Урок з хімії "Склад повітря"

Про матеріал

Урок підготовано в цікавій формі з використанням додоаткового матеріалу. В розробці використано різні фоми і методи роботи з новим матеріалом. Розраховано для учнів 7 класу

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Дніпропетровська обласна державна адміністрація

Департамент освіти і науки

Юр’ївська районна державна адміністрація

Олександрівський  навчально  виховний комплекс

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       Інтегрований урок у 7 класі

(хімія, біологія,  екологія, історія)

                                                     Вчитель Кондратьєва Л.І.

 

 

 

Хімія 7 клас

Тема: Повітря та його склад. Охорона повітря від забруднення. Горіння і повільне окислення. Умови виникнення і припинення горіння. Застосування кисню. Кругообіг кисню у природі.

Мета:- пояснити учням склад повітря;

  • вплив людини на зміни в складі повітря;
  • значення охорони повітря від забруднення;
  • розповісти про горіння й повільне окислення та з'ясувати подібність і відмінність цих процесів, умови виникнення і припинення горіння;
  • розглянути застосування та кругообіг кисню.

Обладнання: таблиці, додаткова література.

Хід уроку:

I. Мотивація навчальної діяльності.

II. Актуалізація опорних знань.

III. Перевірка домашнього завдання.

  1. Дати характеристику кисню за місцем у періодичній системі.
  2. Хто відкрив кисень?
  3. Де в природі зустрічається кисень?
  4. Яку роль відіграє кисень у житті живих організмів?
  5. Як можна добути кисень в лабораторних умовах?
  6. Що таке каталізатори?
  7. Які фізичні властивості має кисень, як проста речовина?

IV. Новий матеріал.

  1. Склад повітря.
  2. Досліди Лавузьє:

                 а)з ртуттю;

                б)з фосфором.

  1. Досліди Г. Каведіша,

В 1784 р. Г. Кавендіш вдалося розділити азот і кисень з повітря, але в посудині залишився невеликий об'єм газу ( не більше I/I20 від початкового об'єму).

Через 110 р. відмічений факт виявився своєрідною естафетною паличкою, підхопленою новим поколінням хіміків, які відкрили нові компоненти повітря. На початку 80-х років XIX ст. В. Рамзат прочитав книгу про життя Г. Кавендіша, де було описано цей експеримент, і написав на полях книги: “ Розібратися уважно ”. Дослідження В. Рамзая і Д. Релея призвели до відкриття аргону та інших інертних газів у складі повітря.

  1. Склад повітря.

            а)діяльність людини:

В США, наприклад, автомашини щорічно викидають у атмосферу більше як 120 МТ оксиду карбону.

Загальна маса СО, що викидається в атмосферу, оцінюється приблизно 380 МТ, при цьому за рахунок спалювання бензину близько 270 МТ, вугілля 15 МТ, дров 15 МТ, промислових відходів 35 МТ і лісових пожеж 15 МТ.

          б) природні чинники.

  1. Забруднення повітря та охорона.

- проблема забруднення середовища з часів існування людини нараховує кілька століть. Так відомо едикт (указ) Карла VI від 1382 року, що забороняв випускати у Парижі “дим блювотний і погано пахнучий”.

- конституція нашої країни передбачає, що “ ...В інтересах теперішнього і майбутнього поколінь в Україні приймаються міри для охорони і науково обґрунтованого раціонального використання земних надр, водних ресурсів, рослинного і тваринного світу, для збереження в чистоті повітря і води, забезпечення відновлення природних багатств і покращення навколишнього середовища і одночасного забезпечення вимог того, що кожен громадянин України зобов'язаний берегти і охороняти її багатства.”

  1. Склад повітря в ранній період історії:

             а)склад атмосфери:

- в ранні періоди історії нашої планети атмосфера за складом відрізнялася від сучасної. Коли земна куля була розжареним тілом, кисень входив до складу атмосфери як елемент складних речовин вуглекислого газу і води. Але близько     3 млр.  років тому кисню простої речовини в атмосфері було в 100-200 разів менше. В склад атмосфери, як вважають вчені, входили пари H2О, СО, СО2, NH3, CH2, та інші.

      б)корисна змінна:

- кисень як продукт фотосинтезу утворився завдяки виникненню живих організмів, здатних за рахунок сонячної енергії будувати із вуглекислого газу і води за участю хлорофілу органічну речовину свого тіла, виділяють при цьому кисень. З'явившись в атмосфері він різко змінив її захисні властивості, метеорити почали згортати в ній цілком (інакше кожні 3-4 дні в кожен км2  Землі потрапляло б по метеориту). Змінений склад і властивості атмосфери сприяли розвиткові живого, особливо аеробних істот.

  1. Процес горіння:

     а)окислення;

              б)повільне горіння.

  1. Горіння речовин:

             а)в кисні;

             б)в повітрі.

 

Горіння в кисні

Горіння в повітрі

Подібність

утворюються оксиди

утворюються оксиди

  Відмінність

протікає швидко висока температура

протікає повільно нижча температура (розсіюється)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Умови виникнення горіння:

     а)нагрівання

     б)доступ кисню.

11.Припинення горіння.

12.Подібність і відмінність процесів горіння:

 

процес

відмінність

подібність

горіння

проходить швидко, виділяється світло

виділяється теплота, утворюються оксиди

повільне окислення

проходить повільно, світла майже не виділяється

виділяється теплота, утворюються оксиди

 

13. Застосування кисню:

а/для одержання високих температур,

б/для інтенсифікації хімічних процесів,

в/в медицині,

г/в сумішах при підривних роботах.

14. Кругообіг кисню в природі.

15. Висновок:

Суть реакції горіння і повільного окислення одна (утворення оксидів і виділення тепла), а зовнішні прояви різні, так як різні умови для проходження цих процесів.

V. Закріплення матеріалу.

  1. Вологе зерно не можна зберігати у великих кучах: може пройти обвуглювання і навіть самозаймання. Чому? Щоб зберегти зерно треба його перетрушувати, перемішувати з міста на місто. Чому?
  2. Сміттєві кури будують гніздо із сміття і залишків гниючих рослин. В нього на певну глибину вони відкладають яйця. Самець час від часу частково розкидає зверху кучу або нагрібає вищу. Дзьоб слугує ніби термометром. Який процес іде? Пояснити поведінку птаха.
  3. Іржавіння заліза – тривалий процес взаємодії його з киснем повітря. В результаті іржавіння утворюються оксиди заліза та інші речовини. Пояснити процес.

VI. Підсумок уроку

VII. Д.З. № 21-22.

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку