У чому виявляється милосердя

Про матеріал
Розкрити зміст понять «милосердя», «альтруїзм», «егоїзм»; розвивати в учнях здібність робити самоаналіз своїх вчинків; формувати власне ставлення до прояву милосердя; висловлювати власне розуміння милосердя та співчуття, характеризувати прояви егоїзму у власній поведінці та поведінці інших; формувати навички проявів альтруїзму; розвивати потреби гуманістичної спрямованості; виховувати бажання бути милосердною людиною, займатися благодійністю.
Перегляд файлу

 

У чому виявляється милосердя(Слайд 1)

  

 

( Слайд 2) Мета уроку: Розкрити зміст понять   «милосердя», «альтруїзм», «егоїзм»; розвивати в учнях здібність робити самоаналіз своїх вчинків; формувати власне ставлення до прояву милосердя; висловлювати власне розуміння милосердя та співчуття, характеризувати прояви егоїзму у власній поведінці та поведінці інших; формувати навички проявів альтруїзму; розвивати потреби гуманістичної спрямованості; виховувати бажання бути милосердною людиною, займатися благодійністю.

 

Обладнання і наочність: дошка, проектор, кульки, липкий папір на яких написані прислів’я і приказки про добро , вислови про милосердя, ілюстрації до теми.

 

Використані джерела інформації для підготовки уроку:   https://pidruchniki.com/81032/etika_ta_estetika/dobro  , https://pidruchniki.com/81048/etika_ta_estetika/miloserdya

 

Рекомендовані учням джерела інформації: https://www.youtube.com/watch?v=yXEbKdpyaUk  , https://www.youtube.com/watch?v=PvJv38LC5Ws

   Очікувані результати:

( Слайд 3) Учні повинні навчитися:

  •   пояснювати поняття “милосердя”, “альтруїзм”, “егоїзм”;
  •   наводити приклади вияву милосердя у вчинках;
  •   характеризувати  прояви егоїзму у власній поведінці;
  •  висловлювати власне розуміння милосердя та співчуття

 

Тип уроку:                  Урок засвоєння нових знань.

 

Основні поняття уроку: милосердя, співчуття, альтруїзм, егоїзм.

 

 

( Слайд 4) Епіграф до уроку (записаний на дошці) : Людське життя – це постійна боротьба з ворогами, яких у людини насправді всього три – жадоба, лінь та гординя. І починати цю боротьбу треба з самого себе, зробивши своє буття підпорядкованим любові та милосердю.

 

 

 

                                          Хід уроку:

І Актуалізація опорних знань.

                ( Створення емоційно – позитивної атмосфери уроку)

                                             Девіз нашого уроку :

                                              Не просто слухати, а чути.

                                              Не просто дивитись, а бачити.

                                              Не просто відповідати, а міркувати

                                              Дружно і плідно працювати

Побажайте успіхів один-одному .

 Посміхніться і ми починаємо.

 

   1 Вступне слово вчителя.

 

Людина починається з добра.

Сказав мудрець:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро та в вищу правду віра,

Людину відрізняє від мавпи й звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

     Так, саме з добра. З добра до інших людей і до всього оточуючого. Адже сказано: «Люби ближнього свого, як самого себе».

2 Гра «Правда – неправда»

     Ми   з вами  у 5 класі вивчали тему «Як розрізняють добро і зло» та визначилися, який зміст вкладаємо у ці поняття.

    Проведемо гру «Правда – неправда» і пригадаємо, що називаємо добром, а що ― злом.

     Я читаю речення, яке може містити як правильне, так і помилкове твердження. Якщо воно правильне, ви піднімаєте аркуші зі знаком «+», якщо помилкове, то ― зі знаком «―».

  1. Усе гарне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням і мріям, ― це добро. ( + )
  2. Зло сприяє зближенню людей, їх вільному розвитку, щастю. (―)
  3. Добро спричиняє відчуження людей одне від одного та їхню загибель. (―)
  4. Усе негативне, що руйнує життя і добробут людей, ― це зло. ( + )
  5. Доброю вважають ту людину, яка свідомо вибираючи між добром і злом, здатна поступитися власними інтересами і  бажаннями заради інших. ( + )
  6. Добро в усі часи пов’язувалося з любов'ю, милосердям, підлістю і слабодухістю. (―)

     Яка ж неправда в останньому реченні?

     То ж із чим в усі часи пов'язувалося добро?

 

Очікувані відповіді учнів:

   ( з любов'ю, милосердям).

ІІ. Представлення теми уроку й очікуваних навчальних результатів, постановка проблемних запитань.

     Ми не випадково розпочали наш урок  із розмови про добро, бо сьогодні ми будемо говорити про милосердя, яке завжди ототожнювалося з добром.

     Милосердя і доброта ― як два крила, на яких тримається людство. Ще з давних часів вони були притаманні нашому українському народу, нашій багатій землі.  Цілком природнім і закономірним вважалося допомогти знедоленому, поділитися шматком хліба, захистити старість, заступитися за скривдженого…

       Що таке милосердя; як же могло так трапитися, що воно втратило сьогодні свою цінність, а його зміст звівся лише до милостині; чому ми часто глухі до чужого горя; кого називають егоїстом, а кого ― альтруїстом; як проявляти милосердя словом  і ділом ― на всі ці запитання ми спробуємо знайти сьогодні відповідь, а також створимо калейдоскоп мудрих думок про милосердя.

  ( Слайд 5)  Вправа ’’Мозковий штурм» (Розшифруй слово милосердя)

Вчитель записує по середині дошки слово.

 Давайте запишемо слова та фрази, які спадають на думку, коли ви чуєте  слово милосердя

(Прогнозовані написи ( Слайд 6 , відкриваємо поступово))

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

Молодці. Ваші відповіді вірні та влучні.

ІІІ. Робота над темою уроку.

      1 До уроку учні класу отримали випереджаючи завдання:

  1. Тік-ток  «Милосердя»
  2. Символи милосердя

Ознайомте  нас, будь-ласка, із результатами вашої роботи  і  дайте роз’яснення.

( Слайд 7) Вчитель Чи відрізняється милосердя від співчуття?

       За допомогою підручника (сторінка 116) спробуйте дати визначення цим моральним чеснотам. Чим відрізняються ці поняття? Результати занесіть в таблицю

 

Співчуття

Милосердя

 

 

( Слайд 8) Співчуття – чуйне ставлення до чийогось горя, до чиїхось переживань. Відчувати, переживати  спільно, разом.

Милосердя – м’якість, поблажливість, співчуття, виявлене однією особою до іншої. Це не пасивне, а діяльне відношення до проблем людини, це активна допомога

Вправа «Мікрофон»

Як ви розумієте висловлювання, записане на дошці?

( Слайд 9) «Якщо прагнути до милосердя, то у світі більше не буде зла» (Конфуцій, китайський філософ).

(Очікувані відповіді:  милосердя є втіленням високої людяності стосовно оточуючих.)

Розповідь вчителя.

Єлизавета Кузьмина-Караваєва (мати Марія), поетеса початку ХХ ст. Після революції вона емігрувала до Франції й стала черницею. Але не замкнулася в монастирі, а допомагала людям. Організувала в Парижі притулок для бездомних. Коли Франція була окупована фашистами, разом із сином брала участь у русі Опору. Після арешту Марію відправили до кон- центраційного табору Равенсбрюк. У таборі вона помінялася номером із жінкою, у якої залишилося троє дітей, і замість неї відправилася в газову камеру. Основою її життя було співчуття, милосердя й любов до людей.

 

   2  Цікаво знати.

     З давніх-давен  милосердя ― найвищу серед християнських чеснот ― зображали символічно у вигляді жінки з дитиною на руках. У Ватикані в Соборі Святого Петра міститься кілька таких скульптур.

    Кого ви можете назвати символом доброти і милосердя? ( Святий Миколай, мати Тереза, мати Марія…)

 ( Слайд 10) У чому виявлялось милосердя Святого Миколая? (Очікувані відповіді дітей: У його вчинках).

     Які милосердні вчинки здійснював Микола? (допомагав знедоленим, наділяв бідних щедрими дарунками, роздавав нужденним харчі, одяг, паливо; лікував бідних недужих, піклувався про дітей, допомагав подолати горе).

      Співчуваючи комусь, ми не здатні зрозуміти всього горя іншої людини.      Милосердна людина  активно шукає шляхи для реальної (а не напускної) допомоги, намагається припинити чи пом’якшити чужу біль, всіма засобами врятувати тіло і душу іншої людини. При цьому милосердна людина не шукає і не чекає похвали, бо їй це зовсім неважливо. Вона робить добро цілковито природно, згідно велінню серця, бо інакше жити вона не може, як і не може спокійно дивитися на чужі нещастя і страждання.

(Окремо відео) 3 Демонстрація

        Пропоную переглянути цікаве відео ( «Успіх і доброта» Світлани Копилової)

Хто з героїв проявив милосердя?

Які наслідки таких дій?

Щоб було б, якби цей герой  був тільки корисливим, байдужим, як би він вчинив?

        А де живе людська чеснота Милосердя ( в серці ). Все наше життя проходить через серце.

Людина серцем відчуває і радість, і горе.

Послухайте притчу.

Одного разу старець, який довгий час жив у відлюдді, прийшов у село. Він ходив по вулицях і запитував перехожих: У тебе є серце? А в тебе є серце? Люди не розуміли його і, не витерпівши, запитали:

Чому ти запитуєш, чи є у нас серце? Краще запитай, чи є у нас дім, сім’я, достаток? Старець посміхнувся і промовив: Лиш би у вас було серце. А все інше прикладеться.

Яке серце мав на увазі старець? Можливо ось таке? (малюнок серця білого кольору)

(Слайд 11)4 Гра «Склади словник серця милосердної людини»

     Яким же воно повинно бути серце милосердної людини? Давайте зараз це з'ясуємо.

     Із маленьких сердечок ― назв чеснот людини, складіть словник серця милосердної людини. Які сердечка ви візьмете? Чому? (Слайд 12)

                

                 сердечність              скупість       егоїзм          заздрість

                  байдужість               людяність    співчуття    злість

                 співпереживання     доброзичливість    зазнайство

 

(Слайд 13)То ж чи буде слушною думка німецького педагога Х. Келлера: «Справжнє милосердя ― це бажання приносити користь іншим людям, не думаючи про винагороду»?

   (Слайд 14)  Милосердного, доброго ставлення потребують до себе не тільки люди, а й увесь оточуючий світ, бо «Милосердя ― це сила, здатна захистити беззахисне» (Г. Честертон). Підтвердженням думки цього англійського письменника є наступний вірш.

 Учень читає вірш.

Маленьким хлопчиком додому

У полі йшов я в шумі трав,

І у гніздечку кам’яному

Сорокопудика піймав. 

                            Тримав я міцно пташеня те,

Й на мене зорили з руки

Його маленькі оченята,

Немов чорненькі ягідки.

Над ним сіяла синь квітчаста,

І птиць лунав щасливий спів...

Невже навіки волі щастя

Він у долоні загубив?

І стиснув серце жаль великий,

І пальці я розкрив: ― Ану! ― 

І він пурхнув з щасливим криком

В залиту сонцем вишину.

    Що перемогло? І перемогло добро та милосердя.

Висновок. Отже, ми можемо сказати, що  милосердя ― це діяльне добро, тобто таке, яке виявляється у наших вчинках; воно є втіленням високої любові до оточуючих.

 

2 Кого ми  називаємо альтруїстами, а кого ― егоїстами?

     Зі здатністю проявляти співчуття й милосердя пов’язані такі поняття як «егоїзм» та «альтруїзм».

     Словникова робота (П. с.116) зачитати поняття

    Альтуїзм – безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших.

    Егоїзм – протилежне за значенням альтруїзму.   

 Чи доводилося вам зустрічати у своєму житті егоїстичних людей?

     Певною мірою егоїзм притаманний кожній людині. Він спонукає її до успіху, самоутвердження, до захисту своєї гідності, до самовдосконалення тощо. Але дуже погано, коли егоїзм цілковито оволодіває людиною. Тоді вона стає пихатою, самовпевненою, вимагає від інших постійної уваги тільки до власної персони, нехтує інтересами оточуючих людей заради власних.

  (Слайд 15)  Завдання учням : «Складаємо портрет – характеристику альтруїста й егоїста.» Робота в парах (картки )

Із запропонованих речень виберіть ті , які ви вважаєте життєвими принципами альтруїста(А)

Люблю командувати.

 Умію співчувати.

Хочу мати нових друзів.

Мої бажання – це головне.

Для мене важливе здоров’я моїх батьків.

Хочу мати багато грошей.

Моя думка завжди правильна.

Хочу мати те, чого немає в інших.

Неприємності мені не потрібні.

Люблю спілкуватися з оточенням.

Опитування учнів.

 

 

 

І так ми з’ясували, хто є егоїст, а хто –альтруїст.

(Слайд 16)   Погляньте на таблицю.

 

Альтруїзм – безкорисливе піклування про благо інших, готовність заради цього зректися власних інтересів

Егоїзм –

нехтування суспільними інтересами задля

 себе, себелюбство

“Жити для інших”

“Крім мене для мене нічого не має”

Св. Миколай

Св. Валентин

Мати Тереза

Александр Македонський,

Юлій Цезар, Наполеон, Сталін, Адольф

Гітлер

 

ІV. Формування практичних  умінь і навичок.

Робота над питанням: як співчувати й проявляти милосердя словом і ділом?

     (Слайд 17)    Скажіть, як ви розумієте вислів німецького філософа, письменника Вольтера: «Щедрість душі завжди знайде своїх прихильників, але рідше ― послідовників»?

Відповідь. Не кожна людина здатна віддати частинку своєї душі іншим, тим, хто потребує підтримки, не всі можуть і хочуть відгукнутися на чуже нещастя.

     То ж в ході нашої подальшої роботи ми з'ясуємо, чи здатні ви віддати частинку своєї душі іншим, чи знаєте, як співчувати й проявляти милосердя словом і ділом.

     Милосердною людиною була та жінка, яку ми бачимо   на екрані - Мати Тереза.

(Слайд 18)1 Розповідь про матір Терезу. (Розповідає учень, який підготував доповідь).

         Про мати Терезу знає кожен. Це символ жертовності, любові та милосердя. Сенсом  життя для неї було донести  істину до людей, що Бог є любов  . Вона бажала сказати всьому світу, що сенсом нашого життя є любов до ближнього.       

        Народилася вона у 1910 році в заможній родині. Слухняна, уважна, романтична Агнесс    потрясла  мати своїм рішенням  стати монашкою. 

1948 рік був переломним в Ії житті. Вона їде до Індії, вдягається в просту одежу і виходить на ті вулиці, де жили тільки убогі люди.   Вона починає турбуватись про саму  обездолену частину Калькутти.

        На мій погляд вона робила те, що робив Ісус Христос. Вона лікувала хворих, будувала лікарні, давала притулок сиротам, надію безнадійним.

       Всі свої премії, також і Нобелевську ( це дуже великі гроші) вона  віддавала для служіння тим, хто потребує допомоги. Вона могла бути дуже багатою, але Ії багатством була любов до ближнього.

       Королі, принцеси, президенти різних країн  відкривали перед нею  двері .

Одного разу вона  змогла зупинити  війну на короткий час для того,  щоб евакувати  37 дітей із зони вогню.

(Слайд 19)Робіть мале, але з великою Любов’ю  - казала вона людям…

Вчитель: Прочитайте молитву матері Терези і дайте відповідь на запитання:  що на вашу думку, сприяло тому, що Матір Тереза віддала своє життя допомозі людям?

(Слайд 20) Господь! Дай мені сили

Утішати, а не бути втішеною

Розуміти, а не бути зрозумілою

Любити, а не бути любимою

Бо коли ми віддаємо, то отримуємо

І коли прощаємо ,то стаємо прощеними.

     Очікувана відповідь: Робити самим, а не чекати, що для тебе зроблять

Нехай це стане твоїм бажанням : «Роби мале, але з великою любов’ю».

 

     Лікування добротою потребують не тільки хворі й самотні, а й цілком благополучні і здорові люди, в яких душа черства і глуха до чужого горя. Лікування милосердям потрібно тим, хто не бачить і не чує кривди і болю, несправедливості і нещастя.

Прослухайте вірш «Квіти для мами» і проаналізуйте поведінку торговця.

Учень читає вірш

― Дядечку, мамка любила червоні

(Миттю зволожились лісочки вій).

Дайте, будь-ласка, на 200 купонів,

Нині якраз роковини по ній.

                  Ситий торговець очима владики

Глянув на хлопця, що явно тужив.

Вийняв із кошика чахлу гвоздику

І... схаменувшись, назад положив.

― Шкода, признаюсь, таких мені дуже,

Що залишились малими без мам.

Тільки ж грошей на одну в тебе, друже,

А на могилу дві треба, затям.

З ярмарку вибрався, наче з безодні,

Тихе зітхання прорвалось, як плач...

― Хтів принести тобі квітів сьогодні,

Тільки... Пробач мені, мамо, пробач.

(Відповіді дітей).

      (Слайд 21) Ходом шахового короля, починаючи від значка «, прочитайте слова, які були девізом усього життя «святого доктора», головного лікаря московських в’язниць Федора Петровича Гааза (Ці слова висічені на постаменті його пам’ятника ).

 

      Як ви гадаєте, цей девіз відноситься до життєвої філософії альтруїзму чи егоїзму? Чому?

 

те

«

бити

«

 

бро

шай

 

Поспі

ро

 

до

 

 (Слайд 22) (Поспішайте робити добро.)

V. Узагальнення та систематизація знань учнів.

 1 Соцопитування. Результати .

2 Робота в групах.

1 «Аукціон добрих справ».

     1)  Подумайте, що означає проявляти співчуття й милосердя не на словах, а на ділі. Підтвердіть свою думку фактами ваших конкретних справ.

              2) Згадайте і назвіть імена людей, чиє життя – приклад справжнього

        милосердя.

(Альберт Швейцер - багато років в Африці лікував людей, Микола Пирогов -  українець, військовий «диволікар». Про нього говорили, що «він може все»)

      3)Які справи милосердя ви можете робити вже сьогодні?

              4)Доберіть  ознаки, які властиві милосердній людині( чуйність,

        добродушність, доброчинність, співчуття, співпереживання,

          уважність)

(Слайд 23) 3 « П’ять  справ милосердя для тіла та душі людини»

НАГОДУВАТИ                                                      ПОВЕРНУТИ

НАПОЇТИ                                                               ДАТИ ДОБРУ ПОРАДУ

ОДЯГНУТИ                                                           ПОТІШИТИ

В ДІМ ПРИЙНЯТИ                                              ЗНОСИТИ ТЕРПИЛИВО   

ВІДВІДАТИ                                                            ПРОЩАТИ ЩИРО

Слова для довідки: недужого; спраглого; голодного; подорожнього; голого; грішника; тому, хто сумнівається; сумного; образу; кривду.

 

(Слайд 24)  Перевіряємо.

  1. Голодного нагодувати.
  2. Спраглого напоїти.
  3. Роздягнутого одягнути.
  4. Подорожнього в дім прийняти.
  5. Хворого провідати.
  6. Грішника повернути.
  7.  Дати добру пораду тому, хто сумнівається.
  8. Сумного потішити.
  9. Зносити терпеливо кривду.
  10.  Прощати щиро образу.

V. Підсумок уроку.

     Заключне слово вчителя.

   Прикладіть руку до свого серця і  відчуйте тепло , добро, яке випромінює кожен із вас, щирість і безпосередність. Нехай тепло ваших сердець  буде дарувати всім людям добро і милосердя А я вам передаю частинку свого серця із заповідями любові і милосердя.

    (Слайд 26)   (Учитель кожному учню вручає  паперові сердечка, на зворотному боці яких написані заповіді):

                       Не зобидь ні  старця, ні дитину,

                       Поділись останнім сухарем,

                       Тільки раз ми на землі живем:

                       Сій любов, краса її єдина.

                       Зло нічого не дає, крім зла,

                       Вмій  прощати, як прощає мати,

                       На добро добром спіши воздати ―

                        Мудрість завжди доброю була.

                        Витри піт солоний із чола,

                        І працюй, забувши про утому,

                        Бо людина ціниться по тому,

                        Чи вона зробила, що могла,

                        Скільки сил у неї вистачало,

                        Щоб на світі більше

                               щастя стало.         

(Слайд 27)    Милосердний — серцю милий, 
Співчувати вміє.
Він привітний, незлобивий, 
Словом душу гріє.
Вміє весело сміятись, 
Гнів і сум здолає.
Для людей він звик старатись — 
Добру вдачу має.
Ділом людям допоможе, 
Скаже добре слово.
Добре все зробити може — 
Він на це готовий.
Благородний, дивовижний,
Має добру вдачу.
Чесний, вірний, світлий, ніжний — 
Вас такими бачу!

 

(Слайд 28) Домашнє завдання  : Підручник с.113-119. Підготуйте цікаві повідомлення про життя й учинки людей, які відзначились милосердям і альтруїзмом.

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 6 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
3259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку