РОЛЬ НЕСТАНДАРТНИХ УРОКІВ ГЕОГРАФІЇ В РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ.
ВпровадженняSTEM – освіти на уроках географії.
Сучасне суспільство ставить високі вимоги до формування особистості дитини, готової сприймати сучасні реалії життя, бути самостійною і здатною до повноцінної життєдіяльності. Виконання замовлення суспільства сучасною школою можливе за умови творчого підходу до організації навчально-виховного процесу.
Життя доводить, що в складних умовах, як іпостійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового. Питання розвитку творчих здібностей учнів дискутується постійно. Існує багато поглядів на розв’язання цієї проблеми, аналізуються різні методи і форминавчання й виховання. Основна ідея сучасної освіти полягає в її гуманізації, індивідуалізації, ефективності та практичній спрямованості, на перше місце виходять адресні та програмно-цільові інвестиції в людину, її творчий та інтелектуальний потенціал.
У Державному стандарті базової і повної середньої освіти зазначено, що особлива увага приділяється практичній і творчій складовим навчальної діяльності, зростає роль уміння здобувати інформацію з різних джерел, засвоювати, поповнювати та оцінювати її, застосовувати способи пізнавальної і творчої діяльності.
Мета – показати практичну цінність нестандартних уроків соціальної та економічної географії для розвитку творчих здібностей учнів.
Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Назви уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання, методику проведення таких занять.
Найпоширенішими типами нетрадиційних уроків є:
уроки - аукціони, уроки – ділові ігри, уроки -занурення, урокизмагання, уроки типу КВК, уроки-консультації, комп'ютерні уроки, театралізовані уроки, уроки з груповими формами роботи, уроки взаємного навчання учнів, уроки творчості, уроки, які ведуть учні, уроки-заліки, уроки-сумніви, уроки – творчі звіти, уроки - формули, уроки-конкурси, уроки-фантазії, уроки-«суди», уроки пошуку істини, уроки-концерти, уроки-діалоги, уроки – рольові ігри, уроки-екскурсії, інтегральні уроки, уроки-подорожі, прес - конференції, уроки-дослідження, уроки-змагання, уроки-диспути, уроки з використанням Інтернет-ресурсів, мультимедійних технологій – це саме ті уроки, які активізують навчальну діяльність учителя й учнів. Також існує багато прийомів опрацювання нового матеріалу: «ажурна пилка», «спільний проект», «дискусії», «діалог», «робота в групах», «мікрофон», «коло ідей», «мозковий штурм», «інтерв’ювання», «вивчення випадків», «кейс-метод» тощо.
Останім часом я впроваджую новийметод навчання STEM– освіта.
Цей нестандартний урок є прикладом уроку, спрямованого на активізацію навчально-пізнавальної діяльності та розвиток творчих здібностей учнів, бо він глибоко зачепив емоційно - мотиваційну сферу, розбудив творчі сили, творче мислення, сформував мотивацію навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності.
У процесі роботи з використання нестандартних уроків для розвитку творчих здібностей учнів народжуються нові ідеї, які працюють на майбутнє.
Підсумовуючі вищесказане, зазначимо, що нестандартні уроки географії – це досить ефективний засіб для розв’язання такої завжди актуальної педагогічної проблеми, як розвиток творчих здібностей учнів. Вони сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів, активному емоційному сприйняттю нових знань, розвитку творчого, самостійного та креативного мислення.