Урок "Кругообіг води в природі"

Про матеріал
Формувати уявлення про здатність води переходити з одного стану в інший та кругообіг її у природі; розвивати навички дослідницької діяльності, спостережливість, уміння робити висновки; бажання пізнавати навколишній світ; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

            Урок

   з природознавства

    у 2 класі на тему :

 

             Кругообіг води в природі

 

 

                                                                                  Палій Тетяна Миколаївна

                                                                          вчитель початкових класів

                                                                           ІІ кваліфікаційної категорії

                                                                              Червонополянського ЗПЗСО 

                                                                            Костянтинівської сільської ради

                                                                                  Горностаївського району,                                 Херсонської області

 

 

Тема.  Кругообіг води в природі

 

 

 Мета. Формувати уявлення про здатність води переходити з одного стану в інший та кругообіг її у природі; розвивати навички дослідницької діяльності, спостережливість, уміння робити висновки; бажання пізнавати навколишній світ; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: склянка з водою, скляна пластинка, пальник, сніг та лід у термосі, таблиця кругообігу води у природі. 

                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Визначення стану погоди

- Що таке погода? Дайте визначення.

- Яка пора року на вулиці? Який місяць, день тижня, число?

- Які природні явища ми спостерігаємо за вікном?

- Охарактеризуйте стан неба.

- Яку температуру показує термометр? Запишіть покази термометра на дошці та прочитайте

2. Перевірка домашнього завдання

 Фронтальна бесіда

- Яке значення має вода в природі?

- Для яких потреб люди використовують воду?

- Чому воду вважають джерелом  життя на Землі?

- чи можуть рослини, тварини і люди існувати без води?

- Без чого ще неможливе життя на планеті?

ІІ. Актуалізація знань

- Щойно своїми відповідями  ви довели, що життя на планеті без води неможливе.

- А звідки береться вода?

- Яку пору року називають  дощовою?

- А звідки йде дощ?

- Отже, дощі, які випадають з хмар, напувають нашу землю. А уявіть собі, що з усіх хмар зійдуть дощі і хмари зникнуть.

- Звідки ж тоді все живе отримуватиме воду? Чи може таке статись?

- Для того, щоб дати відповідь на це  питання,  нам треба знати, що таке хмари і  як вони утворюються.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати, чому іде дощ, куди дівається вода, яка випала з хмари і чи можливо, що хмари зникнуть і перестане іти дощ. А ще ми з’ясуємо поняття «випаровування» і «конденсація».

Тема сьогоднішнього уроку «Кругообіг води в природі».

  ІV. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу

  1.Розповідь з елементами бесіди

Без води життя на Землі неможливе: в'яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Усе живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи. Вона напуває землю, яка годує людину.
Люди здавна розуміли значення води, поклонялися їй та оспівували її.
Існувало справжнє водопоклоніння.
Особливо велику магічну силу мала так звана "непочата" вода, набрана  з криниці до схід сонця. У ній, настояній на зірницях, купали новонародженого, нею напували корів, щоб давали більше молока, і вмивалися від лихого ока.
Воду святили на Водохреще і Стрітення, тримали протягом року. Кропили в хаті від домовиків, освячували пасіку, коли вперше виносили із зимівника.
Люди найчастіше поселялися біля водойм. Коли довго не було дощу, то ходили по селу й освячували криниці. А дітки бігали і співали пісеньку "Іди, іди, дощику".
Вода—найпоширеніша речовина у природі. В природі вона є: у річках, озерах, морях, океанах, ґрунті, повітрі, організмах рослин, тварин і людини.

 - Які агрегатні стани води вам відомі?

-  В яких станах вода частіше буває у природі?

-  Вода частіше буває у вигляді рідини, але вона дуже поширена в природі в твердому й газоподібному станах.

- А зараз про різні стани води пропоную відгадати загадки.

2. Загадки

Хтось відкрив на небі душ,
Повно на землі калюж.
І на нас водиця л’ється.
Як це явище зоветься?(дощ)

         http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=220508025-30-72&n=21

На небі з'явилася,
Дощом вона пролилася,
Від землі піднялась пара,
Знов на небі стане (хмара)

http://im6-tub-ua.yandex.net/i?id=180090070-48-72&n=21

 

Зоря - зірниця, красна дівиця,
По небу гуляла, плакала - ридала,
Місяць бачив - не підняв,
Сонце встало і забрало.(роса)

http://im4-tub-ua.yandex.net/i?id=472908258-52-72&n=21

       "Що це? Що це? - всі кричать
      - Білі мухи он летять".(сніг)

            http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=207947560-69-72&n=21

 

Сидить дід за подушками і стріляє галушками.(град)

http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=240490323-02-72&n=21

Сиві воли усе поле злягли.(туман)

 http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=37061401-24-72&n=21

 

І в вогні не горить, і в воді не тоне.(лід)

http://im8-tub-ua.yandex.net/i?id=221038346-53-72&n=21

 

- Отже, вода буває в різних станах: твердому(сніг,лід, град), рідкому(вода, дощ), газоподібному (пара, туман, хмари)

V. Подача нового матеріалу

Проведення дослідів

 Зараз ми спробуємо влаштувати невеличкий дощ у нашому класі.

Проведемо дослід

Демонстрація досліду 1.

Над посудиною, у якій нагрівається вода, закріплена скляна пластинка. Через деякий час на пластинці з’являються краплі води, які починають скапувати.

- Як це вийшло?

- Звідки взялись краплі?

- Отже, коли вода нагрілась, вона почала перетворюватись у пару, випаровувалась, а коли пара охолола на скляній пластинці, знову перетворилась на крапельки води.

Демонстрація досліду 2.

Я проводжу вологою ганчіркою по дошці. На ній залишається слід.

-  Що це? (вода)

- Чи залишиться цей слід за кілька хвилин? Чому? (дошка висохне)

-  Спробуйте тепер пояснити, що значить «дошка висохне»? (з її поверхні випарується вода)

- Це ми спостерігаємо щодня, коли готуємо дошку до уроку, робимо вологе прибирання вдома чи у класі.

- Які ще приклади випаровування води ви зустрічали у своєму житті?

-  Куди зникають калюжі після дощу?

-  Вода випарувалась та стала хмариною  і  пролилася дощем на землю.

 Висновок: вода при нагріванні може з рідкого стану перетворитись у газоподібний (пару), а при охолодженні – з газоподібного у рідкий (краплини)

  Перехід води з рідкого стану в газоподібний (водяну пару)  називають випаровуванням. Цей процес відбувається при нагріванні.

Перехід водяної пари в  рідкий стан  називають конденсацією. Цей процес відбувається при охолодженні.

А, отже в природі відбувається кругообіг.  

  •   Але і це іще не все. Що я тримаю у руках? (лід і сніг).
  • Який лід?
  • Що станеться, якщо я довго триматиму лід і сніг у руках, або просто залишу на тарілці? (розтануть)
  • Отже, що потрібно, щоб сніг і лід розтали? (тепло)
  • У що вони перетворяться? (у воду)
  • То що таке сніг і лід? (вода)
  • Якщо лід і сніг перетворюються у воду, то чи можна перетворити воду на лід або сніг? Як?  (охолодити)
  • Отже, при охолодженні, а саме при температурі нижче 0ºС, вода з рідкого стану перетворюється у твердий (сніг і лід), а при нагріванні – з твердого у рідкий. Сніжинки – це замерзлі краплинки дощу. Тому взимку, коли температура повітря переважно нижче 0ºС, іде сніг, а не дощ.
  • Підсумуємо, скільки станів води ми нарахували? (3)
  • Що призводить до зміни стану води? (температура повітря)

Фізкультхвилинка

VІ. Первинне закріплення

 1. Робота з підручником

а) читання учнями статті підручника

б) бесіда за прочитаним

- Скільки станів має вода?

- Назвіть їх.

- Що таке туман, пара?

- Коли вона утворюється?

- Як утворюється хмара?

- Чому з хмари іде дощ?

- Коли іде сніг?

- На що перетворюється вода при охолодженні до  0ºС і нижче?

- Коли лід перетворюється на воду?

- На що схожий рух води у природі, на яку геометричну фігуру?

- Як називають рух води у природі?

2. Робота з ілюстрацією «Кругообіг води у природі».

                  http://im6-tub-ua.yandex.net/i?id=194040174-30-72&n=21

- Продемонструйте і прокоментуйте його за допомогою ілюстрації «Кругообіг води у природі», що зображена на дошці.

 (Кілька учнів біля ілюстрації проговорюють і показують схему руху води у природі)

VІІ. Закріплення знань, умінь і навичок учнів

  1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
    - Ми вже вивчали з вами властивості води. Вода з рідкого стану переходить ...
    - Водяна пара — це ...
    - Вдома я спостерігаю явище переходу води в газоподібний стан...
    - Роса - це ...
    - Якщо довго не буде дощу, то ...

    В и с н о в о к: Кругообіг води у природі відбувається постійно, без цього не було б життя на землі.

     
  2. Подумай та дай відповідь:

 1. Лід та сніг – це вода …

  1. в твердому стані
  2. в рідкому стані
  3. в газоподібному стані

2. Що відбувається з водою при нагріванні ?

  1. Вода стискається
  2. Вода розширюється
  3. Змін не відбувається

3. Ти вимив дошку в класі. Чому через деякий час вона стала сухою?

  1. Вода з поверхні дошки випарувалась
  2. Воду ввібрала поверхня дошки

4. Простежте рух краплини води, яка випала з хмарини. Який ланцюжок правильний?

  1. Хмарина - краплина води - поверхня землі, річок та моря - випаровування води - пара - хмарина
  2. краплина води - хмарина.

3. Підсумок уроку

-  Який матеріал запам’ятався найкраще?

 

-  Що допомогло вам  це засвоїти?

 

4. Домашнє завдання

- Домашнє завдання буде теж цікавим і дасть можливість кожному проявити свої здібності. Ви маєте намалювати малюнок  «Подорож краплинки», яка б допомогла ще краще зрозуміти і засвоїти, як відбувається кругообіг води у природі, а також придумати казочку про подорож краплинки.

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку