РОЗЧИНИ. ПОНЯТТЯ ПРО ДИСПЕРСНІ СИСТЕМИ. КЛАСИФІКАЦІЯ РОЗЧИНІВ. РОЗЧИННІСТЬ РЕЧОВИН. ЇЇ ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД РІЗНИХ ЧИННИКІВ

Про матеріал
КОНСПЕКТ УРОКУ З ХІМІЇ “РОЗЧИНИ. ПОНЯТТЯ ПРО ДИСПЕРСНІ СИСТЕМИ. КЛАСИФІКАЦІЯ РОЗЧИНІВ. РОЗЧИННІСТЬ РЕЧОВИН. ЇЇ ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД РІЗНИХ ЧИННИКІВ” Цілі: Формування ключових компетентностей: - саморозвитку й самоосвіти- створення проблемних ситуацій,уміння самостійно отримувати знання; - інформаційної- відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; - соціально-трудової — вміти оперувати знаннями,розвивати гнучкість отриманих знань; - комунікативної-вміння працювати в групі Формування предметних компетентностей: - сформувати уявлення про розчини як систему, що складається з двох або більше компонентів;з’ясувати класифікацію розчинів;ознайомити з розчинністю речовин у воді та чинниками від яких залежить розчинність; -з’ясувати значення речовин у природі, промисловості, с/г, медицині, побуті. -розвивати прийоми розумової діяльності: аналіз, узагальнення, вміння логічно мислити та робити висновки
Перегляд файлу

 

 

 

                    

 

КОНСПЕКТ УРОКУ З ХІМІЇ

“РОЗЧИНИ. ПОНЯТТЯ ПРО ДИСПЕРСНІ СИСТЕМИ.

КЛАСИФІКАЦІЯ РОЗЧИНІВ. РОЗЧИННІСТЬ РЕЧОВИН.

ЇЇ ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД РІЗНИХ ЧИННИКІВ”

(9клас)

 

 

 

                                                           Підготувала вчитель хімії

                                                           Прилуцького ліцею №12

                                                           Прилуцької міської ради

                                                           Чернігівської області

                                                            Желіба Тетяна Григорівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:Поняття про дисперсні системи. Розчини. Класифікація розчинів. Значення розчинів у житті та практичній діяльності людини.

Цілі:

Формування ключових компетентностей:

-  саморозвитку й самоосвіти- створення проблемних ситуацій,уміння самостійно отримувати знання;

-   інформаційної- відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення;

-   соціально-трудової — вміти оперувати знаннями,розвивати гнучкість отриманих знань;

-   комунікативної-вміння працювати в групі

Формування предметних компетентностей:

- сформувати уявлення про розчини як систему, що складається з двох або більше компонентів;з’ясувати класифікацію розчинів;ознайомити з розчинністю речовин у воді та чинниками від яких залежить розчинність;

-з’ясувати значення речовин у природі, промисловості, с/г, медицині, побуті.

-розвивати прийоми розумової діяльності: аналіз, узагальнення, вміння логічно мислити та робити висновки

•%

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник П.П.Попель,Л.С.Крикля, зошит,таблиця розчинності,періодична система Д.І.Менделєєва; колби,розчини: вода і олія, вода і крейда, вода і сіль .

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Актуалізація опорних знань

Кожного дня кожен з нас безперечно споживає питну воду, мінеральну воду, чай, каву, молоко; їмо борщ, суп, іноді холодець, желе. Так само кожного дня живляться рослини, тварини.

 Прийом “фантастичне припущення”

А чи задумувались ви над тим, що являє собою молоко, кава, питна вода та ін.. з точки зору хімії? Що це таке? А чи знаєте ви, що наприклад, нафта - це також складна система з 100 розчинних речовин в ній.

III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Отож, метою нашого уроку є поняття про розчини як багатокомпонентну систему. Записуємо тему : “Розчини. Класифікація розчинів. Значення розчинів в житті людини. Залежність розчинності від різних чинників.

Прийом “Мозковий штурм”

А що вам відомо з курсу фізики, біології про розчини.

Якими компонентами, на ваш погляд, представлений розчин?

Яка з відомих вам речовин є розчинником?

             IV. Вивчення нового матеріалу

Ну що ж молодці. Бачу  ви багато  знаєте  про розчини. Тому перш ніж розпочати вивчення нашої теми, давайте з’ясуємо яка ж роль розчинів в житті людини?

Прийом “Випереджувальне завдання учнів”.

Троє учнів заздалегідь  підготували повідомлення(презентацію), за розповіддю складаємо схему :

1.Значення розчинів для живих організмів .

2.Значення  у промисловості.

3.Значення у побуті.

А яке б визначення ви дали розчинам?

Розчин - це гомогенна (однорідна) система яка складається з двох або більше компонентів: розчинниками, розчинних речовин і продуктів їх взаємодії.

Яка ж класифікація розчинів ?

1. За розміром частинок розчиненої речовини:

Істинні  (розчини під час утворення яких розчинена речовина подрібнюється,тобто розмір частинок розчиненої речовини не перевищує 1нм.)

Демонстрація розчину цукор+вода

Грубодисперсні ( зависі,  розмір частинок-100нм.,):

емульсії ( частинки однієї рідини розподілені між іншою рідиною)

суспензії (частинки твердої речовини розподілені між частинками рідини)

Демонстрація розчину  олія у воді; крейда у воді

Прийом “Роблю висновок”

У всіх цих випадках розчинником є вода,вона рідина тому й розчини дані перебувають у рідкому стані.

А чи завжди розчини є рідкі???

2.За агрегатним станом компонентів:

рідкі(спирт+вода)

тверді(сплави одного або кількох металів)

газоподібні (повітря)

 

Але ж враховуючи той факт, що вода все-таки найчастіше виступає розчинником, тому за розчинністю у воді речовини поділяються.

Прийом робота учнів з підручником,аналіз та узагальнення

Робота з таблицею розчинності( прийом “Естафета”-називаю  приклади речовин):

Р-добре розчинні

М-малорозчинні

Н-нерозчинні.

Учні, роблять висновок, розчинність-здатність речовини змішуючись з іншою речовиною утворювати гомогенні системи.

Вправа “Проблемне питання”

Яка на вашу думку, чи безмежна розчинність, наприклад цукру, у воді?

Проведемо з вами лабораторний дослід.

Мета: Дослідити розчинність кухонної солі у воді.

Робота в парах.

У вас на партах міститься стакан  з 100мл води та 50г солі

  1.                                          добавте до стакану 25г солі  спостерігаю :..........
  2.                                           тоді ще грам 10г солі спостерігаю:....

РОЗЧИНЯЄТЬСЯ

  1.               висипте останню порцію солі спостерігаю:

 БІЛЬШ НЕ РОЗЧИНЯЄТЬСЯ

Прийом “Роблю висновки”

Отже, розчинність не безмежна.

Тому,

3. Розчини :

Насичені ( розчин в якому речовина більше не розчиняється за данної температури)

Ненасичені ( розчин в якому речовина ще може розчинятися за данної температури)

 

Ще крім цих понять розчинів існує багато малорозчинних речовин  насичені розчини яких мають низьку концентрацію розчиненої речовини, тому

4.Розчини|

концентровані розбавлені

- коли в певному об’ємі розчину - коли в певному об’ємі мало

міститься багато розчиненої речовини розчиненої речовини

 

ДЕМОНСТРАЦІЯ

ДЕМОНСТРАЦІЯ: розглянути розбавлені і концентровані розчини.

  1.                              візьму 1 стакан в якому 100мл води і добавлю 1г солі
  2.                               В 2 стакан, де також 100мл  води і насиплю 10 г солі

Що ви можете сказати про ці розчини? Чим вони відрізняються? (дійсно, в них різна маса розчинної речовини)

Тому, в 1-розбавлені ,а в 2-концентровані.

Отже, ми з вами розглянули класифікацію розчинів за різними показниками.

Які ж чинники впливають на розчинність речовини?

  1.                              сама природа речовин ( це можна описати емпіричним правилом - подібне розчиняється в подібному.)

наприклад:

речовини йонної природи (солі) або речовини молекули яких є полярні (кислоти) добре розчинні у воді

 ( цукор, оцет, спирт - за н.у. добре розчинні  у воді)

  1.                               температура

а)якщо говорити про тверді речовини, то з підвищенням температури розчинність їх зростає (мал.15, стор.28.Аналізуємо  графік)

б) а як на вашу думку змінюється розчинність газів зі зміною 1 тиску?

( мал.16,стор.29 Аналізуємо графік)

- розчинність газів зростає при зниженні б підвищені тиску.

 

Пригадайте з побуту будь-ласка, де наочно ви спостерігаєте зменшення розчинності газів із зменшенням тиску? ( мінеральна вода: коли відкриваєте, то вуглекислий газ, розчинений за умов підвищеного тиску, тиск знизиться, розчинність вуглекислого газу  зменшиться і він виділиться з розчину - вода ніби кипить).

V. Узагальнення знань вивченого матеріалу

Рефлексія

Що нового сьогодні ви дізналися на уроці?

Яка інформація для вас була найцікавішою?

Яку інформацію з уроку використаєте в повсякденному житті?

 

VI. Домашнє завдання .

Опрацювати параграф підручника,конспект ; з курсу фізики повторити явище дифузії.

 

 

doc
Додав(-ла)
Желіба Тетяна
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
5 січня 2023
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку