Соціально – економічні та суспільно - політичні зміни, що відбуваються в державі на сучасному етапі, модернізація освітньої системи висувають нові питання про рівень знань і вмінь вчителя. Не випадково в сучасному суспільстві на перше місце виходить визначення людей як компетентних або некомпетентних, а, отже, спроможних або неспроможних виконати професійний обов’язок на творчому рівні.
Термін «компетентність» став активно вживатись науковцями й практикантами з 90 – х років ХХ ст.
Аналізуючи наукові джерела з проблеми, привертають увагу різні підходи до розуміння змісту та сутності поняття «компетентність».
Так, наприклад, у «Новому тлумачному словнику української мови» вказано, що компетентний – це той:
Варто зазначити, що у педагогічних словниках терміни «компетентність» та «компетентний» відсутні.
У психолого-педагогічній літературі знаходимо інтерпретацію компетентності як:
Узагальнивши висновки науковців щодо розуміння сутності понять «компетентність» та «психолого-педагогічна компетентність класного керівника», ми розглядаємо психолого-педагогічну компетентність класного керівника як систему спеціальних знань і умінь, оволодіння якими дозволить забезпечити педагогу високий результат у виховній діяльності та спілкуванні з учнями та здатність вчителя до професійного та особистісного зростання.
До професіоналізму особистості педагога сучасна педагогічна наука відносить:
Професіоналізм діяльності – це друга підструктура концептуальної моделі, яка вказує на міру оволодіння викладачем сучасним змістом і засобами розв’язання професійних задач на практиці (володіння знаннями в дії).
До професіоналізму діяльності включено:
Орієнтована програма класного керівника (за Т. Д. Дем’янюк)
конструктивні –уміння планувати, здійснювати накреслений план спільно з учнівським колективом, індивідуальну програму виховання кожного учня, індивідуальний підхід з урахуванням особливостей учнів тощо;
організаторські –виявляти й організовувати актив групи, здійснювати співробітництво, організовувати різні види колективної та індивідуальної діяльності учнів, надавати науково-методичну допомогу учням; організовувати роботу з батьками, громад кістю, трудовими колективами базових підприємств;
комунікативні –установлювати демократичні відносини з учнями , батьками, викладачами та майстрами на основі взаємодовіри, поваги; регулювати внутрішньо колективні відносини; прогнозувати результат педагогічної дії та відносини з учнями;
дослідницькі –вивчати рівень розвитку учнівського колективу та кожного учня зокрема; критично оцінювати результати своєї діяльності; удосконалювати педагогічну майстерність; використовувати в роботі психолого-педагогічні дослідження, передовий педагогічний досвід;
прикладні –вміти малювати, співати, танцювати, грати на музичному інструменті, виразно читати; володіти масово-витівними та спортивно-туристськими навичками; уміння володіти технічними засобами навчання.
Діагностична карта для виявлення рівня професійної підготовленості класного керівника (адаптована для педагогічних працівників України)
№ з/п |
Класний керівник повинен знати: |
Класний керівник повинен вміти: |
передбачаються такі рівні компетентності («знання» та «вміння») |
||
1. |
Конституцію України, Закони України, рішення уряду України, управління освітою з питань освіти |
Вибудовувати професійну діяльність з урахуванням положень і вимог, викладених в цих документах |
2. |
Конвенцію про права дитини, законодавчі та нормативні документи, які стосуються дотримаяя та захисту прав дитини |
Слідувати статтям даних документів при виховного процесу; Реалізовувати та захищати права дітей |
3. |
Основні положення сучасної теорії виховання |
Реалізувати їх у виховному процесі |
4. |
Основні положення дитячої, вікової та соціальної психології |
Вивчати особистість кожного учня в класі, його інтереси, потреби. Організовувати виховну діяльність з урахуванням вікових, індивідуальних та особистісних особливостей |
5. |
Психологію стосунків |
Розвивати та коригувати стосунки між учнями у класі. Створювати сприятливий морально-психологічний клімат у класному колективі. Вибудовувати свої особистісні стосунки з учнями, їх батьками, колегами |
6. |
Вікову психологію |
Враховувати в роботі з дітьми фізіологічні особливості дітей різної статі і віку |
7. |
Гігієну учня |
Здатність дотримуватись шкільних гігієнічних вимог і правил. Володіти деякими методами гігієнічної освіти дітей |
8. |
Педагогічну етику |
Дотримуватись норм педагогічної етики |
9. |
Правила і норми охорони праці |
Проводити з учнями інструктаж із безпеки проведення виховних заходів. Організовувати безпеку проведення навчального процесу. Організовувати вивчення учнями правил дорожнього руху, поведінки у школі, на вулиці, в побуті |
10. |
Понятійний апарат педагогіки, психології |
Професійно грамотно висловлювати свої думки |
11. |
Особливості освітнього процесу в цілому і у своєму навчальному закладі |
Організовувати допомогу учням у навчальній діяльності. Виявляти причини низької успішності, організовувати їх усунення Розвивати ділові стосунки між учителями-предметниками, які працюють у класі. |
12. |
Мету, завдання, зміст виховання в сучасних умовах |
Ставити конкретну мету з урахуванням специфіки дитячого колективу. Конструювати виховний процес згідно з метою та завданням. |
13. |
Принципи планування виховної роботи |
Планувати виховну роботу з класом, здійснювати її аналіз. |
14. |
Методи і форми виховної роботи з класом |
Організовувати виховний процес. Використовувати комплекс методів виховання з урахуванням особистісно орієнтованої педагогіки. Володіти способами організації та проведення виховних заходів,використовувати ті форми виховання, які сприяють реалізації поставлених завдань. |
15. |
Сучасні технології виховання. |
Використовувати сучасні технології виховання у своїй діяльності, організовуючи виховання учнів. |
16. |
Зміст додаткової освіти |
Сприяти отриманню учнями додаткової освіти в гуртках, секціях, які є в навчальному закладі. |
17. |
Питання сімейної педагогіки |
Вивчати умови сімейного виховання кожного учня. Реалізовувати різні форми роботи з батьками. |
18. |
Функціональні обов’язки |
Організовувати власну діяльність; Критично оцінювати та аналізувати результати своєї діяльності. |
Література
1. Книга класного керівника: Довідково – методичне видання / Упорядники С.В. Кириленко, Н.І. Косарєва. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – С. 327 - 336
Державний навчальний заклад «Мелітопольський професійний аграрний ліцей»
Доповідь:
«Психолого – педагогічна компетентність класного керівника».
Форма проведення :лекторій