Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (узагальнення вивченого матеріалу)

Про матеріал
Матеріал містить завдання на закріплення матеріалу, на творче моделювання та тестові завдання
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Безсполучникове речення. Розділові знаки9 клас. Вчитель української мови та літератури. Голубцова Олена Олександрівна

Номер слайду 2

Від 6 до 8 лютого у світі святкують Всесвітній день без мобільного телефону. Акція закликає відмовитися на 3 дні від використання цього гаджету, щоб позбутися залежності від нього. Існує цей день з 2001 року, коли його було створено за ініціативою французького письменника Філа Марсо. Саме він написав перший роман мовою SMS-повідомлень. Літератор закликав частіше виходити на вулицю без мобільного телефону. Дату святкування обрали не випадково. Саме цього дня католицькі віряни святкують іменини Гастона. Це ім’я в 1970-х роках було згадано в популярному хіті того часу “Le téléfon” французького співака Ніно Феррера. Там є такі слова: “Гастон, дзвонить телефон! Але знову ніхто не відповідає”. Тому найбільш значущою та символічною ця подія є для французів.

Номер слайду 3

ЗДОРОВ’Я БЕЗПЕКА++--З телефоном. Без телефона

Номер слайду 4

Сьогодні ми…удосконалимо загально-пізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, Пригадаємо правила уживанням коми, крапки з комою, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях Продовжимо розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання

Номер слайду 5

Пригадаймо.  -  .

Номер слайду 6

Прочитайте текст. Знайдіть безсполучникові складні речення, визначте граматичні основи та прокоментуйте вживання розділових знаків (усно). Часто буває так: люди, потрапивши в аварію або захворівши, вважають себе приреченими на життя в чотирьох стінах. Хтось опускає руки, хтось прагне заповнити своє життя новими враженнями, хтось хоче працювати нарівні з іншими. Ось такі сміливі, сильні духом люди й потрапляють на параолімпіаду. Історія виникнення параолімпійських ігор пов’язана з ім’ям англійського нейрохірурга Людвіга Гуттмана. Він лікував ветеранів Другої світової війни, у яких був параліч нижніх кінцівок. У лікуванні Гуттман робив ставку на спорт: він організував у шпиталі змагання зі стрільби з лука між пацієнтами. Першу літню параолімпіаду було проведено в Римі 1960 року. Спочатку в спортивних змаганнях брали участь лише люди із захворюваннями хребта, згодом стали виборювати першість спортсмени з іншими недугами. Перші зимові параолімпійські ігри відбулись у Швеції 1976 року. З 1988 року параолімпіаду стали проводити на тих самих спортивних об’єктах, що й олімпійські ігри (З газети «Веселка»).

Номер слайду 7

Перепишіть текст, розставляючи розділові знаки. Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій машин на дорогах небагато. Світлофор зелене світло водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер» мабуть він хоче проскочити. Усе відбувається дуже швидко потім події розгортаються ніби при сповільненому режимі перегляду кінострічки. Водій маршрутки повертає праворуч він тисне на гальма і з усіх сил намагається уникнути зіткнення.

Номер слайду 8

Перевірмо. Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста, Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо, злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій, машин на дорогах небагато. Світлофор, зелене світло — водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер», мабуть, він хоче проскочити. Усе відбувається дуже швидко, потім події розгортаються ніби при сповільненому режимі перегляду кінострічки. Водій маршрутки повертає праворуч, він тисне на гальма і з усіх сил намагається уникнути зіткнення.

Номер слайду 9

Прочитайте текст. Доберіть заголовок до нього. Виконайте завдання. Що тільки не мають на увазі, кажучи, що це красиво! У різні часи, у різних народів і різних соціальних груп під красою розуміли зовсім різне. Поняття краси переломлюється через призму нашої психіки й особистих смаків. Критерії людської краси дуже різноманітні, їх практично неможливо звести до спільного знаменника. Можливо, цього й не треба робити: краса тримається на цій неймовірній різноманітності! За якими ознаками ми приходимо до висновку, що ця людина — красива? Чиста, гладенька і пружна шкіра, густе волосся, ясні очі, яскраві губи, доброзичлива усмішка. Але ж це прямі показники загального здоров’я!Ми вважаємо красивим того, хто наділений здоров’ям і життєрадісністю, з ким приємно знаходитися поруч, хто надійний, хто відкритий у спілкуванні. Для нас є красивим те, що запам’яталося з дитинства. Щойно з’явившись на світ, ми стикаємося з людьми, від яких залежимо у дуже значній мірі. Це, передусім, наші мама й тато, бабусі, дідусі, інші близькі люди. Ось вона — краса! Красивий той, хто приносить тепло і ласку. Красивий той, хто нас надійно захищає і любить. Доберіть заголовок до тексту. Випишіть безсполучникові складні речення, з’ясуйте, які смислові відношення між частинами цих речень, які розділові знаки їм відповідають. Як краса пов’язана зі здоров’ям?

Номер слайду 10

Творче завдання. Висловіть усно думку щодо кожного запитання, скориставшись безсполучниковим складним реченням з указаними смисловими відношеннями. Який розділовий знак треба ставити на письмі між частинами ваших речень? Речення запишіть. Запитання1.    За якої умови можна зберегти здоров’я? (Відношення умови)2.    Як треба поводитися, коли тобі пропонують спробувати наркотики? (Відношення часу)3.    До чого може призвести порушення правил дорожнього руху?(Відношення наслідку) 

Номер слайду 11

Тестові завдання.1. Після фрагмента речення Щоранку я бігаю на свіжому повітрі... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А) потім приймаю контрастний душ. Б) щовечора ходжу в басейн плавати. В) це сприяє загартуванню організму. Г) мій брат у цей час вилежується.

Номер слайду 12

Тестові завдання.2. Після фрагмента речення Щодня треба випивати не менше двох літрів води... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати. А) бо організм протягом доби зневоднюється. Б) також тренер радить пробігати не менше 3 км. В) про це я дізнався з передачі про наших олімпійців. Г) споживати овочі та фрукти, спати не менше 7 годин.

Номер слайду 13

Тестові завдання.3. Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати фрагмент рядка. А… кидаю всі невідкладні справи та йду в поля далекі. Б… у цей час народжуються нові потаємні мрії та сподівання. В… час пробудження природи від тривалого зимового сну. Г… ласкаву, сонячну, повну радісних пташиних переливів. Д… коли з-під снігу виглядають перші блакитні проліски.

Номер слайду 14

Тестові завдання.4. Двокрапку треба поставити, якщо до частини речення «Завжди уважно й зацікавлено слухаю кожного співрозмовника…» додати фрагмент. А який по-новому оцінює давно відомі історичні факти. Б потім ставлю йому питання, аналізую почуте. В саме так можна «побачити» його інтелектуальний рівень. Г потенційного натхненника моїх креативних рішень. Д і саме це допомагає мені більше дізнатися про нього.

Номер слайду 15

Тестові завдання.5. Безсполучникове складне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Головною в байках Сковороди є його філософія...» додати. А безцінне «зерно істини», пізнане автором. Б а не їхня складна мова чи прозова форма. В саме вона становила сенс життя мудреця. Г і ми прагнемо осягнути її глибинну суть. Д прихована в алегоричних образах.

Номер слайду 16

Тестові завдання.6. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому перша частина зазначає умову дії, що названа в другій. А Згайнуєш на жнивах хвилину — втратиш не одну зернину. Б Минув рік, минув другий — козака немає. В Сіроманець уже не котився — його котив вітер. Г Тільки став, задер голову — птаха вже занепокоїлась, заворушилась.

Номер слайду 17

Рефлексія. Доповніть речення…… - все це я зміг зробити без допомоги телефона....... - переваги життя з телефоном і без.…… тільки завдяки моїм однокласникам, які були поруч зі мною впродовж цього уроку.

Номер слайду 18

Домашнє завдання. Повторити п. 28-31. Виконати письмово вправу 3 на стор. 110.

Номер слайду 19

pptx
Додано
6 лютого
Переглядів
456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку