Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа.
Знайомство з технікою „печворк” в живописі. «Бабусин килимок»
Практична робота: розв’язування задач за допомогою живописної роботи.
Оксана Козловська вчитель початкових класів
Лілія Іванцова вчитель образотворчого мистецтва
Комунального закладу освіти «середня загальноосвітня школа № 96» Дніпропетровської міської ради
Цільова група: 30 учнів
Мета: .
Операційні цілі (завдання) учень
Знає
розуміє
вміє
- читати і записувати дроби;
- порівнювати дроби з однаковими знаменниками;
- знаходити дріб від числа та числа за його дробом.
може
Учень/учениця милується і виявляє (мовленнєвими та образотворчими засобами):
- емоційне ставлення до краси в природі та в мистецтві;
- прагнення до власної художньо-творчої праці;
- особливості художньо-образної мови творів народних майстрів.
Висловлює власну думку:
вживає(за допомогою учителя):
- у спілкуванні з приводу мистецтва спеціальну термінологію (контраст, нюанс, фактура тощо);
має уявлення про:
Методи і техніки
Презентація;
Вправа «Мікрофон»;
Робота з текстом;
«Геометричний конструктор»;
Індивідуальна робота.
Гра «Сніговий ком».
Обладнання
для учнів –
робочі зошити, ручки;
набори геометричних фігур,
ножиці, фарби;
заготовки розмальовок.
для вчителя –
мультимедійний проектор;
зразки геометричних фігур для демонстрації ділення їх на частини.
Презентація: Знайомство з технікою „печворк” в живописі. «Бабусин килимок»
Допоміжні матеріали
Додаток 1. Матеріали інформаційної довідки для учнів;
Додаток 2. «Геометричний конструктор»: опис гри з практичною роботою.
Додаток 3. Задачі та завдання для практичного засвоєння теми.
Додаток 4. Матеріали для розмальовування учнями у техніці живопису ілюстрацій до придумуваних задач.
Хід уроку
Запитання із логічним навантаженням до учнів:
Два брати розділили між собою порівну одне яблуко. Скільки яблук дісталось кожному з братів?(По пів-яблука)
Як можна назвати ту частину, яка дісталась кожному з братів?(Половина)
Хто здогадався, як по іншому можна назвати половину?(Одна друга)
Доведіть.(Яблуко розрізали на дві рівні частини та взяли одну частину)
Згадайте запитання задачі та дайте відповідь на неї .(Кожному з
братів дісталась половина або одна друга яблука).
Після ознайомлення з історичними довідками перейдіть до виконання практичної роботи.
Запитання до учнів:
Декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди. ДОДАТОК № 4.
Ключові слова: декоративно-ужиткове мистецтво, вишивка, килимарство, гончарство, народна іграшка, художня обробка металу, дерева, шкіри, вироби з бісеру, костюм.
Підведіть підсумок уроку через одержання «зворотного» зв’язку.
ДОДАТОК № 1
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА « ІЗ ІСТОРІЇ ЗВИЧАЙНИХ ДРОБІВ»
ДОДАТОК № 2
ГРА «МАТЕМАТИЧНИЙ КОНСТРУКТОР»
Запропонуйте учням роздатковий матеріал у вигляді картонних геометричних фігур: круга, квадрата, трикутника, смужки. Розпочніть практичну роботу із круга. Наведіть учням запитання.
Якщо розділити круг на 2 рівні частини, що отримаємо? Половину круга.
Яким чином можна поділити наш круг на половини? Зігнувши його навпіл, або розрізавши.
Як по іншому можна назвати половини, що утворилися? ½
Чи можна поділити ці 2 половини порівну між чотирма людьми, уявивши, наприклад, що це торт? Можна.
Як цього досягти? Зігнути половини круга ще навпіл кожну.
Скільки рівних частин круга ми отримали? 4
Як можна записати кількість частин одного цілого- круга у вигляді дробів? 1/4
Запропонуйте учням самостійно поділити ¼ круга ще навпіл, зігнувши картонну заготовку і записати,а потім прочитати, яке дробне число у них вийшло. Надалі розвивайте думку дітей про те, що частин одного цілого можна взяти не одну, а декілька. Нехай вони зафарбують олівцями 2 частини із 8, 4 частини із 8 і т.д.
Такого ж плану роботу організуйте із іншими геометричними фігурами. Наприкінці запропонуйте учням поміркувати над тим, де в буденному житті ми можемо зустрітися із поділом цілого на частини, а відтак необхідністю існування дробів.
ДОДАТОК № 3
ЗАВДАННЯ НА ЗАСВОЄННЯ ДРОБІВ ТА ВПРАВЛЯННЯ У ЗАПИСАХ ДРОБІВ
З метою ознайомлення запропонуйте учням під вашим керівництвом виконати такі вправи:
1. На скільки рівних частин поділено кожний круг ? (слайд презентації)
Поясніть:
- Яка частина першого круга зафарбована?
- Скільки таких шостих частин заштриховано у другому крузі? (2).
Тобто заштриховано 2/6 частини.
- Скільки таких шостих частин заштриховано у третьому крузі? І т.д.
2. Полічіть, на скільки рівних частин поділено кожну фігуру? (слайд презентації)
Скільки таких частин зафарбовано?
Числа виду 1/2, 2/3, 3/4, 1/6, 2/3, 5/6 називаються дробовими числами.
Число 3/4-дріб, 3-чисельник дробу, а 4-знаменник дробу. Число під рискою
дробу-знаменник дробу-показує, на скільки рівних частин поділено ціле.
Число над рискою дробу-чисельник дробу-показує, скільки взято рівних
частин цілого.
Для закріплення матеріалу запропонуйте учням такі вправи:
1) запишіть у вигляді дробу, яку частину фігури зафарбовано; (слайд презентації)
2)прочитайте дроби і поясніть, як їх утворено. (слайд презентації).
Здобуті знання про дроби використайте під час розв'язування задач
на знаходження дробу від числа. Пояснення знаходження дробу від числа
подайте на основі готового розв'язання.
Задача
Довжина відрізка АВ дорівнює 10 см. Чому дорівнює 2/5 цього відрізка?
Розв’язання
1)Скільки сантиметрів в 1/5 відрізка АВ?
10:5=2(см)
2)Чому дорівнює 2/5 відрізка АВ?
2•2=4(см)
Відповідь: 2/5 відрізка АВ дорівнює 4см.
ДОДАТОК № 4 Історія розвитку техніки „ПЕЧВОРК”
З метою ознайомлення, запропоновано учням самостійно підготувати
історія розвитку техніки „ПЕЧВОРК”
Час від часу перед кожною господинею постає проблема: куди подіти одежу, яка вийшла з моди, або, з якої виросли діти, клаптики тканини, стрічки, мереживо, тасьму. А можливостей для їх використання дуже багато. З них можна виготовити безліч речей, які зроблять нашу оселю затишною і красивою. Створені вироби виконують не тільки декоративну
( настінні панно, композиції), але й утилітарну ( сумки, пледи, килимки, подушки, прихватки і т.д.) функцію.
Неповторного вигляду набуває одяг, оздоблений елементами техніки „печворк”: жилети, жакети, спідниці, головні убори. Залежно від того, які клаптики є під рукою, добираються малюнки у вигляді орнаментів на заданому тлі, визначається певна кольорова гама і за допомогою зшивання створюється композиційний блок; з декількох блоків – композиція, виріб.
Для того, щоб успішно опанувати цю цікаву тему, потрібно дещо згадати:
Актуалізація опорних знань: (ДОДАТОК № 5)
1. Які кольори основні ви знаєте ? – (червоний, синій, жовтий).
2. На які групи поділяються кольори? – (теплі, холодні).
3. Як вони між собою поєднуються?
Так що ж таке „печворк” ? В перекладі з англійської – „робота з клаптиків”. Безперечно, цей термін знайомий і асоціюється найчастіше з бабусиним рукоділлям. Але мало хто знайомий з історією цієї старовинної творчості, як і з його можливостями. Унікальні лоскутні вироби зустрічалися у різних народів в різні часи. Лоскутне шиття зароджувалось і розвивалось незалежно у різних народів. Вік цього досить древнього ремесла визначити дуже складно, так як і визначити час, коли людина вперше виготовила тканину і одягла на себе зшиту одежу. У слов’ян клаптикова мозаїка набула популярності завдяки економному використанню залишків тканин. Так в селянських хатинах з’являлися різнокольорові килимки, ковдри, подушки, одежа для дітей та ін., зроблені зі старих речей. Та в Україні клаптикове шиття відоме як один з найцікавіших видів декоративно – прикладного мистецтва. Цим видом рукоділля залюбки займаються як дорослі жінки, так і дівчата. Робота з клаптиків досить цікава та захоплююча, але доволі кропітка та трудомістка. Різнобарв’я кольорової гами клаптиків відкриває широкі можливості для творчості.
Додаток № 5
Інтерактивні ресурси:
1