Надати допомогу педагогам з питання формування творчого працездатного учнівського колективу; визначити елементи педагогічної майстерності сучасного педагога; ознайомити учителів з вимогами до класного керівника та основними критеріями оцінювання роботи педагога.
РОЛЬ ОСОБИСТОСТІ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА У ФОРМУВАННІ ТВОРЧОГО ПРАЦЕЗДАТНОГО УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ
СЕМІНАР - ТРЕНІНГ
Мета: шляхом створення творчого колективного учительського проекту з’ясувати, яким має бути класний керівник у сучасній школі; надати допомогу педагогам з питання формування творчого працездатного учнівського колективу; визначити елементи педагогічної майстерності сучасного педагога; ознайомити учителів з вимогами до класного керівника та основними критеріями оцінювання роботи педагога.
Завдання:
Очікувані результати:
Під час семінару-тренінгу учителі зможуть:
Обладнання: інформаційний матеріал (додатки), скотч, ножиці, кольорові стікери, фломастери, плакати, комп’ютер, мікрофон
Структура семінарського заняття
№ |
Зміст діяльності |
Час |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Відкриття заняття: привітання учасників, презентація теми, мети. Ознайомлення із регламентом роботи |
2 хв. |
Плакат з назвою, гаслом тренінгу |
2 |
Вправа на активізацію «Овації» |
2 хв. |
|
3 |
Визначення очікувань учасників. Вправа «Золота рибка»
Визначення групових правил роботи. Вправа «Правила»
|
3 хв.
3хв |
Плакат із малюнком золотої рибки, стікери
Картки «Правила групової роботи», аркуші паперу
|
4 |
Запитання для обговорення – «Твій класний керівник, класовод: позитивне й негативне з погляду теперішнього».
|
5 хв. |
|
5 |
Інформаційне повідомлення «Елементи педагогічної майстерності» |
5 хв. |
Плакат «Елементи педагогічної майстерності» |
6 |
Учительський проект «Сучасний класний керівник» |
8 хв. |
Плакати «Вчительський проект», «Учнівський проект», фломастери |
7 |
Інформаційне повідомлення «Основні вимоги до класного керівника та критерії оцінювання роботи педагога» |
3 хв. |
Плакат «Основні критерії оцінювання роботи педагога», пам’ятки |
8. |
Руханка «Хатинка» |
2хв. |
|
9. |
КТС «Орієнтири сучасного класного керівника» |
5 хв. |
Колективний колаж, картки з текстом |
10. |
Інтерактивна вправа «Мікрофон» |
3 хв. |
Пам’ятки «10 учительських заповідей» |
11. |
Підсумок семінару-тренінгу. Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок» |
3 хв. |
|
Хід семінару-тренінгу
- Шляхом створення учительського проекту та колективної творчої справи ми з’ясуємо, яким має бути класний керівник у сучасній школі; визначимо елементи педагогічної майстерності сучасного класного керівника; ознайомимось з основними вимогами до класного керівника та критеріями оцінювання роботи педагога. Орієнтовний час роботи семінару – 45 хвилин.
Мета: сприяти створенню атмосфери доброзичливості та довіри для конструктивної роботи.
Хід вправи: учасники сідають у коло. Тренер пропонує підвестися тим, у кого, наприклад, гарний настрій. Якщо такі учасники є, то вони встають, а інші «нагороджують» їх оваціями. Після оплесків ті, хто встав, сідають на свої місця, а тренер продовжує: «Прошу встати тих, хто…»:
Мета: визначити очікування та сподівання вчителів від роботи на семінарському занятті.
Мета: прийняття правил для комфортної та продуктивної роботи учасників семінару.
Хід вправи: Тренер пропонує кожному вчителеві ознайомитися з поданими правилами роботи, а також додати свої власні. Тренер зачитує загальний перелік правил.
Правила семінару-тренінгу:
Запитання для обговорення – «Твій класний керівник: позитивне й негативне з погляду теперішнього».
Учасники по черзі згадують своїх класних керівників, називають, що було в них позитивним і негативним із позиції погляду сучасника в минуле.
Підсумок. Як показує досвід, позитив, який був притаманний вашим класним керівникам, перенесений у роботі на ваші класні колективи, а від негативу ви постаралися позбутися. Саме такий підхід є оптимальним і необхідним в організації класного колективу.
Завдання. Дайте відповідь на запитання
«Чому я є класним керівником?»
Підсумок. Ви є за своїм характером лідерами, ви маєте бажання організувати, згуртувати, вести за собою сьогоднішніх школярів, тому невипадковою є пропозиція – дати вам класне керівництво.
- Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібороб, будівельник, лікар, учитель. Змінюються умови, форми й засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною.
Стати справжнім вчителем, духовним наставником своїх вихованців, чудовим класним керівником, дуже нелегко. Діяльність учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але водночас – це радість спілкування, це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.
Педагогічна майстерність вчителя – це цілеспрямований педагогічний вплив на учня, який здійснює щохвилини, щогодини кожен учитель своєю особитістю, манерою поведінки, знаннями, спілкуванням. Майстерність можна розглядати як найвищий рівень педагогічної діяльності, як вияв творчої активності.
Елементами педагогічної майстерності є:
- А зараз спробуйте уявити, скільки треба докласти зусиль, щоб цікаво та змістовно організувати урок, позакласну чи виховну справу. І якщо учитель не володіє цими навичками, то урок або виховна справа пройде, але в ньому не буде ні продуктивності, ні доцільності, навряд чи він торкнеться глибини дитячих сердець.
Метод «Ланцюжок» (8 хв.)
Мета: з’ясувати, яким має бути класний керівник у сучасній школі. Тренер пропонує учасникам узяти участь у проекті «Сучасний класний керівник».
- Посилаючись на особистий досвід, з’ясуймо наше бачення ролі особистості класного керівника у формуванні творчого працездатного учнівського колективу. Спробуймо створити вчительський проект «Сучасний класний керівник».
Працюватимемо у 3 групах. Учасники першої групи записують одну з найважливіших, на їхню думку, рис сучасного класного керівника й передають аркуш другій групі. Ті вказують свою, але відмінну від записаної і т.д. Після чотирьох кіл робота завершується.
Сучасний класний керівник (вчительський проект-зразок)
13. Порядний у всіх відношеннях.
- А тепер порівняймо наш проект з учнівським (складений учнями10 і 11 класів).
Класний керівник! (учнівський проект)
Висновок. Легко переконатися, що учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога. Професійну майстерність і вимогливість учителя вони поставили у кінці рейтингу.
Об’єднавши ці два проекти, маємо шкільний проект «Яким має бути класний керівник у сучасній школі».
А зараз я пропоную повторити з Вами основні вимоги до класного керівника та основні критерії оцінювання роботи педагога:
І наступним кроком стане впровадження їх у практику. Але як же це зробити? Гадаю, кожен із вас вирішуватиме сам. (кожен їх отримує).
Отже, основними вимогами до особистості класного керівника є:
Основні критерії оцінювання роботи педагога:
У сучасних умовах нам необхідно не лише по-новому вчити, а й по-новому вчитися, бути в постійному творчому пошуку. Тому головним критерієм майстерності є творчість – це здатність дивуватися чи пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях. І тут постає питання: чим відрізняється будь-яка робота від роботи творчої?
Творчість відрізняється оригінальністю,неповторністю, унікальністю.
Це:
Педагогічна техніка поруч із знаннями, здібностями, професіоналізмом є одним із компонентів педагогічної майстерності. Передових учителів, тобто тих, хто досягає високих результатів, називають майстрами. Стати майстром чи ні – залежить лише від зусилля тих, хто хоче, хто вчиться, самовдосконалюється. Для цього треба усвідомити орієнтири та шляхи досягнення мети.
8. Руханка «Хатинка» (двоє учасників утворюють хатинку з рук, а третій «господар» прогулюється і шукає місце у вільній хатинці.( під музику) ( 2хв.)
9. Колективна творча справа «Орієнтири сучасного класного керівника» (5 хв.)
Мета: визначити орієнтири у роботі сучасного учителя та класного керівника на шляху до досягнення мети.
Тренер пропонує учасникам взяти участь у колективній творчій справі по визначенню орієнтирів у роботі сучасного учителя та класного керівника.
- Кожна з 3 груп отримує інформаційний деформований матеріал для створення 4 орієнтирів. Протягом 3 хвилин ви повинні поєднати частини цілого, прикріпити їх на колективному колажі (12 сонячних промінцях) та озвучити.
1. Створення комфортних / психолого-педагогічних умов / для розвитку особистості учня.
2. Надання учневі / можливості працювати / «в зоні свого найближчого розвитку».
3. Використання інформаційних технологій / та інноваційних методик / проведення уроку, виховного заходу.
4. Урахування індивідуальних / особливостей учнів / та окремих груп.
5. Робота вчителя / з формування особистої відповідальності учня / за результат навчання, виховання.
6. Спільна робота /класного керівника, учнів, батьків / з формування мотивації / до творчої праці.
7. Використання рекомендацій психолога / щодо розвитку творчих здібностей / конкретної дитини.
8. Проведення / нестандартних уроків, виховних заходів.
9. Позаурочна та позакласна робота: / предметні тижні, / конкурси, олімпіади, екскурсії, походи і т.д.
10. Ефективне використання / вже створеного досвіду / в нових умовах.
11. Гнучкість під час / виконання запланованого / в несподіваних ситуаціях.
12. Імпровізація, вміння фантазувати, / розвивати ідею, / бачити перспективу / й реалізувати її.
- Це ми визначились зі стратегією, тепер перейдемо до практичних кроків.
10. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (2 хв.)
Мета: повторити заповіді класного керівника, спонукати до їх виконання.
1. Люби, поважай, цінуй кожну дитину.
2. Самовдосконалюйся, будь особистістю.
3. Умій слухати дітей, будь терплячим.
4. Не навчай того, з чим необізнаний.
5. Кажи дитині не тільки те, чим ти незадоволений, а й те, що тебе у ній радує.
6. Не сприймай дитину як власність.
7. Допомагай батькам виростити дитину для життя серед людей.
8. Дорожи довір’ям дитини.
9. Створюй доброзичливий колектив батьків та учнів.
10. Будь веселим, жартами підтримуй та заохочуй позитивне.
11. Підсумки семінару-тренінгу. Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок» (3 хв.)
Мета: систематизувати інформацію, отриману на семінарі, закріпити позитивні результати тренінгу.
Тренер пропонує учасникам осмислити спільну роботу та прокоментувати, чи збулися їхні очікування, визначені на початку семінару.
- Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.
Висновок. На сьогоднішньому тренінгу ви краще усвідомили роль класного керівника у формуванні творчого працездатного учнівського колективу, визначились з головними вимогами до сучасного класного керівника та орієнтирами у повсякденній педагогічній практиці. Бажаю вам самоствердитися на обраному шляху. Не потрібно ніколи зупинятися на досягнутому. Бо кожен фініш - це по суті старт. (Л.Костенко)
1