнювати набуті знання учнів з даного предмету, чи вміють учні застосовувати ці знання в повсякденному житті. Вчитель повинен виконувати роль «модератора», а вже діти самі намагаються під час навчання мислити і робити висновки, аналізувати кожну деталь поняття чи явища. Велику роль під час проведення інтегрованого уроку відіграє навчальна та матеріальна база: презентації, аудіозаписи, відеозаписи, демонстраційні матеріали та прилади, матеріали для проведення дослідів, роздатковий дидактичний матеріал. Все це дає можливість тримати високу ефективність роботи на уроці. Діти стають активними, а не пасивними учасниками навчального процесу. Вони вчаться як самостійно, так і колективно висловлювати свої думки, виражати своє ставлення до того чи іншого явища, показувати свої почуття, ділитися своїм хоча й невеликим, але життєвим досвідом. Отже, якщо ми підсумуємо вище сказане, то зрозуміємо, що для досягнення високої ефективності навчання необхідно запроваджувати й використовувати в своїй педагогічній практиці інтегровані уроки, які збільшують мотивацію дитини до навчання, сприяють формуванню особистості,розвивають вміння спостерігати та робити висновки. Інтеграція пожвавлює навчальний процес, економить навчальний час, позбавляє від перевтоми. Таким чином, ідея інтегрованого навчання надзвичайно актуальна в контексті сьогодення, оскільки з її успішною методичною реалізацією передбачається досягнення мети якісної освіти, тобто освіти конкурентоздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої життєвої мети.
Література 1. Большакова І., М. Пристінська «Інтегроване навчання: тематичний та діяльнісний підходи» НВК «НОВОПЕЧЕРСЬКА ШКОЛА»
2. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. МОН 27.10 2016 р. Електронний ресурс.