Розгорнутий план-конспект уроку на тему: "Масові репресії в радянській Україні. Культ особи."

Про матеріал
Розгорнутий план-конспект уроку застосовується для вивчення нової теми і повторення вивчених попереду тематичних блоків.
Перегляд файлу

Розгорнутий план-конспект уроку з історії України в 10 класі

 Тема уроку: Масові репресії в радянській Україні. Культ особи Сталіна.

          Мета уроку:

Дидактична: схарактеризувати сутність і мету проведення масових репресій на території УСРР,  визначити роль Й. Сталіна та інших політичних діячів  в проведенні масових репресій, пояснити положення  нової Конституції та наслідки запроваджених змін.

Розвивальна: розвивати мислення, пам’ять, творчі здібності;  пояснювати, аналізувати й  систематизувати історичний матеріал; вдосконалювати вміння  користуватись науковою термінологією, формувати навички роботи в групах.

Виховна: на прикладі злочинної суті сталінського тоталітарного режиму  виховувати стремління протистояти злочинним намірам, виховувати толерантність і вміння слухати опонента.

Очікувані результати:                                                                                                               Після цього уроку учні зможуть:                                                                                                       - розуміти  мету та ідеологічне виправдання репресій в СРСР,                                                                                        пояснювати сутність та події Великого терору, усвідомлювати його наслідки;                                                                                                                                                                                                                                               - визначати та пояснювати положення нової Конституції СРСР, усвідомлювати її значення у поглибленні моральної кризи суспільства;                                                                - характеризувати діяльність партійних діячів в  СРСР;                                                                               - уміти встановлювати  хронологічну послідовність подій,які відображають репресивну політику радянського тоталітарного режиму щодо громадян УСРР;                                                                                                                                 -– витлумачувати і доречно вживати терміни і поняття: «тоталітаризм», «ворог народу», «чистка», «націонал-ухильництво», «Великий терор», «безбожна п’ятирічка», культ особи, СВУ, ГУЛАГ;                                                                                        - висловлювати власну думку щодо подій, які відбулись в УСРР в 1930-1937роках.

 Тип уроку: урок формування компетентностей.

Інновація: створення ментальних карт, асоціативних кущів, інтерактивних прийомів – таблиць, кросворда, схем, методу евристичної бесіди  з метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці історії.

 

 

Хід уроку:

І. Підготовчий етап.

1. Перевірка готовності класу до уроку

2.Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Робота з кросвордом.

  1. Комплекс заходів, ужитих ВКП(б) у 1920-1930-х рр., що мав на меті модернізацію промисловості: будівництво заводів, фабрик, залізниць та інших індустріальних об’єктів і глибоку технічну реконструкцію наявних підприємств.
  2. Процес докорінної перебудови аграрного сектору . ініційований більшовицьким керівництвом  наприкінці 1920-х років. Передбачав перетворення малих індивідуальних господарств на колективні підприємства.
  3. Тип політичного режиму, який за допомогою тотального контролю над усіма сферами суспільного життя прагне реалізувати агресивну політичну утопію.
  4. Дії з наміром навмисного створення  для членів будь-якої національної, етнічної, расової  чи релігійної групи населення таких життєвих умов, що розраховане на повне або часткове її знищення.
  5. Заможна частина селянства, щодо якого керівництвом СРСР в 1920-1930-х роках здійснювалась політика примусового відчуження майна, насильницького  вислання з місць проживання.
  6. Колективне господарство селян певної місцевості, що набуло поширення після проведення колективізації
  7. Політика придушення, залякування політичних противників жорстокими насильницькими методами.

ІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу. Мотивація навчальної діяльності.

Формування і вдосконалення предметних умінь і навичок.                                    1.Якими були перші прояви масового терору радянсько-комуністичної влади проти громадян УСРР.

          В історії кожного народу є героїчні й трагічні сторінки. Сьогодні ми будемо з вами говорити  про масові репресії в радянській Україні, жертвами яких стали тисячі невинних людей. Найстрашніше було те, що ці події тільки в невеликій своїй частині виходили на поверхню громадського життя: в радянській пресі з’являлася інформація лише про великі показові процеси,що супроводжувалися погромною пропагандою.  Особистий досвід людини, яка потрапила в жорна репресій, також не міг розкрити загальної картини того, що відбувається. Тим самим масштаб, структура і механізми репресій залишалися прихованими як для більшості сучасників (за винятком, зрозуміло, «авторів» і головних виконавців терору), так і для декількох поколінь істориків. Зараз сукупність доступних джерел дає можливість дізнатись про ці події.

Пропоную вам пригадати походження і сутність поняття тоталітаризму (С. 195)

Тоталітаризм – організація державної влади, характерними рисами якої є цілковитий контроль над усіма сферами життя суспільства. заборона демократичних організацій, ліквідація реальних конституційних прав та свобод, репресії, мілітаризація суспільного життя.

Визначте, який саме режим панував в СРСР(комунізм)

Далі опрацьовуємо поняття «чистка»(С.194).

Складіть асоціативний кущ:

                   «чистка»  - репресія, розправа, фізична ліквідація, знищення незгодних, психологічний прес і т.д.

 «Чистка» - офіційна назва процесу очищення компартійно-радянського апарату і всієї партії від збюрократілих, корумпованих і ворожих елементів. Насправді партія позбавлялася інакодумців, усіх тих, хто не мирився з чинопочитанням, нав’язуваним на підставі «демократичного централізму».

. 193

 

 

                   Що розповідають джерела про судовий процес над «СВУ».

Першим судовим процесом проти української гуманітарної інтелігенції став розгляд справи «Спілки визволення України» («СВУ»), що відбувся у Харкові в березні 1930 р. Він мав на меті дискредитацію української інтелігенції: на чолі цієї міфічної спілки нібито стояв один із керівних діячів Української революції, віце-президент ВУАН Сергій Єфремов. Усього на лаві підсудних опинилося 45 осіб: два академіки ВУАН (С. Єфремов і М. Слабченко), 15 професорів вишів, 10 учителів, письменники, священики,

Робота в групах, з підручником – С. 196-197 і відповідають  на питання:                                                                                                                                           1група:

 Коли відбулись події описані в джерелі? Про що йдеться(як розгортаються події, чим завершуються)?                                                                                               Автор –Борис Антоненко-Давидович(письменник) , розповідає про судове засідання над СВУ, і про те, що він чув через навушники, а саме:  що Єфремов  та інші підсудні визнавали провину(терор, готування до повстання), а Петро Холодний не визнав. Суд перервали,а вечором  Петро Холодний вже визнав провину, і автор не міг тоді нічим це пояснити і зрозуміти.

2група : З ясуйте  значення подій та явищ, які висвітлені в джерелі.

На думку спадає, що зізнання в провині  Петром Холодним  було зроблено під тиском, скоріш всього фізичним примусом, тому що вже перебуваючи на процесі він не хотів спочатку визнавати свою вину.                                

Висловіть своє ставлення до подій, явищ описаних в джерелі. – Це не є справедливий судовий процес, який відповідає демократичним засадам життя(чому допитаний каже протилежні речі?); Схвалення резолюцій на зборах робітників підприємств теж викликає сумніви, адже ще не завершено судовий розгляд, тобто презумпції невинуватості немає?

          Давайте складемо ментальну карту по цьому судовому процесу:

 Давайте складемо

 

 

 

 

 

                                                                                                                                 

 

 

2. Якою була природа партійно-радянського апарату в СРСР.У чому сутність Великого терору   і як він відбувався                                                 

Подивіться на с.198:

«Якби ви не вивчали історію СРСР і побачили ці плакати, якою б перед вами постала держава і особа Й. Сталіна?»(Процвітаюча держава, люди щасливі, Сталін - добрий батько  тощо); « Чи справді це було так?»,  «Як образ Сталіна в оточенні дітей впливав на громадян?» « Чи присутня в цих зображеннях пропаганда?» (присутня з метою скласти позитивне враження про Сталіна і владу, зробити так, щоб ніхто і подумати не міг. Що відбувається щось несправедливе і злочинне.)                                                                                                                                               

Ми вже з вами згадали  - Терор  -Політика придушення, залякування політичних противників жорстокими насильницькими методами.

Згадайте!!!                                                                                                                                 1.Який вид терору застосувало сталінське керівництво до українців на початку 1930-х років? (терор голодом, Голодомор 1932-1933рр.)                                                           2.Які верстви населення найбільше постраждали від Голодомору?(селянство)                                                                                                       3.Чи було застосовано терор до інших верств населення? (до духівництва, військового керівництва)                                                                                                 Отже,  тоталітарному режимові характерне застосування терору до всіх верств населення.

Працюємо в зошиті з датами

-         1 грудня 1934 р – вбивство Кірова стало приводом до розгортання терору

        5серпня 1937року  -  директива наркома внутрішніх справ  «Про операцію репресування…..» розпочинає масовий терор.

2 липня  1937року – постанова ЦК ВКП(б)  « Про антирадянські елементи». Цей документ запустив жорна масових репресій  великого терору

 Репре́сії — каральні заходи, покарання, вжиті державними органами.  

«Ворог народу»  - особа, яка підлягала викриттю і репресіям за наказом НКВС СРСР.

 (Чекістам офіційно було дозволено використовувати фізичні методи впливу на допитуваних.)

Більш того, за ініціативою Сталіна прийнято постанову(про зміни кримінального кодексу),  розпорядження щодо створення позасудових органів –«трійок» - суперечило законодавству

 

ОТЖЕ,

1929-1931 pp.  — арешти діячів української культури, науки, церкви. Процес СВУ; СПРАВА «УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЦЕНТРУ».

1932-1936рр.  – Голодомор, боротьба з «націоналістичним ухильництвом»                                                             .                        -  самогубства, М. Хвильового, М. Скрипника

                         -   1934 р. – арешт українських кобзарів і лірників та розправа над ними                                                               

                              - справа української військової організації -УВО     

- створено Головне управління виправно-трудових таборів(ГУЛАГ)

                        

1937-1938рр.           Великий терор      

     Боротьба з українським націоналізмом

Боротьба з ухилами в партії

Репресії проти членів КП(б) У

Репресії в армії

Репресії проти діячів культури

С. 198 -  «Сталінський Великий терор в Україні» - скласти таблицю

Дата

Спрямування терору

Місце розстрілів

Кількість жертв

Всього за 1933-1938 роки репресовано

1937

Репресії проти українських націоналістів, діячів культури

Урочище Сандармох (Карелія, Росія)

1111осіб, з них -201 українець(Лесь Курбас,Микола Куліш та ін..)

1936-1941

Політичні репресії

Биківнянський ліс(Київщина)

Офіційно 14191 особа

360 тисяч громадян України

1937

Репресії проти партійного керівництва

 

З 62 членів ЦК КПУ звинувачено 56, репресовано 10(Косіор, Постишев)

 

Культ особи – що це?

Чи були репресії шляхом до формування «культу особи» Сталіна? Чому?(Тому що викликали страх населення і ніхто не наважувався ставати в опозицію до влади) Отже. В 1939році стало очевидно,що становище Сталіна в партії і державі істотно зміцнилося.  Ставати в опозицію, висловлювати незгоду ніхто не наважувався. Так, утвердився «культ особи»

3.Чи діяли норми нової Конституції СРСР.

Зошит – 1937рік- затвердження Конституції УРСР.

К-ція закріпила: виборча система  повинна набути парламентської форми

1.Рівне представництво від селян і робітників

2.Прямі вибори

3.Таємне  голосування

ІІІ. Завершальний етап.

Систематизація , узагальнення вивченого матеріалу,

  1. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Наголос на основних питаннях уроку.

Про що дізнались на уроці?

Що називаємо Великим терором, коли він розпочався в СРСР, на Україні?

Мета репресій,проти кого був спрямований  терор?

Про які судові справи дізнались?

Які наслідки мали репресії?

Домашнє завдання. Параграф 27, С. 202 – відповідати на питання, дописати наслідки терору, вивчити к-т. 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку