Конспект відкритого уроку
Гори Карпати.
Рослинний і тваринний світ Українських Карпат.
Автор :
Букса Уляна Петрівна - вчитель початкових класів Шегинівської ЗОШ І- ІІІ ступенів
Конспект уроку складено для проведення відкритих уроків з учнями 3-4 класів.
Мета: продовжити формування поняття «гори», розкрити залежність природи гір від їхньої висоти, ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей. Розвивати спостережливість, уяву, уявлення, бережне ставлення до природи, пам’ять, мислення, творчість. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації «Карпатські гори», малюнки, карта України, атласи, гербарії, рослин, дитячий поїзд
Хід уроку
І. Організація класу
Усміхніться всім довкола
Квітам, сонцю, травам, людям
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде
— Сьогодні урок у нас святковий, тому що до нас прибуло на урок багато гостей, і незвичайний, тому що вже чекає на нас поїзд, то означає, що ми сядемо у нього і вирушимо у далеку і цікаву подорож. А куди ми з вами поїдемо скажете ви мені, коли відгадаєте загадку:
а) перший склад слова – це вигук ворони,
б) другий склад – це рух у танці,
в) третій склад – це займенник ІІ особи однини
(Кар-па-ти)
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
— Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами подорожуватимемо до Карпат, побуваємо на найвищих вершинах Карпатських гір, вивчимо екзотичну рослинність цієї місцевості, дізнаємось про тваринний світ, корисні копалини, а також про працю і людей, і їхній відпочинок
Отож поїхали
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Робота з картою
— Давайте глянемо, де ми з вами опинились
— Знайдіть на карті Карпатські гори
— У якій частині вони знаходяться? (на Заході)
— Які гори вищі: Кримські чи Карпатські?
— По яких ознаках ви це пізнали?
2. Повідомлення вчителя
— Карпатські гори розташовані на території сусідніх держав: Польщі, Румунії, Словаччини. Українські Карпати складаються з витягнутих північного заходу на північний схід паралелей. Вони не є дуже високими, аде мають пологі схили. Впливають на погодні умови, на тваринний і рослинний світ.
— Згадайте, яка форма земної поверхні називається горами.
Гори – це ділянки земної поверхні, дуже підняті над рівнинами.
— Яку будову має гора? (вершина, схил, підніжжя)
— За віком гори бувають? (молоді, старі)
— Карпати молоді гори.
3. Розповідь вчителя
Українські Карпати є частиною Карпатської гірської системи. Географічна назва Карпати – дуже давня. У літературі, мабуть вперше, бо вона була згадана римським письменником Клавдієм Птоломієм в ІІ ст. нашої ери. Історичні матеріали свідчать, що сприятливі кліматичні умови, родючі ґрунти та багаті природні ресурси Карпатської гірської системи та прилеглої до неї Середньодунайської низовини з давніх часів сприяли економічному процвітанню народів, що заселяли цю територію.
Характерні риси Українських Карпат: м’якість клімату, вертикальна поясність, плавні контури хребтів, екзотичність. Клімат теплий і вологий. Опадів випадає багато.
— А зараз ми спробуємо піднятись на найвищу точку гір Карпат – Говерлу.
— Ось який вона має вигляд взимку.
— Яка її висота? (2061 м.)
4. Практична робота (робота з книжкою)
— Роздивіться схему, що вміщена у підручнику і дізнаєтесь, чи змінюється рослинний світ від підніжжя до вершини
5. Повідомлення кореспондентів про вертикальні пояси Карпат з одночасним заповненням таблиці про рослинність (розповіді дітей) (Додаток №1) додається
6. Розповідь вчителя
У Карпатських горах зосереджено 15% усіх лісів України. Це найбільший лісовий масив нашої держави. Це єдині гори в світі вкриті лісами, тому і мають назву лісисті. Вони відіграють важливу водозбереження та природоохорони. Ліси є багатими також на лікарські рослини, ягоди, гриби. (розгляд малюнків)
— А що таке полонини?
— Полонини у Карпатах – це безлісі вершини гірських хребтів. Вони вкриті пахучим різнотрав’ям. Полонини використовуються як літні пасовиська.
Фізхвилинка (додаток №2)
7. Вивчення тваринного світу
— А яких же тут ми можемо зустріти тварин?
— Тож серед Українських Карпат найбільш поширеними є…?(відповіді дітей)
— Риби? (окунь, лящ, щука)
— Птахи? (беркут, орел, лелека, шишкар, дятел, тетерів…)
8. Робота з картою
— Які річки течуть у Карпатах?
— Найбільші: Дністер, Тиса, Прут, Черемош
— Коли вони найповноводніші?
— Які водойми, крім рік, зустрічаються у Карпатських горах?
— Так, це озера
— От ми і добрались до Озера Синевир. Ось яке воно, милує наше око своєю красою.
— Послухайте про нього легенду (Додаток №4) (додається)
9. Вивчення корисних копалин (за умовними позначеннями у підручнику)
— Карпати багаті на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть і ін.)
Екзотичність, чисте повітря, схили, вкриті майже до самих вершин лісами, цілющі властивості мінеральних вод сприяли розвитку в Карпатах санаторно-курортних комплексів, таких як: Моршин, Трускавець, Свалява. Тут щорічно оздоровлюються десятки тисяч людей. Приваблюють Карпати туристів зі всього світу.
Місцеву мешканці займаються виготовленням меблів, вирощуванням сільськогосподарських культур, як: пшеницю, жито. Вирощують виноградники, сади.
ІV. Підсумок уроку
— Ось і підходить до кінця наша подорож.
— А зараз представники різних міністерств скажуть своє слово
— Отож вам слово, Карпати! (Додаток №5) додається
— Отож повертаємось додому (поїзд їде)
— Розгадування ребуса (Додаток №6)
V. Домашнє завдання
— Прийти додому, розповісти батькам про подорож до Карпат. І всю цю красу Карпатських гір виразити на малюнку (я в Карпати закохалась)
Додаток №2
Фізхвилинка
Раз, два – піднімається гора
Три, чотири – це круті гірські схили.
П’ять, шість – це орли дивний танець завели
Сім, вісім – це смерічки похилились
Дев’ять, десять – це вода з водоспаду
Додаток №6
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
6 |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|||