Тема. Загадково прекрасна славна давнина України
Календарно-обрядові пісні
Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні)
Мета: ознайомити учнів з українською календарно-обрядовою поезією, її різновидами, визначити роль і місце пісні в житті народу, дізнатися більше про календарно-обрядові пісні літнього циклу, навчити розуміти магічну силу обрядових пісень для наших предків; розвивати уміння виразно і вдумливо читати їх, коментувати їхній зміст; виховувати любов і повагу до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, формувати прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу
Цілі.
Учні знатимуть: про роль і місце пісні в житті українців, про види народних пісень; про виникнення обрядової поезії, її різновиди; про календарно-обрядові пісні літнього циклу, а саме: русальні.
Учні вмітимуть: розповідати про головні календарні обряди українців; розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень, виразно і вдумливо читати їх, коментувати зміст, виокремлювати і пояснювати художні засоби.
Тип уроку: : урок засвоєння нових знань
Форма:
Міжпредметні зв’язки:
Формування надпредметних компетенцій: ціннісно-смислової, пізнавальної, дослідницької, комунікативної, читацької, творчої, соціальної.
Методи, прийоми і форми роботи: розгадування кросворда, робота з сигнальними картками, метод «Незакінчене речення», словесне малювання, випереджувальні завдання, виразне читання, валеохвилинка, робота в групах, прийом «Займи позицію».
Здоров’язбережувальний аспект уроку: активізація органів чуттів, навчальна релаксація, вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку.
Теорія літератури. Види усної народної творчості, народна пісня як вид усної народної творчості, види народних пісень, календарно-обрядова поезія і її різновиди, анафора
Обладнання. Збірки книжок із календарно-обрядовими піснями, ілюстрації до календарно-обрядових пісень літнього циклу, аудіозаписи народних пісень, мультимедійна дошка
Епіграф: Народні пісні для України – все: і поезія,
й історія, і батьківська могила
М. Гоголь
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок. Оберіть колір, який відповідає вашому настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
Розгадавши кросворд, ви прочитаєте зашифроване слово, без якого не можна уявити життя жодної людини
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
|
|
|
|||||||
н |
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
и |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
г |
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
а |
|
|
|
|
|||||||||||
Орієнтовні приклади художніх засобів: глибока мудрість; хлопці, як соколи; стогне земля від пролитої крові; книги – мов ріки; батько Володимир землю зорав і розпушив, а син же його Ярослав засіяв книжними словами; навчання книжне; книги – узда для тіла і душі; наймудріші мужі; любити, як душу;старих шануйте, як батька; молодих шануйте, як братів; сійте добро своєю рукою; згинуть наші вороженьки, як роса на сонці; лінощі – це мати всьому дурному; врочисті співи; чесне і правдиве життя.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Цілевизначення. Метод «Незакінчене речення»
Хочу дізнатися…
Навчитися…
Зрозуміти…
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Слово вчителя
Продовжуємо з вами знайомство з жанрами усної народної творчості. Усна народна творчість. Фольклор. Ці поняття вам відомі. У минулому навчальному році ви вже знайомилися з окремими жанрами усної народної творчості.
Метод «Незакінчене речення»
Міфи і легенди, народні перекази і казки, загадки, прислів’я і приказки. Скарбниця народної мудрості! Ці зразки народної мудрості характеризуються не тільки простотою й виразністю висловленого, не тільки серйозністю, філософською узагальненістю формулювань, але й здоровим народним гумором, іронією. А це є переконливою ознакою непереможного оптимізму і морального здоров’я народу.
Найпоетичніший жанр усної народної творчості – пісня. Пісня – то душа народу. Вона супроводжує людину в горі та в радості, у праці та під час відпочинку.
Перший збірник українських пісень був укладений невідомим поляком у ІІ пол. XVІІ століття. Він містив понад 60 текстів. Найдавніший запис української народної пісні, що зберігся донині, належить чехові Яну Благославу і датується XVІ століттям.
2. Прослуховування аудіозаписів народних пісень.
3. «Коло вражень»
Отже, що таке народна пісня? Запишіть визначення у свій літературознавчий словничок.
Народна пісня – невеликий усний віршований твір, що співається. ЇЇ автор невідомий, це колективна творчість народу.
4. Особливості народних пісень:
5. Робота з таблицею «Види народних пісень»
Види народних пісень
історичні народні пісні коломийки
обрядові родинно-побутові соціально-побутові
6. Слово вчителя.
Обрядові пісні українців тісно пов’язані з хліборобським календарем і поділяються на пісні літнього циклу, зимового та весняного.
Календарно-обрядові пісні виникли в сиву давнину, а з прийняттям християнства набули ще й нової тематичної спрямованості – уславлення Творця за його щедрі дари й ласку до людей.
Зібрали селяни щедрий урожай з ниви – треба подякувати землі-годувальниці, попросити, щоб і наступного року був добрий ужинок; прийшов час окоту худоби – треба її пошанувати, щоб був великий і здоровий приплід; забарилася весна, ніяк не може здолати люту зиму – потрібно їй допомогти, прикликати піснями-веснянками та «жайворонками».
7. Робота з таблицею «Різновиди календарно-обрядових пісень»
Різновиди календарно-обрядових пісень
Літнього циклу Зимового циклу Весняного циклу
русальні колядки веснянки
купальські щедрівки пісні-ігри
жниварські (танці)
8. Презентація випереджувального завдання «Русальні пісні»
Русальні пісні виконувалися під час обрядів, пов’язаних із Зеленими святами чи клечальною неділею (кінець травня – початок червня). За релігійним обрядом – це Трійця. Самі епітети «зелений», «клечальний» вказують на особливість цього свята – вшанувати зелений світ рослинності, яку наші предки одухотворювали. Прикрашаючи зеленню хати й подвір’я, водячи з піснями по селу прикрашену гілочками, квітами й листям дівчину – «тополю», наші предки вшановували рослинний світ і своїх прародичів у ньому. Так само, за стародавніми уявленнями, й люди посмертно могли перетворитися на рослин чи духів, які знаходили собі притулок у лісах, полях, водах. Русалки – це дівчата або молоді жінки, котрі під час купання втопилися. Русалками стають і діти, померлі нехрещеними або ті, що народилися неживими, а також і утоплені. Свято називалося ще «русальним» або «мавський тиждень», під час якого ці фантастичні істоти з’являлися в селі.
Русалок (мавок, нявок) народна фантазія наділила надзвичайною красою і підступним характером. Це стрункі зеленоокі й русокосі дівчата у легкому прозорому вбранні, уквітчані водяними лілеями чи польовими квітами. Вони можуть сприяти або пошкодити людині в її господарських справах; їхнє улюблене заняття – водити танки, а якщо вони побачать необережних юнака чи дівчину, то втягують їх у свої ігрища і залоскочують до смерті. Проти них існували обереги – часник, полин, яких русалки нібито не переносили й утікали геть.
У Десятий понеділок, на перший день Петрівки, а часом і на Вознесіння відбуваються проводи русалок, це спеціальні обряди, щоб тих русалок позбутися. В ці дні дівчата в полі, на житах, роблять спільний обід – тризну в честь русалок.
Пісні русального циклу – ліричні, повні радості життя, світла, простору, духовного здоров’я. Героїні пісень – дівчата, настрій яких співзвучний з природою, що розквітає.
9. Валеохвилинка
Один! Два! Три! Чотири! П’ять !
Час русалок проводжать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
І тепер всі посміхайтесь
І з русалками прощайтесь.
Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!
Час за парти нам усім.
10. Виразне читання. Читання вчителем, а потім учнями русальних пісень.
11. Робота з текстами пісень
«Ой біжить, біжить мала дівчина»
Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:
«У ржі на межі»
Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:
«Проведу я русалочки до бору»
Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:
12. Рубрика «Порівняй!» Завдання: порівняти зміст пісень «Ой біжить, біжить мала дівчина» та «Проведу я русалочки до бору»
Висновки: перша пісня закінчується трагічно, а в другій – русалка не страшна дівчині. Отже, ми переконалися, що ставлення до русалок було неоднозначним.
13. Теорія літератури. Поняття про анафору.
Знайди у піснях рядки, що починаються однаково. Що в них повторюється? Як ти вважаєш, на що це впливає? (Анафора підносить емоційну силу віршів і сприяє композиційній стрункості і завершеності.)
Учні записують визначення у словничок літературознавчих термінів.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
(з казками)
Так Не впевнений Ні
V. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Домашнє завдання. Окремим учням підготувати повідомлення про українські народні обряди; навчитися виразно читати русальні пісні, аналізувати їх; зробити ілюстрації до русальних пісень (за бажанням)