Розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки

Про матеріал
сформувати в учнів свідоме розуміння змісту поняття «розкладання многочленів на множники» та сформувати певний алгоритм «Як розкласти многочлен на множники винесенням спільного множника за дужки»; виробити вміння застосовувати зазначений алгоритм під час розв'язування завдань подібного змісту.
Перегляд файлу

 

Тема. Розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки

Мета: сформувати в учнів свідоме розуміння змісту поняття «розкла­дання многочленів на множники» та сформувати певний алгоритм «Як розкласти многочлен на множники винесенням спільного множника за дужки»; виробити вміння застосовувати зазначений алгоритм під час розв'язування завдань подібного змісту.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

Оскільки домашнє завдання складалося з самостійної роботи, зібравши зошити, перевіряємо (оцінюємо) і діагностуємо рівень за­своєння знань та вмінь з перетворення добутку многочленів (одно­члена на многочлен) у многочлен стандартного вигляду.

Додаткове завдання розбираємо (у разі необхідності) біля дошки.

Якщо х (м) — ширина, то (х + 2) (м) — довжина будівлі. Тому площа дорівнює (див. рис. — заштриховано)

(x + 2)(x + 4) х(х + 2)(м2),

що за умовою становить 16 м2. Маємо рів­няння:

(х + 2)(х + 4) – х(х + 2) = 16;

х2 + 6х + 8 – х2 2x = 16;  4x = 8;  x = 2.

Отже, ширина 2 (м), довжина 2 + 2 = 4 (м).

Відповідь. 2 м; 4 м.

 

II. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ

  1. Сформулюйте правило множення одночлена на многочлен.
  2. Яка властивість множення при цьому використовується?
  3. Чи будь-який добуток одночлена на многочлен можна подати у вигляді
    многочлена?
  4. Знайдіть НСД чисел: 3 і 6; 3 і 4; 16 та 18; 8, 12, 24; 2а та а; 2а2 та а2; 2а2 та
    3а3.
  5. Подайте у вигляді добутку (якщо можна) різними способами:

1) a8;  2) х;  3) 2у7; 4) 6b8.

  1. Подайте одночлен 12х3у4 у вигляді добутку двох одночленів, один з яких дорівнює: 1) 2х3; 2) 3у3; 3) 4х; 4) 6ху; 5) 6х2у3.
  2. Які одночлени слід поставити замість знака (*), щоб утворилась тотожність: 1) х3(*) = х6;  2) -а6 = а4(*);  3)*у7 = у8?

Яку дію можна при цьому виконати із відомими з рівностей степенями?

 

III. Засвоєння знань

Розкладання цілого виразу на множники широко використовується в курсі алгебри. Тому вмінню виконувати цей вид перетворення виразів приділяється багато уваги, але розпочати треба зі форму­вання свідомого розуміння: 1) змісту самої дії «розкладання на множники»; 2) алгоритму знаходження спільного множника та ви­несення його за дужки. Цьому свідомому розумінню сприяє відповідний мотиваційний момент. Тому формування знань учнів можна здійснювати за планом:

  1. Приклади завдань, що приводять до необхідності заміни суми на тотож­но рівний добуток.
  2. Означення поняття розкладання многочлена на множники.
  3. Розподільна властивість множення як основа розкладання многочлена на множники винесенням спільного множника за дужки.

Задача 1. Обчисліть усно: 7,49 ∙ 2,5 + 2,5 ∙ 2,51.

Задана 2. Розв'яжіть рівняння х2 + 2х = 0.

Задача 3. Доведіть, що91986 + 91987 ділиться на 10.

Задачу 1 (див. вище) учні розв'язують, бо цей вид перетворень було відпрацьовано в 5 класі. Але головне — звернути увагу учнів на відмінність записів: «що був даний» та «тотожно рівний», «який ми дістали» (порів­няйте!), тобто, звертаємо увагу на те, що перетворення відбувається в та­кому напрямку: сума > добуток.

Проаналізувавши зміст задач 2 та 3, доходимо висновку: для їх розв'я­зання також бажано замінити дану суму (многочлен) на добуток і бажано таким самим видом перетворень, як і в задачі 1.

Після цього пояснюємо (тлумачимо) учням зміст поняття «розкладан­ня (многочлена) на множники» як вид тотожного перетворення, оберне­ного до множення, що дозволяє дану суму (чисел, добутків, степенів, одночленів, многочленів та їх добутків) перетворити в добуток (чисел, одночленів, многочленів, степенів).

Повторивши розподільну властивість множення (див. актуалізацію опорних знань), записуємо відповідну рівність:

(1) a(b + c) = ab + ac і наголошуємо, що вирази в правій та лівій частинах тотожно рівні, отже, ab + ac = a(b + c) (2) є загальною формулою, записом алгоритму розкладання многочлена на множники винесенням спільного множника за дужки. На цьому теоретична частина закінчується і починається практична частина, бо свідоме розуміння алгоритму пошуку спільного множ­ника в многочлені можливе лише через розв'язування великої кількості вправ та спостереження і формування відповідних висновків.

 

IV. Засвоєння вмінь

Виконання письмових вправ

  1. Подайте у вигляді ab + ac та замініть на а(b + с) вирази:

1) тх + ту; 2) kх – рх; 3) – ab + ac; 4) -та – па.

  1. Подайте у вигляді ab + ас та винесіть спільний множник за дужки:

1) 5х +5у; 2) 4а – 4b; 3) 30 + 15d; 4) -6т – 9п; 5) ах + ау;

6) bc bd; 7) ab + a; 8) су – с; 9) –та – а.

  1. Подайте у вигляді ab+ас вирази та розкладіть на множники:

1) 7ах + 7bх; 2) 3bу – 6b; 3) -5тп + 5п; 4) 3а + 9аb; 5) 5у215у;

6) 3х + 6х2; 7) a2 ab; 8) 8mn 4m2; 9) -6ab + 9b2.

  1. Порівняйте способи дій, здійснені під час виконання вправ № 1—3. Чи можна було б виконати ці ж самі завдання без попереднього подання да­них виразів у вигляді ab + ac (тобто знайти спільний множник а усно)? Якою дією можна було б знайти вираз, що залишиться в дужках? Як мож­на проконтролювати виконані дії? Сформулюйте алгоритм «Як знайти спільний множник членів многочлена та винести його за дужки?»
  2. За сформульованим алгоритмом розкладіть на множники многочлен:

1) 6а – 9b; 2) 4х – ху; 3) 5аb 5ас; 4) 3т2 – 6тп; 5) а7 + а4;

6) 15аb2 5аb; 7) 24х2у + 36ху2; 8) -4х8 + 18х15; 9) 3х4 6х3 + 9х5;

10) 8аb3 – 12а2b 24а2b2; 11) 18у5 – 12ху2 + 9у3;

12) -14аb3с2 21а2bс2 28а3b2с.

(12): виносимо за дужки множник з від'ємним коефіцієнтом. Чому?)

  1. Відомо, що 2а – b = 5. Обчисліть: 1) 4a 2b; 2) 6a 3b.

 

V. Підсумки уроку

Див. задачі 2 і 3 — як розв'язати, виходячи з сформульованого алгоритму.

 

VI. Домашнє завдання

№ 1. Виходячи з алгоритму розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки, розкладіть на множники:

1) тх + 2т; 2) 2ху – 4х; 3) -8ху 10у; 4) ху + уz; 5) 3ас 9bс;

6) х3 + х2 + х; 7) 15а2b3 + 10а3b2 30а2b.

№ 2. Розв'яжіть рівняння:

  1. 3х х2 = 0; 2) у2 +5у = 0; 3) 11х2 – х = 0; 4) 4х2 + 6х = 0.

№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Випишіть множники у вира­зах. Знайдіть та виділіть спільний множник:

1) 2а(х + у) + b(х + у); 2) у(а – b) – 2(а – b); 3) а(с + 3) – х(с + 3);

4) у(р – 1) – (р – 1)2; 5) (а + 3)2 – а(а + 3); 6) (а + 3) – а(а + 3).

 

doc
Додано
4 січня 2020
Переглядів
3771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку