Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об'єму води в розчині
Мета: формування ключових компетентностей: поглибити знання учнів з курсу природознавства про розчин та його компоненти; ознайомити з поняттями: розчинник, розчинена речовина, масова частка розчиненої речовини; розвивати практичні навички за певними ознаками визначати воду серед інших рідин; розвивати навички розв'язування розрахункових задач; виховувати в учнів брати активну участь в пошуку нових знань; працювати в парах (малих групах).
Очікуванні результати: учні називають компоненти розчину, пояснюють поняття «масова частка розчиненої речовини в розчині»; розв'язують розрахункові задачі; працюють з текстом підручника; активно беруть участь в пошуку нових знань; працюють в команді, допомогаючи один одному.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: склянка, скляна паличка, вода, пісок, натрій хлорид, розчини різних солей, таблиця розчинності.
Дата___________Клас__________
Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині
Мета: формування ключових компетентностей: поглибити знання учнів з курсу природознавства про розчин та його компоненти; ознайомити з поняттями: розчинник, розчинена речовина, масова частка розчиненої речовини; розвивати практичні навички за певними ознаками визначати воду серед інших рідин; розвивати навички розв’язування розрахункових задач; виховувати в учнів брати активну участь в пошуку нових знань; працювати в парах (малих групах).
Очікуванні результати: учні називають компоненти розчину, пояснюють поняття «масова частка розчиненої речовини в розчині»; розв’язують розрахункові задачі; працюють з текстом підручника; активно беруть участь в пошуку нових знань; працюють в команді, допомогаючи один одному.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: склянка, скляна паличка, вода, пісок, натрій хлорид, розчини різних солей, таблиця розчинності.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання. Налаштування на робочий лад.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питання:
1.Що таке оксиди?
2. Які види оксидів вам відомі?
3. Який оксид найпоширеніший на планеті Земля?
4. Дайте назву за міжнародною номенклатурою: Н2О – гідроген оксид
5. Які фізичні властивості води вам відомі?
6. Чому під час кип’ятіння води в чайнику з’являється накип?
7. Чи можна воду з-під крану використовувати для приготування розчинів в лабораторії? Яку воду використовують хіміки?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Мама відправила Іванка до магазину, щоб купити розчин оцту. На полицях стояли два види пляшок розчину оцту з написами 9% та 5%. Іванко засумнівався : яку саме пляшку оцту купувати, адже не розумів різницю між ними.
ІV. Визначення теми, мети і завдань уроку
Щоб не виникало сумнівів, сьогодні на уроці ми дізнаємось про кількісний склад розчину, масову частку розчиненої речовини у розчині, навчимося розв’язувати задачі.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розчин та його компоненти
Вчитель демонструє розчинення піску і кухонної соді в дистильованій воді
*В чому різниця між склянкою вода+пісок та вода+сіль
*В які, на вашу думку, склянці суміш, а в якій розчин? Обгунтуйте, спираючись на матеріали підручника.
*Учні самостійно працюють з підручником ст 154-155 (Григорович). Нотують поняття : розчин, розчинник, розчинена речовина.
*Відповідають на питання:
- чому воду вважають універсальним розчинником?
- що таке розчин?
- розчинник?
- розчинена речовина?
* Звертається увага на таблицю розчинності
*Демонстрація розчинів різних солей.
2. Кількісний склад розчину
Наприклад: а) розчин оцту 9% ; б) розчин оцту 5%; в) розчин гідроген пероксиду 3%
г) розчин гідроген пероксиду 5%
- Що означають ці записи?
Мозковий штурм. Учні пропонують відповіді. Після нетривалого обговорення доходимо висновку:
9 % – показник, який означає, що у 100г розчину міститься 91г води та 9г оцтової кислоти і є масовою часткою розчиненої речовини.
Розчини б), в), г) коментують учні самостійно.
Кількісний склад розчину знаходять за формулою:
Wр.р. – масова частка розчиненої речовини
Wр-ну – маса розчину
m(р-ну)= m(р.р.) + m(р-ка)
m(р-ка) – маса розчинника
m(р-ну) = m(р.р.) + m(H2O)
За допомогою цих формул здійснюють обчислення та виготовляють розчини.
Учні записують формули у свої записнички.
3)Розв’язування задач.
Задача 1.Яка масова частка солі буде у розчині, якщо розчинити 20г кухонної солі у 180г води?
Алгоритм розв’язування задачі:
а) записуємо коротку умову;
б) знаходимо масу розчину;
в) визначаємо масову частку речовини.
Задача має два способи розв’язання:
Дано: Розв’язання.
m(р.р.) = 20г І спосіб.
m(H2O) = 180г m(р-ну) = m(р.р.) + m(H2O)
Wсолі - ? m(р-ну) = 20г + 180г = 200г
Wр.р. = 20г / 200г =0,1 або 10%
Відповідь: W(р.р.) = 10%
ІІ спосіб.
m(р-ну) = m(р.р.) + m(H2O)
m(р-ну) = 20г + 180г = 200г
Складаємо пропорцію:
у 200г розчину – 20г солі
у 100г розчину – х г солі
Звідси Wсолі = 10% або 0,1.
Задача 2. Учень до солі масою 2г додав 198 г води й розмішав до повного розчинення соля. Обчисліть масову частку солі в отриманому розчині. (0,01 або 1%)
Задача 3. Обчислити масову частку цукру в розчині, приготовленому при розчиненні 50 г цукру в 250 г води. (17%)
Задача 4. Обчислити масову частку цукру в розчині, приготовленому при розчиненні 50 г цукру в 250 г води. (6,25%)
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Учні працюють в групах по 4 – 5 чоловік, кожна зі своїм завданням.(Або в парах)
Приклад завдань для групи.
№ |
m(H2O) |
m(p.p.) |
W(p.p.) |
1 |
60г |
20г |
|
2 |
300г |
30г |
|
3 |
115г |
35г |
|
4 |
56г |
4г |
|
5 |
280г |
20г |
|
В групі знаходяться учні, які допомагають іншим у розв’язанні задач.
*Вчитель перевіряє виконання завдань в зошитах учнів.
VII. Підбиття підсумків уроку
Використовуючи метод «мікрофон» учні відповідають на питання: що для вас було найлегшим, а що найважчим на сьогоднішньому уроці?
VIIІ. Домашнє завдання
Опрацювати §23( до ст 157) (Григорович)
Завдання для засвоєння матеріалу: № 2,4 на ст.158-159