ДАТА: 15.02.2023 |
|
Тема: |
Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених вставними словами і реченнями. |
Мета: |
(формування компетентностей): предметні (знання учнів про різновиди вставних і вставлених слів, словосполучень, речень; уміння визначати їх у реченнях, усвідомлено вживати під час створення власних висловлювань; пунктуаційна пильність); ключові (навчально-діяльнісна, комунікативна, інформаційна, загальнокультурна, українознавча компетентності). |
Тип уроку: |
урок розвитку мовно-комунікативної компетентності |
Обладнання: |
дидактичний матеріал |
Хід уроку |
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Слово вчителя.
Вітаю, друзі! Можливо, вам уже й набридло вивчати пунктуаційні норми. МАбуть, ви втомилися від правил. Утім, запевняю: це справді необхідно. На мою думку, таке знання дає змогу почуватися впевненіше в різних життєвих ситуаціях. Уважаю, що сьогодні можна сміливо стверджувати, що бути грамотним чи грамотною – це модно. Я, далебі, переконана, що грамотність є своєрідним знаком інтелігентної людини. До речі, чи знайоме вам це слово – далебІ? Воно означає «правду кажучи, справді, дійсно». Тема цього заняття, як ви, імовірно, здогадалися – вставні слова та речення. У своєму короткому вступі я вживала такі вставні конструкції: можливо, мабуть, утім, на мою думку, далебі, до речі, імовірно.
Вставними можуть бути такі конструкції: слова, словосполучення, речення.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про вставні та вставлені конструкції в реченнях. Пригадайте, що вам відомо про вставні слова? Що вони виражають? Яка їх роль в реченні? Як відокремлюємо? Наведіть приклади найуживаніших вставних конструкцій.
IV. РОЗВИТОК МОВНОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
- Звернімося до підручника стор.131. Перегляньте таблицю з правилами, усно доповніть «хмару слів» інформацією, якої не вистачає.
Вправа 158, стор.133
- Як ви розрізняєте член речення і вставне слово?
(Якщо в простому реченні, крім граматичної основи, є ще присудок (здається, буває, кажуть, пробачте, ніде правди діти, так би мовити тощо) або підмет і присудок (я знаю, я певен, ясна річ), то такі слова і конструкції, безперечно, вставні, тоді їх треба виділяти комами)
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Пунктуаційний практикум
Речення про Стрітення зі вставними словами (презентація)
Чи відомо вам, яке свято відзначають сьогодні? Так, Стрітення Господнє - свято християнське і народне, дві зустрічі, дві філософії, дві мудрості. Звернімося до традицій цього свята.
Завдання: Розставте розділові знаки в реченнях, поясніть їх.
За народним повір’ям, саме 15 лютого зима начебто зустрічається з весною. На Стрітення люди поспішають до церкви. Під час служби освячуються свічки. Стрітенська свічка, або громниця, як її називали в народі, вважалася сильним оберегом. Люди запалювали таку свічку і ставили перед образами під час грози, щоб оберегти людей і худобу від грому.
Цілющою вважається й стрітенська вода, освячена цього дня в храмі.
Про символічну зустріч зими і весни є багато розповідей, сповнених народної дотепності й гумору. Якщо на Стрітення радіють люди, то, як говорить народна прикмета, весь рік буде веселим.
З одного боку, в цей день люди багато уваги приділяють погоді, намагаючись виявити найменші її зміни. З цим пов’язано багато народних прикмет. З іншого боку, не важливо, що за вікном дощ, сніг або завірюха. Головне, щоб у серці завжди було тепло. А весна, безперечно, принесе нам перемогу, і мир, зрештою, запанує на нашій землі.
Святкуймо Стрітення з новою весною в серці, величаймо Господа, і вірмо, що в Україні все буде добре.
Учні об’єднуються в 2 групи.
Завдання. Напишіть вільне есе на обрану вами тему, використавши вставні слова або речення.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Виконайте онлайн-тест, який складається з 6 питань.
2. Виконаймо вправу «Випадкове колесо».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (на вибір)
ГРУПИ ВСТАВНИХ КОНСТРУКЦІЙ
(праву колонку заповнюють учні)
а) оцінка вірогідності повідомлюваного (упевненість або невпевненість, можливість) |
безумовно, авжеж, звичайно, зрозуміло, напевно, правду кажучи, по суті, без сумніву, слово честі, в усякому разі, бува, здається, здавалося б, трапляється, можливо, як звичайно, як завжди, як водиться тощо; |
б) емоційна оцінка повідомлюваного (радість, здивування, обурення) |
на радість, на щастя, на жаль, на біду, на нещастя, грішним ділом, як на зло, як на гріх, дивна річ, чого доброго, нічого гріха таїти, майте на увазі тощо; |
в) логічність викладу (зв’язок думок, послідовність) |
по-перше, по-друге..., з одного (другого) боку, до речі, між іншим, таким чином, головним чином, так би мовити, отже, виходить, навпаки, наприклад, зрештою, повторюю, підкреслюю та ін.; |
г) способи оформлення думок або висловлення |
взагалі, власне, з дозволу сказати, інакше (коротше) кажучи, іншими словами, крім жартів, можна сказати, точніше, зізнаюсь, якщо можна так висловитись; |
д) джерело повідомлення |
кажуть, по-твоєму, як на мене, на мою думку, за моїми розрахунками, пам'ятаю, за визначенням науковців; |
е) активізація уваги співрозмовника |
бачиш, розумієш, зрозумійте, погодьтеся, послухайте, пробачте (вибачте) мені, пригадайте тощо. |
- Прочитайте правила в таблиці «Розділові знаки при вставних конструкціях». Номери поданих нижче речень упишіть у таблицю як приклади до правил.
Розділові знаки при вставних конструкціях
Правила |
Речення-приклади |
1) найчастіше вставні слова, словосполучення й речення виділяються комами |
|
2) слова проте й однак (одначе) — вставні, коли слова стоять у середині простого речення чи в середині окремої частини складного речення. Якщо на початку речення або частини складного речення — це сполучники, тоді комами вони не відокремлюються |
|
3) вставні слова відділяються комами від усіх попередніх сполучників, крім а |
|
4) після сполучника а кома ставиться тільки тоді, коли перед ним стоїть слово з часткою не |
|
5) якщо вставні слова вживаються на початку чи в кінці відокремленого члена речення, то вони виділяються комами разом із ним |
|
6) виділяються комами вставні словосполучення, які мають форму порівняльного звороту: як завжди, як звичайно, як і раніше, як правило, як виняток, як на вмисне і под. |
|
7) два вставні слова відокремлюються одне від одного комою |
|
Вставлені конструкції виділяються:
□ комами, якщо вимовляються майже таким самим тоном, як і основне речення;
□ тире, якщо вимовляються підвищеним тоном;
□ дужками, якщо вимовляються пониженим тоном і різко випадають зі структури основного речення.
1. Увідповідніть речення й типи вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.
|
А Може, справа, яку розпочну сьогодні, для когось теж стане традицією. Б На жаль, не завжди і не все так робиться, як говориться. В Як він може бути... іноді занадто принциповим, а іноді просто безпорадним, як дитина. Тут, по-моєму, непослідовність сили волі. Г Зрештою, щастя — це найважливіший тонус душі. Д Погодьтеся, ми не можемо претендувати на згадку про себе, якщо не зберігаємо пам’ять про своїх пращурів. Е По-перше, хочу подякувати, що знайшли час зібратися разом з нами для проведення семінару |
1 2 3 4 5 6
в д Е Б А Г
1