Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Кабінет координації методичної роботи
«ЯК З’ЯВЛЯЄТЬСЯ ВЕСЕЛКА?»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Познанського НВК
«ЗНЗ I-III ступенів-ДНЗ»
Курсантка Рокитнівського відділу освіти
Колодич Вікторія Володимирівна
Термін курсів:
25.09—27.09;
29.10—02.11;
28.11-30.11.2018р.
Кваліфікаційна категорія—
спеціаліст 11 розряду
Науковий керівник—
Лук’янчук Ніна Володимирівна
Рівне- 2018
Як з’являється веселка?
Узагальнена таблиця
№ |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
I |
Ранкова зустріч. 1)Привітання. 2)Групове заняття. 3)Обмін інформацією. 4) Щоденні новини.
|
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Фіксує здобуту інформацію / дані словами, зображеннями, символами Відповідає на запитання за даними таблиці, схеми |
II |
Повідомлення теми уроку. Вправа «Музика дощу». |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Сприймає (слухає, співає, переглядає, малює тощо) твори мистецтва, які подобаються Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним; позиція звука [й]) Користується прийомами уточнення значення окремих слів, виразів у сприйнятих на слух текстах |
III |
Читання тексту «Звідки береться веселка?» Бесіда «Із чим можна порівняти веселку?» |
Читає виразно вголос короткі тексти (логічний наголос, інтонація). Ставить запитання за змістом прослуханого фрагменту казки чи оповідання для отримання додаткової інформації (наприклад, стосовно того, що передувало подіям або чим все закінчилося). Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним; позиція звука [й]). |
IV
|
Слухання вірша «Веселкові кольори» |
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось) з метою відповіді на запропоновані запитання |
V |
Мовна вправа Вправа «Звукоманія» |
Користується прийомами уточнення значення окремих слів, виразів у сприйнятих на слух текстах Обирає тему з декількох запропонованих і формулює 3 – 4 запитання до свого потенційного співбесідника Надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку |
VI |
Вправа «Створюємо веселку».
|
Добирає відомості / дані з різних джерел інформації З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі. Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри. Провадить (самостійно або в групі) прості досліди. Розповідає про власні емоції, які виникають під час досліду |
VII |
Гра з кубом |
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Дотримується безпечної поведінки під час виконання фізичних вправ та ігор Бере на себе роль у рухливих іграх або сюжетно-рольових іграх; використовує специфічні для ролі жести, рухи |
VIII |
Гра «Відгадай колір» |
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось) з метою відповіді на запропоновані запитання Вибирає з-поміж 2-3 слів те, якому відповідає тлумачення, пропоноване вчителем |
IX |
Веселкова математика Вправа «Веселкова лічилка» Вправа «Кольорові приклади» |
Розрізняє геометричні площинні та об’ємні фігури за їхніми істотними ознаками Знаходить значення математичних виразів на одну дію Перетворює інформацію у схематичний рисунок Оцінює правильність розв’язання математичних задач із допомогою дорослого, робить відповідний висновок |
X |
Рефлексія. «Щоденник вражень». «Чи дізнався я, як з’являється веселка?» |
Записує тексти з 3 - 4 коротких речень Уважно вислуховую думку співрозмовника, висловлюю свій погляд, шануючи гідність інших |
Як з’являється веселка?
І. Ранкова зустріч
1) Привітання
Діти утворюють коло.
Учитель пропонує привітатися віршем. (Інсценізація вірша.)
Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці:
— Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Усміхаюсь людям, Зичу їм добра!
2) Групове заняття
- Розгадування ребуса
- Розгляньте ребус і назвіть знайомі букви. Я назву ті, які ви ще не знаєте. Тепер складіть назву кожної букви, яке слово утворилося?
3) Обмін інформацією
Розгадування загадки
Дощ пройшов, через ставок
Перекинувся місток.
Кольорів у ньому сім,
Він подобається всім!
- Яку назву цьому природному явищу дали б ви? (Веселка) Радісна, яскрава, різнобарвна, дивовижна, чарівна веселка! Лише вслухайтеся в її ім’я − на душі одразу стає весело.
Вправа «Красиві картинки»
- Розгляньте ці картинки. Що ви бачите на них?
- Чи бачили ви колись таке явище?
- Можливо хто знає назви кольорів, які є на веселці?
- Уважно роздивіться кольори веселки і хором назвемо їх за порядком розміщення.
4) Щоденні новини
Помічником для вас сьогодні буде Олеся.
ІІ. Повідомлення теми уроку
Вправа «Музика дощу»
Польові дзвіночки
Відкриває джміль фіранку,
Каже: “Доброго вам ранку!
Як вам, Бджілко, ночувалось?
Чи дощу не відчувалось?”.
Виглядає Бджілка з хатки:
“У дзвіночку добре спатки!
Цей дзвіночок ‒ як намет,
Тільки дощ ‒ як кулемет!”.
Л.Костенко
- Які звуки для вас найприємніші?
- Після якого дощику може з’явитися веселка?
- Дітки, веселка з’являється після дощику, і повітря в цей час сповнене свіжості, у ньому витає приємний аромат квітів.
ІІІ. Читання тексту «Звідки береться веселка?»
Після дощу, поки маленькі краплі води ще втримуються потоками повітря, промені сонця проходять крізь них, переломлюються і відбиваються різними кольорами. Що більші краплі води, то яскравіший і насиченіший колір веселки. Двоє людей, що стоять поруч, не можуть побачити абсолютно однакову веселку, тому що розмір і щільність крапель у різних місцях не однакові. Поступово кількість і розмір крапельок зменшується; вони або випаровуються або падають на землю, − і веселка втрачає свою яскравість, а потому і зовсім зникає.
Бесіда за прочитаним:
- Коли буває веселка?
- Чи буває веселка, коли ще падає дощ?
- Яким стає сонячне проміння, коли проходить крізь краплинки води?
- Чи можна побачити веселку вдень? А вночі? Чому?
Бесіда «Із чим можна порівняти веселку?»
Дзвенить краплинками листок,
Веселка в небі − мов місток,
З хмаринки сонце виглядає,
Усміхається й питає:
-Хто це добре працював?
Веселку тут намалював,
Такі ж яскраві кольори
– Усі для літньої пори. О. Ерато
Хмарина тінню вкрила дерева у ліску,
Веселка опустила відерця у ріку.
Коромислом барвистим зігнулася від них,
Сяйнула в хвилях чистих, на берегах крутих.
Взяла вона водиці, і в полі край села
І жито, і пшеницю з відерець полила. Д. Метелик
Дощик сонечку всміхавсь,
Лоскотав промінчик.
А коли на землю впав,
Враз став зовсім іншим.
Посмішка вниз головою
– Кольоровою дугою! Н. Замрія
IV. Слухання вірша «Веселкові кольори»
ВЕСЕЛКОВІ КОЛЬОРИ
Які кольори є у веселки?
І скільки їх разом усіх?
Червоний — то перший,
Як дзьоб у лелеки,
А другий — то помаранчевий
Сонця усміх.
Третій — то жовтий,
То колір кульбабки,
Четвертий – зелений -
Кульбабки листок.
П’ятий — блакитний,
Немов би із казки
Чистий-пречистий
Прозорий ставок.
Шостий і сьомий
Обидва квіткові.
Шостий —
То синіх волошок букет,
А сьомий
Ти знайдеш на підвіконні,
Фіалковий колір —
То фіолет.
V. Мовна вправа
Вправа «Звукоманія»
ВЕСЕЛКА
МІСТОЧОК
ВЕСЕЛИЦЯ
ВІНОЧОК
РУШНИЧОК
КОРОМИСЛО
КРАЙКА
ДУГА
ПЕРЕВЕСЛО
Учні сідають у коло. Один із учнів встає й обирає довільну смужку кольорового паперу зі словом, кладе її посередині кола і читає слово. Називає перший звук цього слова, плескаючи в долоні, а діти по черзі називають наступні. Той, хто вимовив останній звук, встає і продовжує гру, а попередник сідає на його місце.
VI. Вправа «Створюємо веселку».
- А зараз, ми з вами спробуємо створити веселку.
На парті у кожного з вас лежить смужечки промінчиків веселки, ви повинні у парі зафарбувати смужечки і колективно розмістити за порядком.
VІІ. Гра з кубом
1 – іду з парасолькою і дме дуже сильний вітер,
2 – стрибаю, щоб оминути калюжі,
3 – виливаємо воду з гумового взуття (одна особа виливає, друга підтримує, допомагає, зміна ролей),
4 – переносимо молодшу сестру (брата) через величезну калюжу (робимо „сідельце”, зміна ролей),
5 – ідемо під однією парасолькою під час зливи,
6 – одна особа тримає відро, а інші збирають до нього градові кульки.
VIII . Гра «Відгадай колір».
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІХ. Веселкова математика
В лузі дощик із квіток
кольоровий сплів вінок.
У долину, аж до річки,
простяглись барвисті стрічки.
Ось червона, перша стрічка, —
колір стиглої сунички.
Друга — наче мандаринки,
що оранжеві в них спинки.
Третя — жовта, наче сонце
зазирає у віконце.
А четверта — то зелена,
як листок берізки, клена.
П’ять — блакитна, барвінкова,
наче квіточка святкова.
Шоста — синя, як ті сливи,
що дощі вмивали й зливи.
Сьома — вкрили ліс та балки
фіолетові фіалки.
Із семи стрічок веселих
утворилася веселка,
і щоб знати кольори,
ти лічилку повтори.
2+2= |
2+1= |
2+3= |
3+2= |
3+1= |
1+1= |
Х. Рефлексія. «Щоденник вражень». «Як з’являється веселка?»
Діти можуть писати будь-яким способом (олівцями, фломастерами, кольоровими ручками та ін.), малювати, створювати піктограми до теми.