Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина

Про матеріал
Тема. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Мета: сформувати уявлення про розчинник і розчинену речовину, сформувати поняття про розчини; показати відмінність між розчинами й сумішами; розглянути значення розчинів у житті та практичній діяльності людини; формувати вміння порівнювати й узагальнювати.; виховувати бережливе ставлення до води.
Перегляд файлу

Тема. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.

Мета:  сформувати уявлення про розчинник і розчинену речовину, сформувати поняття про розчини; показати відмінність між розчинами й  сумішами; розглянути значення розчинів у житті та практичній діяльності людини; формувати вміння порівнювати й узагальнювати.; виховувати бережливе ставлення до води.

Обладнання : підручник, інтерактивні вправи, лабораторний посуд, сіль, цукор, пісок

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Хід уроку

І. Організація уроку.

Позитивне налаштування на урок

«Бажаю тобі»

Учні обводять на аркуші паперу долоню. На кожному пальчику пишуть побажання сусідові по парті і озвучують

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Виконання завдань  ( один біля дошки, інші в зошиті):

  1. Назвати якісний та кількісний склад молекули води
  2. Обчислити масову частку Гідрогену та Оксигену у складі води
  3. Назвати фізичні властивості води.
  4. Назвати причину такого  природного явища: у природі відбувається руйнування гірських порід, якщо вода потрапляє в їх тріщини.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Використовуючи хмару слів, визначити тему нашого уроку.

Word Art (1) Отже , тема : розчин та його компоненти: розчинник, розчинена речовина.

Демонстрація : в три стакани наливаємо однаковий об”єм води нормальної кімнатної температури. В один стакан насипаємо сіль, в другий - цукор, в третій -пісок. Перемішуємо. Обговорюємо побачене і узагальнюємо.

- Що ми отримали?

- Що ми спостерігали?

Сьогодні ми попробуємо пояснити це з хімічної точки зору.

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Важливою властивістю води є здатність змішуватися з рідкими, твердими і газоподібними речовинами. Якщо в результаті утворюється однорідна суміш, то це

явище називають розчиненням.

- В яких хімічних стаканах ми спостерігали явище розчинення? ( обговорення)

Розчини — однорідні системи, що складаються з молекул розчинника і частинок розчиненої речовини, між якими відбуваються хімічні або фізичні взаємодії.

Складовими частинами розчину є розчинник і розчинена речовина.

Розчинником виступає компонент, який має однаковий агрегатний стан з розчином. Інші складові розчину — розчинені речовини. Якщо розчинник і розчинена речовина знаходяться в однаковому агрегатному стані, то розчинником вважають компонент, маса якого є більшою. Якщо одним з компонентів розчину є вода, як правило, саме її називають розчинником.

Вода — найпоширеніший розчинник серед усіх існуючих у природі. Потрапляючи у воду, речовина під впливом молекул води розпадається на окремі молекули або йони.

Розчин може мати забарвлення (наприклад, розчин калій перманганату (марганцівки)), або бути безбарвним (наприклад, розчин цукру).

 Розчинником може бути не тільки вода. Властивість ацетону розчиняти різні органічні речовини використовують в засобах для очищення фарбованих або лакованих поверхонь.  Спиртові розчини використовуються в парфумерії та медицині.

- Отже, повертаючись до нашого досліду, робимо висновок : речовини поділяються на розчинні і нерозчинні. В нашому випадку : сіль, цукор - розчинні, пісок - нерозчинна речовина.

- Як дізнатися , розчинна чи нерозчинна речовина?

9 Для цього використовуємо таблицю розчинності (пояснення структури таблиці та виконання тренувальних вправ на визначення розчинності речовин)

 

 

 

 

 

Використання розчинів у побуті та житті людини.

У повсякденному житті ми щоденно стикаємося з розчинами. Серед них розчин оцтової кислоти (столовий оцет), водний розчин амоніаку (нашатирний спирт), водний розчин гідроген пероксиду (перекис водню), спиртовий розчин йоду, спиртовий розчин брильянтового зеленого (зеленка) тощо.

Використовуючи зображення, складіть розповідь про значення розчинів.

thIMG_256IMG_256IMG_256IMG_256IMG_256  

 

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. IMG_256Встановити відповідність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа “Ти - мені, я - тобі”

VІ. Підсумок.

Рефлексія.

«П‘ять відкриттів уроку»

Учням запропоновано подумати над тим, які відкриття кожен з них зробив для себе на уроці. Як підказку варто використовувати незакінчені словесні конструкції:

*на уроці відкрив(-ла) для себе…

* сьогодні мене здивувало…

* виникли несподівані думки про …

*сьогодні на уроці я дізнався(-ла), (як ,що)…

* сьогодні я зрозумів (-ла), що … стане в пригоді  мені в подальшому житті.

VІІ. Д/з.  Прочитати параграф 32, переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=T1l9cnNFdlg  , виконати впр. 8 с. 153

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
9 січня 2023
Переглядів
1722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку