Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини

Про матеріал

Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об'єму води в розчині

Мета: формування ключових компетентностей: поглибити знання учнів з курсу природознавства про розчин та його компоненти; ознайомити з поняттями: розчинник, розчинена речовина, масова частка розчиненої речовини; розвивати практичні навички за певними ознаками визначати воду серед інших рідин; розвивати навички розв'язування розрахункових задач; виховувати в учнів брати активну участь в пошуку нових знань; працювати в парах (малих групах).

Очікуванні результати: учні називають компоненти розчину, пояснюють поняття «масова частка розчиненої речовини в розчині»; розв'язують розрахункові задачі; працюють з текстом підручника; активно беруть участь в пошуку нових знань; працюють в команді, допомогаючи один одному.

Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.

Тип уроку: комбінований

Обладнання та матеріали: склянка, скляна паличка, вода, пісок, натрій хлорид, розчини різних солей, таблиця розчинності.

Перегляд файлу

Дата___________Клас__________

Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і обєму води в розчині

Мета: формування ключових компетентностей: поглибити знання учнів з курсу природознавства про розчин та його компоненти; ознайомити з поняттями: розчинник, розчинена речовина, масова частка розчиненої речовини; розвивати практичні навички за певними ознаками визначати воду серед інших рідин; розвивати навички розвязування розрахункових задач; виховувати в учнів брати активну участь в пошуку нових знань; працювати в парах (малих групах).

Очікуванні результати: учні називають компоненти розчину, пояснюють поняття «масова частка розчиненої речовини в розчині»; розв’язують розрахункові задачі; працюють з текстом підручника;  активно беруть участь в пошуку нових знань; працюють в команді, допомогаючи один одному.

Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.

Тип уроку:  комбінований

Обладнання та матеріали: склянка, скляна паличка, вода, пісок, натрій хлорид, розчини різних солей, таблиця розчинності.

Хід уроку

І. Організаційний етап

 Привітання. Налаштування на робочий лад.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питання:

1.Що таке оксиди?

2. Які види оксидів вам відомі?

3. Який оксид найпоширеніший на планеті Земля?

4. Дайте назву за міжнародною номенклатурою: Н2О – гідроген оксид

5. Які фізичні властивості води вам відомі?

6. Чому під час кипятіння води в чайнику зявляється накип?

7. Чи можна воду з-під крану використовувати для приготування розчинів в лабораторії? Яку воду використовують хіміки?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Мама відправила Іванка до магазину, щоб купити розчин оцту. На полицях стояли два види пляшок розчину оцту з написами  9% та 5%. Іванко засумнівався : яку саме пляшку оцту купувати, адже не розумів різницю між ними.

ІV. Визначення теми, мети і завдань уроку

Щоб не виникало сумнівів, сьогодні на уроці ми дізнаємось про кількісний склад розчину, масову частку розчиненої речовини у  розчині, навчимося розв’язувати задачі.

V. Вивчення нового матеріалу.

 1. Розчин та його компоненти

Вчитель демонструє розчинення піску і кухонної соді в дистильованій воді

*В чому різниця між склянкою вода+пісок та вода+сіль

*В які, на вашу думку, склянці суміш, а в якій розчин? Обгунтуйте, спираючись на матеріали підручника.

*Учні самостійно працюють з підручником ст 154-155 (Григорович). Нотують поняття : розчин, розчинник, розчинена речовина.

*Відповідають на питання:

- чому воду вважають універсальним розчинником?

- що таке розчин?

- розчинник?

- розчинена речовина?

* Звертається увага на таблицю розчинності

*Демонстрація розчинів різних солей.

2. Кількісний склад розчину

  1. Розглянемо етикетки розчинів, придбаних у магазині і в аптеці:

Наприклад: а) розчин оцту 9% ;   б) розчин оцту 5%;  в) розчин гідроген пероксиду 3%
г) розчин гідроген пероксиду 5%
- Що означають ці записи?

Мозковий штурм. Учні пропонують відповіді. Після нетривалого обговорення доходимо висновку:
9 % – показник, який означає, що у 100г розчину міститься 91г води та 9г оцтової кислоти і є масовою часткою розчиненої речовини.
Розчини б), в), г) коментують учні самостійно.
Кількісний склад розчину знаходять за формулою:
 

Wр.р. – масова частка розчиненої речовини
Wр-ну – маса розчину
m(р-ну)= m(р.р.) + m(р-ка)
m(р-ка)маса розчинника
m(р-ну) = m(р.р.) + m(H2O)
За допомогою цих формул здійснюють обчислення та виготовляють розчини.
Учні записують формули у свої записнички.

3)Розв’язування задач.
Задача 1.Яка масова частка солі буде у розчині, якщо розчинити 20г кухонної солі у 180г води?
Алгоритм розв’язування задачі:
а) записуємо коротку умову;
б) знаходимо масу розчину;
в) визначаємо масову частку речовини.
Задача має два способи розв’язання:
Дано:      Розв’язання.
m(р.р.) = 20г    І спосіб.
m(H2O) = 180г  m(р-ну) = m(р.р.) + m(H2O)
Wсолі - ?   m(р-ну) = 20г + 180г = 200г
                                       Wр.р. = 20г / 200г =0,1 або 10%
Відповідь: W(р.р.) = 10%
    ІІ спосіб.
m(р-ну) = m(р.р.) + m(H2O)
m(р-ну) = 20г + 180г = 200г
Складаємо пропорцію:
     у 200г розчину – 20г солі
      у 100г розчину – х г солі      
Звідси Wсолі = 10% або 0,1.

Задача 2. Учень до солі масою  2г додав 198 г води й розмішав до повного розчинення соля. Обчисліть масову частку солі в отриманому розчині. (0,01 або 1%)

Задача 3. Обчислити масову частку цукру в розчині, приготовленому при розчиненні 50 г цукру в 250 г води. (17%)

Задача 4. Обчислити масову частку цукру в розчині, приготовленому при розчиненні 50 г цукру в 250 г води. (6,25%)

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

Учні працюють в групах по 4 – 5 чоловік, кожна зі своїм завданням.(Або в парах)
Приклад завдань для групи.

m(H2O)

m(p.p.)

W(p.p.)

1

60г

20г

 

2

300г

30г

 

3

115г

35г

 

4

56г

 

5

280г

20г

 

В групі знаходяться учні, які допомагають іншим у розв’язанні задач.
*Вчитель перевіряє виконання завдань в зошитах учнів.

VII. Підбиття підсумків уроку

Використовуючи метод «мікрофон» учні відповідають на питання: що для вас було найлегшим, а що найважчим на сьогоднішньому уроці?

VIIІ. Домашнє завдання

Опрацювати §23( до ст 157) (Григорович)

Завдання для засвоєння матеріалу: № 2,4 на ст.158-159

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
3781
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку