Розчини. Узагальнення та систематизація знань

Про матеріал
Мета уроку:формувати компетентності: ключові узагальнити та закріпити знання про розчини, їх класифікацію, розчинність; систематизувати теоретичні знання, необхідні для розв’язування розрахункових задач на обчислення масової частки розчиненої речовини; інформаційні- розвивати вміння працювати в динамічних групах і застосувати на практиці набуті теоретичні знання; екологічна грамотність і здорове життя - виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; формувати навички дотримання правил техніки безпеки під час дослідження.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення та систематизація  знань , умінь і навичок з теми «розчини».

       Мета уроку:формувати компетентності: ключові  узагальнити та закріпити знання  про розчини, їх  класифікацію, розчинність;  систематизувати теоретичні знання, необхідні для розв’язування  розрахункових задач на обчислення масової частки розчиненої речовини;

 інформаційні-  розвивати вміння працювати в динамічних групах і застосувати на практиці набуті теоретичні знання;

 екологічна грамотність і здорове життя - виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; формувати навички дотримання правил техніки безпеки під час дослідження.

 виховувати дисциплінованість, уважність; Формувати вміння працювати в парі, групах та індивідуально, раціонально використовувати час, швидко й зосереджено працювати над завданням.

Тип уроку:  узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.

Форми й методи роботи:  робота в групах, робота в парах, індивідуальна робота, взаємоперевірка, ігри, методи інтерактивних технологій.

Засоби навчання: таблиця Д.І.Менделєєва, роздатковий  матеріал, таблиця розчинності.

 Девіз уроку:  добре того навчати,  хто хоче все знати.

 

Хід уроку.

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Сьогодні у нас з вами урок узагальнення, під час якого ми повинні повторити і систематизувати вивчений матеріал. Девізом нашого уроку буде вислів  «Добре того навчати , що хоче все знати»

Для того, щоб наш урок був успішним, давайте утворимо квітку успіху. Наприкінці уроку ми з вами проаналізуємо чи наші кроки були успішними. Для цього у вас на столах лежить конверт №1, в якому є все. Щоб створити  дану квітку. Кожна група відкриває конверт і створює свою квітку успіху. На це завдання  у вас 1 хв.

 Прошу  по 1 учню з групи закріпити  свою квітку успіху на стенді.

  Сьогодні наш урок незвичайний, тому  я пропоную вам  відправитись разом у подорож на потязі – експрес під назвою «Знання це сила».  Щоб нам дізнатись назву першої станції, я пропоную  вам  розгадати кросворд. Ключове слово якого буде назвою першої станції.

 Отже, потяг відправляється зі станції «Розчини».

Під час нашої подорожі ми маємо побувати на таких станціях:

  1. «Розчини»
  2. «Хімічне асорті»
  3. «Розрахункова»
  4. «Загадкова»
  5. «Ерудит».

Для того щоб зійти із потягя  нам потрібно  пройти митний контроль . Для цього кожен із вас повинен оцінити свої знання за допомогою квитка – оцінювання, який  ви будете заповнювати під час уроку- подорожі.  На столах лежать листи -оцінювання,  підпишіть їх.

ІІІ. Поглиблення та систематизація знань.

Станція «Розчини».

Гра  «Вірю- не вірю»

  1. Суміш вапна і води – суспензія. (+)
  2. Розчин цукру  - емульсія. (-)
  3. Компонент розчину, який перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин, називається розчинником. (+)
  4. Процес розчинення – це лише фізичний процес (-)
  5. Формула глауберової солі Na2SO4 · 10H2O. (+)
  6. Вода – полярний розчинник. (+)
  7. Гашене вапно –добре розчиняється у воді. (-)
  8. Розчинність більшості твердих речовин спадає з підвищенням температури. (-)
  9. Розчинність газів спадає з підвищенням температури.  (+)
  10. Розчини, які містять мало розчиненої речовини, називаються розведеними. (+)
  11. Розчин, в якому певна речовина за даної температури ще може розчинитися, називається насиченим.  (-)
  12. З підвищенням тиск розчинність газів зростає. (+)
  13. Під час дисоціації кислот утворюються катіони лише одного типу – гідроген-йони. (+)
  14. Розчини, які проводять електричний струм, називаються неелектролітами. (-)
  15. Кислоти ,  основи і солі належать до неелектролітів(-)
  16. Оксиди і прості речовини під час розчинення на йони не розпадаються (+)

Оцінювання: максимальна кількість балів – 1.

Станція “Хімічне асорті”

Гра «Гонка за лідером»

1  Для реакіції, що відбуваються в розчинні до кінця, написати рівняння реакцій в молекулярній  та йонній формах:

а)  Сu(OH)2   + 2HNO3=

б) Na2CO3 +2HCl =

2  Написати чотири різних рівняння в молекулярній формі, які мають відповідати такому  скороченому йонному рівнянню:

Ba2+ + SO42- =  BaSO42-

Відповідь:

1.  а) Сu(OH)2   + 2HNO3=Cu(NO3)2+2H2O

Cu(OH)2  ↓+2H++2NO3-=Cu2++2NO3-+2H2O

Cu(OH)2   +2H+=Cu2++2H2O

     б) Na2CO3 +2HCl =2NaCl+H2O+CO 2

         2Na++CO32++2H+=2Na++2C l-- +H2O+CO2

          CO32++H+=H2O+CO2

2. BaCl2+Na2SO4=BaSO4+2NaCl

   BaCl2+H2SO4=BaSO4  +2HCl    

   Ba(OH)2+Na2SO4+2NaOH

   Ba(OH)2+H2SO4=BaSO4+2H2O

Оцінювання: за правильну відповідь 2 бали.

    

Станція “Розрахункова”

Розвязування задач

 І рівень

  1. Обчисліть ступінь дисоціації, якщо відомо, що за температуратури250С у воді розчинилось 20 із 200 молекул речовини.

ІІ рівень

  1. Яка маса цинк хлориду в розчині масою 70 г з масовою часткою солі 15% ? 

ІІІ рівень

  1. До розчину магній сульфату масою 300 г з масовою часткою солі 15% долили воду об”ємом 200 мл. Яка масова частка речовини в ньому?

Відповідь:

Відомо:

Nдис.=20

Nзаг=200

 

   Розвязання:

 

 N=

Відповідь: ступінь дисоціації

Становить 10%.

α-?

 

 

 

Відомо:

m(розчину)=70г.

W(ZnCl2)=15%

 

   Розвязання:

 

 m(ZnCl2)=

 

m (ZnCl2)-?

  Відповідь: у15% розчині масою 70г

                           розчинений цинк хлорид масою 10,5г.

Відомо:

m(р-нуMgSO4 )=300.

W(MgSO4)=15%

m(H2O)=200

   Розвязання:

  1. Знаходимо масу нового розчину:

300+200=500г.

  1. Знаходимо масу розчиненої речовини:

 m(MgSO4)=

  1. Знаходимо масову частку речовини в

новоутвореному розчині:

 W1

W1 (MgSO4)-?

  Відповідь: масова частка магній сульфату9%

Оцінювання: за правильну відповідь – 5 балів.

  1. Станція «Загадкова»

 Гра «Сортувальники».

Кожна команда отримує картки з формулами . Завдання: розділити речовини на електроліти і неелектроліти.

 

1  команда:HCl,  K2S,  HNO3,  CaCO3,  H2SiO3,  H3PO4  І2,  NaOH,  H2,  CuSO4 ,  Na2SiO3,  Cl2

2  команда: K2S,  NaNO3 ,  Fe2(SO4)3,  O2,  K3HO4 , CuSO4, І2, HI,  HF ,NaOH

3 команда: KOH,  H2CO3,   H2CO3,  Na2SO4 ,  NAOH,  MgCO3,  N2,  H2SiO3,  H3PO4,   CI2

4 команда:H2,S  K3PO4, Cu(NO3)2,  F2,  NaOH,  Cl2, Hl, Ba3(PO4 )2,  H2S,  H2SiO3

І-ІІрівень.
1команда:
електроліти: HCl,  K2S,  HNO3,  CaCO3,  H2SiO3,  H3PO4  ,  NaOH,   CuSO4 ,  Na2SiO3.
неелектроліти:І2,H2,Cl2
2команда:
Електроліти: K2S,  NaNO3 ,  Fe2(SO4)3,  K3HO4 , CuSO4,  HI,  HF ,NaOH
Неелектроліти:O2,І2.
3команда:
Електроліти: KOH,  H2CO3,   H2CO3,  Na2SO4 ,  NAOH,  MgCO3,  H2SiO3,  H3PO4.
Неелектроліти:N2CI2.
4команда.
Електроліти: H2,S  K3PO4, Cu(NO3)2,   NaOH,   Hl, Ba3(PO4 )2,  H2S,  H2SiO3.
Неелектроліти: 2,  F2,  Cl2.

Оцінювання: за правильну відповідь -1 бал.

 

  1. Гра «Морський бій
  1. Команди отримують ігрове поле, на якому написані пари йонів. Завдання: вказати, які пари йонів не можуть одночасно існувати в розчині й пояснити чому. 
  2.  

 

А

Б

В

Г

Д

1

Mg2+ і Cl

Fe3+ і OH

 Na+ і Cl

Ag+ і Cl

 Mg2+ і NO3

2

Mg2+ і NO3

K+ і OH

Al3+ і PO43─

H+ і CO32─

Li+ і PO43─

3

H+ і SiO32─

Ca2+ і CO32─

H+ і PO43─

Na+ і SO42─

 H+ і OH

4

Ba2+ і OH

Ba2+ і PO43─

Cu 2+  і S2─

H+ і Cl

Cu 2+  і OH

Оцінювання: за правильну відповідь – 2 бали.

Станція «Ерудит»

Тестова робота «Ти – мені, я - тобі»

1. Солі — це електроліти...(водні розчини, яких проводять електричний струм).

2. Маса речовини у 200 г розчину з масовою часткою речовини 10 %:

а) 20 г;                      

б) 10 г;

в) 190 г.

3. Виберіть формули електролітів:

а) NaОH;                  

б) MgCl2;

в) CО2;                     

г) H2SО4

4. За здатністю проводити електричний струм у розчинах речовини поділяються на типи:

а) насичені й ненасичені;

б) електроліти й неелектроліти;

в) водні й неводні.

5. Установіть відповідність.

A. Ba(ОH)2                 1. Ba2+, 2ОH-

Б. Na2SО4                  2. 2H+, SО42-

B. H2SО4                    3. 2Na+, SО42-

6. Процес електролітичної дисоціації:

а) оборотний;          

б) необоротний;

в) повільний.

Оцінювання: за правильну відповідь 1- бал

IV. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.

Підрахуйте кількість набраних балів. Виставте оцінку.

          V.   Домашнє завдання:

І рівень

  1. Розв’язати задачу

     У медичній практиці часто використовують розчин натрій хлориду з масовою часткою солі 0,85%, який називається фізіологічним розчином.

     Яку масу солі треба розчинити у воді масою 396,6г,  щоб отримати розчини такої концентрації?

ІІ рівень

     Поясніть, чому для виготовлення розчинів у лабораторії застосовують дистильовану воду.

ІІІ рівень

     За результатами досліджень підготувати презентацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1  команда:HCl,  K2S,  HNO3,  CaCO3,  H2SiO3,  H3PO4  І2,  NaOH,  H2,  CuSO4 ,  Na2SiO3,  Cl2

2  команда: K2S,  NaNO3 ,  Fe2(SO4)3,  O2,  K3HO4 , CuSO4, І2, HI,  HF ,NaOH

3 команда: KOH,  H2CO3,   H2CO3,  Na2SO4 ,  NAOH,  MgCO3,  N2,  H2SiO3,  H3PO4,   CI2

4 команда:H2,S  K3PO4, Cu(NO3)2,  F2,  NaOH,  Cl2, Hl, Ba3(PO4 )2,  H2S,  H2SiO3

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
1261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку