Розробка бінорного уроку "Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Знайомство з технікою „печворк” в живописі"

Про матеріал
Урок підготовлений для мотивації навчальної діяльності учнів 4-тих класів на уроках математики та мистецтва. Розвивати творче мислення, уміння аналізувати; активізувати спостережливість, фантазію, сенсорні вміння й навички; розвивати охайність; стимулювати розвиток допитливості, уяви.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа.

 Знайомство з технікою   „печворк” в живописі.  «Бабусин килимок»

 

Практична робота: розв’язування задач за допомогою живописної роботи.

 

Оксана Козловська вчитель початкових класів

 Лілія Іванцова вчитель образотворчого мистецтва

Комунального закладу освіти «середня загальноосвітня школа № 96» Дніпропетровської міської ради

 

Цільова група: 30 учнів

  • учні 4 класу
  • тривалість 90 хв.

             Мета: .

  1. Між предметні зв’язки математика, образотворче мистецтво.
  2. ознайомити учнів із поняттям «дріб»; 
  3. навчити читати і записувати дроби;
  4. пояснити значення чисельника і знаменника дробу; 
  5. удосконалювати навички і вміння в оволодінні роботою художніми матеріалами;
  6. ознайомити  учнів  із історією виникнення та розвитку клаптикової мозаїки. 
  7. розвивати творче мислення, уміння аналізувати; активізувати спостережливість, фантазію, сенсорні вміння й навички; розвивати охайність; стимулювати розвиток допитливості, уяви.

 

Операційні цілі (завдання) учень

 Знає

  • чому застосовують дроби;
  • що означають цифри у записі дробів;

 

розуміє

  •  значущість математичних знань та умінь в повсякденному житті;

 

вміє

      -    читати і записувати дроби;

      -    порівнювати дроби з однаковими знаменниками;

      -    знаходити дріб від числа та числа за його дробом.

 

може

  • створювати власні задачі та проблемні ситуації за питаннями теми;
  • дискутувати на теми;
  • виявляти ініціативу, креативність.

  Учень/учениця милується і виявляє (мовленнєвими та образотворчими засобами):

-  емоційне ставлення до краси в природі та в мистецтві;

-  прагнення до власної художньо-творчої праці;

-  особливості художньо-образної мови творів народних майстрів.

 

           Висловлює власну думку:

  • про художній образ в мистецтві;

 

вживає(за допомогою учителя):

- у спілкуванні з приводу мистецтва спеціальну термінологію (контраст, нюанс, фактура тощо);

 

має уявлення про:

  • основні виражальні засоби  графіки (лінія, штрих, крапка, пляма), живопису (колір);
  • значення форми та декору у творах декоративно-ужиткового мистецтва.

 

Методи і техніки

Презентація;

Вправа «Мікрофон»;

Робота з текстом;

«Геометричний конструктор»;

Індивідуальна робота.

Гра «Сніговий ком».

 

Обладнання

для учнів

робочі зошити, ручки;

набори геометричних фігур,

ножиці, фарби;

заготовки розмальовок.

 

для вчителя
мультимедійний проектор;

зразки геометричних фігур для демонстрації ділення їх на частини.

Презентація: Знайомство з технікою   „печворк” в живописі.  «Бабусин килимок»

 

Допоміжні матеріали

Додаток 1. Матеріали інформаційної довідки для учнів;

Додаток 2. «Геометричний конструктор»: опис гри з практичною роботою.

Додаток 3. Задачі та завдання для практичного засвоєння теми.

Додаток 4. Матеріали для розмальовування учнями у техніці живопису ілюстрацій до придумуваних задач.

Хід уроку

  1. Вступна частина
    1.          За тиждень перед запланованим заняттям  обрано чотирьох охочих учнів (надалі -консультанти) , які будуть виступати із повідомленнями про історію виникнення дробів. Підготують інформацію про те, як з’явились дроби, як їх записували у різних країнах, для чого застосовували.
    2.          Повідомте учням тему та мету заняття. Нагадайте, що вони вже знайомі із поняттям «частина числа», використавши підготовлену мультимедійну презентацію.
    3.            Запропонуйте учням вправу «Мікрофон», щоб кожен міг висловитись стосовно своїх очікувань від уроку, розуміння поняття «дроби» та як їх використовують за призначенням.

 Запитання із логічним навантаженням до учнів:
Два брати розділили між собою порівну одне яблуко. Скільки яблук дісталось кожному з братів?(По пів-яблука)

  Як можна назвати ту частину, яка дісталась кожному з братів?(Половина)

 Хто здогадався, як по іншому можна назвати половину?(Одна друга)

 Доведіть.(Яблуко розрізали на дві рівні частини та взяли одну частину)

             Згадайте запитання задачі та дайте відповідь на неї .(Кожному з  

            братів дісталась половина або одна друга яблука).

 

  1.          Повідомте учням, що одна друга це дробне число. Воно записується так ½. Запропонуйте записати розв’язання задачі: 1: 2 = ½.  Поясніть учням, що дроби люди придумали через те, що в житті їм доводилось не тільки рахувати предмети, але й вимірювати величини. Вони зустрілись із вимірюванням довжин, площ земельних ділянок, об’ємів, маси тіл. При цьому часто траплялось, що одиниця вимірювання не вміщувалась ціле число разів у величині, що вимірювалась. Наприклад, вимірюючи довжину ділянки кроками, людина помічала наступне: у довжині вміщувалось 10 кроків та ще залишок меньше одного крока.Демонстрація слайдів.
  2.          Поясніть учням, що у записі дробу число, яке стоїть під рискою, вказує на скільки рівних частин ділять предмет. Називається воно знаменником дробу. Число, яке стоїть над рискою, вказує, скільки таких частин взято. І називається це число чисельником.
  3.          Надайте слово учням, які готували інформацію про історію дробів.

Після ознайомлення з історичними довідками перейдіть до виконання практичної роботи.

  1.          Запропонуйте учням зіграти в гру «Геометричний конструктор». Поясніть, що ця гра є одним із шляхів закріплення нової інформації . Кожній дитині видається набір геометричних фігур (коло, квадрат, трикутник, смужка), вирізаних з кольорового паперу. Діти, слухаючи умову завдання, повинні шляхом складання, згинання та розрізування фігур, знайти шукані частини, записати та прочитати дроби. Результати вони звіряють із слайдами.
  2.          Для кращого засвоєння теми запропонуйте учням розв’язати завдання та задачі.(Додаток 3)
  3.          Повідомте, що надалі учні будуть вправлятися у розрізненні частин чисел, але вже під час виконання цікавих завдань із образотворчого мистецтва. Наголосіть на тому, що наприкінці уроку вони повинні будуть проаналізувати свої роботи з математичного кута зору, підключивши свої знання про дроби.
  1. Гра «Сніговий ком». Дія гри полягає в тому, що відповідь на питання формується поступово,  учні по черзі відповідають на питання додаючи важливі моменти,  риси  у колективній формі відповіді.

Запитання до учнів:

  1. Що таке графіка?
  2. Основні виражальні засоби  графіки (лінія, штрих, крапка, пляма),
  3. Що таке живопис?
  4. Назвіть головний виражальний засіб живопису.
  5. Чим живопис відрізняється від графіки?
  6. Якими матеріалами та інструментами виконуються живописні роботи?
  7. Наведіть приклади декоративно-прикладного мистецтва, використавши підготовлену презентацію.

 

Декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди. ДОДАТОК № 4.

 

Ключові слова: декоративно-ужиткове мистецтво, вишивка, килимарство, гончарство, народна іграшка, художня обробка металу, дерева, шкіри, вироби з бісеру, костюм.

  1.          Після ознайомлення з різновидами технік оздоблення  перейдіть до виконання практичної роботи.
  2.          Діти отримують геометричні фігури (квадрат, трикутник).
  3.          Завдання: за власним бажанням створити абстрактний малюнок з теплих чи холодних кольорів.

 

  C:\Users\asus\Desktop\урок 4 кл\Новая папка\0820556.jpg   https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=1ace1d5f81b3d5daf5ddc4a86d06f1e9&n=13

 

  1.          Після закінчення «консультанти» створюють галерею з творчих робіт для огляду досягнень учнів в опануванні технік зображення мозаїки.
  2.          Розглядаючи творчі роботи, учні повинні актуалізувати математичні знання з теми «Дроби» і дати відповіді на запитання:
  • Ціле число ваших робіт-30. Яка частина робіт виконана хлопчиками? (17/30)
  • Скільки робіт виконано дівчатками ? (13/30)
  •  Яка частина робіт виконана у теплих кольорах, яка в холодних?

 

  1. Підсумкова частина.

 

  Підведіть підсумок уроку через одержання «зворотного» зв’язку.

  1. Розгляньте галерею з творчих робіт.
  2. Станьте з учнями в одно коло, взявшись за руки. Запропонуйте поділитися своїми думками, починаючи зі слів: «Мені сьогодні сподобалося, бо …», або «Мені сьогодні не сподобалося, бо …».
  3.  Подякуйте один одному за співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 1

 

 

 

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА « ІЗ ІСТОРІЇ ЗВИЧАЙНИХ ДРОБІВ»

 

  1. й учень. Дроби беруть свій початок із глибокої давнини. Тоді, коли потрібно було поділити здобич, при вимірюванні величин та в інших подібних ситуаціях, люди зіткнулись з необхідністю ввести дроби. Давні єгиптяни вже знали, як поділити 2 предмета на трьох, для цього числа 2/3 у них був спеціальний значок. Це був єдиний у їхньому вжитку дріб, в чисельнику якого не стояла одиниця. Якщо ж єгиптянину потрібно було використати інші дроби, то він подавав їх у вигляді суми основних дробів.
  2. й учень. У стародавньому Вавилоні навпаки віддавали перевагу постійному знаменнику, який дорівнював 60. Римляни теж вживали тільки один знаменник рівний 12. Дії з дробами у середньовіччі вважались найскладнішою галуззю математики. До цих пір у німців про людину, яка потрапила у складне становище, кажуть «потрапив у дроби».
  3. й учень. Поява дробів пов’язана у багатьох народів з поділом здобичі під час полювання. В зв’язку з такою необхідністю люди почали вживати вислови: половина, третина, два з половиною кроки. З чого можна зробити висновок, що дробні числа виникли як результат вимірювання величин.
  4. й учень. Народи пройшли через різні записи дробів, поки не дійшли до сучасного. Спочатку у записі дробів не використовувалась дробна риска. Вона з’явилась тільки у 1202 році у італійського математика Леонардо Пізанського. Він ввів слово «дріб». Назви «чисельник» та «знаменник» ввів у 13 ст. Максим Плануд, грецький монах, вчений, математик. Сучасну систему запису дробів створили в Індії. Тільки там писали знаменник зверху, а чисельник знизу і дробну риску теж не писали. А записувати дроби в такому вигляді як зараз почали араби.

 

ДОДАТОК № 2

 

ГРА «МАТЕМАТИЧНИЙ КОНСТРУКТОР»

 

Запропонуйте учням роздатковий матеріал у вигляді картонних геометричних фігур: круга, квадрата, трикутника, смужки. Розпочніть практичну  роботу із круга. Наведіть учням запитання.

 

 Якщо розділити круг на 2 рівні частини, що отримаємо? Половину круга.

Яким чином можна поділити наш круг на половини? Зігнувши його навпіл, або розрізавши.

Як по іншому можна назвати половини, що утворилися? ½

Чи можна поділити ці 2 половини порівну між чотирма людьми, уявивши, наприклад, що це торт? Можна.

Як цього досягти? Зігнути половини круга ще навпіл кожну.

Скільки рівних частин круга ми отримали? 4

Як можна записати кількість частин одного цілого- круга у вигляді дробів? 1/4

 

Запропонуйте учням самостійно поділити ¼ круга ще навпіл, зігнувши картонну заготовку і записати,а потім прочитати, яке дробне число у них вийшло. Надалі розвивайте думку дітей про те, що частин одного цілого можна взяти не одну, а декілька. Нехай вони зафарбують олівцями 2 частини із 8, 4 частини із 8 і т.д.

Такого ж плану роботу організуйте із іншими геометричними фігурами. Наприкінці запропонуйте учням поміркувати над тим, де в буденному житті ми можемо зустрітися із поділом цілого на частини, а відтак необхідністю існування дробів.

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 3

 

 

ЗАВДАННЯ НА ЗАСВОЄННЯ ДРОБІВ ТА ВПРАВЛЯННЯ У ЗАПИСАХ ДРОБІВ

 

З метою ознайомлення запропонуйте учням під вашим керівництвом виконати такі вправи:

 

1. На скільки рівних частин поділено кожний круг ? (слайд презентації)

Поясніть:

- Яка частина першого круга зафарбована?

- Скільки таких шостих частин заштриховано у другому крузі? (2).

Тобто заштриховано 2/6 частини.

- Скільки таких шостих частин заштриховано у третьому крузі? І т.д.

 

2. Полічіть, на скільки рівних частин поділено кожну фігуру? (слайд презентації)

Скільки таких частин зафарбовано?

Числа виду 1/2, 2/3, 3/4, 1/6, 2/3, 5/6 називаються дробовими числами.

Число 3/4-дріб, 3-чисельник дробу, а 4-знаменник дробу. Число під рискою

дробу-знаменник дробу-показує, на скільки рівних частин поділено ціле.

Число над рискою дробу-чисельник дробу-показує, скільки взято рівних

частин цілого.

Для закріплення матеріалу запропонуйте учням такі вправи:

 

1) запишіть у вигляді дробу, яку частину фігури зафарбовано; (слайд презентації)

2)прочитайте дроби і поясніть, як їх утворено. (слайд презентації).

 

Здобуті знання про дроби використайте під час розв'язування задач

на знаходження дробу від числа. Пояснення знаходження дробу від числа

подайте на основі готового розв'язання.

Задача

Довжина відрізка АВ дорівнює 10 см. Чому дорівнює 2/5 цього відрізка?

Розв’язання

1)Скільки сантиметрів в 1/5 відрізка АВ?

10:5=2(см)

2)Чому дорівнює 2/5 відрізка АВ?

2•2=4(см)

Відповідь: 2/5 відрізка АВ дорівнює 4см.

ДОДАТОК № 4                   Історія розвитку техніки  „ПЕЧВОРК”

 

 З метою ознайомлення, запропоновано учням самостійно підготувати

історія розвитку техніки  „ПЕЧВОРК”

       Час від часу перед кожною господинею постає проблема: куди подіти  одежу, яка вийшла з моди, або, з якої виросли діти, клаптики тканини, стрічки, мереживо, тасьму. А можливостей для їх використання дуже багато. З них можна виготовити безліч  речей, які зроблять нашу оселю затишною і красивою. Створені вироби виконують не тільки декоративну

( настінні панно, композиції), але й утилітарну ( сумки, пледи, килимки, подушки, прихватки і т.д.) функцію.

      Неповторного вигляду набуває одяг, оздоблений елементами техніки „печворк”: жилети, жакети, спідниці, головні убори. Залежно від того, які клаптики є під рукою, добираються малюнки у вигляді орнаментів на заданому тлі, визначається певна кольорова гама і за допомогою зшивання створюється композиційний блок; з декількох блоків – композиція, виріб.

     Для того, щоб успішно опанувати цю цікаву тему, потрібно дещо згадати:

Актуалізація опорних знань:  (ДОДАТОК № 5)

1. Які кольори основні ви знаєте ? – (червоний, синій, жовтий).

2. На які групи поділяються кольори? – (теплі, холодні).

3. Як вони між собою поєднуються? 

 

      Так що ж таке „печворк” ? В перекладі з англійської – „робота з клаптиків”. Безперечно, цей термін знайомий і асоціюється найчастіше з бабусиним рукоділлям. Але мало хто знайомий з історією цієї старовинної творчості, як і з його можливостями.  Унікальні лоскутні вироби зустрічалися у різних народів в різні часи. Лоскутне шиття зароджувалось і розвивалось незалежно у різних народів. Вік цього досить древнього ремесла визначити дуже складно, так як і визначити час, коли людина вперше виготовила тканину і одягла на себе зшиту одежу. У слов’ян  клаптикова мозаїка набула популярності завдяки економному використанню залишків тканин. Так в селянських хатинах з’являлися різнокольорові килимки, ковдри, подушки, одежа для дітей та ін., зроблені зі старих речей. Та в Україні клаптикове шиття відоме як один з найцікавіших видів декоративно – прикладного мистецтва. Цим видом рукоділля залюбки займаються як дорослі жінки, так і дівчата. Робота з клаптиків досить цікава та захоплююча, але доволі кропітка та трудомістка. Різнобарв’я  кольорової гами клаптиків відкриває широкі можливості для творчості.

 

Додаток  № 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерактивні ресурси:

  1. http://vchiti.in.ua/ttbdeac/ - Методична розробка уроку.
  2. https://studopedia.su/16_179016_zavdannya-z-modelyuvannya.html

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Іванцова Лілія
Додано
28 листопада 2022
Переглядів
324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку