Урок " Гори Карпати"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку " ГОРИ КАРПАТИ" призначений для проведення уроків " Я досліджую світ" та " Природознавства" для учнів 3-4 класів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

Гори Карпати.

Рослинний і тваринний світ Українських Карпат.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            Автор :

  Букса Уляна Петрівна - вчитель початкових класів Шегинівської ЗОШ І- ІІІ ступенів

 

Конспект уроку складено для проведення відкритих уроків з учнями 3-4 класів.

 

 

 

Мета: продовжити формування поняття «гори», розкрити залежність природи гір від їхньої висоти, ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей. Розвивати спостережливість, уяву, уявлення, бережне ставлення до природи, пам’ять, мислення, творчість. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи.

Обладнання: ілюстрації «Карпатські гори», малюнки, карта України, атласи, гербарії, рослин, дитячий поїзд

 

Хід уроку

І. Організація класу

Усміхніться всім довкола

Квітам, сонцю, травам, людям

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде

 

— Сьогодні урок у нас святковий, тому що до нас прибуло на урок багато гостей, і незвичайний, тому що вже чекає на нас поїзд, то означає, що ми сядемо у нього і вирушимо у далеку і цікаву подорож. А куди ми з вами поїдемо скажете ви мені, коли відгадаєте загадку:

а) перший склад слова – це вигук ворони,

б) другий склад – це рух у танці,

в) третій склад – це займенник ІІ особи однини

(Кар-па-ти)

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

— Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами подорожуватимемо до Карпат, побуваємо на найвищих вершинах Карпатських гір, вивчимо екзотичну рослинність цієї місцевості, дізнаємось про тваринний світ, корисні копалини, а також про працю і людей, і їхній відпочинок

Отож поїхали

ІІІ. Робота над темою уроку

1.  Робота з картою

— Давайте глянемо, де ми з вами опинились

— Знайдіть на карті Карпатські гори

— У якій частині вони знаходяться? (на Заході)

— Які гори вищі: Кримські чи Карпатські?

— По яких ознаках ви це пізнали?

 

2. Повідомлення вчителя

— Карпатські гори розташовані на території сусідніх держав: Польщі, Румунії, Словаччини. Українські Карпати складаються з витягнутих північного заходу на північний схід паралелей. Вони не є дуже високими, аде мають пологі схили. Впливають на погодні умови, на тваринний і рослинний світ.

— Згадайте, яка форма земної поверхні називається горами.

Гори – це ділянки земної поверхні, дуже підняті над рівнинами.

— Яку будову має гора? (вершина, схил, підніжжя)

— За віком гори бувають? (молоді, старі)

— Карпати молоді гори.

 

3. Розповідь вчителя

Українські Карпати є частиною Карпатської гірської системи. Географічна назва Карпати – дуже давня. У літературі, мабуть вперше, бо вона була згадана римським письменником Клавдієм Птоломієм в ІІ ст. нашої ери. Історичні матеріали свідчать, що сприятливі кліматичні умови, родючі ґрунти та багаті природні ресурси Карпатської гірської системи та прилеглої до неї Середньодунайської низовини з давніх часів сприяли економічному процвітанню народів, що заселяли цю територію.

Характерні риси Українських Карпат: м’якість клімату, вертикальна поясність, плавні контури хребтів, екзотичність. Клімат теплий і вологий. Опадів випадає багато.

— А зараз ми спробуємо піднятись на найвищу точку гір Карпат – Говерлу.

— Ось який вона має вигляд взимку.

— Яка її висота? (2061 м.)

 

4. Практична робота (робота з книжкою)

— Роздивіться схему, що вміщена у підручнику і дізнаєтесь, чи змінюється рослинний світ від підніжжя до вершини

 

5. Повідомлення кореспондентів про вертикальні пояси Карпат з одночасним заповненням таблиці про рослинність (розповіді дітей) (Додаток №1) додається

 

6. Розповідь вчителя

У Карпатських горах зосереджено 15% усіх лісів України. Це найбільший лісовий масив нашої держави. Це єдині гори в світі вкриті лісами, тому і мають назву лісисті. Вони відіграють важливу водозбереження та природоохорони. Ліси є багатими також на лікарські рослини, ягоди, гриби. (розгляд малюнків)

— А що таке полонини?

— Полонини у Карпатах – це безлісі вершини гірських хребтів. Вони вкриті пахучим різнотрав’ям. Полонини використовуються як літні пасовиська.

Фізхвилинка (додаток №2)

 

7. Вивчення тваринного світу

— А яких же тут ми можемо зустріти тварин?

— Тож серед Українських Карпат найбільш поширеними є…?(відповіді дітей)

— Риби? (окунь, лящ, щука)

— Птахи? (беркут, орел, лелека, шишкар, дятел, тетерів…)

 

8. Робота з картою

— Які річки течуть у Карпатах?

— Найбільші: Дністер, Тиса, Прут, Черемош

— Коли вони найповноводніші?

— Які водойми, крім рік, зустрічаються у Карпатських горах?

— Так, це озера

— От ми і добрались до Озера Синевир. Ось яке воно, милує наше око своєю красою.

— Послухайте про нього легенду (Додаток №4) (додається)

 

9. Вивчення корисних копалин (за умовними позначеннями у підручнику)

— Карпати багаті на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть і ін.)

Екзотичність, чисте повітря, схили, вкриті майже до самих вершин лісами, цілющі властивості мінеральних вод сприяли розвитку в Карпатах санаторно-курортних комплексів, таких як: Моршин, Трускавець, Свалява. Тут щорічно оздоровлюються десятки тисяч людей. Приваблюють Карпати туристів зі всього світу.

Місцеву мешканці займаються виготовленням меблів, вирощуванням сільськогосподарських культур, як: пшеницю, жито. Вирощують виноградники, сади.

 

ІV. Підсумок уроку

— Ось і підходить до кінця наша подорож.

— А зараз представники різних міністерств скажуть своє слово

— Отож вам слово, Карпати! (Додаток №5) додається

— Отож повертаємось додому (поїзд їде)

— Розгадування ребуса (Додаток №6)

 

V. Домашнє завдання

— Прийти додому, розповісти батькам про подорож до Карпат. І всю цю красу Карпатських гір виразити на малюнку (я в Карпати закохалась)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №2

 

 

Фізхвилинка

 

Раз, два – піднімається гора

Три, чотири – це круті гірські схили.

П’ять, шість – це орли дивний танець завели

Сім, вісім – це смерічки похилились

Дев’ять, десять – це вода з водоспаду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №6

 

  1. Листяне дерево, що росте в горах (Клен)
  2. Квітка, що росте на полонині (Арніка)
  3. У горах є безліч … рослин (лікарських)
  4. Петрук, рябчик, дятел – це … (птахи)
  5. Хвойне дерево (Модрина)
  6. Річка, що тече в горах (Прут)
  7. Дерево на Закарпатті (Ялиця)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7