Інтегрований урок з хімії та біології
в 8 клас
Девіз уроку:
«Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.»
Конфуцій
Тема: Мета:узагальнити знання учнів про роль хімічних елементів в природі для життєдіяльності людини; формувати ключові компетентності – спілкування державною мовою (уміння використовувати в мовленні хімічні терміни, символи), соціальну та громадянську компетентності (дотримуватись загальновизнаних моральних принципів і цінностей), розвивати пізнавальний інтерес, уміння робити висновки та узагальнення; виховувати бережливе ставлення до здоров’я.
Обладнання: ІКТ, періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва ,картки із завданнями, онлайн тести.
Тип уроку:узагальнення знань.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Привітання
- Доброго дня! Сьогоднішній урок проведу з вами я. Дуже рада зустрічі з вами. І сьогоднішній урок проведемо у вигляді підняття на вершину знань. Надіюсь на вашу підтримку і співпрацю під час уроку.
Бажаю нам плідної праці.
Тема нашого уроку «Роль хімічних елементів в організмі людини»
Крок за кроком, долаючи перешкоди у вигляді різноманітних завдань ми зможемо піднятися на вершину гори Хімія. Мешканці цієї гори різні, але всі вони поважають закони свого засновника – Д. І. Менделєєва.
Природа має лиш один секрет –
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет –
Із елементів складене єдиних.
Етапи підйому:
2. Вступне слово вчителя
Ми – діти Землі, тому, що складаємося з тих самих елементів, що і наша планета. В організмі людини міститься 81 хімічний елемент із 92, що трапляються в природі. Людський організм – складна хімічна лабораторія. Важко собі уявити, що щодня наше самопочуття, настрій і навіть апетит можуть залежати від мінеральних речовин. Без них марними виявляються вітаміни, неможливі синтез і розпад білків, жирів і вуглеводів.
Основою життя є хімічні елементи. Одними з них - (хімічні елементи Н, І, K, Na). На уроках хімії ми вивчаємо хімічні елементи, їх сполуки та властивості; їх роль в природі та життєдіяльності організму. На уроках біології вивчаєм хімічний склад клітини, роль макро - та мікроелементів в життєдіяльності людини. Тому, всі здобуті знання, які ви сьогодні застосуєте під час уроку, використаєте в житті для збереження свого здоров’я.
Об’єднаємося в чотири творчі групи. Виберіть один із хімічних елементів і прочитайте ключове слово. А тепер за ключовим словом об’єднайтесь у групи:
Займіть свої місця. Виберіть капітана групи.
Текст Вóдень або гідроге́н (хімічний символ — H, лат. Hydrogenium) — хімічний елемент з атомним номером 1, який належить до 1-ї групи, 1-го періоду періодичної системи хімічних елементів, та є першим і найпростішим представником усіх хімічних елементів взагалі. Належить до неметалів. Також, вóдень (H2) — проста речовина, яку утворює хімічний елемент водень (гідроген) — (за нормальних умов) дуже легкий (найлегший), двоатомний газ без запаху, кольору та смаку. Водень є відновником. Водень — найлегший газ, він легший за повітря в 14,5 разів. Взаємодія із лужними та лужноземельними металами. Застосування У промисловості З природного газу, що складається в основному з метану, який змішують з водяною парою та киснем і нагрівають до температури 800—900 °C в присутності каталізатора: У лабораторіях Дією розбавлених кислот на метали, наприклад дією соляної кислоти на цинк. Паливо Тестування ракетного двигуна RS-25 в якому паливом є зріджений водень та кисень. Рідкий водень застосовується як ракетне паливо та як охолоджувач, оскільки має найвищу теплопровідність з усіх газів. Хімічна промисловість Водень використовуюється при виробництві метанолу, мила і пластмас, при синтезі аміаку NH3, хлороводню HCl, метанолу СН3ОН, при гідрокрекінгу (крекінг у атмосфері водню) природних вуглеводнів, як відновник при отриманні деяких металів. Харчова промисловість
Авіаційна промисловість Водень дуже легкий і в повітрі завжди піднімається вгору. Колись дирижаблі та повітряні кулі наповнювали воднем. Але у 30-х рр. XX ст. відбулося декілька катастроф, під час яких дирижаблі вибухали і згорали. В наш час дирижаблі наповнюють гелієм, попри його значно більшу вартість. Метеорологія Використовується в метеорології для заповнення кулепілотних оболонок. Він утворюється при гнитті й бродінні органічних речовин і тому міститься в кишкових газах людини й тварин. |
Перша група – Гідроген
Друга група - Калій
Калій належить до головної підгрупи першої групи періодичної системи Менделєєва. У вільному стані калій — сріблясто-білий легкий метал. Густина — 0,856 г/см3. Метал дуже м'який і легко ріжеться ножем. Температура плавлення — 63,38°С. Хімічно дуже активний метал, сильний відновник, на повітрі легко окиснюється. Металічний калій легко ріжеться ножем. З водою реагує дуже бурхливо, навіть з вибухом. Ще більш бурхливо реагує з кислотами (теж з вибухом). Застосування Основними сполуками, що використовуються як добрива є хлорид калію, сульфат калію і калімагнезія. Металічний калій служить каталізатором при одержанні деяких видів синтетичного каучуку, наприклад калій - дівінілових каучуків. Сполуки калію, такі як гідроксид калію або перманганат калію, використовуються як абсорбенти. Сплави калію з натрієм, рідкі при кімнатній температурі, використовують для охолодження у ядерних реакторах. Велика кількість сполук калію є лікарськими засобами, наприклад:
Сполуки калію застосовують для виготовлення скла, вибухових речовин тощо. Радіоактивність Банани багаті калієм, тому їх радіоактивність на одиницю об'єму вища ніж у людини. Відомі випадки спрацювання датчиків радіації, викликані бананами.[4] Через це, іноді використовується несистемна одиниця "банановий еквівалент", що дорівнює 0,1 мікрозіверта, і відповідає кількості радіації, що отримує людина, з'ївши один банан. Смертельна доза радіації для людини — 100 мільйонів бананових одиниць.[5] Розпад калію також робить внесок у тепловий баланс Землі. Підраховано, що якби весь калій-40 розпався миттєво, це призвело б до нагрівання Землі на 400 К Калій часто називають «серцевим» елементом завдяки його участі в процесах скорочення волокон міокарда. Це важливо для скорочувальної діяльності серцевого м'яза, попередження аритмії, нормалізації артеріального тиску. При нестачі калію порушуються метаболічні процеси в міокарді, виникає електрична нестабільність серцевого м'яза. Дефіцит цього елемента призводить до ризику розвитку серцевої недостатності, інсульту, небезпечних для життя аритмій, порушення серцевого ритму. Необхідний калій і для підтримки оптимального артеріального тиску.
|
Третя група – Йод
Йод належить до 7 групи, головної підгрупи Періодичної системи хімічних елементів. Йод — хімічний елемент з атомним номером 53. Найважчий нерадіоактивний неметал. Подібно до інших галогенів існує як двохатомна молекула I2. За нормальних умов утворює кристали чорно-сірого кольору з металічним блиском. За звичайного (атмосферного) тиску йод не має рідкої фази: під час нагрівання сублімується й утворює фіолетову пару з запахом, схожим на запах хлору. Погано розчинний у воді, але добре розчиняється у водних розчинах йодидів лужних металів, утворючи добре розчинні трийодиди I3-. Розчиняється у спиртах. Розчини йоду в неполярних розчинниках фіолетові. Застосування йоду та його сполук В аналітичній хімії Йодометрія. Йодіметрія. Якісна реакція на алкени. Якісна реакція на крохмаль та глікоген. У медицині
Як антисептик використовують 5% спиртовий розчин йоду. У техніці та промисловості
Фотографія, виробництво барвників, освітлення, акумулятори, засів хмар. Гелій-неоновий лазер. Біологічна роль Як мікроелемент йод потрібен людині для утворення гормонів тироксину та трийодтироніну, що синтезуються фолікулярними клітинами щитоподібної залози. Йод в організмі людини бере участь у регуляції: енергетичного обміну, температури тіла; швидкості біохімічних реакцій; обміну білків, жирів, водно-електролітного обміну; метаболізму деяких вітамінів; процесів росту і розвитку організму, включаючи нервово-психічний розвиток. Крім того, йод підвищує споживання кисню тканинами. Нестача йоду в організмі людини призводить до йододефіциту — комплексного розладу здоров'я, що є одним з найпоширеніших у світі неінфекційних захворювань. |
Четверта група – Натрій
Натрій належить до головної підгрупи першої групи періодичної системи Менделєєва. На́трій (Natrium, Na) — хімічний елемент з атомним номером 11, та відповідна проста речовина — лужний сріблясто-білий м'який метал, на повітрі швидко окиснюється. Натрій — дуже активний метал. Легко втрачаючи свої валентні електрони, він є дуже сильним відновником У вільному стані натрій — сріблясто-білий легкий і м'який метал. Густина — 0,968 г/см3. Температура плавлення — 97,83°С. Застосування У харчовій промисловості Сполуки натрію активно використовуються з кулінарними цілями. Перш за все це кухонна сіль, що є хлоридом натрію, і використовується як у промислових масштабах, так і в повсякденному житті при приготуванні їжі а також як консервант. Глутамат натрію, рецептори якого відповідальні за смак умамі — популярна харчова добавка. Бікарбонат натрію, відомий як харчова сода, використовується як розпушувач для випікання. У металургії Натрій використовується у якості відновника при виплавці титану, цирконія, торія, урана і інших металів з їх хлоридів і фторидів. Важливу роль грає натрій у виплавці алюмінію — як у процесі отримання оксиду алюмінію з бокситів, так і у подальшому виділенні безпосередньо алюмінію електролізом. У медицині Хлорид натрію є основним (окрім води) компонентом фізіологічного розчину, що використовується для ін'єкцій багатьох препаратів а також при порушенні електролітичного балансу, гіпертонічних розчинів, що мають протимікробну дію, та багатьох інших фармакологічних молекул. Достатня концентрація натрію є надзвичайно важливою для нормальної роботи мембранного транспорту, м'язових скорочень, передачі нервових імпульсів і багатьох інших життєво необхідних функцій, а його нестача(Гіпонатріємія) викликає судоми, невралгію, втрату ваги, блювоту, порушення травлення, кому, смерть. У енергетиці Розплавлений натрій і його сплав з калієм використовується у реакторах з рідко металічним теплоносієм. Натрій є робочим тілом у натрієвих газорозрядних лампах.
Натрій (Na) - макроелемент, важливий для забезпечення здорового функціонування організму. Натрій досить поширений в людському організмі і міститься головним чином в міжклітинній рідині. Разом з калієм цей макроелемент забезпечує в організмі баланс рідини, запобігаючи його зневодненню. Натрій бере участь у механізмі скорочення м'язів і регуляції кров'яного тиску. Цей макроелемент підтримує нормальне серцебиття, надає тканинам витривалість. Натрій важливий для видільної і травної систем організму. Він сприяє регуляції перенесення поживних речовин кожною клітиною.
|
(Після обговорення в групах, коли схеми учнями заповнені вони презентують результати роботи перед класом, аргументуючи свої висновки.)
-Піднімаючись на вершину гори, потрібно подолати другу сходинку. Для цього переглянемо відео.
Наступна сходинка на шляху до вершини- гра « Відгадай хімічний елемент»
Цеглинка 1
|
|
|
|
|
|
Цеглинка 2
|
|
|
|
|
|
|
Цеглинка3
|
|
|
|
Цеглинка 4
|
|
|
|
|
Цеглинка 5
|
|
|
|
|
|
|
Цеглинка 6
|
|
|
|
|
|
|
Для того , щоб дізнатися хто успішно піднявся на вершину проведемо онлайн тести.
5. Аналіз роботи учнів, оцінювання результатів (онлайн)
ІІІ. Підсумок уроку
-Виконавши завдання ми дістались вершини гори Хімія.
Вправа «Мікрофон»
- Яка роль хімічних елементів у життєдіяльності людини, в яких продуктах харчування вони містяться? (відповіді учнів)
- Учні спрогнозуйте те, що ви хочете взяти для себе з даного уроку?
Висновок: (слова вчителя)
Хімічні елементи та їх сполуки відіграють велику роль в природі та життєвих процесах людини. Недостача чи надлишок якогось із них впливає на перебіг біохімічних реакцій в організмі людини. Відсутність деяких елементів може виявитись катастрофою для організму. І навпаки: невелика доза елемента додана до їжі рятує організм від хвороби. Отже, інформація про біологічну роль хімічних елементів дозволить розібратися у проблемах збереження та покращення здоров`я . Природа наділила людину досконалим функціональним організмом. Проте, здоров`я постійно змінюється,тому необхідно стежити та підтримувати його, адже здоров`я ― це найбільше багатство людини.
VII. Домашнє завдання:
Повторити періодичний закон і періодичну систему хімічних елементів, характеристику хімічних елементів.
Скласти сенкан про одного із хімічних елементів. (на вибір)
Вчитель:
Я вам бажаю жадання пізнання, безпомилкової інтуїції, хай кожен вибере правильно свою стежку, свою дорогу, свою науку.
Дякую за співпрацю.
1