Тема: Узагальнення і систематизація знань про природні джерела вуглеводнів
Мета : узагальнити й систематизувати знання учнів про вуглеводні, їхні хімічні властивості, застосування; показати взаємозв'язок між вуглеводнями; розвивати навички виконання вправ і розв'язання задач на прикладі хімічних властивостей, одержання й застосування вуглеводнів.
Засоби навчання: картки-завдання.
Методи навчання : словесні, пояснювально – ілюстративні – демонстрація, репродуктивні, частково – пошукові, практичні – виконання вправ.
Опорні поняття: вуглеводні, джерела вуглеводнів, нафта, газ, камяне вугілля, родовища
Тема: Узагальнення і систематизація знань про природні джерела вуглеводнів
Мета : узагальнити й систематизувати знання учнів про вуглеводні, їхні хімічні властивості, застосування; показати взаємозв’язок між вуглеводнями; розвивати навички виконання вправ і розв’язання задач на прикладі хімічних властивостей, одержання й застосування вуглеводнів.
Засоби навчання: картки-завдання.
Методи навчання : словесні, пояснювально – ілюстративні – демонстрація, репродуктивні, частково – пошукові, практичні – виконання вправ.
Опорні поняття: вуглеводні, джерела вуглеводнів, нафта, газ, камяне вугілля, родовища
ХІД УРОКУ
№ З/П |
Структурні елементи уроку |
Тривалість. Хв. |
Навчальна та організаційна діяльність вчителя |
Навчально-пізнавальна діяльність учнів |
Примітки |
||||||||
1. |
Організацій ний момент |
1 хв. |
Доброго дня діти, сідайте зручніше. Я рада Вас бачити. Хто відсутній на уроці? Перевіримо готовність до уроку: підручник, щоденник, робочий зошит. Ну що, готові? |
Учні вітаються з вчителем, готуються до уроку, черговий звітує про присутність на уроці. Так! |
|
||||||||
2. |
Перевірка домашнього завдання |
3хв. |
Експрес-опитування (тестова перевірка знань за картками на партах або на екрані) 1) Елементний склад вуглеводнів підтверджує реакція:
2) Укажіть реакцію, характерну для пентану, але не характерну для етану: а) ізомеризації; б) хлорування; в) горіння. 3) У молекулі етену наявні: а) лише ?-зв’язки; б) ?- і п-зв’язки; в) тільки п-зв’язки. 4) З-поміж наведених вуглеводнів укажіть той, що знебарвлює бромну воду: а) пентан; б) циклопентан; в) пентин. 5) Серед наведених реакцій укажіть реакцію гідратації: а) CH3 - CH = CH2 + HCl б) CH3 - CH = CH2 + H2 в) CH3 - CH = CH2 + H2O 6) У результаті повного гідрування алкінів утворюються: а) циклоалкани; б) алкани; в) альдегіди. 7) Для алкінів характерними є такі види ізомерії: а) положення кратного зв’язку, карбонового скелета, міжкласова; б) карбонового скелета, просторова; в) положення кратного зв’язку, просторова. 8) Якісною реакцією на наявність кратного зв’язку є реакція: а) горіння; б) бромування; в) гідрування. 9) Гібридизація атомів Карбону в молекулі бензену: а) sp; б) sp2; в) sp3. 10) Укажіть речовину, що найлегше вступає в реакцію нітрування: а) гексан; б) бензен; в) метилбензен.
|
Учні відповідають на запитання тесту |
|
||||||||
3. |
Повідомлення теми і мети уроку |
1 хв. |
Розповідь вчителя Сьогодні на уроці ми з вами підіб’ємо підсумки вивченого з теми: «Природні джерела вуглеводнів» Мета нашого уроку уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про вуглеводні, їхні хімічні властивості, застосування; показати взаємозв’язок між вуглеводнями; розвивати навички виконання вправ і розв’язання задач на прикладі хімічних властивостей, одержання й застосування вуглеводнів. |
Учні записують тему в робочі зошити та ознайомлюються з метою уроку
|
|
||||||||
4. |
Мотивація навчальної діяльності |
2 хв. |
Розповідь вчителя Вуглеводні, розглянуті раніше, є цінною сировиною для сучасної енергетики та хімічної промисловості. Основними джерелами вуглеводнів є природний та попутний нафтовий гази, нафта і кам’яне вугілля. Головною складовою частиною природного газу є метан, частка якого може сягати до 97 %, крім нього газ містить також інші газоподібні леткі алкани – етан, пропан, бутан, ізобутан. Природний газ розділяють на компоненти шляхом зрідження та наступною фракційною перегонкою при низькій температурі під тиском. Попутний нафтовий газ зустрічається над покладами нафти, складається з метану (біля 40%) та інших газів. Раніше попутний газ спалювали на місці видобування, а тепер, паралельно з природним газом, його використовують як хімічну сировину або екологічно чисте паливо (при горінні не утворюється попіл, а лише СО2 і Н2О).
|
Учні уважно слухають вчителя
|
|
||||||||
5. |
Вивчення нового матеріалу |
30 хв. |
Для організації роботи на уроці учні об’єднуються в малі групи, причому дві-три групи одержують однакові завдання з метою взаємоперевірки та взаємокоригування відповідей. Завдання 1. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення: Завдання 2. Напишіть рівняння реакції й укажіть речовини А, Б, В, Г, Д: а) етин + HBr A б) 2-бутин + Б 2-бутен в) 2-пентин + В 2,3-дибром-2-пентен г) хлоретен поліхлоретен Завдання 3. Допишіть рівняння: а) етен + А етанол б) CnH2n + Б CnH2nCl2 в) пропен + [O] B Завдання 4. Напишіть рівняння реакцій, що покладені в основу схеми перетворень, укажіть умови їх перебігу: C2H6 C2H5Cl C4H10 CO2 CaCO3 Завдання 5. На бензен масою 30 г з масовою часткою речовини 91 % подіяли хлором об’ємом 25 л за інтенсивного освітлення. Обчисліть масу продукту реакції. Завдання 6. Обчисліть об’єм етину, що утвориться в результаті піролізу метану об’ємом 98 м3, якщо масова частка виходу продукту становить 90 %. Завдання 7. Суміш етену й етану об’ємом 20 л пропустили крізь надлишок розчину калій перманганату. Газ, який не прореагував, спалили в атмосфері кисню. Обчисліть об’ємні частки компонентів суміші, якщо для спалювання витратили 28 л кисню. Завдання 8. Суміш етану з пропаном об’ємом 89,6 л з масовою часткою етану 0,25 повністю спалили. Обчисліть об’єм вуглекислого газу, що при цьому утворився.
|
Учні працюють у групах
|
|
||||||||
6. |
Підсумки уроку |
2 хв. |
Ми сьогодні добре попрацювали. Усі ви молодці! Найактивніші учні заслуговують на оцінки (вчитель виставляє оцінки аргументуючи їх). |
Учні слухають вчителя |
|
||||||||
8. |
Домашнє завдання |
2 хв. |
|
Учні записують домашнє завдання |
|