Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 123
Криворізької міської ради Дніпропетровської області
«РОЛЬ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
В СОЦІАЛЬНІЙ АДАПТАЦІЇ ШКОЛЯРІВ»
Підготувала:
Практичний психолог КЗШ № 123
Присяжненко Т.О.
В сучасному навчальному закладі соціально-психологічна служба є важливою ланкою навчально-виховного процесу, яка забезпечує ефективну взаємодію всіх його учасників: адміністрації, вчителів, учнів та батьків, створюючи комфортні психологічні умови, які будуть сприяти розвитку індивідуальних здібностей учнів та їхньому особистісному зростанню.
Задачі соціально-психологічної служби:
• здійснення зв’язку між учасниками навчально-виховного процесу;
• аналіз та попередження зон ризику психологічного характеру;
• підвищення психолого-педагогічної компетентності вчителів, батьків, адміністрації та психологічної культури учнів: як зрозуміти себе та інших, як допомогти собі у вирішенні проблемних питань, які виникають у повсякденному житті; як навчитися обирати життєву мету, допомогти дітям у професійному самовизначенні; вчити дітей навчатися та спілкуватися;
• соціальна профілактика поведінки, з метою попередження злочинності, алкоголізму, наркоманії, суїцидів, бродяжництва, правопорушень та інших асоціальних явищ серед неповнолітніх;
• соціально-психологічний супровід дітей, які потребують індивідуальної роботи та допомоги, довготривалого опікування.
Сучасний стан суспільного розвитку поставив перед школою та освітою принципово нове завдання – виховання особистості в умовах демократизації суспільних інститутів. Тобто забезпечення кожному учневі таких умов, за яких вони могли б найкращим чином реалізувати свої потенційні можливості та здібності.
Поставлена мета реалізується службою через створення сприятливого психологічного простору навколо учнів та здійснюється у таких напрямках:
Діагностичний – індивідуальна та групова психодіагностика, планові та оперативні психодіагностичні та соціально – психологічні дослідження.
Консультаційний – психологічне консультування вчителів, батьків, учнів з приводу різного роду проблем, що виникають у навчально – виховному процесі, в загальній діяльності та в міжособистісному спілкуванні. Робота телефону «Довіри», з метою надання оперативної психологічної допомоги з забезпеченням повної анонімності.
Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота спрямована:
• на розв’язання психологічних особистісних проблем та проблем, які виникають у міжособистісних стосунках;
• на розвиток особистісного потенціалу;
• на розв’язання конфліктів у повсякденному житті;
• на вирішення психологічних проблем в межах індивідуальної та групової роботи.
Освітньо – профілактичний – надання психологічної допомоги в попередженні та подоланні труднощів, які виникають у діяльності та спілкуванні між всіма учасниками навчально – виховного процесу: вікові психологічні особливості дітей, розвиток навичок спілкування учнів, вчителів та батьків, самодопомога у вирішенні проблемних ситуацій, які виникають у повсякденному житті, як зберегти психологічне здоров’я вчителя – профілактика синдрому емоційного вигорання, як розвивати свій креативний потенціал; використання різних психологічних методів, як можливості вирішувати різного роду проблеми.
Науково – методичний, просвіта:
• психологічна допомога класним керівникам та вчителям – предметникам при вирішенні психолого-педагогічних проблем, які виникають у навчально – виховному процесі, а також профілактика їх виникнення;
• методична допомога психологам, які тільки розпочинають свою професійну діяльність;
• підвищення особистісної професійної компетентності та майстерності за допомогою самоосвіти, навчання в тренінгових групах, роботи в методичних об’єднаннях та різного роду майстер – класах;
• розробка програм для індивідуальної та групової роботи з учнями, вчителями та батьками;
• розробка анкет для соціально-психологічних досліджень.
Систематизація банку даних – складання картотеки дітей, які потребують посиленої психолого-педагогічної уваги, заповнення індивідуальних карток школярів, ведення документації соціально – психологічної служби.
Велике значення у своїй діяльності приділяється питанням психодіагностики. Саме психодіагностичні дослідження дозволяють з більшою точністю кваліфікувати те чи інше явище та описати його природу.
Результати психодіагностики також дозволяють побачити направлення в якому можливо надати допомогу та прогнозувати розвиток виявлених тенденцій.
Саме тому у полі зору, в першу чергу в дослідженнях соціально-психологічної служби знаходяться:
діти 6-ти річного віку на стадії вступу, з метою вивчення особливостей психофізіологічного розвитку та рівня шкільної зрілості дитини;
адаптація до навчання у першому класі;
готовність дітей до навчання у середній ланці;
адаптація 5-ти класників до навчання;
апдаптація до навчання у новостворених колективах 10-х класів;
вивчення психологічного клімату класних колективів, з метою визначення його особливостей та його оптимізації;
особливості взаємовідносин “учень-класний керівник”;
індивідуально-психологічні особливості дітей на різних вікових етапах;
психологічний клімат класних колективів;
поглиблене вивчення характеру проблем і прагнень учнів 7-11 класів, ціннісних орієнтацій, через вивчення системи цінностей-цілей та цінностей-засобів.
групова та індивідуальна професійна діагностика учнів 9-11-х класів, з метою індивідуалізації та профілізації у навчанні та формування особистісного професійного плану.
Враховуючи, головну мету навчально-виховного процесу-забезпечення гармонійного розвитку особистості та її здібностей та аналізуючи досвід роботи попередніх років актуальними постали наступні аспекти взаємодії:
• Партнерські взаємовідносини – рівноправство в спілкуванні;
• Взаємна активність та відповідальність за ситуацію;
• Діалогічність, наявність зворотного зв’язку.
Практичний психолог разом з соціальним педагогом намагаються взаємодіяти з учасниками навчально-виховного процесу (учнями, батьками, вчителями) в інтерактивному режимі і пропонували різного роду форми роботи (семінари-практикуми, майстер-класи, тренінги особистісного зростання, динамічні групи).
Зусилля соціально-психологічної служби направлені на:
– поширення інформаційного поля;
– підвищення психологічної компетентності;
– особистісне зростання;
– профілактику конфліктів у спілкуванні;
– вирішення різного роду проблем, які виникають у контактах,
діяльності, особистісному житті.
Для підвищення психологічноїї культури вчителів пропонуються семінари-практикуми за темами:
• «Проблеми управління учнівським колективом», психологічний тренінг навичок конструктивної взаємодії з підлітками, психологічний тренінг особистісного росту, впевненої поведінки та безконфліктного спілкування;
• «Практична психотерапія на кожен день: самодопомога у подоланні конфліктів у повсякденному житті»;
• «Розкриття особистісного потенціалу»;
• «Культура вербалізації у стосунках з підлітками»;
• «Психологічна компетентність класного керівника в управлінні учнівським колективом»;
• «Як розкрити креативний потенціал у собі».
Особлива увага приділяється створенню психологічного простору навколо учнів початкової школи та ідеї наслідування навчально-розвиваючої концепції при переході з початкової школи до середньої.
Діти відчувають труднощі адаптації в шкільному колективі і страх перед учителем. В основі цього страху лежить страх зробити помилку і бути осміяними. Іноді страх перед школою викликаний відсутністю навичок спілкування, конфліктами з ровесниками, страхом проявів фізичної агресії з їх боку. Особливо це характерне для емоційно чутливих, соціокультурно і педагогічно занедбаних дітей. У них часто виникає соціальна дезадаптація, яка вказує на відгородженість, ізольованість у шкільному колективі.
Актуальним завданням сучасної школи є робота, яка спрямовує своє русло на гармонійне формування особистості, створення сприятливих умов для самореалізації кожної дитини.
Рання шкільна дезадаптація – негативне явище, що заважає своєчасній повноцінній соціалізації дитини, гармонійному розвитку особистості, перешкоджає подальшій успішності в навчанні, загальній соціально-психологічній адаптації.
Шкільна дезадаптація – це утворення неадекватних механізмів пристосування дитини до школи у формі порушень навчання і поведінки, конфліктних відносин, психогенних захворювань і реакцій, підвищеного рівня тривожності тощо.
Картину дезадаптації можна представити у вигляді таблиці:
Форми дезадаптації |
Причини |
Корекційні заходи |
Непристосованість до предметної сторони навчальної діяльності |
Недостатній інтелектуальний та психомоторний розвиток дитини, відсутність допомоги та уваги з боку батьків та вчителів |
Спеціальні бесіди з дитиною, які дають можливість встановити причини порушень навчальних навичок і надати рекомендації батькам |
Невміння довільно керувати своєю поведінкою
|
Нерп вильне виховання в сім’ї (відсутність зовнішніх норм, обмежень) |
Робота із сім’ю, аналіз власної поведінки вчителем із метою запобігти можливій неправильній поведінці |
Невміння увійти в темп шкільного життя (чистіше зустрічається в соматично ослаблених дітей, дітей із затримкою розвитку, слабким типом нервової системи |
Неправильне виховання в сім’ї або ігнорування дорослими індивідуальних особливостей дітей |
Робота із сім’єю, визначення оптимального режиму навантаження учня |
Головна мета роботи соціально-психологічної служби – всебічний, гармонійний розвиток особистості і створення соціально-психологічних умов для цього. Для цього проводяться освітньо-методичні семінари за темами: «Психофізіологічні та вікові особливості дітей молодшого шкільного віку», «Соціально-психологічні підходи в роботі з агресивними, тривожними та гіперактивними дітьми», «Гра – казка, як ефективний засіб формування морально-етичних якостей у дітей» тощо.
Особлива увага приділяється профілактиці девіантних та асоціальних проявів. З цією метою був створений дискусійний клуб «ВИБІР» для учніви середньої та старшої школи. Засідання клубу проходять у формі: відкритого діалогу, дискусій, дискусійного моніторингу з мультимедійною презентацією. Були проведені заняття за темами:
• «Я – свідома людина» (до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом);
• «Чи маю я право на права?» (до Дня захисту прав людини);
• «конфлікт. Як його подолати?»; «Найдорожче у житті – саме життя!» (до Всесвітнього дня здоров’я).
Також увага приділяється учням, які були за спостереженням класних керівників, вчителів-предметників, адміністрації та за результатами групових досліджень визначені, як проблемні.
Актуальною проблемою та потребою і для батьків, і для вчителів, і для учнів всіх вікових ланок є ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ ОДНЕ ОДНОГО, ЛЮБОВ ТА ПОВАГА.
За результатами психодіагностичного дослідження ефективності педагогічних комунікацій актуальними постають проблеми саме для вчителів: рівномірного розподілу уваги між всіма учнями; залучати до роботи всіх учнів, а не лише актив; проявляти гнучкість при вирішенні різного роду конфліктних ситуацій та індивідуально-диференційований підхід у роботі в загальному.
Для батьків найбільш актуальною постає проблема досягнення взаєморозуміння між учасниками навчально-виховного процесу та активної співпраці.
В учнівському колективі актуальними постають питання самоактуалізаціїї, самоствердження та проблема професійного самовизначення, пошук життєвих цілей та цінностей.
Таким чином, в своїй діяльності психологічна служба дотримується системності. Для нас це означає: взаємодіяти зі всіма учасниками навчально-виховного процесу, відповідати їхнім актуальним потребам і сприяти розширенню системи життевих цілей, цінностей та сенсів особистості.
У своїй діяльності соціально-психологічна служба керується посадовою інструкцією практичного психолога та соціального педагога, нормативно-правової базою, Законом про Освіту, Конституцією України, Правами дитини та етичним кодексом психолога. Ми намагаємося поширювати психологічне поле серед учасників навчально-виховного процесу, зацікавлювати інших власним прикладом та досвідом.