Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Про

Про матеріал
Метеріал уроку дає можливість ознайомити учнів з українською календарно-обрядовою поезією, її різновидами, визначити роль і місце пісні в житті народу, дізнатися більше про календарно-обрядові пісні літнього циклу, навчити розуміти магічну силу обрядових пісень для наших предків; розвивати уміння виразно і вдумливо читати їх, коментувати їхній зміст; виховувати любов і повагу до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, формувати прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу
Перегляд файлу

Тема. Загадково прекрасна славна давнина України

Календарно-обрядові пісні

Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні)

Мета: ознайомити учнів з українською календарно-обрядовою поезією, її різновидами, визначити роль і місце пісні в житті народу, дізнатися більше про календарно-обрядові пісні літнього циклу, навчити розуміти магічну силу обрядових пісень для наших предків; розвивати уміння виразно і вдумливо читати їх, коментувати їхній зміст; виховувати любов і повагу до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій талановитий народ, формувати прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу

Цілі.

Учні знатимуть: про роль і місце пісні в житті українців, про види народних пісень; про виникнення обрядової поезії, її різновиди; про календарно-обрядові пісні літнього циклу, а саме: русальні.

Учні вмітимуть: розповідати про головні календарні обряди українців; розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень, виразно і вдумливо читати їх, коментувати зміст, виокремлювати і пояснювати художні засоби.

Тип уроку: : урок засвоєння нових знань

Форма:

Міжпредметні зв’язки:

Формування надпредметних компетенцій: ціннісно-смислової, пізнавальної, дослідницької, комунікативної, читацької, творчої, соціальної.

Методи, прийоми і форми роботи: розгадування кросворда, робота з сигнальними картками, метод «Незакінчене речення», словесне малювання, випереджувальні завдання, виразне читання, валеохвилинка, робота в групах, прийом «Займи позицію».

Здоров’язбережувальний аспект уроку: активізація органів чуттів, навчальна релаксація, вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку.

Теорія літератури. Види усної народної творчості, народна пісня як вид усної народної творчості, види народних пісень, календарно-обрядова поезія і її різновиди, анафора

Обладнання. Збірки книжок із календарно-обрядовими піснями, ілюстрації до календарно-обрядових пісень літнього циклу, аудіозаписи народних пісень, мультимедійна дошка

 

Епіграф:                                            Народні пісні для України – все: і поезія,   

                                                            й історія, і батьківська могила

                                                                                                           М. Гоголь 

Перебіг уроку

      І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок. Оберіть колір, який відповідає вашому настрою.

      ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

      1. Перевірка домашнього завдання.

  • Учні зачитують і коментують висловлювання видатних людей, прислів’я, приказки про значення книги, освіти  в нашому житті (самостійно дібрані).
  • Звучать загадки про книгу та освіту, дібрані учнями самостійно
  • Розгадування кросворда.

Розгадавши кросворд, ви прочитаєте зашифроване слово, без якого не можна уявити життя жодної людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

к

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

г

 

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

  1. Головній книгозбірні України присвоєно ім’я … (Вернадського)
  2. Ім’я письменника і першого історика Київської Русі. (Нестор)
  3. Хто з князів заклав першу князівську бібліотеку і розмістив її у храмі  Святої Софії. (Мудрий)
  4. Яку книжку, на якій впродовж багатьох віків присягалися французькі королі, вивезла до Франції дочка Ярослава Мудрого Анна. (Євангеліє)
  5. Одна з перших давньоруських книжок, писаних від руки на пергаменті. (Псалтир)
  • Теорія літератури. Робота з сигнальними картками, на яких написано: «Епітет», «Порівняння», «Метафора» (крім цього можуть бути назви інших художніх засобів). Приклади цих художніх засобів зачитує учитель.

Орієнтовні приклади художніх засобів: глибока мудрість; хлопці, як соколи; стогне земля від пролитої крові; книги – мов ріки; батько Володимир землю зорав і розпушив, а син же його Ярослав засіяв книжними словами; навчання книжне; книги – узда для тіла і душі; наймудріші мужі; любити, як душу;старих шануйте, як батька; молодих шануйте, як братів; сійте добро своєю рукою; згинуть наші вороженьки, як роса на сонці; лінощі – це мати всьому дурному; врочисті співи; чесне і правдиве життя.

      ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

      ІV. Цілевизначення. Метод «Незакінчене речення»

       Хочу дізнатися…

       Навчитися…

       Зрозуміти…

      V. Опрацювання  навчального матеріалу.

      1. Слово вчителя

      Продовжуємо з вами знайомство з жанрами усної народної творчості. Усна народна творчість. Фольклор. Ці поняття вам відомі. У минулому навчальному році ви вже знайомилися з окремими жанрами усної народної творчості.

      Метод «Незакінчене речення»

  • Усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні… (казка)
  • Короткі й дотепні описи людей, тварин, предметів, подій, явищ, які треба розпізнати й відгадати… (загадки)
  • Розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь особи… (легенда)
  • Розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і демонів, різних фантастичних істот… (міф)
  • Усне оповідання про визначні історичні події та їх героїв… (народний переказ)
  • Довершений за змістом вислів про риси й вчинки людей з повчальним характером… (прислів’я)
  • Образний вислів, що влучно характеризує людину, але, на відміну від прислів’я, висловлює думку неповно… (приказка)

      Міфи і легенди, народні перекази і казки, загадки, прислів’я і приказки. Скарбниця народної мудрості! Ці зразки народної мудрості характеризуються не тільки простотою й виразністю висловленого, не тільки серйозністю, філософською узагальненістю формулювань, але й здоровим народним гумором, іронією. А це є переконливою ознакою непереможного оптимізму і морального здоров’я народу.

      Найпоетичніший жанр усної народної творчості – пісня. Пісня – то душа народу. Вона супроводжує людину в горі та в радості, у праці та під час відпочинку.

      Перший збірник українських пісень був укладений невідомим поляком у ІІ пол. XVІІ століття. Він містив понад 60 текстів. Найдавніший запис української народної пісні, що зберігся донині, належить чехові Яну Благославу і датується XVІ століттям.

      2. Прослуховування аудіозаписів народних пісень.

      3. «Коло вражень»

  • Усне «оживлення» почутого.
  • Які почуття, переживання виражено в піснях?
  • До яких роздумів спонукали пісні?
  • Який настрій у вас після прослуханого аудіозапису

Отже, що таке народна пісня? Запишіть визначення у свій літературознавчий словничок.

Народна пісня – невеликий усний віршований твір, що співається. ЇЇ автор невідомий, це колективна творчість народу.

     4. Особливості народних пісень:

  • вираження почуттів, переживань, настроїв, роздумів;
  • стисле повідомлення про обставини, які їх викликали, елементи описів;
  • висока поетичність мови;
  • відповідність мелодій словесному тексту;
  • віршова форма;
  • малий обсяг;
  • усне поширення;
  • варіантність.

     5. Робота з таблицею «Види народних пісень»

Види народних пісень

історичні                                       народні пісні                                коломийки

обрядові                              родинно-побутові                   соціально-побутові

      

     6. Слово вчителя.

      Обрядові пісні українців тісно пов’язані з хліборобським календарем і поділяються на пісні літнього циклу, зимового та весняного.

       Календарно-обрядові пісні виникли в сиву давнину, а з прийняттям християнства набули ще й нової тематичної спрямованості – уславлення Творця за його щедрі дари й ласку до людей.

       Зібрали селяни щедрий урожай з ниви – треба подякувати землі-годувальниці, попросити, щоб і наступного року був добрий ужинок; прийшов час окоту худоби – треба її пошанувати, щоб був великий і здоровий приплід; забарилася весна, ніяк не може здолати люту зиму – потрібно їй допомогти, прикликати піснями-веснянками та «жайворонками».

      7. Робота з таблицею «Різновиди календарно-обрядових пісень»

Різновиди календарно-обрядових пісень

Літнього циклу                     Зимового циклу                               Весняного циклу

 

     русальні                                     колядки веснянки                                                     

     купальські                                 щедрівки  пісні-ігри                                              

     жниварські    (танці)

      8. Презентація випереджувального завдання «Русальні пісні»

      Русальні пісні виконувалися під час обрядів, пов’язаних із Зеленими святами чи клечальною неділею (кінець травня – початок червня). За релігійним обрядом – це Трійця. Самі епітети «зелений», «клечальний» вказують на особливість цього свята – вшанувати зелений світ рослинності, яку наші предки одухотворювали. Прикрашаючи зеленню хати й подвір’я, водячи з піснями по селу прикрашену гілочками, квітами й листям дівчину – «тополю», наші предки вшановували рослинний світ і своїх прародичів у ньому. Так само, за стародавніми уявленнями, й люди посмертно могли перетворитися на рослин чи духів, які знаходили собі притулок у лісах, полях, водах. Русалки – це дівчата або молоді жінки, котрі під час купання втопилися. Русалками стають і діти, померлі нехрещеними або ті, що народилися неживими, а також і утоплені. Свято називалося ще «русальним» або «мавський тиждень», під час якого ці фантастичні істоти з’являлися в селі.

      Русалок (мавок, нявок) народна фантазія наділила надзвичайною красою і підступним характером. Це стрункі зеленоокі й русокосі дівчата у легкому прозорому вбранні, уквітчані водяними лілеями чи польовими квітами. Вони можуть сприяти або пошкодити людині в її господарських справах; їхнє улюблене заняття – водити танки, а якщо вони побачать необережних юнака чи дівчину, то втягують їх у свої ігрища і залоскочують до смерті. Проти них існували обереги – часник, полин, яких русалки нібито не переносили й утікали геть.

      У Десятий понеділок, на перший день Петрівки, а часом і на Вознесіння відбуваються проводи русалок, це спеціальні обряди, щоб тих русалок позбутися. В ці дні дівчата в полі, на житах, роблять спільний обід – тризну в честь русалок.

      Пісні русального циклу – ліричні, повні радості життя, світла, простору, духовного здоров’я. Героїні пісень – дівчата, настрій яких співзвучний з природою, що розквітає.

9. Валеохвилинка

Один! Два! Три! Чотири! П’ять !

Час русалок проводжать.

Тож піднімем руки вгору,

Ніби глянемо на зорі.

І тепер всі посміхайтесь

І з русалками прощайтесь.

Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!

Час за парти нам усім.

10. Виразне читання. Читання вчителем, а потім учнями русальних пісень.

11. Робота з текстами пісень

«Ой біжить, біжить мала дівчина»

 

  • Визначення теми (показ русалки, яка, наздогнавши малу дівчину запропонувала їй відгадати три загадки)

Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:

  • Яку форму має пісня?
  • Яке повір’я про русалок використано в ній?
  • Добра чи погана русалка?
  • Чи вдалося вам відгадати загадку?
  • Який висновок про мовленнєвий етикет наших предків можна зробити з огляду на звертання «красна панно»?

 

«У ржі на межі»

  • Визначення теми (зображення русалки, яка, сидячи на кривій березі звернулася до дівчат із проханням, щоб ті дали їй сорочку)

Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:

  • З яким проханням русалка звернулася до дівчат?
  • Для чого, на вашу думку, русалці потрібна була сорочка?

 

«Проведу я русалочки до бору»

  • Визначення теми (зображення проводів русалочок до бору, щоб вони не завдавали людям будь-якої шкоди)

Далі над русальною піснею учні працюють у парах за такими питаннями:

  • Від чийого імені виконується пісня?
  • Який її настрій?
  • Чому русалка не змогла зашкодити дівчатам?
  • Назвіть слова пісні з пестливими суфіксами? Якого звучання надають вони твору?

      12. Рубрика «Порівняй!» Завдання: порівняти зміст пісень «Ой біжить, біжить мала дівчина» та «Проведу я русалочки до бору»

     Висновки: перша пісня закінчується трагічно, а в другій – русалка не страшна дівчині. Отже, ми переконалися, що ставлення до русалок було неоднозначним.

     13. Теорія літератури. Поняття про анафору.

Знайди у піснях рядки, що починаються однаково. Що в них повторюється? Як ти вважаєш, на що це впливає? (Анафора підносить емоційну силу віршів і сприяє композиційній стрункості і завершеності.)

Учні записують визначення у словничок літературознавчих термінів.

     VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.    

  1.   «Коло вражень»
  • Що найбільше сподобалось із того, що щойно прослухали?
  • Опишіть словесно гаму кольорів у русальних піснях.
  • Якою у вашій уяві постала русалка?
  • Які інші види фольклору використовуються в русальних піснях? (загадки)
  • З яким жанром усної народної творчості споріднені русальні пісні?

(з казками)

 

  1. Прийом «Займи позицію». Чи повірили ви в існування русалок?

Так                                 Не впевнений                               Ні

V. Підсумок уроку.

Рефлексія.

  • Чи сподобався вам наш урок?
  • Що ви розкажете про наш урок батькам, друзям?
  • Чим особливим запам’ятається вам урок?
  • Оберіть колір, який відповідає вашому настрою.

 

Домашнє завдання. Окремим учням підготувати повідомлення про українські народні обряди; навчитися виразно читати русальні пісні, аналізувати їх; зробити ілюстрації до русальних пісень (за бажанням)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пупко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пупко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 березня 2023
Переглядів
4680
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку