Роздуми про доброту, красу й людське щастя у вірші «Підкова», світ дитинства у творі «Гном у буфеті»

Про матеріал
Мета уроку: продовжити знайомство з творами Ірини Жиленко, вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні засоби; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту.
Перегляд файлу

Урок №                                                                                      Дата проведення:

Тема уроку: Роздуми про доброту, красу й людське щастя у вірші «Підкова», світ дитинства у творі «Гном у буфеті»

Мета уроку: продовжити знайомство з творами Ірини Жиленко,  вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні засоби; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

    Хід уроку

І. Організаційний момент

Психотехніка «До успіху»

 Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на весь день. Під час уроку ви будете досягати успіху завдяки своїм правильним відповідям. За ваші правильні відповіді ви отримуватимете бонуси, які називаються «Успіх». Хто більше їх збере, отримає хорошу оцінку.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

 Літературна вікторина

1. В якому році народилась Ірина Жиленко? (1941)

2. Як називалася перша книжка для малят? («Достигають колосочки»)

3. Які слова найчастіше використовує поетеса у своїх віршах? (Назви кольорів)

4. Про якого фантастичного птаха написала вірш І.Жиленко («Жар-птиця»)

5.Який реальний птах діє у цьому творі? (Гава)

6. Що трапилось із Жар-птицею? (Захворіла)

7. Назвіть доброго і злого персонажа з вірша. (Жар-птиця, Гава)

8.Чим годували Жар-птицю? (Родзинками)

9.Які очі були в Жар-птиці? (Як намистинки)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV.  Мотивація навчальної діяльності учнів

 Вправа «Мікрофон»

  1. Що таке символ?
  2. Символом чого є підкова?

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Здавна підкову  вважають символом щастя та успіху.

Наші предки з давніх-давен вірили в силу оберегу. Вони вважали, що своє помешкання необхідно оберігати від знегоди, злого духу, недоброго ока. Оскільки наші пращури споконвіку були землеробами, то й за допомогою вони зверталися до всього, що родить матінка земля.

Підкова - це не тільки символ удачі, щастя, достатку, а й оберіг від злих сил. Навіть існувало повір»я, що злий дух ходить кругами, але дійшовши до того місця, де підкова розірвана, він змушений повертати назад. Тому в давнину підкову вішали не тільки над вхідними дверима, а й над усіма можливими місцями проникнення злого духа - вікна, піч, камін.

З давніх часів вважалося, що знайдена підкова має велику магічну силу і здатна принести своєму господареві не тільки успіх у справах і щастя в любові, але і допоможе зберегти здоров»я, буде захищати його будинок від непрошених і небажаних гостей, від злих помислів людей, що приходять в будинок.

Не менш важливу роль відіграє матеріал, з якого підкова виготовлена. Золото буде залучати гроші, удачу і навіть кар’єрні успіхи. Так що можете носити навіть кулон у вигляді підкови із золота.

Ірина Жиленко, ймовірно, теж знала про це давнє вірування тому написала вірш «Підкова». Прочитаємо його та дізнаємося, чи принесла підкова успіх дівчинці, яка її знайшла.

  1. Виразне читання поезії Ірини Жиленко «Підкова» вчителем або учнями.
  2.                            Скласти «паспорт» твору

Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту під¬кову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.

Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.

Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.

  1. Обговорення за змістом поезії

 Що, на твою думку, означає вислів «ішов зелений сніг»?

 Знайти підкову — яка це прикмета?

 Чи знаходив ти у своєму житті підкову? Чи допомогла вона тобі?

  1. Опрацювання поезії «Гном у буфеті»
  2. Виразне читання поезії вчителем та учнями
  3. Довідка.

Гноми - духи землі і гір. У міфології народів Європи — маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, в горах або в лісі. Зростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі гноми зберігають скарби — коштовні камені і метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівні перстені, зброю й інші чарівні предмети. Дракони полюють за скарбами гномів, і гноми тому перебувають з ними в постійній війні. Загалом — це добрий і працьовитий народ, але вони сильно постраждали від людської пожадливості й пихи, тому людей не люблять. Вони ховаються в глибоких гірських печерах, там побудовані ними підземні міста і палаци. Іноді вони виходять на поверхню, і якщо зустрінуть в горах людину — лякають її гучним криком.

Домовиком прийнято називати кутного бога, доброго домашнього духа, який живе в будинку, квартирі і відповідає за благополуччя живуть в цьому ж приміщенні людей, їх здоров'я, захищає від злих сил і невдач. Раніше вважалося, що саме домовик є господарем хати і тому його потрібно пригощати смачними і не лякати.

  1. Проблемне запитання:
  • Хто ж такий буфетний гном у Ірини Жиленко: гном чи домовик?
  1. Творче завдання

Розфарбуйте гнома, запишіть  характеристику гнома. (Додаток до уроку №1).

  1.   Розгляньте картки з малюнками, поясніть як вони пов’язані з поезією. Розташуйте їх за рядками вірша. (Додаток до уроку № 2)

V. Підсумок уроку

Вчитель: Для дітей І. Жиленко ніколи не стомлюється писати, навпаки, бага¬то її «дорослих» віршів пронизані теплими і щемливими спогадами про дитинство, що є другим ії життєдайним джерелом, яке ніколи не заму- люється і не висихає. Взагалі для неї дитинство — «святкова казка». Пое¬теса хоче, щоб малеча вірила у добрі й прекрасні чудеса, у гномів, Діда Мороза, у те, що квіти вміють вальсувати, а ляльки розмовляти. На її думку, це не зашкодить майбутньому науковому мисленню, зате на все життя закладає ніжність до всього живого, осяє світ чарівним світлом краси і радості. (Б. Чайковський)

VІ. .Оцінювання. Аргументація оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

Написати твір – мініатюру «Якби я знайшов підкову».  Створити ілюстрації до творів Ірини Жиленко.  Підготувати малюнки до циклу поезії І. Калинця «Дивосвіт», знати їх зміст та вивчити напам’ять одну із них

Метод «Мікрофон»

- Мене найбільше вразило…

- Мене найбільше здивувало…

- Мені найбільше сподобалось…

- Мені найбільше запам’яталось…

 

 

 

docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
1614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку