Урок 13
Тема. Роль емоцій та почуттів в житті людини.
Мета: на прикладі навчального матеріалу довести, що в житті людини велику роль відіграють емоції та почуття; розвивати вміння розуміти іншу людину, оцінювати її стан; виховувати інтерес до різних видів мистецтва, які позитивно впливають на моральні почуття.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
Обладнання: слайд-презентація, інформаційні програмки, „театральні квитки“, дидактичні картки із завданням, музичні диски.
Основні поняття: емоції, почуття, моральні почуття, культура почуттів.
Епіграф до уроку.
Емоції, зазвичай, через деякий час минають,
але те, що вони зробили, залишається.
К.Ушинський
Форма проведення: урок-театр.
Структура уроку
І. Вітання, налаштування на позитивний настрій,
ІІ. Вступна частина
ІІІ. Основна частина
ІV. Заключна частина
V. Домашнє завдання
Хід уроку
Для проведення даного уроку доречно змінити розміщення парт і стільців у класі по схемі театру (Додаток 1) або провести урок в актовій залі.
І. Вітання, налаштування на позитивний настрій.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель: Вітаю вас, бажаю гарного настрою і сподіваюся, що він буде з вами протягом всього уроку, бо урок наш – незвичайний, я запрошую вас відвідати театр. Щоб побувати в театрі потрібно придбати квитки, а на це треба кошти. Їх можна заробити, виконавши завдання „П’ять „С“*.
Дидактична гра „П’ять „С“.
Учні отримують карточки-квитки із висловлюваннями, формулювання яких потрібно закінчити (квитки мають однакові, проте мають чотири непомітні розрізнення, що в подальшому дасть можливість учням об’єднатися в групи). Правильна відповідь починається на літеру „с“.
На екрані з’являються правильні відповіді для самоперевірки (слайд 3).
ІІІ. Вступна частина
Вчитель: Квитки ми придбали. Час оголосити назву вистави (слайд 4) і запросити всіх до зали. Але давайте спочатку пройдемо коридорами театру і звернемо увагу на фотографії сценічного життя (слайд 5).
На екрані фотографії, де зображені різні моменти життя людей.
Обговорення в загальному колі (слайд 6).
Вчитель узагальнює думки учнів про те, що предмети, події, свідком або учасником яких стає людина, викликають у неї різні емоції та почуття, які відіграють в їх житті вагому роль; оголошую тему уроку і знайомить з очікуваними навчальними результатами.
ІІІ. Основна частина
Вчитель: Запрошую всіх зайняти свої місця відповідно отриманих квитків (учні об’єднуються в групи за певними позначками і займають відведені місця). Перед початком вистави, глядачі мають можливість ознайомитися з програмкою, яка містить інформацію про історію постановки, акторів. То ж і я пропоную вам відкрити програмки і дізнатися про що буде І дія вистави (Учні відкривають програмки, де в І частині подана інформація „Що таке емоції“ і опрацьовують її (Додаток 3).
Вчитель пропонує учням виконати практичні вправи, спрямовані на засвоєння розглянутого матеріалу.
Вправа „Актори на сцену!“ (слайд 8).
Вчитель роздає учням картки із завданнями: показати емоцію, яка виникає внаслідок певних подій, глядачі – відгадують.
Вчитель. Театр не існує без музики. Тому пропоную послухати оркестр нашого театру.
Вправа „Музика і емоції“ (слайд 9).
Учням пропонується послухати чотири музичних фрагмента, зокрема, акцент на певний уривок робиться для кожної з чотирьох груп. Після прослуховування учні кожної групи показують і коментують емоції, викликані музикою. Музичні твори підібрані з метою викликати емоції скорботи, піднесення, страх, радість.
Вчитель: До вашої уваги ІІ дія вистави „Роль емоцій та почуттів в житті людини“ „Сила моральних почуттів“. Емоції людина отримує від природи. На основі емоцій виникають почуття. Почуття є стійкими, глибокими, саме вони роблять наше ставлення до різних сторін життя постійними. Психологи визначають три види почуттів: естетичні, моральні, інтелектуальні. Давайте спробуємо за допомогою слів із довідки розселити почуття в будинки.
Вправа „Будинки для почуттів“ (слайд 10).. Завдання на екрані (вправа виконується за принципом „у загальному колі“) (Додаток 4).
Вчитель: Увага! На сцені нашого театру актор (ім’я учня). В його виконанні послухайте притчу „Каяття“ (слайд 11) (учню, який володіє акторською майстерністю, заздалегідь дається завдання підготувати розповідь притчі з підручника„Етика“ О.Данилевська, О.Пометун сторінка 80).
Вчитель: Навколо нас багато людей, всі ми – різні. Та живемо ми в один час, в одному місці, тому і повинні розуміти один одного, вчитися осягати чужу душу, виховувати культуру почуттів. Оскільки ми в театрі, то перший крок до розкриття поняття „культура почуттів“ вже зробили.
Вправа „Від мене до тебе, від нас до вас“
Вчитель пропонує учням піднятися і стати в коло. По команді об’єднатися почергово у пари ( трійки, п’ятірки), під час кожного об’єднання дарувати один одному позитивні емоції. Групи об’єднані у п’ятірки, отримують по одному правилу „школи почуттів“, запам’ятовують його, вибирають лідера, який передасть це правило іншій групі. По сигналу вчителя лідери переходять до інших груп і повідомляють нове правило і так далі. В кінці вправи оголошуються всі правила.
Правила „школи почуттів“ (слайд 12).
ІV. Заключна частина
Вчитель: Наша вистава закінчується. Приємно було бачити ваші усміхнені і задоволені обличчя, позитивні емоції, які ви дарували один одному. І головне – хочеться почути який висновок ви зробили після перегляду вистави.
Учням пропонується закінчити речення-поради (слайд 13).
Там, де ненависть – я сіятиму…(любов).
Там, де образа – я сіятиму …(прощення).
Там, де сумнів – я сіятиму …(віру).
Там, де безнадійність – я сіятиму…(надію).
Там, де темрява – я сіятиму… (світло).
Там, де сум – я сіятиму… (радість).
V. Домашнє завдання (слайд 14)
Схема завдання розміщена на зворотній стороні програмки.
Створити „Портрет почуття“ (Додаток 5)
1