Розділові знаки в безсполучникових реченнях (кома і крапка з комою)

Про матеріал
Презентація вдосконалить пунктуаційні вміння й навички учнів, пов’язані з уживанням коми і крапки з комою в безсполучникових складних реченнях.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розділові знаки в безсполучникових реченнях (кома і крапка з комою)Подшивалова Л. ОВчитель української мови. Гуменецький ліцей

Номер слайду 2

удосконалити вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми і крапки з комою в безсполучникових складних реченнях. формувати вміння визначати доцільність уживання крапки з комою між частинами безсполучникового складного речення.сформують творчі вміння відновлювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності. Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:

Номер слайду 3

Які речення називаються складними безсполучниковими? Як вони інтонуються?Які смислові відношення можуть бути у БСР?На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?Які смислові відношення властиві бесполучниковому складному реченню?З якою інтонацією вимовляють прості речення в складному безсполучниковому з однорідними частинами?Згадаємо:

Номер слайду 4

Списати, вставляючи пропущені букви. Вказати БСР, визначити смислові зв’язки. Прочитати, правильно інтонуючи речення. Пер…пілка бігла по ст…рні, воїн мчався полем на коні. Він копитом – прямо на кр…ло, заскр…піло рем…нем сідло. Взяв солдат поран…не пташа: не ч…рства була його душа. І в цю мить догнали вороги – задзв…ніли шаблі навкруги. Він усіх п’ятьох пер…рубав, тільки й сам посічений упав. До грудей тулилося пташа, мов кв…ліло: «Ой, яка душа!»Орфографічно-пунктуаційний  практикум.

Номер слайду 5

Кома. Між частинами безсполучникового складного речення ставлять кому, коли вони виражаютьодночасність подій, наприклад: Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива. (Т. Шевченко.)послідовність подій, наприклад: Додолу верби гне високі, горами хвилю підійма. (Т. Шевченко.)Розділові знаки в БСР:

Номер слайду 6

Крапку з комою ставлять між частинами БСР,якщо вони далекі за змістом, або мають значний обсяг й інші розділові знаки в середині . Сонце гріє, вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину (Т. Шевченко)Крапка з комою

Номер слайду 7

Усно проаналізувати речення. З’ясувати, у яких кома вживається між однорідними членами, а в яких – між частинами безсполучникового складного речення. 1. Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. 2. Пахне огірками і хлібом, пахне болотом і травами, десь гукають деркачі й перепілки (З тв. О. Довженка). 3. Світло хвилями ллється з неба, сповнює повітря, несито пожирає тіні на землі, заганяє їх під дерева, кущі, у гущину. 4. Ріс місяць і блід, росли скелі і блідли. 5. Якась добрість з’єднала берег і море, згоду і смуток. (З тв. М. Коцюбинського). 6. Настав ранок, сонце вмило своє ще зелене від сну обличчя й розпустило промені. (В. Пилип’юк).. Дослідження-зіставлення з елементами аналізу.

Номер слайду 8

Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. 1.    Болота миттю всмоктували й поглинали все прокладене посеред їхніх непевних хитависьк високі береги обронювали кручі обсипаючи разом з ними й мостіння.(За П. Загребельним). 2. По деяких ямках стежки блищала водиця тута ж валявсь пом’ятий явір збита різучка-трава осока через неї плигали здоровенні жаби у воді вони кумкали по тім боці в осоці щось свистало. 3. Непримітно час минав непримітно сонце пливло до спокою воно вже так низько осіло понад самою землею стоїть його іскристе коло розстилаючи аж червоний світ по траві. 4. З правого боку озера обложившись зеленим очеретом сидів Василь і щосили дудів у зелену дудку дудка ревла-хрипіла. 5. Колись невеличкі замлілі дубки клени бересточки липи тепер визирали такими здоровенними такими пишними велетнями гордо похитуючи своїми чубатими головами поміж ними пустилося молоднику як конопель. (Панас Мирний). 6. Проміння перестало стрибати, дробитись, а рівненько і гладенько тяглося впродовж озера; чисте плесо, мов розтоплене озеро, палало-горіло; стоптана стежка, багна, оситняг, явір — усе те покрилося мов золотим серпанком. (Панас Мирний). Дослідження-відновлення.

Номер слайду 9

Розставте розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення. Складіть схеми1. Квітують сливи в’ються над ними очманілі від зимового виснаження бджоли. 2. Блискавка розпорола темне небо над землею прокотився грім.3. Степ струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні горить рівним жовто-зеленим кольором висока трава починає гнутись хилитись поверх неї тільки гарячий вітер гуляє. Домашнє завдання:

pptx
Додано
9 лютого
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку