Урок підготовано в цікавій формі з використанням додоаткового матеріалу. В розробці використано різні фоми і методи роботи з новим матеріалом. Розраховано для учнів 7 класу
Міністерство освіти і науки України
Дніпропетровська обласна державна адміністрація
Департамент освіти і науки
Юр’ївська районна державна адміністрація
Олександрівський навчально виховний комплекс
Інтегрований урок у 7 класі
(хімія, біологія, екологія, історія)
Вчитель Кондратьєва Л.І.
Хімія 7 клас
Тема: Повітря та його склад. Охорона повітря від забруднення. Горіння і повільне окислення. Умови виникнення і припинення горіння. Застосування кисню. Кругообіг кисню у природі.
Мета:- пояснити учням склад повітря;
Обладнання: таблиці, додаткова література.
Хід уроку:
I. Мотивація навчальної діяльності.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Перевірка домашнього завдання.
IV. Новий матеріал.
а)з ртуттю;
б)з фосфором.
В 1784 р. Г. Кавендіш вдалося розділити азот і кисень з повітря, але в посудині залишився невеликий об'єм газу ( не більше I/I20 від початкового об'єму).
Через 110 р. відмічений факт виявився своєрідною естафетною паличкою, підхопленою новим поколінням хіміків, які відкрили нові компоненти повітря. На початку 80-х років XIX ст. В. Рамзат прочитав книгу про життя Г. Кавендіша, де було описано цей експеримент, і написав на полях книги: “ Розібратися уважно ”. Дослідження В. Рамзая і Д. Релея призвели до відкриття аргону та інших інертних газів у складі повітря.
а)діяльність людини:
В США, наприклад, автомашини щорічно викидають у атмосферу більше як 120 МТ оксиду карбону.
Загальна маса СО, що викидається в атмосферу, оцінюється приблизно 380 МТ, при цьому за рахунок спалювання бензину близько 270 МТ, вугілля 15 МТ, дров 15 МТ, промислових відходів 35 МТ і лісових пожеж 15 МТ.
б) природні чинники.
- проблема забруднення середовища з часів існування людини нараховує кілька століть. Так відомо едикт (указ) Карла VI від 1382 року, що забороняв випускати у Парижі “дим блювотний і погано пахнучий”.
- конституція нашої країни передбачає, що “ ...В інтересах теперішнього і майбутнього поколінь в Україні приймаються міри для охорони і науково обґрунтованого раціонального використання земних надр, водних ресурсів, рослинного і тваринного світу, для збереження в чистоті повітря і води, забезпечення відновлення природних багатств і покращення навколишнього середовища і одночасного забезпечення вимог того, що кожен громадянин України зобов'язаний берегти і охороняти її багатства.”
а)склад атмосфери:
- в ранні періоди історії нашої планети атмосфера за складом відрізнялася від сучасної. Коли земна куля була розжареним тілом, кисень входив до складу атмосфери як елемент складних речовин вуглекислого газу і води. Але близько 3 млр. років тому кисню простої речовини в атмосфері було в 100-200 разів менше. В склад атмосфери, як вважають вчені, входили пари H2О, СО, СО2, NH3, CH2, та інші.
б)корисна змінна:
- кисень як продукт фотосинтезу утворився завдяки виникненню живих організмів, здатних за рахунок сонячної енергії будувати із вуглекислого газу і води за участю хлорофілу органічну речовину свого тіла, виділяють при цьому кисень. З'явившись в атмосфері він різко змінив її захисні властивості, метеорити почали згортати в ній цілком (інакше кожні 3-4 дні в кожен км2 Землі потрапляло б по метеориту). Змінений склад і властивості атмосфери сприяли розвиткові живого, особливо аеробних істот.
а)окислення;
б)повільне горіння.
а)в кисні;
б)в повітрі.
|
Горіння в кисні |
Горіння в повітрі |
Подібність |
утворюються оксиди |
утворюються оксиди |
Відмінність |
протікає швидко висока температура |
протікає повільно нижча температура (розсіюється) |
10. Умови виникнення горіння:
а)нагрівання
б)доступ кисню.
11.Припинення горіння.
12.Подібність і відмінність процесів горіння:
процес |
відмінність |
подібність |
горіння |
проходить швидко, виділяється світло |
виділяється теплота, утворюються оксиди |
повільне окислення |
проходить повільно, світла майже не виділяється |
виділяється теплота, утворюються оксиди |
13. Застосування кисню:
а/для одержання високих температур,
б/для інтенсифікації хімічних процесів,
в/в медицині,
г/в сумішах при підривних роботах.
14. Кругообіг кисню в природі.
15. Висновок:
Суть реакції горіння і повільного окислення одна (утворення оксидів і виділення тепла), а зовнішні прояви різні, так як різні умови для проходження цих процесів.
V. Закріплення матеріалу.
VI. Підсумок уроку
VII. Д.З. № 21-22.