Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених вставними словами і реченнями

Про матеріал
Матеріал допоможе розширити знання учнів про різновиди вставних і вставлених слів, словосполучень, речень; сформувати вміння визначати їх у реченнях, усвідомлено вживати під час створення власних висловлювань
Перегляд файлу

 

УРОК № 84

ДАТА: 15.02.2023

Тема:

Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених вставними словами і реченнями.

Мета:

(формування компетентностей): предметні (знання учнів про різновиди вставних і вставлених слів, словосполучень, речень; уміння визначати їх у реченнях, усвідомлено вживати під час створення власних висловлювань; пунктуаційна пильність); ключові (навчально-діяльнісна, комунікативна, інформаційна, загальнокультурна, українознавча компетентності).

Тип уроку:

урок розвитку мовно-комунікативної компетентності

Обладнання:

дидактичний матеріал

Хід уроку

 І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  1. Перевірка домашнього завдання

Слово вчителя.

 Вітаю, друзі! Можливо, вам уже й набридло вивчати пунктуаційні норми. МАбуть, ви втомилися від правил. Утім, запевняю: це справді необхідно. На мою думку, таке знання дає змогу почуватися впевненіше в різних життєвих ситуаціях. Уважаю, що сьогодні можна сміливо стверджувати, що бути грамотним чи грамотною – це модно. Я, далебі, переконана, що грамотність є своєрідним знаком інтелігентної людини. До речі, чи знайоме вам це слово – далебІ? Воно означає «правду кажучи, справді, дійсно». Тема цього заняття, як ви, імовірно, здогадалися – вставні слова та речення. У своєму короткому вступі я вживала такі вставні конструкції: можливо, мабуть, утім, на мою думку, далебі, до речі, імовірно.

Вставними можуть бути такі конструкції: слова, словосполучення, речення.

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про вставні та вставлені конструкції в реченнях. Пригадайте, що вам відомо про вставні слова? Що вони виражають? Яка їх роль в реченні? Як відокремлюємо? Наведіть приклади найуживаніших вставних конструкцій.

 

IV. РОЗВИТОК МОВНОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

 

  1. Інтерактивна презентація «Хмара слів»

 

  1. Робота з підручником

- Звернімося до підручника стор.131. Перегляньте таблицю з правилами, усно доповніть «хмару слів» інформацією, якої не вистачає.

 

  1. Проблемне запитання

Вправа 158, стор.133

- Як ви розрізняєте член речення і вставне слово?

(Якщо в простому реченні, крім граматичної основи, є ще присудок (здається, буває, кажуть, пробачте, ніде правди діти, так би мовити тощо) або підмет і присудок (я знаю, я певен, ясна річ), то такі слова і конструкції, безперечно, вставні, тоді їх треба виділяти комами)

 

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

 

1. Пунктуаційний практикум

Речення про Стрітення зі вставними словами (презентація)

Чи відомо вам, яке свято відзначають сьогодні? Так, Стрітення Господнє - свято християнське і народне, дві зустрічі, дві філософії, дві мудрості. Звернімося до традицій цього свята.

 

Завдання: Розставте розділові знаки в реченнях, поясніть їх.

 

За народним повір’ям, саме 15 лютого зима начебто зустрічається з весною. На Стрітення люди поспішають до церкви. Під час служби освячуються свічки. Стрітенська свічка, або громниця, як її називали в народі, вважалася сильним оберегом. Люди запалювали таку свічку і ставили перед образами під час грози, щоб оберегти людей і худобу від грому.

Цілющою вважається й стрітенська вода, освячена цього дня в храмі.

Про символічну зустріч зими і весни є багато розповідей, сповнених народної дотепності й гумору. Якщо на Стрітення радіють люди, то, як говорить народна прикмета, весь рік буде веселим.

З одного боку, в цей день люди багато уваги приділяють погоді, намагаючись виявити найменші її зміни. З цим пов’язано багато народних прикмет. З іншого боку, не важливо, що за вікном дощ, сніг або завірюха. Головне, щоб у серці завжди було тепло. А весна, безперечно, принесе нам перемогу, і мир, зрештою, запанує на нашій землі.

Святкуймо Стрітення з новою весною в серці, величаймо Господа, і вірмо, що в Україні все буде добре.

  1. Фізкультхвилинка для очей.
  2. Робота в групах.

Учні об’єднуються в 2 групи.

Завдання. Напишіть вільне есе на обрану вами тему, використавши вставні слова або речення.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Виконайте онлайн-тест, який складається з 6 питань.

2. Виконаймо вправу «Випадкове колесо».

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (на вибір)

  1. Виконати тренувальний тест (максимум – 9 балів)
  2. Написати вільне есе «Скоро прийде весна»

 

ГРУПИ ВСТАВНИХ КОНСТРУКЦІЙ

(праву колонку заповнюють учні)

а) оцінка вірогідності повідомлюваного (упев­неність або невпевненість, можливість)

безумовно, авжеж, звичайно, зрозуміло, напевно, правду кажучи, по суті, без сумніву, слово честі, в усякому разі, бува, здається, здавалося б, трапляється, мож­ливо, як звичайно, як завжди, як водиться тощо;

б) емоційна оцінка повідо­млюваного

(радість, здивування, обурення)

на радість, на щастя, на жаль, на біду, на нещастя, грішним ділом, як на зло, як на гріх, дивна річ, чого доброго, нічого гріха таїти, майте на увазі тощо;

в) логічність викладу

(зв’язок думок, послідов­ність)

по-перше, по-друге..., з одного (другого) боку, до речі, між іншим, таким чином, головним чином, так би мовити, отже, виходить, навпаки, наприклад, зрештою, повторюю, підкреслюю та ін.;

г) способи оформлення думок або висловлення

взагалі, власне, з дозволу сказати, інакше (коротше) кажучи, іншими словами, крім жартів, можна сказати, точніше, зізна­юсь, якщо можна так висловитись;

д) джерело повідомлення

кажуть, по-твоєму, як на мене, на мою думку, за моїми розрахунками, пам'ятаю, за визначенням науковців;

е) активізація уваги співрозмовника

бачиш, розумієш, зрозумійте, погодьтеся, послухайте, пробачте (вибачте) мені, пригадайте тощо.

 

  1. Моделювання «Карти пам'яті»

- Прочитайте правила в таблиці «Розділові знаки при вставних конструкціях». Номери поданих нижче речень упишіть у таблицю як приклади до правил.

Розділові знаки при вставних конструкціях

Правила

Речення-приклади

1) найчастіше вставні слова, словосполучення й речення виділяються комами

 

2) слова проте й однак (одначе) — вставні, коли слова стоять у середині простого речення чи в середині окремої частини складного речення. Якщо на початку речення або частини складного речення — це сполучни­ки, тоді комами вони не відокремлюються

 

3) вставні слова відділяються комами від усіх попере­дніх сполучників, крім а

 

4) після сполучника а кома ставиться тільки тоді, коли перед ним стоїть слово з часткою не

 

5) якщо вставні слова вживаються на початку чи в кінці відокремленого члена речення, то вони виділяються комами разом із ним

 

6) виділяються комами вставні словосполучення, які мають форму порівняльного звороту: як завжди, як звичайно, як і раніше, як правило, як виняток, як на вмисне і под.

 

7) два вставні слова відокремлюються одне від одного комою

 

 

Вставлені конструкції виділяються:

 комами, якщо вимовляються майже таким самим тоном, як і основне речення;

 тире, якщо вимовляються підвищеним тоном;

 дужками, якщо вимовляються пониженим тоном і різко випадають зі структури основного речення.

1. Увідповідніть речення й типи вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.

  1.               Указівка на джерело повідомлення
  2.               Активізація уваги
  3.               Послідовність викладу
  4.               Почуття
  5.               Невпевненість
  6.               Підсумок висловленого

А Може, справа, яку розпочну сьогодні, для когось теж стане традицією.

Б На жаль, не завжди і не все так робиться, як говориться.

В Як він може бути... іноді занадто принци­повим, а іноді просто безпорадним, як ди­тина. Тут, по-моєму, непослідовність сили волі.

Г Зрештою, щастя — це найважливіший тонус душі.

Д Погодьтеся, ми не можемо претендувати на згадку про себе, якщо не зберігаємо пам’ять про своїх пращурів.

Е По-перше, хочу подякувати, що знайшли час зібратися разом з нами для проведен­ня семінару

      1 2 3 4 5 6

в д Е Б А Г

 

1

 

doc
Додано
28 березня
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку