Розробка бінарного уроку з зарубіжної літератури, 11 клас на тему: "Перемога чи поразка ? ( За повістю Ернеста Хемінгуея „ Старий і море „ )

Про матеріал
Конспект бінарного уроку з предметів «Зарубіжна література», «Географія», «Біологія». Метою розробки є: Розкрити шляхи реалізації інтегрованого навчання на прикладі нестандартного, інтегрованого (бінарного) природничо-гуманітарного уроку-дослідження з географії, біології та зарубіжної літератури; удосконалити навички цілісного аналізу художнього твору через такі предмети як біологія та географія.
Перегляд файлу

Конспект бінарного  уроку з предметів

«Зарубіжна література», «Географія», «Біологія»

Підготувала вчитель зарубіжної літератури Топорищенського ліцею Бабуцька Людмила Володимирівна

Тема. Перемога чи поразка ?  ( За повістю Ернеста Хемінгуея  „ Старий і море „ )

Мета. Розглянути образ старого, звернути увагу на чесноти,  притаманні Сантьяго, на його розуміння сенсу буття, підкреслити, що саме в цьому образі втілена хемінгуеївська ідея непереможності людини; розтлумачити глибокий зміст основних символів; удосконалювати навички   цілісного аналізу художнього твору; виховувати оптимізм, повагу до мужніх, сміливих, сильних людей, залишатися самим собою за будь – яких обставин.

Обладнання. Портрет Хемінгуея, ілюстрації та малюнки до твору, вислови про письменника, виставка книг митця, музичне оформлення, текст повісті, додаткові матеріали для учнів, пам’ятки з теорії літератури, географічні карти, біологічні таблиці, мультимедійна дошка, проектор.

Тип уроку. Бінарний урок ( учитель зарубіжної літератури та вчитель географії-біології)

Епіграф.  „ Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але не можна перемогти”                                   Е.Хемінгуей

                                                           План уроку

 І. Актуалізація опорних знань.

1. Завдання для учнів. Вибрати епіграф до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Слово вчителя зарубіжної літератури та вчителя географії-біології.

ІІІ. Презентація теми уроку та очікуваних результатів.

ІV. Засвоєння нових знань.

        1. Повідомлення  учнів – дослідників.

       2. Аналіз тексту шляхом „ услід за автором”.

       3. Бесіда.

       4. Коментоване читання.

       5. Дослідження в міні – групах

       6. Вправа «Точка зору»

       7. «Асоціативний кущ»

V. Закріплення матеріалу.

  • Вправа «Я так думаю»

VІ. Підсумок уроку.

  • Слово вчителя.

VІІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Завдання учням ( презентація)

Із запропонованих висловів Ернеста Хемінгуея вибрати вислів, який буде епіграфом до уроку і найяскравіше розкриє суть повісті та самого героя:

Слайд 1

-  По-справжньому хоробрим людям нема чого битися на дуелі, але це постійно роблять багато боягузів, щоб запевнити себе у власній хоробрості.

-  Розумні люди надзвичайно рідко бувають щасливі.

- Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але її не можна перемогти.

- Секрет успіху простий: ніколи не падайте духом. Ніколи не падайте духом. Ніколи не падайте духом на людях.

-  Не судіть про людину тільки за її друзям. Пам’ятайте, що друзі в Іуди були бездоганні.

- З усіх тварин тільки людина вміє сміятися, хоча якраз у нього для цього найменше приводів.

- У всіх у нас є страхи. Але у тих, хто дивиться їм в обличчя, є ще й мужність.

2.  Запитання до класу

 - Про кого ми говоримо : „ Він прожив яскраве життя?” ( Про того, хто прожив життя незвичайне, повне ризику, пригод, подорожей ).

      - Чи можна сказати, що життя Хемінгуея яскраве ?

Слайд 2  ( портрет Е.Хемінгуея)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   1. Слово вчителя зарубіжної літератури:

        Ми живемо з вами  в епоху великих природних і людських катаклізмів : трагедії „ Титанік „ і Чорнобиль, епідемії в Африці, повінь на Закарпатті, які забирають життя багатьох людей. Людина втрачає зв’язок із природою, безрозсудливо та безжалісно відноситься до неї, а природа мстить за це людині. Яка людина в екстремальній ситуації ? Чим вона керується, коли стоїть на порозі життя і смерті? Як боротися за життя? Відповідь одна : людина має бути хазяїном своєї долі. За життя треба боротися.

     Сьогодні ми звернемося до твору, який за філософською глибиною, пристрасним бажанням розібратися в найважливіших проблемах буття, немає аналогів. Цей твір став справжнім одкровенням автора, палким зверненням – настановою до сучасників і нащадків. Невипадково, що формою твору була обрана саме повість – притча.

2. Словникова робота.

Повість-притча - це невеликий (середній) за обсягом епічний твір, у якому зображено зазвичай одного головного героя і одну подію з життя цього героя.

3. Повідомлення учня про історію написання повісті.

( Кубинський рибалка Грегоріо Фуентос, який став одним з прототипів головного героя повісті.

Історія створення повісті «Старий і море» бере свій початок 1936 року, коли Гемінґвей опублікував у часописі «Есквайр» нарис про дійсний випадок у Гольфстрімі: рибалка спіймав величезну рибину, яка довго тягла за собою човник; коли потерпілого знайшли, від риби майже нічого не залишилося, а старий ридав з відчаю.

У 1950 році Гемінґвей розпочав художню розробку давно знайденого сюжету, він мріяв написати об'ємний роман про життя рибальського селища, про долі його мешканців. Проте автор знайшов інший шлях відтворити цей усесвіт рибальського життя: багато чого опустив у підтекст, створивши стислу, глибоку філософську притчу про людину й море. У 1952 році повість «Старий і море» була надрукована в журналі «Лайф».

У 1953 році за свою повість Ернест Гемінґвей отримав Пулітцерівську премію, в 1954 році — Нобелівську премію з літератури.

Літературознавці прагнули з’ясувати, хто став прототипом головного героя повісті — Сантьяго. Досить часто називали відомого кубинського рибалку і друга письменника Грегоро Фуентоса, який дожив до 104 років. Однак більшість дослідників схильні думати, що цей образ увібрав у себе риси різних людей, з якими Гемінґвей спілкувався в рибацькому селищі Кохімар, що неподалік на схід від Гавани).

3. Повідомлення учнів про течію Гольфстрім               Слайд 3-4

                                        про острів Куба                         Слайд 5-6

(учні на карті показують де знаходиться острів Куба і течія Гольфстрім)

4. Вчитель географії.

 Завдання в групах: Розгадати кросворд                        Слайд 7

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонталь:

6.  Великий острів в Карибському морі.

2.  Море між Північною і Південною Америкою.

5.  Найбільша морська течія, що бере початок в Атлантичному океані     неподалік від екватору.

 

Вертикаль:

1.  Канал, що з'єднує Тихий та Атлантичний  океан.

3.  Острів в Карибському морі, який став прихистком для піратів.

4.  Півострів в Південно - Східній частині материка Північна Америка.

ІІІ. Презентація теми уроку та очікуваних результатів.

1. Слово вчителя зарубіжної літератури.

Подивіться ілюстрації, намальовані та зроблені учнями на комп’ютері. ( Звучить музика ). Прослухайте музику, яка допоможе перенестися до далекого морського узбережжя, згадати про старого Сантьяго. Визначте, про що саме ми будемо говорити на уроці і, що ви від нього чекаєте.

2. Слово вчителя географії про Карибське море  Слайд 8-10

(Своєю назвою це море зобов’язане індіанському племені Карибів, що проживали на його узбережжі. Антильське море , то друге ім’я Карибського моря.
   Найбільшу славу морю принесли краса коралових рифів, велика кількість тропічних циклонів, що супроводжуються руйнівними ураганами і пірати, які обрали в далекому минулому цей район для свого “промислу”.

  Водними шляхами воно пов’язане з Мексиканською затокою, через міжострівні протоки – з Атлантичним океаном, і через штучну споруду – Панамський канал з Тихим океаном. Регіон, де розташувалося Карибське море, називається Карибським басейном. Його води омивають береги численних держав на Американському континенті, а також острівні країни. Море дуже глибоке – його максимальна глибина – 7 686 м (западина Каймана між Кубою і Ямайкою).

   Однією з ложок дьогтю, які часто псують ідилію цих казково красивих місць, є урагани і шторми. Вважається, що Карибське море – джерело найбільшої кількості ураганів в західній півкулі).                       

    2. Учні висловлюють очікування та сподівання.

Перегляд буктрейлеру до повіті «Старий і море»    Слайд 11

ІV. Засвоєння нових знань

1. Запитання класу.

 - Які, на вашу думку, проблеми порушує автор у повісті?

2. Робота з текстом. Аналіз тексту шляхом „ услід за автором” із коментуванням окремих епізодів. ( Учні вдома працювали з цитатами до твору )

 - Яким постає перед читачем старий рибалка Сантьяго? Знайти портретну характеристику старого, простежити , як письменник змальовує свого героя залежно від ситуації.

 - Які деталі із опису зовнішності говорить про те, що Сантьяго „ незвичайна людина”, що у нього душа велика і прекрасна, як море, а дух сильний і непереможний? Знайти ключові слова.

  ( Сантьяго прожив довге і тяжке життя, постарів, але лише фізично. Його дух був усе ще міцний і про це говорили його очі.).

 - Як автор твору передає животіння Сантьяго? Зачитайте відповідні цитати з тексту, визначивши ключові слова.

 - Що ви можете сказати, опираючись на текст,  про його минуле?

 -  Яким було його життя? Чи зломило воно Сантьяго?

 - Що автор вкладає в лейтмотив самотності? Прокоментуйте цитати з твору.

Словникова робота: Лейтмотив - це (нім. Leitmotiv)  перен. Основна думка, тема, що проходить через твір або наукову працю і підкреслює головну ідею.

 - Які стосунки склалися між Маноліно і Сантьяго?

- Маноліно був дуже прив’язаний до старого. У чому ж причина того, що хлопець рибалив тепер не з ним?

- Про що можуть розповісти нам сни Сантьяго?

3. Слово вчителя біології.

Що таке сон?

- Сон (лат. somnus) — це стан розуму й тіла, котрий природно повторюється та відзначається зміненою свідомістю, порівняно загальмованою чуттєвою діяльністю, зниженою м'язовою активністю та гальмуванням майже всіх довільних м'язів під час сну зі швидким рухом очей (ШРО), та зменшеною взаємодією з оточенням.

Під час сну підвищується рівень анаболічних процесів та знижується катаболізм.

Сон становить собою чергування різних функціональних станів головного мозку, а не є просто «відпочинком» для головного мозку, як вважали раніше. Під час сну перебудовується мозкова діяльність, яка потрібна для переробки і консолідації інформації, що потрапила в період неспання, переведення її із проміжної в довготривалу пам'ять.

Активність нейронів у різних відділах кори великого мозку і глибинних структурах мозку під час сну лишається майже такою ж, як і при неспанні.

4. Слово вчителя зарубіжної літератури.

Які сни бачив старий Сантьяго і що вони означають?      Слайд 12

(Снились леви. Його сни говорять про те, що він був мужньою людиною і завжди доводив почате до кінця)

       Сантьяго – незвичайна людина. Він хоча вже і старий, та все ще «міцний горішок». Сантьяго – самотній. Однак ця самотність особлива суть її в тому, що життя – важка, складна річ, і долати труднощі людина змушена переважно самотужки.

5.  Бесіда.

 - Як характеризують героя його роздуми? Яку рису характеру найяскравіше вирізняють ?

- Як вдалося автору відтворити відчуття єдності героя із Всесвітом, з живою і неживою природою ?

  - Поясніть значення вислову : „ Як добре, що нам не доводиться убивати сонце, місяць і зорі” На які думки наводить ця фраза читача?

6. Коментоване читання. Зачитайте уривок .

 - Доведіть, що море – це життя , мова природи.

7.  Запитання до класу.

 - Про що мріяв Сантьяго ?

 - Знайдіть опис великої риби, яку спіймав Сантьяго .    Слайд 13

8. Слово вчителя біології про рибу меч.               Слайд 14-17

9. Розповідь учнів про рибу, яку спіймав Сантьяго.     

Перегляд уривку, (5 хв.) із фільму «Старий і море» 1990 р.

10. Бесіда вчителя зарубіжної літератури із учнями:

- Яким чином Хемінгуей досягає того, що у читачів складається враження, ніби вони знаходяться поряд із Сантьяго, допомагають йому тягти з води туго натягнуту жилку?

  - Як повівся старий, коли зрозумів, що піймана риба завдасть йому багато клопоту?

  - Як сприймав старий рибалка впійману рибу – як ворога, якого необхідно подолати, чи як достойного супротивника ?

  - Сантьяго робить  висновок, що у нього з рибою спільна доля. Яка саме?

  - Чи можна рахувати перемогу над рибою кульмінаційним моментом повісті?

  - Які якості характеру  старого виявилися у його змаганні з акулами ?

11. Слово вчителя біології про акули.          Слайд 18-21       

12. Дослідження в міні – групах.

       Вчитель зарубіжної літератури. Завдання для класу.

  - Як відбувається еволюція ( розвиток ) лейтмотиву?

Мета старого

 

велика риба          пів риби           колишня риба           кістяк                   сміття  

результат (скелет)

13. Вчитель біології про скелет риби                  Слайд 22

- Учні розповідають будову скелету риби.

14. Вчитель зарубіжної літератури. Бесіда з учнями.

 -  Чи можна такий розвиток лейтмотиву свідчити про поразку героя ? 

 - Чи вважав себе Сантьяго переможцем ?

 - Що значить для Сантьяго битися за незвичайну рибу ?  (  Означає довести, що він є людина.)

      - Як ви розумієте слова старого про те, що герой  «зайшов занадто далеко  не тільки в морі, але й у своїх мріях».

15. Вправа  «Точка зору»

     - Що означає внутрішня перемога ціною незмінної поразки ?   

 16. Асоціативний кущ...

   Хемінгуей в образі Сантьяго представив «героя кодексу».  Перед вами перелік моральних якостей людини. Визначте, які з них стосуються старого Сантьяго і створіть асоціативний кущ.

             Позитивні                                                              Негативні

        Добрий                                                                            Злий

       Сильний                                                                        Слабкий

       Везучий                                                                         Невдаха

       Люблячий                                                                   Жорстокий

       Чесний                                                                         Брехливий

       Працьовитий                                                              Лінивий

       Старий                                                                        Молодий

       Терплячий                                                                Нестриманий

       Досвідчений                                                            Недосвідчений

       Досконалий                                                             Невпевнений

       Щирий                                                                    Злопам’ятний

       Великодушний                                                         Бездушний

       Сміливий                                                                  Боягузливий

       Благородний                                                                 Підлий

V. Закріплення матеріалу.

1. Вправа « Я так думаю »

  -  Використовуючи  опорні слова «На мій погляд...», я так думаю..., я переконаний в тому, що, мені здається, що..., я вважаю, що..., На мою думку...», дати відповідь на питання:

  -  А чи можна рахувати Сантьяго щасливим ?                

  - То хто ж Сантьяго – переможець чи переможений?

   ( Сантьяго не став хижаком за своєю суттю. Добре його серце не закам’яніло у жорстокому світі ловів і наживи.  Повість «Старий і море» – це оповідь про  мужність людини, про її перемогу у поразці).

VІ. Підсумок уроку.

 1. Слово вчителя зарубіжної літератури.

      Різні висновки можна зробити із того, що прочитали. На поверхні : Старий не привіз риби, він переможений А ось підтекст : Старий мужньо боровся, попри все, зостався живий, його чекають на березі. Він потрібний. Удача не посміхнеться йому. Значить він... ( І переможець, і переможений водночас ).

          Підтекст допоміг зрозуміти пафос повісті. Життя складне й багатогранне. Воно – суворе випробування. В якому є злети і падіння, тріумфи і невдачі. І тільки той. Хто є справжній борець, хто приймає все це філософськи, має право сказати:  «Я прожив яскраве життя». То що ж потрібно змінити в назві теми уроку, щоб питання перетворилося на відповідь?  Замінити «чи» на «й» ( перемога й поразка).

Словникова робота:

Підтекст – це прихований, внутрішній зміст висловлювання.

 - Які рядки передають пафос твору?

       ( « Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але не можна перемогти»).

VII. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Школа ТНВК
Додано
9 березня 2023
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку