Тема. Розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки
Мета: сформувати в учнів свідоме розуміння змісту поняття «розкладання многочленів на множники» та сформувати певний алгоритм «Як розкласти многочлен на множники винесенням спільного множника за дужки»; виробити вміння застосовувати зазначений алгоритм під час розв'язування завдань подібного змісту.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Оскільки домашнє завдання складалося з самостійної роботи, зібравши зошити, перевіряємо (оцінюємо) і діагностуємо рівень засвоєння знань та вмінь з перетворення добутку многочленів (одночлена на многочлен) у многочлен стандартного вигляду.
Додаткове завдання розбираємо (у разі необхідності) біля дошки.
Якщо х (м) — ширина, то (х + 2) (м) — довжина будівлі. Тому площа дорівнює (див. рис. — заштриховано)
(x + 2)(x + 4) – х(х + 2)(м2),
що за умовою становить 16 м2. Маємо рівняння:
(х + 2)(х + 4) – х(х + 2) = 16;
х2 + 6х + 8 – х2 – 2x = 16; 4x = 8; x = 2.
Отже, ширина 2 (м), довжина 2 + 2 = 4 (м).
Відповідь. 2 м; 4 м.
II. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1) a8; 2) х; 3) 2у7; 4) 6b8.
Яку дію можна при цьому виконати із відомими з рівностей степенями?
III. Засвоєння знань
Розкладання цілого виразу на множники широко використовується в курсі алгебри. Тому вмінню виконувати цей вид перетворення виразів приділяється багато уваги, але розпочати треба зі формування свідомого розуміння: 1) змісту самої дії «розкладання на множники»; 2) алгоритму знаходження спільного множника та винесення його за дужки. Цьому свідомому розумінню сприяє відповідний мотиваційний момент. Тому формування знань учнів можна здійснювати за планом:
Задача 1. Обчисліть усно: 7,49 ∙ 2,5 + 2,5 ∙ 2,51.
Задана 2. Розв'яжіть рівняння х2 + 2х = 0.
Задача 3. Доведіть, що91986 + 91987 ділиться на 10.
Задачу 1 (див. вище) учні розв'язують, бо цей вид перетворень було відпрацьовано в 5 класі. Але головне — звернути увагу учнів на відмінність записів: «що був даний» та «тотожно рівний», «який ми дістали» (порівняйте!), тобто, звертаємо увагу на те, що перетворення відбувається в такому напрямку: сума > добуток.
Проаналізувавши зміст задач 2 та 3, доходимо висновку: для їх розв'язання також бажано замінити дану суму (многочлен) на добуток і бажано таким самим видом перетворень, як і в задачі 1.
Після цього пояснюємо (тлумачимо) учням зміст поняття «розкладання (многочлена) на множники» як вид тотожного перетворення, оберненого до множення, що дозволяє дану суму (чисел, добутків, степенів, одночленів, многочленів та їх добутків) перетворити в добуток (чисел, одночленів, многочленів, степенів).
Повторивши розподільну властивість множення (див. актуалізацію опорних знань), записуємо відповідну рівність:
(1) a(b + c) = ab + ac і наголошуємо, що вирази в правій та лівій частинах тотожно рівні, отже, ab + ac = a(b + c) (2) є загальною формулою, записом алгоритму розкладання многочлена на множники винесенням спільного множника за дужки. На цьому теоретична частина закінчується і починається практична частина, бо свідоме розуміння алгоритму пошуку спільного множника в многочлені можливе лише через розв'язування великої кількості вправ та спостереження і формування відповідних висновків.
IV. Засвоєння вмінь
Виконання письмових вправ
1) тх + ту; 2) kх – рх; 3) – ab + ac; 4) -та – па.
1) 5х +5у; 2) 4а – 4b; 3) 30 + 15d; 4) -6т – 9п; 5) ах + ау;
6) bc – bd; 7) ab + a; 8) су – с; 9) –та – а.
1) 7ах + 7bх; 2) 3bу – 6b; 3) -5тп + 5п; 4) 3а + 9аb; 5) 5у2 – 15у;
6) 3х + 6х2; 7) a2 – ab; 8) 8mn – 4m2; 9) -6ab + 9b2.
1) 6а – 9b; 2) 4х – ху; 3) 5аb – 5ас; 4) 3т2 – 6тп; 5) а7 + а4;
6) 15аb2 – 5аb; 7) 24х2у + 36ху2; 8) -4х8 + 18х15; 9) 3х4 – 6х3 + 9х5;
10) 8аb3 – 12а2b – 24а2b2; 11) 18у5 – 12ху2 + 9у3;
12) -14аb3с2 – 21а2bс2 – 28а3b2с.
(12): виносимо за дужки множник з від'ємним коефіцієнтом. Чому?)
V. Підсумки уроку
Див. задачі 2 і 3 — як розв'язати, виходячи з сформульованого алгоритму.
VI. Домашнє завдання
№ 1. Виходячи з алгоритму розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки, розкладіть на множники:
1) тх + 2т; 2) 2ху – 4х; 3) -8ху – 10у; 4) ху + уz; 5) 3ас – 9bс;
6) х3 + х2 + х; 7) 15а2b3 + 10а3b2 – 30а2b.
№ 2. Розв'яжіть рівняння:
№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Випишіть множники у виразах. Знайдіть та виділіть спільний множник:
1) 2а(х + у) + b(х + у); 2) у(а – b) – 2(а – b); 3) а(с + 3) – х(с + 3);
4) у(р – 1) – (р – 1)2; 5) (а + 3)2 – а(а + 3); 6) (а + 3) – а(а + 3).