Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком. Подшивалова Л. О. Вчитель української мови. Гуменецький ліцей
Номер слайду 2
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: Поглибити знання про складне речення; формувати вміння членувати його на частини; дати початкову інформацію про смислові зв’язки між частинами складного речення, засоби зв’язку; формувати навички розрізняти речення різних типів і видів, креслити до них схеми та конструювати речення за схемами;використовувати складні речення у мовленні.
Номер слайду 3
Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.1. Складне речення має дві і більше граматичні основи. Приклад: Над Дніпром широким, вільним,Де степи й луги цвіли, Наші пращури-слов’яни. Оселились і жили. О. Олесь«Повість минулих літ» відкриває нам дорогу в далеке минуле рідного краю
Номер слайду 4
Складне речення, частини якого з’єднані за допомогою сполучника, називаються сполучниковими. Складне речення, між частинами якого немає сполучника, називається безсполучниковим. Його схема: [ ], [ ]. Приклад: З побудовою Софійського собору площа перед ним стала громадським центром міста, де відбувалися віча, торги і ярмарки. Сонце сходить над Києвом древнім, починається ранок новий.
Номер слайду 5
Частини складного речення, об’єднані сурядним зв’язком (вони рівноправні – не можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складносурядне речення. Його схема: [ ], і [ ]. Приклад: Встає Хрещатик в сонячнім пожарі,І дім звели висотний на горі,І падають в долоні тротуарів. Каштани на потіху дітворі. П. Панченко
Номер слайду 6
Частини складного речення, об’єднані підрядним зв’язком (вони нерівноправні – можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складнопідрядне речення. Його схема:[ ], ( ). Приклад: Князь Ярослав Мудрий збудував Софійський собор на честь перемоги над печенігами на тому місці, де була битва.
Номер слайду 7
Закріплення вивченого матеріалу. Розподільний диктант. Виписати номери простих та складних речень. Прості________ Складні_______1. В лиху годину якось недавно довелось мені заїхать в Україну. («І виріс я на чужині»)2. Пречистій ставила, молила, щоб доля добрая любила її дитину. («І виріс я на чужині»)3.І хмароньку рожевую, і тьму за собою розстилає туман сивий. («За сонцем хмаронька пливе»)4. Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина. («Зацвіла в долині…»)5. На великдень, на соломі проти сонця діти грались собі крашанками. («На великдень, на соломі…»)6.І досі сниться: під горою, меж вербами та над водою, біленька хаточка. («І досі сниться…»)7. Пишається калинонька, явор молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють. («Тече вода з-під явора»)8. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає. («За сонцем хмаронька пливе…»)
Номер слайду 8
Лінгвістична гра «Конструктор». Установіть відповідність:1. Просте речення2. Складне безсполучникове речення3. Складне речення із підрядним зв’язком4. Cкладне речення із сурядним зв’язком. А. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав. Б. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою. В. Поплив човен в синє море, а воно заграло. Г. Розкажи, як за горою сонечко сідає.
Номер слайду 9
Думку, висловлену кожною парою речень, передати складним реченням, використавши подані в дужках сполучники (де потрібно, змінити порядок слів, опустити слова). Вказати речення зі зв’язком сурядності та речення зі зв’язком підрядності. З дерев посиплеться осіннє золото. Невдовзі налетять вітри (і). Стрункі тополі посмутнішають. Оголиться їхні міцне гілля (якщо, коли). Берези зіщуляться. Беззахисно засвітяться їхні білокорі стовбури (тому що, бо). Почервоніє різьблене кленове листя. Гілки привітно шелестітимуть, з ним прощаючись (але, проте).
Номер слайду 10
Узагальнюємо: Складносурядні речення. Складнопідрядні речення. Сполучникові речення. Рівноправні за змістом. Структура однієї частини залежить від іншої Можуть функціонувати як окремі прості речення. Пов’язані речення сполучниками сурядності: єднальними, розділовими, протиставними. Лиш небо гуде не-окрає, та сім’я жу-равлина на крилах весну піднімає (А. Малишко). Пов’язані речення підрядними сполучниками:означальними, з’ясувальними,обставинними. Коли батько рибалка, то й діти у воду дивляться (Нар. тв.)Безсполучникові речення. Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами, над ставами верби зеленіють (Т. Шевченко).
Номер слайду 11
Домашнє завдання. З-поміж поданих речень виписати складні. У кожному з них підкреслити граматичні основи ( або виділити підмет – зеленим, присудок – червоним). А зоря тремтіла, мов тернина, і світила в серце Україна. (М. Сингаївський.) Наша слава — українська держава. (Нар.творч.) Вже є Україна, але українців ще майже нема. (А. Листопад.) Там волю діди боронили і там поховали її; я вірю: святі їх могили розбуркали б сили мої. (Б. Грінченко.) Народ мій є! В його волячих жилах козацька кров пульсує і гуде! (В. Симоненко.) Коли в людини є народ, тоді вона уже людина. (Л. Костенко.)Правда світліша за сонце. Правда і в морі не втоне. Правда і з дна моря виринає, а неправда потопає. Мала правда велику брехню переможе. Павда — хліб зароблений, а брехня — крадений. Правду говорить не язик, а душа. Все минеться, одна правда зостанеться. Стій за правду горою, тоді люди будуть з тобою. Правда жартів не любить. Брехень багато, а правда одна. Правда світліша за сонце, та її зі свічкою шукають.