Розробка уроку на тему:"Клімат Австралії. Води суходолу".

Про матеріал
Підручник: Географія, 7 клас, Гільберг Т.Г., Паламарчук Л.Б. (Видавництво: "Грамота")
Перегляд файлу

Розробка уроку з географії

для 7 класу на тему: «Клімат Австралії. Води суходолу».

Мета уроку:

Освітня: формувати знання про загальні особливості клімату і внутрішніх вод, кліматичні пояси та типи клімату Австралії; забезпечити розуміння причин, що обумовлюють особливості клімату материка, його вплив на формування вод суходолу; вдосконалювати практичні уміння та навички роботи з тематичними картами атласу.

Виховна:сприяти формуванню позитивного ставлення до навчальної діяльності, зміцнювати бажання самостійно досягти успіху в навчанні.

Розвиваюча: розвивати вміння виділяти істотні ознаки клімату та внутрішніх вод, порівнювати, узагальнювати, робити висновки.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:

  • фізична карта Австралії;
  • карта кліматичних поясів;
  • атласи;
  • підручники;
  • мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

І.   Організація роботи класу

ІІ. Перевірка засвоєння попереднього матеріалу

1. Пояснити закономірності розміщення основних форм рельєфу Австралії у зв’язку з будовою земної кори.

2. Чим пояснити, що з усіх материків тільки в Австралії немає високих гір, вулканів і льодовиків?

3. Порівняйте будову земної кори та рельєфу західної та східної частини Австралії.

4. Які закономірності в розміщенні родовищ корисних копалин?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Що таке клімат?

2. Які чинники впливають на формування клімату певної території?

3. Як на кліматичній карті позначають розподіл температур та опадів?

4. Що таке кліматичний пояс?

ІV. Вивчення нової теми

Австралія – найпосушливіший материк Землі. Вона одержує в 5 разів менше опадів ніж Африка, а температури повітря такі ж високі. Особливості клімату визначаються впливом низки кліматотвірних чинників.

Австралія одержує велику кількість сонячної енергії через те, що розташована у тропічних широтах. Північна частина материка знаходиться у жаркому тепловому поясі, південна у помірному тепловому поясі

(Пояснити чому Австралія найсухіший материк)

 

Австралія найсухіший материк Землі

 

а)перетинається південним тропіком, на більшій частині панують тропічні повітряні маси (ТПМ);

 

б)опадів 250 – 500мм;

 

в)в центрі опадів до 250мм;

 

г)більшу частину суходолу займають пустелі;

 

д)мало річок і озер.

 

 

 

Робота з картою

1.Визначте середні температури повітря зимового та літнього сезонів.

2.Яку максимальну і яку мінімальну температуру зареєстровано в Австралії?

3.В якій частині Австралії панують пасати?

4.Які території перебувають під впливом західних вітрів?

5.Визначте кількість опадів у прибережних і внутрішніх районах материка.

6.Де розташовані найсухіші райони?

 

 

 

 

http://ukrmap.su/images/g7b/materiki_files/image216.jpg

 

Користуючись атласом учні визначають кліматичні пояси і типи клімату.

Материк Австралія лежить у межах трьох кліматичних поясів Південної півкулі: субекваторіальному, тропічному, субтропічному, а острів Тасманія у помірному .

 

У зв’язку з переважанням сухого й спекотного клімату в Австралії мало поверхневих вод і багато підземних вод.

  • Що входить в поняття «поверхневі води»?
  • До басейнів яких океанів належать річки материка?
  • Який режим живлення буде у річок центральної частини материка, східної, північної та південної?
  • Що таке «ваді»?

 

Муррей – найбільша річка Австралії. Її протяжність 2570 км. Разом з притокою Дарлінг формує найбільший на материку річковий басейн – понад 1 млн. км2 (12% площі материка). Муррей взимку міліє, але це єдина річка материка, що не пересихає, влітку повноводний, коли тануть сніги в горах. Річка судноплавна в період повноводдя. На витоках річки збудовані гідроелектростанції. 95% вода річки розбирається на зрошення.

Дарлінг – права притока Муррею, найдовша річка Австралії. Вона довша головної річки на 170 км. Її протяжність –  2740 км. Більшу частину року маловодна. Використовується для зрошення. В сухий сезон у нижній течії пересихає. У період повені вода підіймається на 6-8 м.

У внутрішніх пустельних районах переважають тимчасові пересихаючі водотоки – кріки. Їх сухі річища вода наповнює лише після рідкісних злив, а потім швидко висихає, оголюючи дно.

 

 

 

 

 

 

 

На території Австралії велика кількість озер, що переважно належать до басейну внутрішнього стоку. Більшість із них не має стоку, тому засолені. Вони мають реліктове походження. У сухий сезон озера іноді повністю пересихають. Найбільше на материку озеро – Ейр, рівень води якого лежить нижче рівня моря. Під час посухи площа озера різко зменшується, воно розпадається на велику кількість дрібних озер. Під час дощів ці водойми з’єднуються, затоплюючи велику площу. Живих організмів в озері немає. За це його називають «мертвим серцем Австралії».

Нестача поверхневих вод частково компенсується багатством підземних, які залягають у численних артезіанських басейнах. Артезіанські води Австралії солонуваті.

Озеро Ейр – реліктове.

Солоне.

- 16 метрів.

Збирає воду з території, що дорівнює площі Франції, Іспанії і Португалії, разом узятих.

Змінює обриси (межі).

 

V. Узагальнення та корекція знань з вивченої теми

Користуючись таблицею визначити особливості кожного кліматичного поясу Австралії.

 

(Учні самостійно знаходять відповідності в таблиці.)

Особливості клімату

Кліматичний пояс

1.Зима дещо холодніша за літо, відрізняється сухістю.

2.Опадів випадає мало.

3.Опадів випадає багато.

4.Цілий рік дмуть пасати.

5.Вітри змінюються по сезонах року.

6.Влітку панують екваторіальні повітряні маси, взимку тропічні.

7.Велика кількість опадів і спека протягом року.

8.Влітку панують тропічні повітряні маси, взимку – помірні.

9.Панують на сході материка.

10.Значні сезонні відмінності в температурі і кількості опадів.

11. Сприяють утворенню саван.

12. Сприяють утворенню твердолистих лісів.

13.Сприяють утворенню пустель.

14.Сприяють утворенню кріків.

15.Поширений на більшій частині материка.

16.Знаходиться на південному-заході материка.

А – субекваторіальний.

Б – тропічний пустельний.

В – тропічний вологий.

Г – субтропічний середземноморський.

 

Відповіді:

А – 1,5,6,10,11;

Б – 2,4,13,14,15;

В – 3,4,7,9;

Г – 5,8,10,12,16.

 

VI. Домашнє завдання

Прочитати відповідний параграф.

Учні готують інформацію у вигляді повідомлень на наступний урок згідно поділу класу на групи, кожна група отримує завдання по темі «Природні зони»: вологі ліси, савана, пустелі, твердолисті ліси, мішані ліси.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гут Ліра Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
2096
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку