Розділові знаки при вставних словах, словосполученнях, реченнях

Про матеріал
Урок призначений для вчителів,які викладають у 8 класах Мета: узагальнити знання учнів про вставні слова, речення, словосполучення та виділення їх у реченні.
Перегляд файлу

Тема: розділові знаки при вставних словах, словосполученнях, реченнях (8 клас)

Мета: узагальнити знання учнів про ставні слова, речення, словосполучення та виділення їх у реченні.

Учні мають знати:

— вставними є слова, речення, словосполучення, які граматично не пов’язані з членами речення і виражають ставлення мовця до висловленого, його оцінку;

     — вставні слова й словосполучення на письмі виділяються комами

— якщо вставне слово стоїть після сполучника а, то кома після нього може ставитися і не ставитися

— після сполучників перед вставним словом ставиться кома

— вставні речення різних текстів, що приєднуються за допомогою сполучників і сполучних слів, відділяються комами

— вставлені конструкції (слова, словосполучення, речення), які передають додаткову інформацію, зауваження, відділяються найчастіше дужками

— вставлені конструкції, що граматично тісно пов’язані з головним реченням, відділяються тире

— якщо вставляється пряма мова без слів автора, то вона береться в лапки й відділяється дужками

— якщо крім прямої мови є ще й слова автора, то лапок може не бути

— залежно від контексту деякі слова (наприклад, звичайно, здається, нарешті) можуть вживатися як вставні та не вставні

— слова ніби, нібито, мовби, немовби, наче, неначе, адже, от, навіть, між іншим, якраз, як-не-як, тим часом, у кінцевому підсумку не вважаються вставними, а отже не виділяються комами у реченні

Учні мають уміти:

       — давати визначення поняттям «вставні  слова», «вставні словосполучення», «вставні речення»

— визначати в тексті вставні слова, словосполучення, речення

— виділяти в тексті вставні конструкції

 

Інформація.

Вставними є слова, речення, словосполучення, які граматично не пов’язані з членами речення і виражають ставлення мовця до висловленого, його оцінку

 

Завдання 1

Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Про що цей текст? Перепишіть його, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть та випишіть вставні слова, словосполучення. До якої групи вони належать? Чому?

У когорті відомих українців чільне місце безперечно посідає Микола Сядристий, роботи якого об'їхали весь світ.
Майстра здебільшого цікавлять природні матеріали: метали, мінерали, насіння трав і дерев. За словами умільця будь-яка насінина по-перше є дуже гарною від природи по-друге довговічною.
З половини макової зернини як це не дивно маестро примудрився зробити чудове гніздечко для трьох золотих пташенят, а зі шматочка вишневої кісточки -- портрет-барельєф Соломії Крушельницької.
Деякі його твори такі дрібні, що можуть загубитися серед порошинок. Наприклад найменший у світі годинник, якого Сядристий уставив замість ока золотій бабці. Складається цей годинник уявіть собі зі ста тридцяти деталей. А золотий сервіз на цукровій піщинці навіть не можна покласти на хустинку, бо кавничок і бокальчики проваляться крізь волокна тканини ( О. Лань).

Завдання 2

Перепишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте свою думку.

1. Повій вітрець грайливий розваж мене сумну від серця і до серця напни оцю струну (В. Ковалівська).2. Обожнювання дуба очевидно зумовлено його довговічністю надзвичайною міцністю деревини (О. Потапенко). 3. Це мабуть очікуючи весну гомонить душа лісу (М. Стельмах ). 4. Я прощаюся нині з тобою рідна хато моя назавжди (В. Симоненко). 5. Найбільше ми мабуть любимо лелек тому що вони символізують любов до рідної землі рідного дому (О. Потапенко). 6.1 в свята гомінкі і в дні робочі ми думаємо правнуки про вас (В. Симоненко). 7. Скажи мені пораднице-сопілко: «Чи трутні ми, а чи сліпі орли?!» (М. Боровко). 8. В поле виходжу і здається бачу і цвіт очей і посмішку гарячу (А. Малишко).9. Видно не дуже до смаку прийшлась йому мужицька арифметика(С.Васильченко).
Завдання 3

Прочитайте текст. Про що в ньому йдеться?  Визначте його основну думку. Розкажіть, що формує культуру людину. Випишіть речення зі вставними словами, словосполученнями. Підкресліть у них головні члени речення.

ЕКОЛОГІЧНА  КУЛЬТУРА  ЛЮДИНИ
  Любов до природи, бережливе ставлення до неї тісно пов'язуються з поняттям «батьківщина». Шанувати природу неможливо без глибоких знань про навколишній світ. Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці села, лелече гніздо на клуні, жебонлива криничка при перехресті доріг -усе це овиди нашого дитинства, наш духовний світ. Знати й берегти ці нетлінні дари - наш святий обов'язок.
  Чи часто ми замислюємося над тим, чому околиці сіл збідніли на лелечі гнізда, замулилися на видолинках живі джерела, поріділи солов'їні переспіви, рідко почуєш жайворонків? А може, в цьому є і кожного з нас провина? Вирушаючи до лісу, не всі пам'ятають, наприклад, таке священне правило: корінець боровика ні за яких обставин не можна виривати, а лише підрізати. У пошуках лікарської рослини ми нерідко забуваємо, що не можна висмикувати її із землі.
  Такі не вельми втішні приклади, на жаль, трапляються. І безпосередніми винуватцями цього є ми самі, наші сусіди, діти. Звідки виростає, наче чортополох, безвідповідальне споживацтво? Звісно, з нашої байдужості, нашої, м'яко кажучи, неосвіченості, нехлюйського ставлення до природи.
  А між іншим, культура людини складається з багатьох чинників, серед яких осібне місце займає наше ставлення до природи (Б. Скуратівський).
Завдання 4.

Перепишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Над вставними словами напишіть, що вони виражають чи на що вказують.

1. Того можливо не знайду я слова, щоб наш прекрасний оспівати світ (М. Рильський). 2. Мені правда не хотілося говорити про Чепура на педраді, але іншого виходу справді не було (Ю. Збанацький). 3.1 я виходжу в гомін трав і припадаю до сліда, бо значить хтось мене чекав, а може й зараз вигляда (А. Малишко). 4. За східним звичаєм гості не сміють відмовлятися від дарунків, бо то була б господарям образа (Леся Українка). 5. Здавалося загримів десь на небі грім (С. Васильченко).6. Пізнати й оцінити Довженка один чоловік мабуть не в змозі (Д. Павличко). 7. Нащо бачте згадувать, що давно минуло (Т. Шевченко). 8. Полювання як ви потім побачите потребує багато часу (Остап Вишня).
Завдання 5.

Перепишіть текст. Підкресліть вставні слова. Поясніть розділові знаки при них. Яке значення виражають вставні слова у цих реченнях?

З чого починається одяг?

Звичні речі – шапка пальто, куртка, костюм, портфель… а що ми про них знаємо, крім назви і «зовнішності»? чиї вони? Звідки прийшли? Якими були раніше?

Спробуємо на ці речі подивитись саме так.

Ми щойно говорило про шапку. Та все ж шапка, мабуть. Не найважливіший одяг і не найдавніша частина одягу людини.

А яка частина одягу, по-вашому, найдавніша? Вчені вважають, що одяг людини починається … з пояса! Спочатку це була пов’язка, а пізніше – фартух, з якого виросли усі спідниці й усі штани (А.Коваль)

 

doc
Додано
30 січня 2022
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку