Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Про

Про матеріал
Метеріал уроку дає можливість ознайомити учнів з українською календарно-обрядовою поезією, її різновидами, визначити роль і місце пісні в житті народу, дізнатися більше про календарно-обрядові пісні літнього циклу, навчити розуміти магічну силу обрядових пісень для наших предків; розвивати уміння виразно і вдумливо читати їх, коментувати їхній зміст; виховувати любов і повагу до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, формувати прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу
Перегляд файлу

Тема. Загадково прекрасна славна давнина України

Календарно-обрядові пісні

Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні)

Мета: ознайомити учнів з українською календарно-обрядовою поезією, її різновидами, визначити роль і місце пісні в житті народу, дізнатися більше про календарно-обрядові пісні літнього циклу, навчити розуміти магічну силу обрядових пісень для наших предків; розвивати уміння виразно і вдумливо читати їх, коментувати їхній зміст; виховувати любов і повагу до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, формувати прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу

Цілі.

Учні знатимуть: про роль і місце пісні в житті українців, про види народних пісень; про виникнення обрядової поезії, її різновиди; про календарно-обрядові пісні літнього циклу, а саме: русальні.

Учні вмітимуть: розповідати про головні календарні обряди українців; розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень, виразно і вдумливо читати їх, коментувати зміст, виокремлювати і пояснювати художні засоби.

Тип уроку: : урок засвоєння нових знань

Форма:

Міжпредметні зв’язки:

Формування надпредметних компетенцій: ціннісно-смислової, пізнавальної, дослідницької, комунікативної, читацької, творчої, соціальної.

Методи, прийоми і форми роботи: розгадування кросворда, робота з сигнальними картками, метод «Незакінчене речення», словесне малювання, випереджувальні завдання, виразне читання, валеохвилинка, робота в групах, прийом «Займи позицію».

Здоров’язбережувальний аспект уроку: активізація органів чуттів, навчальна релаксація, вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку.

Теорія літератури. Види усної народної творчості, народна пісня як вид усної народної творчості, види народних пісень, календарно-обрядова поезія і її різновиди, анафора

Обладнання. Збірки книжок із календарно-обрядовими піснями, ілюстрації до календарно-обрядових пісень літнього циклу, аудіозаписи народних пісень, мультимедійна дошка

 

Епіграф:                                            Народні пісні для України – все: і поезія,   

                                                            й історія, і батьківська могила

                                                                                                           М. Гоголь 

Перебіг уроку

      І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок. Оберіть колір, який відповідає вашому настрою.

      ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

      1. Перевірка домашнього завдання.

  • Учні зачитують і коментують висловлювання видатних людей, прислів’я, приказки про значення книги, освіти  в нашому житті (самостійно дібрані).
  • Звучать загадки про книгу та освіту, дібрані учнями самостійно
  • Розгадування кросворда.

Розгадавши кросворд, ви прочитаєте зашифроване слово, без якого не можна уявити життя жодної людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

к

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

г

 

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

  1. Головній книгозбірні України присвоєно ім’я … (Вернадського)
  2. Ім’я письменника і першого історика Київської Русі. (Нестор)
  3. Хто з князів заклав першу князівську бібліотеку і розмістив її у храмі  Святої Софії. (Мудрий)
  4. Яку книжку, на якій впродовж багатьох віків присягалися французькі королі, вивезла до Франції дочка Ярослава Мудрого Анна. (Євангеліє)
  5. Одна з перших давньоруських книжок, писаних від руки на пергаменті. (Псалтир)
  • Теорія літератури. Робота з сигнальними картками, на яких написано: «Епітет», «Порівняння», «Метафора» (крім цього можуть бути назви інших художніх засобів). Приклади цих художніх засобів зачитує учитель.

Орієнтовні приклади художніх засобів: глибока мудрість; хлопці, як соколи; стогне земля від пролитої крові; книги – мов ріки; батько Володимир землю зорав і розпушив, а син же його Ярослав засіяв книжними словами; навчання книжне; книги – узда для тіла і душі; наймудріші мужі; любити, як душу;старих шануйте, як батька; молодих шануйте, як братів; сійте добро своєю рукою; згинуть наші вороженьки, як роса на сонці; лінощі – це мати всьому дурному; врочисті співи; чесне і правдиве життя.

      ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

      ІV. Цілевизначення. Метод «Незакінчене речення»

       Хочу дізнатися…

       Навчитися…

       Зрозуміти…

      V. Опрацювання  навчального матеріалу.

      1. Слово вчителя

      Продовжуємо з вами знайомство з жанрами усної народної творчості. Усна народна творчість. Фольклор. Ці поняття вам відомі. У минулому навчальному році ви вже знайомилися з окремими жанрами усної народної творчості.

      Метод «Незакінчене речення»

  • Усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні… (казка)
  • Короткі й дотепні описи людей, тварин, предметів, подій, явищ, які треба розпізнати й відгадати… (загадки)
  • Розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь особи… (легенда)
  • Розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і демонів, різних фантастичних істот… (міф)
  • Усне оповідання про визначні історичні події та їх героїв… (народний переказ)
  • Довершений за змістом вислів про риси й вчинки людей з повчальним характером… (прислів’я)
  • Образний вислів, що влучно характеризує людину, але, на відміну від прислів’я, висловлює думку неповно… (приказка)

      Міфи і легенди, народні перекази і казки, загадки, прислів’я і приказки. Скарбниця народної мудрості! Ці зразки народної мудрості характеризуються не тільки простотою й виразністю висловленого, не тільки серйозністю, філософською узагальненістю формулювань, але й здоровим народним гумором, іронією. А це є переконливою ознакою непереможного оптимізму і морального здоров’я народу.

      Найпоетичніший жанр усної народної творчості – пісня. Пісня – то душа народу. Вона супроводжує людину в горі та в радості, у праці та під час відпочинку.

      Перший збірник українських пісень був укладений невідомим поляком у ІІ пол. XVІІ століття. Він містив понад 60 текстів. Найдавніший запис української народної пісні, що зберігся донині, належить чехові Яну Благославу і датується XVІ століттям.

      2. Прослуховування аудіозаписів народних пісень.

      3. «Коло вражень»

  • Усне «оживлення» почутого.
  • Які почуття, переживання виражено в піснях?
  • До яких роздумів спонукали пісні?
  • Який настрій у вас після прослуханого аудіозапису

Отже, що таке народна пісня? Запишіть визначення у свій літературознавчий словничок.

Народна пісня – невеликий усний віршований твір, що співається. ЇЇ автор невідомий, це колективна творчість народу.

     4. Особливості народних пісень:

  • вираження почуттів, переживань, настроїв, роздумів;
  • стисле повідомлення про обставини, які їх викликали, елементи описів;
  • висока поетичність мови;
  • відповідність мелодій словесному тексту;
  • віршова форма;
  • малий обсяг;
  • усне поширення;
  • варіантність.

     5. Робота з таблицею «Види народних пісень»

Види народних пісень

історичні                                       народні пісні                                коломийки

обрядові                              родинно-побутові                   соціально-побутові

      

     6. Слово вчителя.

      Обрядові пісні українців тісно пов’язані з хліборобським календарем і поділяються на пісні літнього циклу, зимового та весняного.

       Календарно-обрядові пісні виникли в сиву давнину, а з прийняттям християнства набули ще й нової тематичної спрямованості – уславлення Творця за його щедрі дари й ласку до людей.

       Зібрали селяни щедрий урожай з ниви – треба подякувати землі-годувальниці, попросити, щоб і наступного року був добрий ужинок; прийшов час окоту худоби – треба її пошанувати, щоб був великий і здоровий приплід; забарилася весна, ніяк не може здолати люту зиму – потрібно їй допомогти, прикликати піснями-веснянками та «жайворонками».

      7. Робота з таблицею «Різновиди календарно-обрядових пісень»

Різновиди календарно-обрядових пісень

Літнього циклу                     Зимового циклу                               Весняного циклу

 

     русальні                                     колядки веснянки                                                     

     купальські                                 щедрівки  пісні-ігри                                              

     жниварські    (танці)

      8. Презентація випереджувального завдання «Русальні пісні»

      Русальні пісні виконувалися під час обрядів, пов’язаних із Зеленими святами чи клечальною неділею (кінець травня – початок червня). За релігійним обрядом – це Трійця. Самі епітети «зелений», «клечальний» вказують на особливість цього свята – вшанувати зелений світ рослинності, яку наші предки одухотворювали. Прикрашаючи зеленню хати й подвір’я, водячи з піснями по селу прикрашену гілочками, квітами й листям дівчину – «тополю», наші предки вшановували рослинний світ і своїх прародичів у ньому. Так само, за стародавніми уявленнями, й люди посмертно могли перетворитися на рослин чи духів, які знаходили собі притулок у лісах, полях, водах. Русалки – це дівчата або молоді жінки, котрі під час купання втопилися. Русалками стають і діти, померлі нехрещеними або ті, що народилися неживими, а також і утоплені. Свято називалося ще «русальним» або «мавський тиждень», під час якого ці фантастичні істоти з’являлися в селі.

      Русалок (мавок, нявок) народна фантазія наділила надзвичайною красою і підступним характером. Це стрункі зеленоокі й русокосі дівчата у легкому прозорому вбранні, уквітчані водяними лілеями чи польовими квітами. Вони можуть сприяти або пошкодити людині в її господарських справах; їхнє улюблене заняття – водити танки, а якщо вони побачать необережних юнака чи дівчину, то втягують їх у свої ігрища і залоскочують до смерті. Проти них існували обереги – часник, полин, яких русалки нібито не переносили й утікали геть.

      У Десятий понеділок, на перший день Петрівки, а часом і на Вознесіння відбуваються проводи русалок, це спеціальні обряди, щоб тих русалок позбутися. В ці дні дівчата в полі, на житах, роблять спільний обід – тризну в честь русалок.

      Пісні русального циклу – ліричні, повні радості життя, світла, простору, духовного здоров’я. Героїні пісень – дівчата, настрій яких співзвучний з природою, що розквітає.

9. Валеохвилинка

Один! Два! Три! Чотири! П’ять !

Час русалок проводжать.

Тож піднімем руки вгору,

Ніби глянемо на зорі.

І тепер всі посміхайтесь

І з русалками прощайтесь.

Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!

Час за парти нам усім.

10. Виразне читання. Читання вчителем, а потім учнями русальних пісень.

11. Робота з текстами пісень

«Ой біжить, біжить мала дівчина»

 

  • Визначення теми (показ русалки, яка, наздогнавши малу дівчину запропонувала їй відгадати три загадки)

Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:

  • Яку форму має пісня?
  • Яке повір’я про русалок використано в ній?
  • Добра чи погана русалка?
  • Чи вдалося вам відгадати загадку?
  • Який висновок про мовленнєвий етикет наших предків можна зробити з огляду на звертання «красна панно»?

 

«У ржі на межі»

  • Визначення теми (зображення русалки, яка, сидячи на кривій березі звернулася до дівчат із проханням, щоб ті дали їй сорочку)

Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:

  • З яким проханням русалка звернулася до дівчат?
  • Для чого, на вашу думку, русалці потрібна була сорочка?

 

«Проведу я русалочки до бору»

  • Визначення теми (зображення проводів русалочок до бору, щоб вони не завдавали людям будь-якої шкоди)

Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:

  • Від чийого імені виконується пісня?
  • Який її настрій?
  • Чому русалка не змогла зашкодити дівчатам?
  • Назвіть слова пісні з пестливими суфіксами? Якого звучання надають вони твору?

      12. Рубрика «Порівняй!» Завдання: порівняти зміст пісень «Ой біжить, біжить мала дівчина» та «Проведу я русалочки до бору»

     Висновки: перша пісня закінчується трагічно, а в другій – русалка не страшна дівчині. Отже, ми переконалися, що ставлення до русалок було неоднозначним.

     13. Теорія літератури. Поняття про анафору.

Знайди у піснях рядки, що починаються однаково. Що в них повторюється? Як ти вважаєш, на що це впливає? (Анафора підносить емоційну силу віршів і сприяє композиційній стрункості і завершеності.)

Учні записують визначення у словничок літературознавчих термінів.

     VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.    

  1.   «Коло вражень»
  • Що найбільше сподобалось із того, що щойно прослухали?
  • Опишіть словесно гаму кольорів у русальних піснях.
  • Якою у вашій уяві постала русалка?
  • Які інші види фольклору використовуються в русальних піснях? (загадки)
  • З яким жанром усної народної творчості споріднені русальні пісні?

(з казками)

 

  1. Прийом «Займи позицію». Чи повірили ви в існування русалок?

Так                                 Не впевнений                               Ні

V. Підсумок уроку.

Рефлексія.

  • Чи сподобався вам наш урок?
  • Що ви розкажете про наш урок батькам, друзям?
  • Чим особливим запам’ятається вам урок?
  • Оберіть колір, який відповідає вашому настрою.

 

Домашнє завдання. Окремим учням підготувати повідомлення про українські народні обряди; навчитися виразно читати русальні пісні, аналізувати їх; зробити ілюстрації до русальних пісень (за бажанням)

 

docx
Додано
30 березня 2023
Переглядів
2026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку